Vaihtoehtoja jäähylle?
Meillä on keväällä 5v täyttävä poika, jonka raivarit on välillä ihan horrorkamaa. Olemme käyttäneet jäähyrangaistusta, mutta viime aikoina jäähyllä alkanut hajota tavaroita. Pojan huoneen ovessa on REIKÄ ja keinuhevosen kahva säpäleinä. Mitä ihmettä neuvoks??
Kommentit (3)
Nykyisin on sylittelyä ja muuten uhkailua, et joku kiva seuraava tekeminen tai juttu otetaan pois, jos ei tottele. Ja jos kiukuttaa niin sanon, että saa kiukutella ja suututtaa, mutta mitään ei saa vahingoittaa tai rikkoa.
Laitan korkeintaan vessaan jos alkaa puhua tuhmia, puhukoon wc-pytylle ja vetäköön sitten ne rumat puheet alas sieltä. Ja sit omaan sänkyyn rauhoittumaan. Jos särkee jotai omia lelujaan, niin on oma häpeä, ei ole montaa kertaa tehnyt sitä. Meillä oli selvää huomionhakua ja halipulaa, unentarvetta tuo 4v:llä, ja sylittely ja osallistuminen enempi, vastuuta jne enempi. Jos menee pahaksi, niin pistän päiväunille tai otetaan kirja ja jos siihen nukahtaa, niin nukahtaa. Se auttaa useimmiten. Jäähyä tai mitään tarrapalkintoja en muista käytettäneen meillä ainakaan pariin kolmeen kuukauteen ellei jo pidempään aikaan ja lapsi ja äiti voi paljon paremmin. :)
Syömisestä, joka on oikea tahtojen taistelu ollut meillä, ainoastaan saa palkinnon, eli pääsee vaikka ulos tai iltapalan jälkeen luetaan ekstrasatu, tai saa jälkiruokaa tms. (Jota siis olis kyllä tarjolla muutenkin, mut lapset on vielä niin ihanasti huijattavissa... joskus meinas jäädä ilman jäätelöä kiukuttelullaan mutta sitten pyysi ruokansa lämmitettävän uudestaan ja ansaitsi jäätelönsä)
Muuten oli raivarit jotain ihan kamalaa luokkaa ja ties mitä rikottiin ja piirreltiin seiniin ja huonekaluihin ja kaikkea tosi ikävää. Eikä saatu raivaria loppumaan helpolla.
Anoppi on ihmetellyt meidän nykyistä näennäisen lepsua kasvatusta, mut se tuottaa tulosta ja lapsetkin menee nukkumaan nätisti ja pahimmilta raivareilta on alettu välttyä... isomman kohdalla... ;) K
yleensäkin Tahkokallion kirjat ovat oikein suositeltavaa luettavaa, kansantajuisesti kerrotuja juttuja joista saa hyviä vinkkejä lasten kanssa. Varmaan tuo " tulistuva lapsi" on kanssa hyvää luettavaa teille. Lisäksi jos intoa riittää niin Saara Kinnusen " anna mun olla lapsi" -kirja on hyvä.
Mutta varsinaisena keinona ottaisin yhteyttä neuvolapsykologiin, joka on sitä varten että saatte eväitä arkeen. Itse en ole joutunut käyttämään (pärjään toistaiseksi oikein mainiosti Tahkokallion opeilla :-) mutta ystäväperhe kävi psykologin juttusilla ja he saivat tosi hyviä vinkkejä arkeensa, joka sittemmin rauhoittuikin merkittävästi.
Voimia ja viisautta!
Itse lainasin sen juuri kirjastosta ja siinä on juttua siitä, että näiden tulistuvien lasten kanssa ei jäähyt ja tarrataulut välttämättä auta, vaan pitää ottaa muut konstit käyttöön. Olen vasta ihan alussa siinä kirjassa, joten en tiedä, mitkä ne muut keinot ovat. Kannattaa lainata kirjastosta!
Meillä poika (4,5 v) ei onneksi tee tuhoja jäähyllä, mutta jos alkaisi tekemään ja olisi pakko laittaa jäähylle, ottaisin varmaan syliini ja väkisin pitäisin siinä kunnes rauhoittuisi. En kyllä varmaan saisi poikaa väkisin sylissä pidettyä, jos riehuisi hirveästi, mutta ehkä sekin harjoittelemalla onnistuisi (kun itse oppisi oikeat otteet). Ehkä kannattaa kysyä neuvoa neuvolasta tai neuvolapsykologilta, jos poikanne raivarit ovat noin voimakkaita! Voimia!