Kenelle on laitettu hormonikierukka,kertokaa siita laitosta...oon menos talla viikolla laittaan ittelle ja pelottaa ihan hirveesti. Sattuuko paljon?
Kommentit (29)
Kyllähän se epämiellyttävää oli, mutta ei lähimainkaan tuskallista. Älä turhaan jännitä, silloin sattuu varmaan enemmän.
Hyvin se menee :)
mulla ei ainakaan sattunut yhtään, ei vaikka jännitin etukäteen. Lähinnä hieman epämiellyttävää, muttei tosiaankaan sattunut. Kunhan on kokenut gyne, eikä mikään tk-lääkäri, niin hyvin varmasti menee. Ja tosiaan ennakkoon voi ottaa pari buranaa.
Vierailija:
Ja tosiaan ennakkoon voi ottaa pari buranaa.
varmaan kyllä yksittäisen buranankin voi ottaa, jos ei sitten muutamaan tuntiin imetä...
ei sattunut, mutta tuntui hyvin epämielyttävältä (niinkuin gynekäynnit muutenkin).
tietää alkaako ehkäsyn vaikutus heti kun kierukka on paikoillaan? (vai onko niin kipee jälkikäteen ettei tartte sukupuolielämää miettiä aikoihin;) Ja toinen juttu kun varasin aikaa niin sain ajan huomiselle vaikkakin vuoto vetelee loppujaan jo tänään. Eli luullakseni huomenna mulla ei juurikaan menkkoja elää ole...ei kai mun tartte peruu aikaa ja jäädä taas jonoon? nim. jo puoli vuotta jonossa ollut
Itsekkin hormonikierukkaa suunnittelen..
Imeytyy niin vähissä määrin maitoon että voi ottaa jos tarvis.
Ota n. puoli tuntia etukäteen Panadolia tai muuta särkylääkettä, mitä voi käyttää imetyksen aikana. Itse laittaminen ei mua ainakaan sattunut oikeastaan ollenkaan, kun osasin olla rentona. Buranasta oli apua vasta jälkikäteen, kun muistin ottaa sen liian myöhään. Toisaalta en sitä kaivannutkaan, kun ei kierukan laittaminen tosiaan tuntunut sen kummemmalta kuin papan ottaminen. Vähän epämiellyttävää, mutta ei kivuliasta. Ja tosiaan viidessä minuutissa ohi :)
Muutaman tunnin päästä mua suorastaan supisteli, tuli siis tosi kovat menkkakivut laittamisesta. Ehkä siitä Buranasta oli alkuun siinä apua, nimittäin se tehosi hyvin myöhemminkin. Tätä kipuilua kesti päivän verran, sen jälkeen kuukautiskivut ovatkin olleet pysyvästi poissa :) Tiputteluvuoto oli mulla ennemminki epämääräistä tuhruttelua, jota kesti ekan kierukan alussa 2kk ja tokan kanssa melkein puoli vuotta (onneksi tosin kokoajan vähentyen). Lopulta vuotokin melkein katosi kokonaan, tarvitsen enää pikkuhousunsuojaa parina päivänä kuussa. Ja alusta asti mulla ainakin ns. jättivuoto oli poissa sitä laittokiertoa lukuunottamatta. Tsemppiä!
Jos luet, et voi syödä mitään ;) Oikeasti ei kannata lietsoa itseään paniikkiin, hyvin kaikki menee. Hormonikierukasta annetaan jopa monessa vakuutusyhtiössä sairauskorvaus kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten hoitoon, niin loistokapistus se on!
niitä varoituksia säikähdä :) ne on hätävarjelun yliliioittelua (muistamatta nyt edes mitä siellä lukee)
Ärsyttävintä omalla kohdalla on se loputtomalta tuntuva tuhruttelu :( Ja epätietoisuus kierrosta. Välillä tulee verta, välillä ei mitään. Tosi usein on pitänyt lähteä rätti housuissa " varmuuden vuoksi" , jos on ollut johonkin menossa eikä ole varma tuleeko just nyt enemmän kuin pikkuhousunsuojallinen :(
Kai se siitä tasaantuu.
Ai niin ja yksi järkytys oli kun kävin jälkitarkastuksessa yksityisellä... Meinaan ei ole hankintahinta sitten ainoa kustannus!!! Tarkastus maksoi jonkun 130 egee...
Niin, mulle sanottiin et kymmenen päivän sisällä kuukautisten alkamisesta täytyy laittaa ja mä meen torstaina laitattaan ja menkat alkoi viime torstaina et kyllä vuoto aika lopuillaan on silloin kun se mullekin laitetaan. Mut kai se kohdunsuu sitte viä kuitenkin on vähän enempi auki, et helpompi laittaa...
onneks oon menossa perhesuunnitteluneuvolaan laittaan sen, niin se ainakin on maksuton
ja buranaa voi ottaa vaikka imettää,annetaanhan sitä jo synnärillä
ehkäisyvaikutuksen alkaminen riippuu kierron vaiheeesta. muistaakseni.
mulla ollu otettu papaa muutamaan vuoteen. Siellä yksityisellä, jossa kävin jälkitarkastuksessa se sitten otettiin.
Riippuu varmaankin osittain siitä, millainen kohtu on, Mulla kohdunsuu on aika " takana" ja ilmeisesti vaikeasti saavutettavissa.
minulla ei sattunut yhtään, ihan turhaa pelkäsin. Ei tullut myöskään kipuja jälkeenpäin.
älkää kysykö miksi, mulla burana ei yleensä kamalasti tehoa...
jännittää