---MARRAS -05 ---
Kommentit (45)
Vaikkei olla tavattu, niin kyllä teistä eräänlaisia ystäviä on tullut kun tässä muutama vuosi ollaan ajatuksia vaihdettu. :)
Nia sullahan onkin jo laskettu aika ihan käsillä, jännityksellä odotan jos jaksat sitten tulla kertomaan uutisia kun vauva syntyy. Tsemppiä kovasti!
Emmakin jo vuoden kohta. Vastahan se syntyi :)
Vietättekö jotenkin ystävänpäivää? Me ei erityisemmin, jollain pienellä jutulla ollaan saatettu miehen kanssa toisiamme muistaa. Oon saanut välillä kukkia, tai minä oon saattanut tehdä kortin tms. Nyt alkoi tehdä mieli pitkästä aikaa mokkapaloja, joten ehkäpä leivon niitä tänään.
Pitkästä aikaa aurinko paistaa, ihanaa. Harmi vaan ettei viitti vielä kovin ulkoilla kun tuo poikanen on yhä kipeä. Joskin onneksi jo parempaan päin.
Gerda
Heippa kaikille ja hyvää ystävänpäivää!!!
Auringonkukka oli huhuillutkin mutta nyt kerkesin vasta pitkästä aikaa lukemaan juttujanne ja olipa ihania uutisia,PALJON ONNEA auringonkukalle ja koko perheellenne plussasta ja lähetän paljon tarrasukkia matkaan pikkuiselle ja koita olla luottavaisella mielellä että kaikki menee hyvin!
Olen taas saikulla,pari päivää ehdin käydä töissä istumassa mutta sitten alkoi tulla taas jotain ylimääräistä vuotoa ja supisteluja että ei ole kyllä hyväksi näköjään 8tunnin istuminen koneen ääressä,ainakaan mulle.Pikku-masukilla on kaikki onneksi hyvin ja levätä nyt pitäisi.Annaakin pidän sitten hoidossa et pystyy lepään,eihän tuon uhmiksen kanssa siitä mitään tule...
Kerronpa neidin kuulumisia,lauleskelee kovasti," tuiki-tuiki tähtönen..." osaa koko laulun," pieni tytön tylleröinen..." jne. mutta nuo kaksi on ihan lemppareita :) .Kirjoista tykkää paljon ja muumeista sekä " laamaamisesta = vesiväreillä maalaamisesta :) Pukee itse,ei saa auttaa kun " osaan ite pukea" ja potalla käy säännöllisen epäsäännöllisesti," pissaraha 10s" käytössä ja " kakkaraha 20s" mutta vain kerran iso hätä tullut pottaan mutta eiköhän tuo ennen kouluun menoo kuivaks opi :)
Puhuu kuin papupata ja nyt alkaa oleen jo ottamassa pikkuista vauvaakin meidän perheeseen...kun pyydän halaan masua niin sanoo vauvelille " tuu tänne,syliin" , taitaa olla kuitenkin vauvan syntymä iso muutos mutta yritän tehdä tilanteen mahdollisimman kivuttomaksi hänelle.
Eilen oli kyllä mahoton uhmakohtaus päällä ,olisin ottanut kauppareissulle mukaan mutta kun ei siitä tullut mitään,ensin pukeminen jne.jne.yhtä tappelua ,kotiin oli pakko jättää ja oli sitten itkenyt koko kauppareissun aikani,mies ei saanut mitään neidille ja kyllä itelläkin itku tuli moneen kertaan taas...miten teillä muilla uhman kanssa? Nyt kun huolettaa raskausaika ja on kipuja ,masu kasvaa niin tuntuu ettei ole voimia tuon neidin uhman kanssa...tietysti toisinaan menee joku päivä mainiostikin mutta odotan et olis jo la lähempänä ja olis ees fyysisesti enemmän voimissaan...anteeksi purnaukseni,harvoin kirjoitan ja sitten valitan...
Omaa aikaa kaipaan toisinaan ja aina olen päässyt menemään jos olen mieheltä kysynyt ja enpä minäkään häntä toppuuttele mutta aika vähän tuo missään käy.Kahdenkeskistä aikaa vietetään lähinnä viikonloppu-iltoina kun Anna nukkuu ja toisinaan mennään ulos syömään tms.
Meillä on rakennusprojektin kanssa ollut kanssa nyt niin hommaa että sekin verottaa tätä koneella oloaikaa mutta kyllä se vaan on sitten ihanata jos saadaan oma tönö rakennettua!
Nyt menen valmistaan lihakeiton loppuun ja kohta mies ja neiti tuleekin jo kotio,nopeesti mennyt päivä näin yksinkin :)
T:Odottelija76,Anna ja masukki joka kääntyi istumaan masussa vaikka tähän asti viihtynyt pää alaspäin rv 29+1.
Moikkelis!
En ole hetkeen ehtinyt kirjoittelemaan saati lukemaan juttujanne. Lotta kun ei enää välttämättä nuku päiväunia ja illalla taasen olen niin väsynyt etten jaksa enää netissä surffailla.
ONNITTELUT AURINGONKUKALLE PLUSSASTA!
Muille raskaana oleville myös jaksamisia loppurutistuksiin, tiedän että varmasti on välillä raskasta näiden uhmisten kanssa :)
Meillä on tällä hetkellä melkoinen EN MÄ - ja LOTTA-vaihe, eli kaikkeen melkein vastataan noin nyt.
OMASTA AJASTA oli myös muistaakseni jotain puhetta: toivoisin itse saavani enemmän omaa aikaa päivisin, mutta aika hakusessa on tällä hetkellä. Tunnen huonoa omaa tuntoa siitäkin että käyn kerran viikossa jumpassa ja kerran viikossa kävelyllä [ja joku, olikohan hilda, kävi pari kertaa viikossa jumpassa ja muina päivinä sauvakävelemässä, oo onnellinen siitä :) ]. Hermot on välillä ihan riekaleina täällä, eikä mies aina ymmärrä mun puheita/pyyntöjä. Viime aikoina oon ollut aika kyllästynyt tuohon miehen naamaan, kun en AINA jaksais korjata sen jälkiä ....
HOITOPAIKKAHAKEMUKSEN laitoin maanantaina kunnalle. Tosin Lottahan aloittaa näillä näkymin hoidon vasta 24.11.08, mutta ajattelin olla ajoissa liikkeellä niin saataisiin varmasti hoitopaikka, toivon mukaan ainakin. Tällä hetkellä täällä ei ole nimittäin yhtään iltahoitopaikkaa tarjolla.
Olin eilen L&B-kutsuilla, ja pakkohan sieltä oli jotain ostaa vaikka anoppikin on jotain tilannut Lotalle. En sais kyllä mennä noihin ollenkaan kun en osaa olla ostamatta tällä hetkellä ...
No, nyt mentävä syömään, mies lähtee kohta töihin ja mä pääsen tunnin päästä jumppaan kun mumma on täällä hoitamassa Lottaa.
Tintta-liisa ja Lotta-uhmis
Tämä on nyt tällainen nopea ja lyhyt, kun olen jossain " lintuinfluenssassa" . Koskaan en ole ollut näin kipeänä. No, eiköhän tämä ala tästä helpottamaan. Lepoa vaan.
Tänään tajusin, että nämä lapset ovat meillä vain lainassa. Eräänä kauniina päivänä muuttavat pois. Apua.
Noema
Kiitos kaikille onnitteluista! Kyllä tämä raskaus siinä mielessä todelliselle tuntuu että pahoinvointi on seurana koko ajan, aamusta iltaan. Nukkuessa on sentään hyvä olo. :-) Tällaista jatkuvaa kuvotusta mulla oli Jessestäkin pari-kolme ensimmäistä kuukautta, blääh. Mutta ihan hyvä että on jotain oireita, eihän tätä muuten uskoisi todeksi. :-) Kun nyt vaan pysyisi pikkuinen kyydissä mukana. Ärsyttää kun olen näin kova murehtimaan.
Odottajalle jaksamista vatsan ja uhmiksen kanssa! Ihana oli kuulla teidän kuulumisia pitkästä aikaa, kiva kun jaksoit tulla kirjoittelemaan. Toki täällä saa valittaa ja ruikuttaa vaikka kuinka paljon. Kyllä se kummasti helpottaa oloa kun saa vähän purkaa pahaa mieltä ja väsyä pois. Toivottavasti saat levättyä riittävästi. Meillä on Jessellä edelleen tosi voimakas isi-kausi menossa ja se takaa sen että saan tällä hetkellä potea pahoinvointia aika rauhassa. ;-) Mua vaan komennetaan " äiti pois" jos yritän mennä nokkaani näyttämään kesken poikien juttujen.
Noemalle pikaista parantumista megaflunssasta! Inhottavan paljon kaikkia tauteja liikkeellä nyt. Miehellä on parhaillaan keuhkoputkentulehdus, tuli kaupan päällisiksi flunssasta. Yöllä heräsin pari kertaa kun rohisi niin kauheasti siinä vieressä.
Aatun äipälle tsemppiä ja energiaa remppapuuhiin! Ainakin vaikutit innostuneelle. :-)
Kiva kun Tintta-liisa jaksoi tulla kertomaan kuulumisia, ollaan jo kaivattukin sinua. Jessellä on myös " emmä" -vaihe. " Emmä tykkää, emmä haluu" kuullaan monta kertaa päivässä. Joskus osaa sanoa kauniisti " ei kiitos" , jos olen jaksanut muistutella vähän kohteliaammista kieltäytymisistä. ;-)
Tuli mieleen hauska juttu eiliseltä. Jesse läiskytti ja roiskutti kovasti vettä iltakylvyn aikana ja onnistui kastelemaan isinsä housut aika pahasti. Katseli siinä hetken silmät pyöreinä ja totesi sitten " isi on pissannut housuun" . Ihan pikkasen repesin. :-D
Hauskaa viikonloppua kaikille näiden ihanien, hassujen ja uhmakkaiden lapsukaisten kanssa! :-)
ihania uutisia ja paljon tarrasukkia mukaan!
Lomalta palattu vielä hetkeks töihin, vaikkei motivaatiota enää olekaan mutta eiköhän tämän vielä kestä.
Pientä flunssaa on ollu koko perheellä, must tuntuu et mulla on tää nuha ja ajoittainen kurkkukipu ollu jo riesana 3 viikkoa. Vois kohta jo loppua.
Meilläkin uhmistellaan ihan kiitettävästi ja noi mielialan vaihtelut on kyl joka kerta tosi ihmeellisiä. Mut eiköhän kaikella ole tarkoituksensa.
CalZal rv29+5 ja Venla 2v3kk
auringonkukka05: Mukava kuulla että minua on kaivattu :) On kieltämättä ollut aika hiljaiseloa kun Lotta ei ole nukkunut päiväunia ja näin ollen päivät on aina joskus tuntuneet raskailta ja pitkiltä ...
Nykyään kun tuo neitokainen ymmärtää lähestulkoon kaiken mitä puhutaan, niin monesti puhun ruotsia kun en halua kertoa kaikkea Lotan kuullen. Lotan mukaan RUOTSINKIELI ON HÖPÖ-KIELTÄ :) Aina välillä pyytää mua puhumaan höpöä.
Mies on viikon 9 talvilomalla, katsotaan mitä keksitään silloin. Mitään suurempaa ei varmaan tehdä, käydään ehkä korkeintaan Tuurissa Keskisen kyläkaupassa. Haaveissa oli ekaks Hesaan lähtö, mut 500 kilsan ajomatka (+rahanmeno) ei iskeny niin päätettiin jättää kesään.
TYÖPAIKASTA: soittelin tuossa alkuviikosta luottamusmiehelle, ja kuulin että meille jotka ollaan kotona ei olis saanut edes soittaa koska meitä ei saa irtisanoa niin kauan kuin ollaan kotona. Kiva kun ei töistä kukaan oo viitsinyt ilmoittaa, vaikka lm oli erikseen sanonut siitä mm. sille hlölle joka mullekin soitti.
En tainnut mainita että toissa viikolla Lottakin oli oksennustaudissa, ja tokihan juuri silloin mies oli yövuorossa, eli olin yötä päivää " töissä" kun Lotta oksenteli yölläkin vuodevaateille. Oli aika väsynyt olo sen viikon jälkeen....
YÖHERÄILYÄ löytyy edelleen, toissa yönä viimeksi Lotta heräsi klo 3 ja vaatii verhoja auki :) Puoli tuntia jaksoi jankata siinä ennenkuin uskoi että on yö ja nukutaan vielä. 2 ylähammasta on vielä tulematta, tällä hetkellä vasemmalle puolelle on tulossa ja sekin valvottaa taas.
ANOPPI oli eilen sanonut äidille että jos mulle ja miehelle tulis joskus avioero, niin se ois mun vika koska mies on niin kiltti .... Kivaa kun anoppi puhuu tuollaisia mun äidille. Niinku mies nyt oikeasti olis enkeli :) Kaikkea muuta välillä ...
Meillä oli pieni sanailukin torstaina äitini kanssa kun oli hoitamassa Lottaa. Olin sanonut Lotalle että viedään mun jumpan jälkeen mummu kotiin, koska tällä hetkellä mun äidille ei oo autoa käytössä. Vaipanvaihdossa tuli sitten Lotan kanssa erimielisyyttä (laitoin vahingossa housuvaipan kun Lotta olisi halunnut tavallisen ...) ja Lotta sai känkkä-kohtauksen. Sanoin sitten tietysti vähän tiukemmin Lotalle että asia on nyt näin että tämä vaippa pysyy, ja puetaan ulkovaatteet päälle ja viedään mummu kotiin. Mummu sitten siihen mulle että mä en sais sanoa noin tiukasti Lotalle. Tokihan se sitä ennen oli ehtinyt ihmettelemään että mikä ihme kohtaus Lotalle tuli. Jouduin vain toteamaan että tämä on meidän arkea, päivittäin tulee pieniä kohtauksia. No, Lotta kun ei meinannut millään suostua yhteistyöhön, niin mummu sanoi että hänen pitää kyllä nyt lähteä kävellen tai taksilla, joten heippa Lotta!! Meikä siihen sitten, että ei se nyt voi lähteä koska Lotta saa vielä isomman hepulin jos ei me viedäkään mummua autolla kotiin + kiva kun jättää Lotan kun sillä on uhma-kohtaus päällä, turvattomuuttahan se kokisi siitä .... Sain sitten Lotan rauhoittumaan ja päästiin viemään mummu kotiin. Mummu vain totesi automatkalla, että onhan se niin että me isovanhemmat tosiaan ei eletä sitä arkea 24-h, eli pääsevät kuitenkin omaan kotiin. Niimpä.
Moikkati moi taas hetkeksi!
Tintta-liisa
En nähnyt uutta pinoa, enkä jaksa aloittaa niin jatka tätä vanhaa ....
Meilläkin taitaa päiväunet olla nyt aika lailla historiaa, ehkä joka 3. tai 4. päivä nukkuu tunnin verran. No, odotettavissahan tämä oli koska meillä ei oo mitään säännöllistä rytmiä, eli ollaan nukuttu monesti klo 9 asti.
noemalta piti kysymän vielä erikseen: olit laihtunut niin hurjan paljon lyhyessä ajassa, että heräsi mielenkiinto. Minkälaista ruokaa syöt päivän aikana ja kuinka usein? Mun tavoitteena on nyt vuoden lopussa olla -18 kiloa kevyempi, kerran käyn viikossa jumpassa ja kerran kävelyllä. Tosin miehelle oon nyt sanonu että aion alata lenkkeilemään useammin, saa olla sen aikaa Lottuskan kanssa. Vaikka päivittäin ollaan ulkona Lotan kanssa niin eihän se vastaa samaa kun vauhti on hieman hitaampaa :)
Mun äidille yritetään etsiä nyt suht edullista autoa että pääsisi useammin meille hoitamaan Lottaa. Appivanhemmat kun ovat vähän heikompia hoidon osalta .... Viimeinen linja-auto mikä tänne suuntaan tulee lähtee kaupungista klo 14.45.
Tulkaa muutkin juttelemaan jotain :))
Tintta-liisa
TAuti on melkein selätetty. Kävin viikonloppuna vielä itse päivystyksessä ja olihan se pirulainen ahtinyt minullakin iskeä keuhkoputkiin saakka. Nyt lähtee varmasti, kun sain antibiootit.
Tintalle tulin nopsaan vastaamaan. Ihan ensinnäkin jaksamista sinulle arkeen! Lotta ei ole luovuttajatyyppiä, voit lohduttautua sillä tedolla ;) Siitä tytöstä tulee varmasti jotain, menee läpi vaikka harmaan kiven!
Ruokavaiosta kysyit. Ensin pitää tuulettaa, olen laihtunut nyt 8 kg, eli painan jo vähn vähemmän, kuin ennen Sisun odotusta :) Olo on kyllä taas ihan uudistunut! Syön joka aamu puuroa, jossa on seassa sokeroimattomia marjoja, rasvatonta jogurttia, sokeroimatonta vadelmakeittoa ja pellavansiemeniä. Lisäksi syös kaksi lämmintä ruokaa päivässä (esim makaroonilaatikko kevytjauhelihasta + ekstra kasvikset, lohikeittoa, kanasalaattia grillatusta broilerista, höyrytettyä kuhaa ja kasviksia tms.). Toisinaan syön ruisleipää ruoan yhteydessä. Illalla syön vielä iltapalan, joka on esim ruisleipää, kevytlevitettä ja kevytleikkelettä + hedelmä tms. Teen myös erilaisia juomia (maustamatonta jogurttia, marjoja, hedelmiä ja sauvasekoittimella sekaisin), ne täyttää mukavasti. Syön myös herkkuja, mm kevyt jätskiä. Lauantaisin saa syödä ihan mitä mieli tekee. Mulla on pakko olla kerran viikossa herkuttelupäivä.
MUtta joo, pointti on kaiketi siinä, että ei vedä neljää vaaleata makkaraleipää kevytmaitoon tehdyllä kaakaolla tms ;) Juuri niistä pienistä " välipaloista" ne ylimääräiset kalorit tulee. Niistä, joita ei illalla edes muista syöneensä. Tsemppiä sinulle urakkaan! Se on sen arvoista. Suosittelen esim Keventäjiä, jos et ole tietoinen kevyistä resepteistä! Siellä on niitä satoja ja muutenkin koko homma hahmottuu paremmin tuollaisen palvelimen kautta.
Noema
Täälläkin megalenssu ollut! Lapset oli kuumeessa viis päivää ja aivan kaamea yskä Pertulla on vieläkin. Itselläkin nokka vuotanut ja kurkku olllu kipee. Vieläkin on päässä hutera olo.
Neidin kanssa hirmu vääntöä ollut taas lähes kaikesta. Huhhuijaa. Taitaa olla viiden vuoden kriisi, ensi viikolla pärähtää mittariin.
Alkaa kyllä tämä sisällä olo kohta jurppia. Perttu on sentään pipinä nukkunut päiväunet.
Hienosti oot noema kyllä saanut kilot karisemaan! Saako udella paljonko nyt painat?
Ihanasti on aurinkokin monena päivänä paistellut. Kevättä päin ollaan menossa, on kyllä mukavaa kaiken vesisateen jälkeen. Vaikka ihan mukava talvi täällä vielä on, luntakin ihan kivasti.
Terveyttä sairaille, voimia uupuneille! Voikaa hyvin koko poppoo!
Hilda
noema: Hyvä homma että sait lääkkeet tautiisi! Vautsi, minkä määrän olet jo laihtunut! Mä oon kyllä huomannut että mitä vanhemmaksi on tullut niin sitä tiukemmassa nuo kilot tuntuvat olevan. Paljon tehdään itse ruokaa kotona, ei hirveästi onneks ostella valmisruokia. Nyt olen vähentänyt annoskokoja ja lisännyt kasvisten/vihannesten määrää. Meillä mies tekee niin usein ruoan (melkein päivittäin) ja onkin aika kranttu ruoan suhteen, tiedän ettei hyväksy mun ehdottamia kevennyksiä ruokiin .... Eli mulla auttaa vain se että pienennän annosta. Ja toki iltasyöpöttely saa luvan jäädä nyt! Mä oon aina tykännyt enemmän ruisleivästä kuin vaaleasta, se ei onneks tuota ongelmaa.
hildaliinan perheelle paranemisia!
Minkälaisia kokemuksia teillä on muuten Jonathanin tuotteista? Lähinnä haalareista?
Tällä suunnalla on yksi alannut niitä myymään, mutta ei pidä kotikutsuja kuitenkaan. Oon kuullut niistä ihan hyvää, ovat ilmeisesti hinta-laatu suhteeltaan ok.
Mieskin on vielä 3 päivää töissä ja sitten alkaa talviloma. Aion kyllä käydä joka päivä silloin lenkillä, saa luvan kestää :)
Tintta-liisa
Meillä on Tintta ollut Jonathanilta välikausihaalari sekä myös pelkkä takki. Itse oon tykännyt niistä kyllä tosi paljon, ja varmaan myös täksi kevääksi hankitaan ulkoasu Jonathanilta. Talvikamppeista ei oo kokemusta.
Paljon on ihmiset sairastelleet, varmaan ei auta asiaa kun on niin kostea ja leuto talvi ollut. Meilläkin tosiaan kaikki olleet flunssassa, pikkuhiljaa alkaa helpottaa. Poikasella tosiaan tuli vielä se korvatulehduskin, joka näyttäisi hoituneen pois antibiooteilla. Parin viikon päästä on vielä jälkitarkastusaika. Oksennustautiakin tuntuu paljon pyörivän, onneksi siltä ollaan toistaiseksi vältytty. Kop kop kop.
Tänään kävin taas neuvolassa, ja kaikki tuntui olevan oikein mallillaan. Hemoglobiinikin taas noussut. Sain ensimmäistä kertaa painoarviota, 2,5 kg olisi pikkuinen tällä hetkellä. Terkka ennusteli että kyllä se 4 kg taitaa tälläkin kertaa mennä rikki, niinkuin itsekin olen asiasta aika varma. Jospa ei nyt tällä kertaa sentään viisikiloista tulisi, aika näyttää. Ehkä viimeisillä viikoilla on sit tästäkin vähän viisaampi.
Turvakaukalo saatiin ostettua vauvaa varten, vielä pitäisi vaunut hankkia kun edelliset ollaan jo ehditty myydä ajat sitten pois. Kaikenlaista järkkäilyä olisi myös kotona.
Meille satoi tänään lunta!! :) Pitkästä aikaa, ihanaa. On ihan valoisaa ulkona, saa nähdä vaan kuinka kauan kestää maassa. Jos illalla päästäis vielä pulkkailemaan. Oma liikkuminen alkaa olla vaan vähän vaivalloista jo, kaikenlaista kolotusta ja vihlaisuja alkaa alakerrassa tuntua.
Mukavaa päivää kaikille, parantukaa sairastelevat pian!
Gerda
Oltiin tänään Onnin ja Sisun kanssaekaa kertaa avoimessa perhekerhossa. Onni tykkäsi kovasti! Ilmoittikin heti, että ensiviikolla mennään uudestaan :) Olen huomannut, että nyt on alkanut Onnia kiinnostamaan muiden lasten leikkiseura.
Hilda kyseli painoani. Painan 60 kg ja pituutta on vähän reilu 170 cm.
Aatun äipän perheelle tsemppiä ja jaksamista remppailuun! On se ihanaa, kun saa juuri omanlaisensa kodin. Kyllä siinä hetken kitkuttelee sen tiedon voimalla :)
Gerda kyseli ystävänpäivän vietosta. Meillä ei sitä vietetä sen kummemmin. Toki hyvät ystävänpäivät toivoteltiin, mutta siihen se jäi. Ensi vuonna täytyy Onnin kanssa jo askarrella kavereille kortteja :) Yhdelle maailmalla asuvalle ystävälleni ostin Fazerin nettikaupasta Fazerin sininen lähetyksen :) Veivät kotiovelle levyn suklaata.
Odottelijalle jaksamista raskauteen kaikkine kolotuksineen. Hyrr, nousee karvat pystyyn kun muistelee niitä kaikkia inhoja vihlontoja ja muita. Meillä myös Onni laulaa " tuiki tuiki tähtöstä" :) On se ihanan kuuloista, kun nämä pikkuiset jo itse lauleskelevat.
Niin juu, meillä asuu kanssa " eikä sitten-mies" . Eikä, ei, ei sitten. Paljon muita vastauksia on turha odottaa nykyään. Raivareita kiskoo milloin mistäkin ja sitten sen ohi mentyä on kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Räjähtää siis helposti, mutta leppyy myös. Äitiinsä tullut.
Hildan porukalle myös paranemisia!
Jonathanista en valitettavasti tiedä mitään :( Varmaan ihan hyviä tuotteita, näin uskoisin. Ystäväni lapsella on ainakin ollut kahteen otteeseen Jonathanin haalari, enkä usko, että olisi huonoa ostanut kahteen otteeseen.
Gerda, minäkin pidän täällä peukkuja pystyssä, että lumi pysyisi massa iltaan saakka. Mies lupasi lähteä Onnin kanssa Stigailemaan. Toivotaan, että pysyisi. Kovin märältä vaan näyttää taas..
Noema
Kiva kun marrasmammatkin ovat alkaneet taas aktivoitua. Minäkin olen enimmäkseen juttuja lueskellut. niin samat asiat ja jutut käydään täälläkin kuin teillä muillakin :)
Joku kyseli Jonathaneista.Itse olen tykännyt niistä tosi paljon, hinta-laatu suhde on kohdallaan.PAITSI, että uusimmat tähti johathanit on huonoja.meille ei tule enää yhtään sellaista.Kevääksi aion ostaa isommalle ihan perus jonathanin.Niissä ei ole ollut todellakaan mitään valittamista.
Mistäs sä Noema oikein laihdutat?;) vaikutat todella hoikalta.Mulla painoo 52kg mutta mittaakin vain 164cm.
Uhmaa on meilläkin ilmassa.tai siis uhmaa on ollu nämä reilut 2v.Selkeesti on oma tahto.Suunnilleen kaiken pitää mennä niin kuin hän sanoo :)Taidan olla pulassa ton kans vielä.No ihana pallukka kuiteski on :)
Siirrettiin pojat samaan huoneeseen viikonloppuna.Yhtään yötä ei oo vielä omassa sängyssä kuitenkaan nukkunu.No jos kuitenkin ennen rippikoulua.
Mekin käytiin tänään perhekerhossa.Veeti tykkää kovasti.Ollaan käyty siellä siitä asti kun veeti oli 5kk.Toisena harrastuksena meillä on muskari.
Ihanaa kun lunta sataa, niin ja kohta pitäs olla kevät.
Pitänee jättää muillekkin tilaa.
Tsemppiä kaikille uhmisten kanssa!
terkuin marrasmamma
Väsyttää niin että meinaan nukahtaa työkoneelle, jospa kirjoittelu auttaisi vähän. Kai tämä alkuraskaus tekee tepposia. Hormonitkin kiusaa ja tekee itkuherkkyyttä. Sunnuntai-aamuna sain pitkän itkukohtauksen kun tuli mukamas niin kauhean paha mieli Jessen jatkuvista " äiti pois" -torjumisista. Normaaliahan se poishätistely Jesseltä on, mutta jostain syystä silloin aamusella tuntui niin pahalle. Järki sanoi että mitäs siinä vollotat tyhjästä, mutta kyyneleet vaan valui. Pojat oli ihania kun tulivat mua kilpaa lohduttamaan ja halimaan, sitten itkinkin jo hyvästä mielestä. ;-) Hölmöä ja vähän pelottavaakin kun ei osaa omia tunteitaan hallita.
Noema on päässyt kyllä hienoihin mittoihin, tuohon on jo hyvä jäädäkin. :-) Musta tuntuu kuin olisin itse lihotuskuurilla kun joudun syömään normaalia useammin pahoinvoinnin takia. Tosin mitään makeaa ei tee mieli, vaikka normaalisti mussutan jotain hyvää päivittäin. Nyt en pysty edes menemään kaupassa karkkihyllylle ilman että alkaa ällöttää. Ihan hyvä niin, veikkaan että tilanne tulee muuttumaan. ;-)
Jesseäkin kiinnostaa muiden lasten seura koko ajan enemmän ja enemmän, sitä on hieno katsella. Tarhassa Jessellä on kuulemma romanssi yhden tytöntyllerön kanssa, halailevat ja pussailevat toisiaan usein. Eilen kun menin hakemaan Jesseä tarhasta, olin juuri harmittavasti missannut hellän kohtauksen kun Jesse oli vaivihkaa hiipinyt tämän tytön luokse takavasemmalta, rutistanut kovasti ja suukottanut poskelle. Ihana! :-)
Eikös Mannan pojallakin ollut joku tarhaihastus? Tulehan Manna kertomaan kuulumisiasi pitkästä aikaa!
Myöhemmin lisää, tuli töissä vähän härdelliä...
Me oltiin koko poppoo viikko sitten oksennustaudissa, tämä versio siitä oli raju.
Mintun kakka muuttui aivan vaaleanvihreäksi ja muistutti hernekeittoa ja seuraavana yönä oksensi petivaatteille. Sitten sairastui mies ja molemmista päistä tuli ja sitten minä. Mummi hoisi Minttua kun oltiin pahimpaan aikaan kipeät ja myös he sairastuivat. Pääperiaatteena kaikki, jotka olivat Mintun kanssa tekemisissä niinä muutamana päivänä sairastuivat. Minttu oli koko viime viikon pois tarhasta vasta loppuviikosta alkoi vatsan toiminta normalisoitumaan. Huh huh sitä pyykkivuorta. Tuntui jo välillä että pää hajoaa kun olin lähes koko viikon kotona Mintun kanssa + viikonlopun.
Luulen hankkivani Mintulle kesäksi reimatecin ja ensi talveksi mahdollisesti kokeilen ticket to heavenia, niiden myynti alkaa täällä syksyllä.
Meillä oli tarhakuvaus järjestetty siten, että ryhmäkuva otettiin tarhassa ja ne jotka halusivat voisivat mennä valokuvausstudiolle yksilökuvaan. Kuvat olivat kohtuuhintaisia ja saatiin muutama hyvä studiokuva kivaan hintaan. Lisäkuvat maksoivat 2 ¿ 12*18 joten hyvinkin kohtuullista.
Takaisin työn pariin.
Jippii mikä viikko. Lauantaina aloitti mies, keskiviikkona minä ja tänään sitten pojilla oli jo illalla mahat sekaisin. Kamala kurina ja " kakkatiheys" normaalia suurempi. Vielä ei onneksi kovin löysää. Toivottavasti pääsevät yhtä vähällä kuin minäkin (mies sairasti 4 päivää ja minä 1,5). Vatsa vaan kramppas tosi kipeesti välillä ja sitä en noille muksuille halua. Ripulista aina selviää vaipanvaihdolla (vaikka ei sekään kivaa ole) mutta noi krampit oli kuin " niitä oikeita" supistuksia (kipu nosti kylmän hien pintaan, mutta rauhallinen hengitys ja vatsan " rentoutus" auttoivat kuten synnytyksessäkin) ja mieheni kommentoi kipua kestämättömäksi ja kokeili kaikki mahdolliset särkylääkkeet. Kyllä toi parivuotias ripulin kestää, mutta entä toi 3 kuinen??
Muuten ei kuulu kummempia. Tää talvi on mennyt vähän liiaksi neljän seinän sisällä kun kelit on ollu ihan järkyttävät. Vieläkin joudutaan odottelemaan puhetta. poika ei siis sano kuin 6 sanaa ja kymmenisen eläintenmatkimista. Harmittaa kun ei tiedä mitä sen päässä liikkuu millonkin ja kuinka paljon se ymmärtää. Pottailukin on vaihteeksi täysin tauolla. Onneksi liikkuminen kiinnostaa. Laukkaaminen, hyppiminen, juokseminen, kieriminen... ja portaitakin on alkanut kiivetä vuoroaskelin eli ei enää laita molempia jalkoja samalle portaalle ennen seuraavalle siirtymistä (tietty riippuu portaista ja etenkn niiden leveydetä). Haarukka alkaa olla vihdoinkin mielekäs väline myös pojan mielestä ja tarpeeksi nopea (nälkä on kova, mutta malttti ei riitä pitkään ruokailuun).
Ja pikkuveli on tosi tärkeä. Kun tänään tultiin kauppareissulta kotiin niin laitoin pienen jatkamaan uniaan partsille. Se olikin kova paikka kun ei ollut normaalissa paikassaan mun sylissä, lattialla tai sohvalla. Piti monta kertaa käydä katsomassa että varmasti on vielä partsilla :) Eli ei mustasukkaisuutta vaan huolehtimista. Koko ajan pitää tietää missä veikka on ja jos menee vaikka isin kanssa viikonloppuna ulos niin tulee huuto kun ei veikka tule mukaan. Ja siis veli on vasta 3kk eli ei ihan vielä edes melkein leikkikaveri.
Nyt nukkumaan
Rontsukka
Meille syntyi eilen 22.2.08 poika. 51cm, 3520g ja py 35cm.
Vedet meni klo 19, supistukset alkoi 19.15 5-8min välein. Klo 19.30 tuli jo 2min välein ja 20.30 tuli jo minuutin välein. Sairaalassa olimme klo 21.30 ja 7min ponnistuksella klo 22.03 oli poika maailmassa. Luomuksi meni ja synnytys eteni aika rajusti, mutta onneksi jo ohi. Synnytyksen kestoksi merkitty 2h55min.
Tänään kotiuduttiin pojan ollessa 19h ikäinen. Poika syntyi rv 39+3
t.Nia, Noora ja otto 1vrk
Olipas sulla nopea ja vauhdilla etenevä synnytys. Oikein paljon onnea vielä teille koko perheelle!
Gerda, rv 33 eli perässä tullaan :)
kaikille marrasmammoille 2005 :)
t.Nia, Noora ja " otto" rv 38+2