Philadelphia juustosta listeriaa
Hei,
mina taalla epatoivoissani pahkailen viikon takaisen syomiseni kanssa. Soin Philadelphia juustoa edes ajattelematta että paketissa ei lue, etta se olisi valmistettu pastoroidusta maidosta. Nyt pelko persuuksissa listeria riskista. Onko kellaan tietoa kyseisen juuston raaka-aineista
Kirjoittelen nappiksella jossa ei ole meidän ihka ihania aakkosia siksi hullunkurista tekstia.
Kommentit (15)
Mulle neuvolassa sanottiin ettei mitään tuore juustoja. ja itse pidän niin paljon juustoista että... mitenkäs asian laita mahtaapi olla?
esim. mitä eroa sitten on hovin tuore juustolla ja Philadelphialla?
täällä Ruotsissa muistaakseni oli ohjeissa et philadelphia-juustoo saa syödä, enpäs tiiä miks kun ei näyttäs olevan pastöroitua...
Mäkin asun ruotsissa ja meidän ohjeissa on, että tuorejuustoja Cantadou ja Philadelphia voi syödä niin usein kun haluaa. Toisessa sarakkeessa lukee et ei koskaan mitään mikä on tehty ei pastoroidusta. Eli tämän mukaan ymmärtäis et Philadelfia on just tehty pastoroidusta materiaalista:)
No näillä ohjeilla mennee täällä koko ruotsin kansa... ja mä en ole muusta tiennytkään.
Terkut muuten vaan kanssasisarelle ruotsin maalla:)
T.Elisabeth72
ja muutenkin niitä tuorejuuustoja SAA syödä kunhan on pastöroidusta maidosta kuten suomessa kaikki onkin eli creme bonjourit, violat ym ym ym....
Saakohan niitä syödä?
Minä olen luullut että mitään pehmeitä juustoja ei saa syödä, ei siis mitään tuorejuustojakaan.
Kyllä sulatejuustoja saa syödä - tai ainakin näin olen ymmärtänyt ihan monesta lähteestä. Kiellettyjä ovat kaikki pehmeät homejuustot ja ulkomailta tuodut tuorejuustot, joita ei yleensä ole pastoroitu. Kotimaiset tuorejuustot (ja melkein kaikki muutkin homejuustoja lukuunottamatta) ovat poikkeuksetta pastoroitu, joten ne on ok. Ei kun herkuttelemaan ;-)
Olen ymmärtänyt että Suomessa pitää tuoteselosteessa mainita erikseen JOS EI OLE PASTÖROITU. Siksi kai joissain ei sitä lue, kuten Pirkan tuotteissa, vaikka heidän kotisivuillaan lukee että kaikki heidän juustot on pastöroitu.
Esim. sulatejuusto on nimensä mukaisesti sulatettua juustoa, tehty tavallisesta kovasta juustosta, joka on pastöroitu.
Osa tuorejuustoista on tehty pastöroidusta maidosta, ja kannattaakin katsoa tosi tarkkaan mistä on tehty. Jos tietoa ei löydy, en söisi.
Eviran sivuilla sanotaan, että oireiden ilmaantuminen saattaa kestää viikkoja. Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. En nyt kauheasti huolehtisi, koska bakteeri on harvinainen, mutta en tahallani ottaisi riskiä.
Maaria 33+4
Tämän kysyin siksi, että Arnolds' in bagelissa on kyseistä tuorejuustoa. :-D
Ottakaa naiset selvää, älkääkä luottako mihinkään valmiisin listoihin tai mutu-tuntumaan.
Nimittäin minulle sanottiin neuvolassa aika tiukastikin ettei mitään pehmeitä juustoja saa syödä!
Tosin neuvolantätini oli jo ns. vanhempaa ikäluokkaa... Itse kyllä olenkin epäillyt että mahtaako olla niin kun mulle sanottiin.
Hyvä jos voi kuitenkin herkutella ilman pelkoa listeriasta! :)
Joo...kuullostaa aika oudolta! Eihän se juuston pehmeys mitään vaan juuri se pastorointi. Mä oon kans huomannut et ihmiset ja hoitoalallakin suhtautuvat tähän juttuun aika eri tavoilla. Toiset on tosi tiukkana ja toiset paljon löysempiä. Maalaisjärkeä kehiin vaan:)
Pahoittelen onnetonta suomenkielen taitoani:/ Se on jonkin verran ruostunut...useiden ruotsissa asuttujen vuosien saatossa.
T. Elisabeth
koska listeria voi tarttua juustoon missä vaiheessa ketjua tahansa maidon pastöroinnin jälkeen. Jopa kotijääkaapissa. Kovissa juustoissa listeria ei viihdy yhtä hyvin kuin pehmeissä.
Esimerkiksi Elintarviketurvallisuusvirasto listaa kaikki pehmeät juustot riskielintarvikkeiksi pastöroinnista riippumatta.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suosituk…
odotus-lehdessä oli syksyllä juttu odottajan ruoista, jossa eviran asiantuntija sanoi suomalaisten tuorejuustojen, mozzarellan, homejuuston, fetan ym olevan turvallisia. tuoteketjuja valvotaan täällä tosi tarkasti. jos maitotuotteen pehmeyden tai kovuuden ottaa vain huomioon, niin syömättä jäisi jogurtit, rahkat, maito, jäätelöt... listahan on ihan loputon. näin ainakin mun järjen mukaan.
ja jos listeria voi juustoon kotijääkaapista tarttua (niinkuin tietysti voikin!), niin yhtä hyvin se tarttuu sitten ihan mihin ruokaan tahansa. tuskin se tuorejuusto sitä mitenkään erityisesti itseensä imee. ;)
mutta tietysti, jos yöunensa sen takia menettää, että uskaltaako hovi-juustoa syödä, niin parempi jättää syömättä. erilaisiahan me kaikki ollaan, ja joku stressaa jostain asioista enemmän kuin joku toinen. ja näin odotusaikana hormonit kyllä pistää pään itse kultakin pyörälle... :)
Mä oon ainakin syönyt:)