**MARRAS 05 Helmikuulle**
Meidän pino on kyllä nykyään aivan kuollut, en ole itsekään saanut aikaiseksia pinoutua vähään aikaan.
Meillä ei mitään ihmeellistä. Ostin 32" lcd tv:n muutama viikko sitten, tuntuu, että olkkariin tuli ihan eri tavalla tilaa, ihan mukava uudesta töllöstä on ollut telkkakin katsella.
Minttu on ollut vähän vähemmän uhmainen viime aikoina. Ärsyttävää välillä kun meillä vain äiti kelpaa. Aamuisin tinttaa mun sängyn vieressä, että nouse äiti ylös, ei suostu lähtemään itsekseen vielä olkkariin, vaan mun pitää nousta ylös ja mennä olkaariin kanssa ja asutaan kaksiossa, et matka ei ole pitkä.
Varovasti mietitty kakkosta, suunnittelu ja mietintä asteella vasta. Täytyis ensin löytää vähän suurempi asunto ja olen miettinyt miten sitä jaksaa sitten kun on vielä vähemmän omaa aikaa ja miten viihdyn kotona.
Meillä ei toivettakaan omassa sängyssä nukkumiseen. Likka haluaa nukkua meidän välissä ja mieluiten aivan äidin kainalossa kiinni. Itse haluaisin taas nukkua mahdollisimman väljästi.
Olin itsekin viihteellä lauantaina ja ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen yökerhossa ja tappiin asti samoin kuten noema. Oli kyllä kivaa, mutta sunnuntaina oli melko karsee olo, ei tehnyt mieli sängystä nousta.
No jätän tilaa muillekin.
Touko
Kommentit (11)
Kai me vielä taaperoita ollaan. Eikös se leikki-ikäinen ole yli 3v.? Tiedä näistä. Katsotaan nyt selvitäänkö sinne saakka hengissä. Siis meidän pino ;)
Meillä on kanssa sellainen taulutelkkari. Hankittiin Onnin tultua siihen ikään, että telkkarin ruutua käytiin paukuttamalla puuvasaralla. Antaa tilaa tosiaan. Meillä se on " tauluna" seinässä.
Onni on isänsä kanssa moottoripyörämessuilla. Ihanan hiljaista, kun Sisukin nukkuu. Onnin uhma on voimistunut paljon viimeisen viikon aikana. Yhtä kiukuttelua ja huutoa meinaa olla päivät. Yleensä imetään naurua miehen kanssa, ettei poika huomaa, mutta väsyneenä meinaa kilahtaa itselläkin. Ennen auttoi lahjonta, mutta sekään ei mene enää läpi ;) No, onneksi jäähypenkki toimii!
Meille tulee tänään vieraita, joten taidan suunnata kyökin puolelle. Uimaankin mennään vielä ennen hämärää.
Kävin aamulla puntarilla. Olen laihtunut nyt 5 kg kolmessa viikossa(ko). Naputusta tulisi ammattilaisilta liian nopeasta tahdista, mutta tällainen olen. Heti nyt ihminen. Hyvässä ja pahassa. Kyllä mä oikeasti syön, kaksi lämmintä ateriaakin päivässä, mutta karsin vain kaiken ylimääräisen rasvan ja sokerin pois. Tuli vedettyä " hiukka" epäterveellisissä merkeissä taas raskaus ja alun imetysaika.
Haluaisin johonkin lämpimään. Se olisi ihanaa.
Noema
Elikkäs loppuraskaudessa jo mennään. Rv vkoja jo 36+5 ja painoarvio " otolla" 3kg. Pahoinvointi vaan paheni nyt loppuraskaudessa, mutta eiköhän tää joskus lopu :)
Noorasta kertoilen, että on kovasti toisten apuna, etenkin auttaa ja taluttaa paljon huonosti liikkuvaa vaariaan. Kova tyttö puhumaan ja paras sana tytön suusta on pittipudas(pihtipudas). Olen sieltä kotoisin ja koko sukuni asuu siellä. Uhmaa on meilläkin, mutta kait sekin joskus helpottaa..ehkä :)
Äitiä on kovasti alkanut helpottamaan kun neiti pukee vaatteet ite päälle, ulkovaatteet parhaiten ja kun on ilman vaippaa niin tunnistaa hädän ja juoksee potalle. Mutta paljon käytetään vielä vaippaakin. Öisin meillä joutuu vaihtamaan vaippaa kerran-kaksi. Noora juo nestettä ihan tolkuttomasti, mutta ei viittaa mihinkään sairauteen.
6.2 meillä on se astmakontrolli ja kasvukontrolli samalla. Mietin että mitäköhän sanovat ku Noora painoi joulukuussa reilu 15kg ja nyt painaa melkein 18kg. Mutta ei ole yhtään pyöreä tyttö vaan suht laiha.
Pituushan oli jotain 98cm, nyt en tiiä..
ja nyt tuli jo ajatuskatkoskin mitä mun piti kirjoittaa.. No käyn kirjoittelee mitä sanoivat noorasta polilla...
t.Nia ja Noora ja " otto" rv 36+5
tosiaankin on ihan kuollutta täällä marraskuisissa, mutta se on ihan ymmärrettävää näitten uhmisten kanssa :)Meillä uhmaillaan kans ihan kunnolla, jos asiat ei meee niinkuin pikkuherra sanoo. Meillä ollaan sairasteltu joulusta saakka enemmän ja vähemmän.Koko ajan on joku sairaana :(
Muutamat oli käyny viihteellä.Voi kun oliskin mukava välillä päästä tuulettuun, mutta tuntuu ettei missään välissä oo aikaa.Ja todellakin tietää että seuraava päivä menee sängyssä ;(
Puhetta meilläkin tulee koko ajan kiihtyvällä tahdilla.Tuntuu ettei täällä enää hiljasta hetkeä ole.4vuotias isoveli pitää siitä myös huolen.
Minkälaisia lastenohjelmia teidän taaperot katsoo?
- meillä ehdoton ykkönen on titinalle, muut tulee sitten perässä :)
Ihanan paljon on uusia vauvoja syntynyt marraksille.Itselläni ei onneksi ole vauvakuumetta.Jos nyt sitten muutaman vuoden päästä.Mutta kaikille kuitenkin kovasti onnea :)
Eipäs tässä muuta, pitää vähän alkaa raivaamaan tätä kaaosta...:(
Jospa tämä pino tästä virkistyisi, kiva kun Nia ja Marrasmamma kävivät kertomassa kuulumisia. Ja te vakkaritkin tietty. :-)
Meillä on pojat päiväunilla, itse nautin kun sain käydä yksin pitkällä lenkillä (mahtavan paljon lunta Tampereella! :-) ja nyt ehtii hetken surffailla ennen kuin pitää mennä laittamaan ruokaa. Käytiin uimassa aamupäivällä, joten ei olla ehditty tänään porukalla vielä kunnolla ulkoilla. Odotankin innolla että päiväruoan jälkeen lähdetään peuhaamaan lumessa. Täällä on isoja lumikasoja, joista yhteen Jesse kaivoi eilen itselleen (avustuksella) lumikolon. Kertoi että se on Jessen koti, keksi sinne cd-soittimenkin ja paineli jotain lumikökkärettä selittäen mitä musiikkia sieltä milloinkin kuuluu. :-)
Höpötystä kuuluu täälläkin jatkuvalla syötöllä, nytkin ennen päiväunia pälpätti siihen saakka kunnes uni tuli. Ihana on juttuja kuunnella ja oon yrittänyt niitä kirjoitella ylös kalenteriinkin. Hauska sitten joskus lukea. Tulee jo ihan pitkiä lauseita eikä sanajärjestyskään mene enää niin paljoa sekaisin. Tarhassa ovat ihailleet kun Jesse osaa laskea kymmeneen ja tunnistaa oman ja kavereiden nimet naulakossa yms. Kovasti on kiinnostunut kirjaimista ja numeroista. Yksi lempparileikeistä on näyttää äidille jotain kirjainta ja siitä keksitään sitten mahdollisimman paljon sillä kirjaimella alkavia sanoja. Yrittää itsekin keksiä, mutta harvemmin osuu oikealla kirjaimella alkava sana. ;-)
Töissä koen pientä hiillostusta alkaa tehdä normaalipituista työpäivää (oon tehnyt siitä lähtien 6h kun palasin vuosi sitten töihin) ja se ahdistaa aika paljon. Tuntuu tällä hetkellä siltä että jäisin vaikka mieluummin kotiäidiksi kuin alkaisin tekemään täyttä päivää. Elämä hankaloituisi hurjasti kun mies ei satu olevaan mitään maailman joustavinta sorttia. Ja tuntuisi kurjalle että arkisin jäisi niin vähän aikaa Jessen kanssa olemiseen.
Mulla olisi normaali työaika enimmäkseen klo.17 / 18 saakka, joten todennäköisesti pitäisi vaihtaa Jessen tarhakin, se kun sulkeutuu klo.17. En suostu, en halua. Luulen että antavat tehdä mun 6h päivää siihen saakka kun Jesse täyttää sen 3v, mutta sitten voi tulla kahnausta eikä mulla ole enää edes laki puolella. Onneksi tässä on vielä puolisen vuotta aikaa miettiä vaihtoehtoja. Eniten tietty toivon että tärppäisi meilläkin toinen vauva, pääsisi sitten taas äitiyslomalle.
Tällaisia ajatuksia tänään... Hauskaa laskiaissunnuntaita! :-)
Ihanalta kuulostaa Auringonkukan tuleva lumipeuhaus Jessen kanssa :) Olen kyllä kateellinen. Meinaa kotiseutuikävä iskeä. Vai on Tampereella paljon lunta!
Täällä on vähän eri meininki. Oltiin aamulla perhemessussa ja sen jälkeen kirkon pihassa järjestettiin laskiaisrieha. Keskelle pihaa oli roudattu jäähallilta lunta iso kasa. Sellainen korkea lumikukkula. Ihan hengenvaarallista touhua. Siellä pienet helsinkiläistenavat kilpailivat vuorostaan " laskea" (lähinnä tippua) korkealta lumikukkulalta. No, hauskaa näytti lapsilla olevan, vanhemmat katselivat kalpeina alhaalta ;)
Onni oli innoissaan aamulla menossa " pirkkoon" (eli kirkkoon). Kommentoikin kovasti papin saarnaa kesken kaiken. Oli onneksi perhemessu, joten meininki oli sellainen lapsiystävällinen. Jatkuvaa höpötystä siis meilläkin. Kirkossa jo mietin, että onko tällainen papupatamaisuus ihan normaalia? Kai se on. Tuntuu vaan, että muiden lapset istui tyytyväisinä tyynyillä ja kuunteli samalla kun Onni kiipeili uruissa, kastevesiastiassa, alttarilla ja lauloi niin, että kirkko kaikui " Puuha Pete, kaiken korjaa" .
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!
Noema
PS Missä Tintta?
Ajattelin kirjoittaa tänne jos vaan huolitte joukkoon;) Minulla siis 25.10.05 syntynyt tyttö mut laskettu aika oli 1.11.05. Lisäksi minulla on 3½v poika ja kova vauvakuume mut ei voida ainakaan vuoteen ruveta uutta vauvaa yrittämään ku rakennus projekti meillä pahasti kesken...ehkä hyvä niin;)
meidän neiti on aika pieni kokoinen...nyt suunnilleen painaa 12kg ja reilu 80cm pitkä. pieni mutta pippurinen. korvatulehdukset ovat vaivanneet joten sai putket viime toukokuussa ja nyt muutama päivä sitten toinen putki irtosi=(
minkä verran teidän lapsukaiset nukkuu? meillä neiti herää aamulla klo 6 ja päiväunille käy 11.30-12 ja nukkuu tunnin. illalla nukkumaan puol kasi=) eli unta tulee11½ tuntia vuorokaudessa. päivähoidossa on ollut jo alle vuoden ikäisestä. nykyään hoitopäivät 8-9 tuntisia=(..mites muilla? onneks on kiva perhepäivähoitaja=)
äiti 26v, poika 3½v, tyttö2v3kk ja isi 29v ja koira 7v;)
Itse lukeudun niihin, jotka päivittäin lukevat mutta itse harvemmin ehdin kirjoittaa. Kuitenkin voimia saan päiviini siitä kun luen teidän muiden kirjoituksia :) suuri kiitos teille, jotka useasti kirjoittelette. Noema, Auringonkukka, Tintta ja Hildaliina (meniköhän oikein, tuli katkos)
Mulla opiskelut vie suurimman osan vapaa-ajasta ja väsymys painaa todella paljon.
Meilläkin uhmataan ja vaaditaan, mutta silti niin ihana tuo taapero :) päivittäin tulee uusia sanoa ja kovasti puhellaan ja laulellaan. Hoidossa on ollut elokuusta ja viihtyy todella hyvin, ryhmässä 8-9 lasta.
Meillä lemppariohjelmat on kyllä puuha-pete ja postimies pate!
Ensi viikolla mennään katsomaan huvituttia, kerran on käyty fröbeleitä katsomassa. Olli odottaa kovasti jo..
Uusi joukkoomme liitynyt kyselit unista, meillä nukahdetaan illalla klo 21 tai hiukan aikaisemmin, aamulla herätään joko 6 tai viim. 7 (vkl nukutaan klo 8 asti) ja päiväunet hoidossa 12-14, vkl kotona 12.30-14.
Meidän poika on myös pienikokoinen, painaa 11,5kg, pituus on nyt hakosessa, mutta olisko noin 86cm pitkä. Sanallisesti kyllä pitää puolensa :) mutta tosiaan edelleen menee 80cm housut ja 86cm myös käytössä.
Täällä ei siis ole myöskään lunta, tosi kurjaa. Liukasta ja loskaa vuorotellen.
Vauvasta täälläkin välillä haaveillaan, valmstun koulusta 2009 keväällä, joten sitten vasta aletaan tosi toimiin, siihen asti haaveilen ja ihastelen kavereiden vauveleita.
Mukavaa sunnuntai-iltaa!
Viikonloppu vierähti pojan kanssa mummolassa. Mukavasti meni matkat linjurilla, juuri ja juuri jaksaa tuon reilut 100km istua. Mummu haki pojalle vintiltä minun vanhan nukkekodin kalusteineen. Ajattelin ettei poika sillä vielä malta leikkiä, mutta toisin kävi. Koko viikonlopun hoiti ahkerasti talossa asuvia vauva-kolmosia. Pitäisköhän kotiinkin ostaa nukkekoti=)
Meillä pojan lempiohjelma on ehdottomasti Postimies Pate. Myös Fröbelit ja Muumit mieleisiä.
Viikonloppuun mahtui kyllä myös reilusti huolta. Onkohan meidän pikkuisella jotain pakkoliikkeitä. Pari viikkoa sitten hän hankasi vähän väliä oikealla kädellä oikeaa korvaansa. Se oli ihan silmiinpistävää. Lääkärissäkin käytiin; ei korvatulehdusta. Sitten se jäi ja tuli oikea silmän pyyhkäisyt, sitäkin kesti päivän pari. Muistan yhden illan kun näytti ettei pojan syönnistä tullut mitään kun oikea käsi haroi koko ajan silmän ja lusikan välillä. Vasta 20 kertaa silmään pyyhkäistyään sai lusikan lopulta suuhun asti. Nyt ei ole ollut hetkeen mitään, mutta nyt on viikonlopun pyyhkäissyt vähän väliä huuliaan. Ja taas oikealla kädellä. Kun seuraa leikkejä niin tuntuu että tekee sitä ihan vähän väliä ja välillä saattaa olla pidempi tauko kunnes taas alkaa.
Mitä tämä oikein on? Itkettää, kun ajattelen kaikkia vammaisia lapsia töistä ja heidän pakkoliikkeitään.... Miehen kanssa mietittiin, että nämä jutut ovat alkaneet joulun jälkeen. Joululomallahan saimme kynnelin avulla vieroitettua pojan (oikeasta) peukalostaan. Homma kävi ihan kivuttomasti, eikä ole peukalon imemistä näyttänyt kaipaavan. Voivatko tällaiset liikkeet nyt sitten kuitenkin olla jokin korvike tuolle peukun imemiselle, joka oli pojalle ihan " luissa ja ytimissä" oleva tapa. Huolestuttaa.
Täälläkin on painon pudotus alkanut ihan kivasti. Hieman alle viikossa painoa näyttäisi tippuneen 1,4kg. Jospa se tästä. Siitä tulikin mieleen että kaamee nälkä, pakko mennä syömään=)
Manna
Ai niin, meillä poika menee illalla nukkumaan n. 19.30-20 ja herää klo 6-7. Päiväunia nukkuu 1-2h.
Tervetuloa sinulle Mamiko! Kyselit nukkumisista; Onni on unessa viimeistään klo 19 ja heräilee aamulla kahdeksan yhdeksän maissa. Unta tulee vuorokaudessa siis noin 13-14 tuntia. Meillä kun ei nukuta enää päikkäreitä (siksi menee jo niin aikaisin nukkumaan).
Manna! Voi sinun kanssasi :) Uskon kyllä, että kyse ei ole mistään vakavasta. Osaat vain tarkkailla lastasi hiukan tarkemmin kuin me maallikot. Onnilla ainakin on ns. " pakkoliikkeitä" . Ymmärtääkseni niitä on kaikilla lapsilla ja se on normaalia tietyissä mitoissa. Muistaakseni luin joskus jotain tutkimusta, jossa sanottiin, että oliko se yhteentoista vuoteen mennessä ne normaalisti häviävät lapsilta. Mutta mutta, Onnilla on esim sellainen " pakkoliike" , että maiskuttaa suullaan. On sanomassa jotain, mutta sitten jääkin maiskuttamaan. Sanoo sanan ja maiskuttaa taas. Toistelee sanojakin tiuhaan. On niitä muitakin. Palaan paremmalla ajalla, nyt Sisu vaatii äitiään yläkerrassa.
Noema
Kivaa kun on taas virkeämmin kaikki kirjoitelleet! :)
Unta meillä tulee noin 10 tuntia yöllä ja noin 2 tuntia päiväunilla. Eli semmoinen 12 h yhteensä. Kellonajat sitten vähän vaihtelee.
Meillä suosikkiohjelmia on ainakin Kaapo, joka tulee joskus ennen pikkukakkosta. Nalle Puheista tykkää. Ne ainakin tulee nyt mieleen.
Poikaselle on tullut flunssa. Ei kuumetta mutta yskää ja nuhaa.
Viime yönä heräsi ja huusi ja itki lähes tunnin. En tiedä oliko edes kunnolla hereillä. Välillä huusi tuttia ja kun sen sai kohta jo heitti lattialle ja taas huutoa perään. En tiedä liittyykö siihen, jos oli kipeä olo. Toisaalta saa päivisinkin nykyään välillä ihan mahdottomia itkuraivareita joskus kun harmistuu. On vähän neuvoton olo, kun mikään ei auta, ja kun ei edes yleensä ole selvillä mitään selkeää syytä. Liittyisikö uhmaan tai onko yöllä esim. jotain painajaisia tai kauhukohtauksia. Mistä senkin tietää.
Ja kun ei saisi koskea, mutta itse haluaisi antaa turvaa ja ottaa syliin. Voiko sitäkään sitten tehdä väkisin.
Missäs muuten Hilda on?
Viikonloppu on ollut touhukas. Eilen olin töissä, sit on ollut synttärikahvittelua, tänään meillä oli koko päivän neljä lasta: oma ja kolme hoidossa. Leivoin sämpylöitä ja pullia kun on laskiainen. Lumi vaan puuttuu että olisi päässyt pulkkailemaan. Tai nyt sitä näyttää taas hiukan satavan, mutta on vähän myöhäistä. :) Mahtaako taaskaan kauaa pysyä maassa.
Ihanaa, miehen ilta- ja viikonlopputyöt loppuivat. Joskus saattaa tulla keikkahommia, mutta pääsääntöisesti tekee nyt taas ensi viikosta lähtien ihan normaalia päivätyötä. Pahimmillaan kun oli nyt tammikuussa poissa niin että meni kahdeksaan päivätöihin (lähti siis jo vähän aiemmin kotoa), sieltä suoraan toiseen työhön josta saattoi palata kotiin puolenyön aikaan. Kävi kotona nukkumassa. :)
Tuttivieroitus odottaa...kylläpäs mua jännittää se kauheasti. Nyt on viikon ajan nukahtaminenkin mennyt tosi kivasti, olen laulanut pojalle ja sen jälkeen tullut pois lastenhuoneesta. Itsekseen on pitkästä aikaa taas nukahtanut. Viikon olen tästä saanut nauttia nyt, ei oikein huvittaisi alkaa taas siihen rumbaan mikä tod. näköisesti tutin pois ottamisesta seuraa.
Samoin mietityttää nuo isot itkut ja raivarit, niihin paras apu on ollut tutti. Mitenhän jatkossa käy, kestää varmaan tunnin huudot. Mitenhän äidin hermot kestää... :)
No pitäköön nyt vielä sen aikaa tutin kun on flunssassa. Sit tarttis varmaan oikeasti tehdä asialle jotain, ettei mene liian lähelle vauvan syntymää. Siinäkin kun on sitten iso muutos pojan elämään luvassa.
Tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa.
Kiva oli lukea myös teidän juttuja, jotka hiukan harvemmin kirjoittelette. Tulkaahan toistekin!
Gerda
Moi
Ollaanko muuten vielä taaperoissa vai pitäiskö meidän siirtyä leikki-ikäisiin?