Luuleeko joku, ettei päivämäärässä käytetä pistettä kuukautta ilmaisevan järjestysluvun jälkeen?
Kommentit (13)
Itse käsin kirjoittaessa laitan kuitenkin useimmiten näin: 18.11 2008
Nykyään näkee yhä useammin, ettei tätä itsestäänselvyyttä tajuta, vaan tääkin pvm kirjoitetaan idioottimaisesti muotoon 18.11
Naurettavinta hommassa on se, että samaa soopaa näkee yhtälailla isolla rahalla tuotetuissa mainoksissa kuin peruspenan palstakirjoittelussa. Aloitan tällä julkilausumalla yhdenmiehen sodan tätä sietämätöntä yhteiskunnallista mätäpaisetta kohtaan ja haastan sinut laittamaan viestin eteenpäin heti huomenna sähköpostitse. Hoidetaan asia kuntoon vielä ennen viikonloppua ; )
tänään on kahdeksastoista yhdettätoista, eikä kahdeksastoista yksitoista.
Tiedän jopa mielestäni syyllisen. Kun ameriikan maalla päivämäärä kirjoitetaan 11/18 ja erotetaan tuolla kauttaviivalla, on jotenkin lähtenyt liikkeelle järkyttävä väärinkäsitys: erotin kuin erotin mutta yksi riittää. Auts.
miksi ihmeessä nykyään laitetaan monesti välilyönti ennen kysymysmerkkiä ? (edellisessä lauseessa se, mitä tarkoitan). Tiedän, että ranskan kielessä tehdään näin ja siellä se on oikeaoppista, mutta kyllähän se suomen kielessä pitää kirjoittaa ilman välilyöntiä. Ihan sivistyneetkin ihmiset tekevät näin. Onko tälle olemassa joku järkevä selitys josta minä en ole kuullut?
Hienoa!
Haastan sinut ja kaikki muutkin asian kanssa huonosti nukuttuja öitä viettäneet haastamaan oman lähipiirinsä normitalkoisiin ja kitkemään moisen mädännäisyyden moukaksi leimaamisen uhalla kaikista mahdollisista yhteyksistä. Operaatio piste on alkanut ja tullee kruunautumaan perjantai-illan kymppiuutisten kevennykseen, jossa Upi toteaa homman tulleen kuntoon ennen viikonloppua.
Meidän äitiysneuvolan terkkari ainakin ilmeisesti luulee että 18.11 on oikein. Niin hän aina kirjoittaa äitiyskorttiin ja ajanvarauslappuun...
tai olen laittanut sen vahingon piikkiin. Minua taas ärsyttää viivan käyttö
-tai siis käyttämättömyys.
Esimerkiksi halloween-juhlat, jolloin viiva laitetaan koska kyseessä on vierasperäinen sana, ja viiva on kiinni sanoissa.
Kun taas Osta & Myy -palsta, jolloin jälkimmäinen sana kuuluu useamman sanan kokonaisuuteen ja viivaa ennen tulee välilyönti. Harvoin näitä näkee kirjoitettavan oikein, yleensä viiva jää kokonaan pois.
Ja tosiaan kaikista kamalimpia kirjoitusvirheet on sanomalehdissä uutisissa, mutta pahiten ne turmelevat ihmisten kielioppia mainoksissa ja muissa hyvin esille tulevissa jutuissa.
yritän silti nauraa... hihii
hyvät yöt
kun ihan oikeasti olemme huolissamme suomen kielen puolesta. Tuntuu, että nykyisin ihmiset ovat tietämättömiä ja välinpitämättömiä siitä, minkälaista tekstiä suoltavat. Ja olen oikeasti tämänkin asian suhteen huolissani Suomen perustkoulun tasosta, kuinka sen voi läpäistä näin kehnoilla taidoilla, jotka ihmisillä tuntuu nykyään olevan!
Tässä virallinen haaste, jolla asia hoidetaan huomenna kuntoon:
"Luuleeko joku, ettei päivämäärässä käytetä pistettä kuukautta ilmaisevan järjestysluvun jälkeen?
Nykyään näkee yhä useammin, ettei tätä itsestäänselvyyttä tajuta. Allekirjoittanut on tällä päivämäärällä 19.11. liittynyt suomalaisugrilaiseen kansanrintamaan, joka on julistanut avoimen sodan tätä sietämätöntä yhteiskunnallista mätäpaisetta kohtaan ja on lupautunut hoitamaan homman kuntoon vielä ennen viikonloppua.
Pisteen viilaaminen on meidän kaikkien yhteinen asia. Haastan sinut ja ystäväsi mukaan kansallisiin normitalkoisiin asiantilan korjaamiseksi."
Itse käsin kirjoittaessa laitan kuitenkin useimmiten näin: 18.11 2008