Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on ruokasooda / mistä sitä voi ostaa?

Vierailija
31.01.2008 |

Monesti siivousohjeissa neuvotaan käyttämään ruokasoodaa. Minulla taitaa olla aukko sivistyksessä, mutta mitä se on ja mistä sitä saa? Onko se jotain leivinjauheen sukuista? En muista kaupassa koskaan nähneeni.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh...

Vierailija
2/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on kyl pakko olo provo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukeeko purkissa ihan " Ruokasooda" ? Onko kyseessä jauhe vai neste? Minkänäköinen purnukka?

Vierailija
4/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löytyy samasta paikasta. Sellainen purkki.

Vierailija
5/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

<ap edelleen nolona>

Vierailija
6/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa joko purkissa (samanlaisessa kuin leivinjauhetta) tai sitten pieniä määriä maustepusseissa.

Vierailija
7/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. piparkakkuihin, joihinkin muihin pikkuleipiin, piimäkakkuun...

Vierailija
8/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen purkki kuin leivinjauhe. Sooda on siis nostatusaine, käytetään esim. joulupipareissa ja kaikissa mausteisissa tai happamissa kakuissa ....

Vierailija
9/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nyt sen kemiallista kaavaa ja muita käyttötarkoituksia sen paremmin tunne. Keittiössä olen sitä tottunut käyttämään.

2

Vierailija
10/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasoodaa käytetään leipomiseen kuin leivinjauhetta. Leivinjauhe on itse asiassa suurimmaksi osaksi ruokasoodaa.

Puhdistushommiin olen itse kyllä käyttänyt esim kidesoodaliuosta rautakaupasta...

Vierailija
11/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli ainakin, että mikron voi raikastaa laittamalla lusikallisen ruokasoodaa vesikuppiin ja mikroon puoleksi minuutiksi (siis mikro päällä). Ja itse olen kuullut, että hellalle ripotellaan ruokasoodaa, niin puhdistuu hyvin, en ole kuitenkaan kokeillut.

Vierailija
12/21 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin muistelen usein nähneeni ruokasoodaa käytettävän siivousohjeissa.

Kiitos kaikille vastauksista, johan selkeni tämäkin asia! :)

T: Ap

Vierailija
13/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasooda on "vahvempaa" ainetta kuin leivinjauhe. Leivinjauhe on ruokasoodan ja kemiallisten aineiden sekoitus. Ap saikin jo vastauksia, eli sieltä leivinjauheiden vierestä löytyy. Se on ihan hyvä aine, jos haluaa turvallisen puhdistuaineen. Itse mm. puhdistan kahvin- ja vedenkeittimen sillä, sen lisäksi 3*soodavedessä hauduttaminen hävitti jalastani sellaisen känsäntapaisen, en oikein itsekään tiedä mikä se oli, mutta sen hoito lääketieteellisesti kuulosti työläältä. Siitä on enää vain vähän jäljellä. Kuulemma tiskialtaan saa sillä myös kiiltäväksi. 

Vierailija
14/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:07"]Ruokasooda on "vahvempaa" ainetta kuin leivinjauhe. Leivinjauhe on ruokasoodan ja kemiallisten aineiden sekoitus. Ap saikin jo vastauksia, eli sieltä leivinjauheiden vierestä löytyy. Se on ihan hyvä aine, jos haluaa turvallisen puhdistuaineen. Itse mm. puhdistan kahvin- ja vedenkeittimen sillä, sen lisäksi 3*soodavedessä hauduttaminen hävitti jalastani sellaisen känsäntapaisen, en oikein itsekään tiedä mikä se oli, mutta sen hoito lääketieteellisesti kuulosti työläältä. Siitä on enää vain vähän jäljellä. Kuulemma tiskialtaan saa sillä myös kiiltäväksi. 
[/quote]
Känsälläkö kiillotat tiskiallasta? Käytä mielummin sitä ruokasoodaa.

Vierailija
15/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästykseen siitä saa pikaisen avun. Puoli teelusikallista ja vedellä huuhdellaan alas. Samantien alkavat helpottavat röyhtäisyt.Sen terveellisyydestä en sitten tiedä.

Vierailija
16/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasoodasta on pieni kirja. Taisi olla toista sataa mihin sitä voi käyttää. Yksi oli hienhajun poisto kengistä. Ripotellaan kenkiin annetaan vaikuttaa yön yli ja imuroidaan pois. Aloittajan on syytäkin olla nolona kun ei löydä kaupasta eikä osaa edes googlella hakea mhin kaikkeen voi käyttää.

Vierailija
17/21 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap ole nyt seitsemän vuoden aikana ruokasoodapurkin kaupan hyllystä löytänyt.

Vierailija
18/21 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta :)

Vierailija
19/21 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oi huoh                                                                 

DEEZ NUTS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi