Onko täällä ketään, joka tietäisi Rh-vasta-aineista ja anti-D-suojauksesta?
Olen raskaana ja mulla on todettu rh(D) vasta-aineita. Tämä on neljäs raskaus:
-Eka päätyi aborttiin: annettiin anti(D)-suojaus
-toka normaaliin synnytykseen (ei vasta-aineita raskausaikana): annettiin anti(D)-suojaus
-kolmas oli kohdunulkoinen raskaus: EI ANNETTU anti(D)-suojausta, koska sikiöltä ei löytynyt verta, vaikka verisuonia löytyi.
Kysymykset:
-Olisiko kohdunulkoisessa raskaudessakin pitänyt antaa tuo anti(D)-suojaus?
-Johtuvatko nämä vasta-aineet siitä, koska sitä ei annettu?
-Vai voiko olla niin, että vasta-aineet ovat kehittyneet synnytyksen yhteydessä, vaikka anti(D)-suojaus annettiin?
Kurjaa, kun sikiö saattaa olla vaarassa niiden vasta-aineiden takia, joiden muodostuminen olisi ehkä voitu estää.
Kommentit (12)
Musta aika riskaabelia hommaa, kun verisuoniakin jo sikiöltä löytyi!
Ap
käsittääkseni kuitekin nuo vasta-aineet ovat vaarallisempia äidille kuin vauvalle, ts. ennen äidit jopa kuolivat raskauteen sen takia. Tai siis se + verinen on aina turvallisemmassa asemassa kuin - verinen, koska - veriseltä puuttuu jotain mitä +verisellä on.
Musta on hassua, että sulle ei sitä piikkiä annettu sen kohdunulkoisen yhteydessä, mulle on aina annettu tosi herkästi se piikki ( on ollut verenvuotoa raskausaikana, silloinkin).
vasta-aineita voi tulla suojauksesta huolimatta. siis eka raskaus menee yleensä aina ongelmitta, mutta toisessa niitä voi tulla, vaikka suojaus asianmukainen. Kohdunulkoisella tia hyvin varhaisella keskenmenolla ei merkitystä, kun sikiölle ei ole kehittynyt verenkiertoa vielä.
t. gyn evl
Vierailija:
Kohdunulkoisella tia hyvin varhaisella keskenmenolla ei merkitystä, kun sikiölle ei ole kehittynyt verenkiertoa vielä.t. gyn evl
Mites kun tämä kohdunulkoinen päätyi munatorven repeämiseen, niin eikö siinä ole ollut hyvä mahdollisuus verien sekoittua? Mistä voivat olla aivan varmoja, ettei sikiöllä ollut verta? Mitä jos se sikiön veri sekoittui omaani siinä hässäkässä?
Ap
Vasta-ainetaso tutkitaan usein, loppuraskaudessa jopa muutaman päivän välein. Tarvittaessa vauvan veret vaihdetaan. Mulla oli 4. raskaudessa anti-E-vasta-aineita ja vauva immunisoitui. Syntymän jälkeen veret vaihdettiin ja tyttö parani.
Kun menet sivuille, niin skrollaa alaspäin, se juttu on vähän hassusti siellä alempana, vaikka välissä on tyhjää.
http: //www. ktl. fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/4_1996/raskaudenaikaiset_veriryhmavasta-aineseulonnat_tarkeita_jokaisessa_raskaudessa/
Vierailija:
Vasta-ainetaso tutkitaan usein, loppuraskaudessa jopa muutaman päivän välein. Tarvittaessa vauvan veret vaihdetaan. Mulla oli 4. raskaudessa anti-E-vasta-aineita ja vauva immunisoitui. Syntymän jälkeen veret vaihdettiin ja tyttö parani.
Lähinnä vaan mietityttää, mistä nuo vasta-aineet tulivat. Eli todennäköisimmin tulivat sitten esikoisen synnytyksestä. Ja se mietityttää, että oliko virhe olla antamatta anti(D)- suojaus kohdunulkoisen yhteydessä...
Ap
Kiitos vastanneille.
että viikoilla 8-12 sikiön verenkierto alkaa toimia kunnolla, mutta kait sitä toimintaa sitäkin ennen on? tarvitaanko siihen verta, kun sikiön sydän lyö? Meilä ainakin näkyi syke viikoilla 6+5...
Varmaan jotain voi päätellä siitä, että sikiöllä oli verisuonia? Luulisin.
Ap
Eli yöt tulee nukuttua ihan kamalan huonosti. Päivällä pää on ihan pullataikinaa ja olen joutunut tekemään työt " rimaa hipoen " . Mies ehdotteli, että olisi paikallaan jäädä huilimaan, mutta itsestä tuntuu, että kun ei ole oikeasti sairas, niin pitäisi sinnitellä.
Mitä sinä tekisit?
vasta-aineet ovat muodostuneet esikoisen odotusaikana ihan loppuviikoilla, sen jälkeen kun vasta-ainetestit oli jo tehty, vai mitä? Silloinhan siitä anti(D)-suojauksesta ei enää synnytyksen yhteydessä olisi ollut hyötyä, kun vasta-aineet olisi jo muodostuneet?
Ap
Joka tapauksessa tälle nyt ei voi enää mitään...
Tiedättekö millä viikoilla sikiölle kehittyy verisuonet ja veri?
Ap