Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kohdunlaskeumasta, kertokaa

30.01.2008 |

Heissan!

Kellään kokemusta alhaalla " roikkuvasta" kohdusta ja miten sen kanssa pärjättiin synnytyksessä? Mitä sen jälkeen?

Tiesin jo ennen raskautta, ettei lantiopohjan lihakset ole hyvät ja tämä raskaus ei ole niitä kyllä yhtään parantanut... Neuvolan täti sanoi, ettei niille raskausaikana voi tehdä mitään (paitsi jumpata, joka todella vaikeata, kun lihaksia ei tunnista, kuulillakin ongelmia). Itse ajattelin, että yrittäisin pitää muita lihaksia kunnossa, jotka vähän ehkä tukisivat sitten mahan kannossa, mutta ongelmien vuoksi on lenkit jääneet puolen välin jälkeen todella vähiksi. Perjantaina on viimeinen lääkäri ja ultra ja jännittää mitä (tunnetusti) suorasanainen lääkäri paikoistani sanoo ja mitä ennustaa tulevasta. Painontunnetta on tullut ja palluroita tuntuu tuossa aukolla.:(

Voiko tämän saada kuntoon vain ahkerasti jumppaamalla??? Mistä saisi kunnon jumppaohjeita, joista olisi oikeata hyötyä ja tukea tähän hommaan synnytyksen jälkeen? Kun on todella vaikeata yrittää jumpata lihaksia, joitten olemassa olon tietää, mutta joihin ei saa tuntumaa vaikka kuinka yrittää. Leikkaus ei olisi siinä mielessä ajankohtainen, kun sen jälkeen taitaa olla raskaudet historiaa.

Kaikesta kokemuksesta olisin kiitollinen!

t.mimosa

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko toisesta synnytyksestä kohdunsuu repsahti jo aukolle näkyviin. Tämä kaikki tuli minulle täysin yllättäen, sillä lantionpohjan lihaksisto on minulla hyvässä kunnossa. Lääkäri arveli syyksi kudostyyppiä. Mitään muita oireita minulla ei ollut, ei painontunnetta tai virtsankarkailua, vain tämä napukka kurkisteli. Paniikki oli suuri sillä kolmas lapsi on vielä haaveissa ja luulin tämän estävän tai ainakin vaikeuttavan raskautta.

Hoitokeinona on leikkaus ja lapsia suunnittelevilla jumppa. Tosin yksi gyne sanoi että voi leikata mutta sitten sektiolla seuraavat. Julkisella tuskin leikataan ennen kuin lapsiluku täynnä. Sen verran olen selvitellyt asiaa että uusi raskaus on mahdollinen, ehkä saa varautua hiukan kivuliaampaan odotukseen paikkojen venymisen vuoksi, ja riskinä on jos napukka hiulautuu rikki ja tulehtuu.

Pitkän imetyksen aikana napukka pysyi aika alhaalla ja vasta menkkojen alettua hormonitaso normalisoituu ja tämä vaikuttaa laskeumaan. Mulla siis tilanne on nyt vajaa pari vuotta synnytyksestä aika hyvä, vain lievä laskeuma, joka ei oireile mitenkään. Kolmatta jo yritellään. Hiukan jännittää mikä on tilanne jos kolmannen saamme.

Googlettamalla saat tietoa laskeumasta ja luulisin jumppaohjeitakin löytyvän. Tai sitten kysyt neuvolasta tai lue alan kirjoja.

Vierailija
2/2 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kun kehtasit vastata. Eipä näistä taida olla paljon kokemusta, kun ei muita vastaillut, hyvä niin! :) Huono kudostyyppi myös minulla.

Vaan mielelläni vielä luen, jos joku vielä vastaa!

Synnytys on varmaan tällä tai ens viikolla, riippuu siitä miten pärjäilen verenpaineiden kanssa...

Herukalle vielä: Tämä raskaus on mennyt kyllä hyvin, vasta loppuajasta (nyt ehkä reilun kuukauden) on ollut ongelmia painavan mahan takia. Pissaa karkailee ponnistuksissa ja jos rakko todella täysi eikä nopeasti pääse vessaan. Samoin sisäreisiin säteilee enemmän käveltyä kipua, mutta sisäreidet ei muuten ole kipeät. En tiedä auttaisiko näissä ongelmissa, jos olisi ennen raskautta jo ollut esim. hyvät vatsa- ja lantiopohjalihakset mahaa tukemassa.

Kiitos vielä vastauksestasi! :)

t.mimosa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla