Liikaa säästöjä - miten oppisin käyttämään rahaa?
Olen elänyt lapsuuteni ja opiskeluajan köyhyysrajan alapuolella. Olen tottunut säästämään ja nuukailemaan kaikessa. Miehelläni on suunnilleen sama tilanne.
Emme ole nykyäänkään varsinaisesti rikkaita, mutta tulomme ovat kuitenkin reilusti yli keskitulojen. Meillä on kaksi pientä lasta. Asunnon olemme sentään saaneet aikaiseksi ostaa, mutta muuten emme osaa käyttää rahojamme oikein mihinkään muuhun kuin välttämättömään.
Tileillämme on tällä hetkellä todella suuri summa rahaa, mutta jotenkin vain säilömme sitä " pahan päivän varalle" sen sijaan, että kuluttaisimme tai edes sijoittaisimme rahat.
Vaatteissa ja muissa tavaroissa tuijotamme ihan liikaa hintaa: ostamme aina halpaa, vaikka varaa olisi vähän kalliimpaankin.
Meillä olisi varaa myös esim. matkustaa, mutta jotenkin tuntuu, että ei ole sopivaa ja järkevää laittaa rahoja sellaiseen " turhuuteen" . Joten emme käy kuin Tukholmassa ja Virossa, sitäkin harvoin.
Tarvitsisimme kyllä vähän isomman asunnon, mutta suuret perhe asunnot taas ovat pääkaupunkiseudulla *niin* kalliita, että joutuisimme vanhan asunnon myyntihinnan ja säästöjen lisäksi vielä ottamaan suurehkon lainan, joten sekään ei oikein houkuttele.
Tiedän, että tämä ongelma kuulostaa järjettömältä, mutta ihan oikeasti haluaisin vinkkejä siihen, miten oikein oppisimme nauttimaan rahoistamme ja käyttämään niitä hauskasti tai hyödyllisesti? Mistä voisi aloittaa " tuhlaamisen" harjoittelun?
Kommentit (11)
Minä taas olisin valmis tinkimään kaikesta muusta, jos vaan saisin rahat riittämään matkusteluun! Se ei ole ikinä turhaa, ja lapsetkin oppivat paljon enemmän kun koulussa
Tällä hetkellä tuntuu, että saavat vielä kotimaan reissuista yhtä paljon uutta ja kivaa irti kuin ulkomailta.
Lisäksi meillä matkustushaluihin (lentomatkat) vaikuttavat ekologiset asiat, vaikka emme mitään fanaattisia ympäristöihmisiä olekaan.
Ap
Jos ette halua käyttää rahojanne, niin miksi tehdä asiasta ongelma? Minusta olisi hienoa, että rahaa on pahanpäivän varalle, koska sitä ei tiedä mitä sattuu. Tosin ne olisi hyvä sijoittaa eikä makuuttaa tilillä.
aina voi sattua jotain yllättävää, hyvä että sillonon säästöjä. Turha niitä on vaan " tuhlailla"
Lainat on maksettu ja olen huono kuluttaja jo periaatteesta. En halua turhaa roinaa nurkkiin jne. Olemme laittaneet rahamme tavallista tiliä korkeammille tileille. Joissakin pieniriskisissä rahastoissa rahojamme on myös. Minusta on hyvä, että rahaa on pahan päivän varalla enkä ryhtyisi väkisin sitä kuluttamaan.
säästäkää vähän lisää ja ostakaa sitten se isompi asunto. tai pitäkää jossain vaiheessa sapattivuosi töistä säästöjenne turvin. miettikää mikä on todella se teidän juttu mihin haluatte omaisuutenne pistää! ja tottakai vararahasto on aina hyvä olemassa, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. työttömyyttä, sairautta...
niin silloin pitää opetella löysäämään rahapussin nyörejä.
Jos taas olette onnellisia ja tyytyväisiä elämäänne tällaisena, niin sitten ihan turha opetella tuhlaamaan vaan tuhlaamisen vuoksi.
Hyvinvointiin. Satsaisin kauneuteen, terveyteen rentoutukseen. Lisäksi sijoittaisin kesämökkiin ja veneeseen rahaa.
Hankkisin ehkä lapsille osakkeet keskustasta.
Toisille muuten ekologisesti ja säästeliäästi eläminen tuo tyydytystä. Aina ei tarvitse kuluttaa.
Lähinnä noissa säästöissä aiheuttaa huonoa omatuntoa se, että ne ovat ihan tavallisella käyttötilillä. Kai ne pitäisi ainakin saada aikaiseksi/uskaltaa laittaa jollekin korkeampikorkoiselle.
Olemme itse asiassa harkinneetkin puolen vuoden taukoa töistä. Siinä rahaa ainakin kuluisi tehokkaasti, mutta olisi varmasti sen arvoista :)
Itse asiassa nyt tulee säästöille käyttöäkin, koska taloyhtiöömme on tulossa kattoremontti. Maksamme osuutemme kerralla pois :)
Mutta silti jää vielä lähes 30 000 euroa säästöön.
Ap
.. erityisesti lämpimät kohteet ilahduttavat, kun tämä Suomen ilmasto on mitä on.
Me olemme matkustelleet lasten kanssa vauvaiästä asti ja kyllä meille on kertynyt monia kivoja muistoja, joihin palataan yhä uudestaan.
Toki kotimaassakin on nähtävää, mutta ehkä ensimmäinen rohkea veto (ja " tuhlailu" ) olisi, että lähdette sen mummolan sijaan jonnekin vähän kauemmas ;)
Liikuntaharrastuksiin meillä sentään menee jonkin verran rahaakin, mutta kovin kalliita harrastuksia ei ole.
Kavereiden ja perheen kanssa laitetaan ruokaa ja mm. pelaillaan lautapelejä tai pidetään leffailtoja.
Lomilla käymme molemmissa mummoloissa, koska niihin on 600 ja 500 km:n matkaa, eli muulloin kuin loma-aikana matkustaminen on pitkän etäisyyden takia hankalaa. Lisäksi teemme kaikenlaista kotipaikkakunnalla: käymme uimassa, patikoimassa, museoissa, lastentapahtumissa ym. Lapset ovat 7 v ja 6 v, eivätkä osaa kaivata sen kummempaa.
Kerran tai pari vuodessa tosiaan käymme myös Virossa tai Tukholmassa.
Ap