G: Ostatko vauvalle vaatteita ennen syntymää?
Kommentit (12)
Ensinnäkin jo siksi, etten vain ole pystynyt pitämään näppejäni erossa pienten vauvan vaatteista!
Olen ostanut kummallekkin sukupuolelle sopivia vaatteita, joita löytyy noin alle kolmekuiselle ainakin todella hyvin. Viime raskaudessa tiesin kumpi sieltä tulee, joten oli vielä helpompi ostella. Tällä kertaa, en ainakaan vielä, tiedä kumpi tulossa ja silti olen jo jotain ostellut.
Minusta on myös mukavampi ostella pikku hiljaa vaatteita, ettei tarvitse kaikkea kerralla ostaa. Meillä on pistetty lasten vaatteita kiertoon, sitä mukaa kun pienevät. Jotain vain on säästetty, mitkä olen päättänyt säästää heille aikuiseksi asti. Joten kamalasti meillä ei sisarukselta sisarukselle ole vaatteita kierrätetty.
Jotkut voivat tietysti ajatella taikauskoisesti tämän asian suhteen ja eivät uskalla ostella mitään etukäteen, mutta mä en ainakaan voi pitää näppejäni erossa niistä!
Viivi rv 15+
Pääasiassa kirpputorilta.
Ja hyvä niin, esikoisen aikana tulikin muutama hutiostos, kun ei oikein tiennyt että mitä tarvitsee. Nyt olen vain muutaman 56 cm bodyn pitkillä hihoilla löytänyt kirpputoreilta (kestovaipat erikseen), muuten alkaa olemaan esikoisen jäljiltä reippaasti. Ja ehtii lisää sitten myöhemmin.
Ihan alkuraskaudessa en kummallakaan kerralla ole ostanut yhtään mitään vauvaan liittyvää, vasta turvallisesti rakenneultrien jälkeen.. Keskenmeno kun on taustalla niin aina on hieman varovainen. Muuten en ole ajatellut vaatteiden ostoa mitenkään " taikauskoisesti" .
eihän niitä vauvan synnyttyä enää ehdi/kerkee/jaksa käydä kiertelemässä. kaikki valmiiks vaan. :)
Tällä kertaa esikoiselta on jotain vaatteita jäänyt, mutta silti ostan kyllä.
Uusia tai käytettyjä. Alesta olen yrittänyt myös katsella jotain.
Vielä en ole kyllä kovin ostanut, en ole löytänyt oikein mieleisiä.
Syynä se, että sukulaisilta ja ystäviltä saimme lainaan tarpeeksi pikkuvauvan vaatteita. Täydensin niitä sitten syntymän jälkeen. Jostain syystä itseäni ei houkutellut ostaa vaatteita vauvalle ennen kuin näin minkälainen tyyppi vatsasta pulpahti :) Vauvan synnyttyä huomasin myös minkätyyppisiä vaatteita tulee käytettyä, mitä ei.
Nyt toista odottaessa esikoiselta on jäänyt vaatteita aivan riittävästi - ja jälleen huomaan, ettei oikein kiinnosta ostaa vaatteita lapselle jota en vielä ole tavannut kasvotusten :) Lapsen synnyttyä tulee varmasti sitten ostettua jotain kivaa juuri tälle lapselle.
Vielä ei ole tullut hinkua vaateostoksille, mutta huomaan jo hipeltäväni kaikkia suloisia vauvanvaatteita... Jos tulee poika, niin tulee varmaan enemmän ostettua etukäteen. Tytölle löytyy suth hyvin jo pieniä vaatteita, useimmat ihan pienet säästin kun olivat niin rakkaita. :) Ja sukulaisilta ja ystäviltä varmasti saa myös niitä pienimpiä. Luulen, että silti tulee jotain kesäisempiä ostettua, kun edellinen oli jouluvauva, ja nyt tulee heinähattu. :D
Sitten kun rupeaa katselemaan vaunuja, sänkyjä jne. ja kiertelemään enemmän vaaviostastoja ja kauppoja, luulen että mukaan tarttuu aina vähän jotain turhaakin. Musta on kivaa ostella yllätykselle yllätyksiä.
luulisin että " kaikki" ostaa vaatteita ennen vauvan syntymää, ehkä mielenkiintoisempaa on tietää missä raskausvaiheessa ekat ostokset tehdään?
itse olen ostanut tälle ketä nyt odotan (37+2), ja edelliselle, rakenneultran jälkeen. silloin on nimittäin sukupuoli varmistunut (niin varmaa kun nyt voi rakenneultran perusteella olla, eli ehkä joku 90%) ja olen voinut ostaa heti tyttö/poikavaatteita-. Mun tekemät ostokset tehty lähinnä kirpparilla, tai todella hyvillä aleprosenteilla. Koot on ollut 50-68, eniten 56 ja 62. Äitiyspakkauksen olen ottanut vaan ekalle, ja siis kolmatta odottelen.
Esikoisesta en tienyt onko tyttö vai poika, ja silloin oli hankalampi tehdä hyviä ostoksia etukäteen. Kovin neutraalit vaatteet ei ole mun makuun.
Täällä kanssa yksi, joka ei pysty pitämään näppejään erossa vauvanvaatteista. Meillä odotetaan esikoista ja en saa äitiyspakkausta (asutaan ulkomailla), joten pakkokin niitä vaatteita on hankkia etukäteen.
Rakenneultran mukaan tulokas on poika, ja luotan aika vahvasti tuohon, kun itsekin näin nämä tärkeät ulokkeet=).
Ihan vastasyntyneelle tykkään, että on valkoista, mutta vähän isommalle sitten jo selkeät poikien vaatteet. Suurimman osan vaatteista olen ostanut alennusmyynneistä (kokoja 50-78). Nyt tammikuun aleista ostin ensi syksyksi/talveksi vaatetta. Kesävaatteet ostan varmaan vasta vauvan synnyttyä. Tänään kävin kyllä kauppoja kiertelemässä ja kaikkia kevät-ihanuuksia oli tullut =).
Luna. 31+4
täällä yksi vähän " hössöttävä" mamma, joka osteli vauvan vaatteita jo yrittelyvaiheessa ;)
Nyt mahassani köllöttelee rv 6 + vauveli, jolle olen ostellut jo joitakin vaatteita, plussatestin jälkeen(kin).
Reilun 2 v kerettiin tätä vauvelia toivoa ja yrittää, joten onhan tuota muutama nuttu kerennyt kaapin perukoille ilmaantua ;)
Isoveljien (jotka 4 v ja 5 v) vanhoja vaatteita on myös tallella, isosiskon aikaisia ei, sillä hän on jo miltei täysikäinen ;)
Vauvanvaatteet ovat suloisia, enkä voi vastustaa kiusausta niitä haalia, etenkin nyt, kun tiedän että vauva on vihdoin taloon tulossa ;)
Varmasti vaatteita tulee osteltua vauvan synnyttyäkin, mutta kannattaahan sitä etukäteenkin varautua, ettei tarvitse puolipukeissaan olevaa vauvaa kiikuttaa kauppaan mukaan :D
Sen sijaan kirpparilta olen ostanut ja pari vauvanvaatepakettia olen huutanut huutonetistä, eli taas liikaa vaatteita on tullut hamstrattua..
" välttämättömiä hankintoja" . Eli kun esikoinen tulossa, ja äitiyspakkauksen vaatteet oli aikas jättesuuria, niin olen ostanut muutamia pieniä (~56cm) bodyja ja potkareita. Neutraalin värisiä, koska emme tiedä kumpi tulossa. Lisäksi ostin toppapussin ja " kotiutumisvaatteet" . Juuri viikonloppuna sain ystävältäni lahjaksi hänen kutomansa sukat ja myssyn, jotka sopivat vastasyntyneelle, ja ajattelin pukea ne päälle sairaalasta kotiintulomatkalle (jos sattuu että on helmikuun pakkaset). Joitain äitini säilyttämiä minun vanhoja vaatteitakin (mm. villapuku) on tallella, joten niitäkin tulee varmaan lainattua.
Kauheasti en ole ostanut, koska olen " saanut vihiä" että syntymän jälkeen tulee vaatetta paljon lahjaksi. Mutta jos näin ei käy (tai ei tule sopivan kokoisia), niin sitten pistän mummut asialle hakemaan vauvalle kaupasta sopivia vaatteita.. =]
jonttu rv39+0