Mikä on luoton takaisinmaksuturva? Ov
Olen suunnitellut ottavani asuntolainan, mutta ensikertalaisena olen täysin pihalla vielä KAIKESTA!
Eli mikä on luoton takaisinmaksuturva ja kannattaako sellaista ottaa?
Kyseessä on n.120 000e suuruinen asuntolaina.
Ja jos jotain muita vinkkejä löytyy, mitä asunnon hankkimiseen liittyy, niin kuuntelen korva höröllä!
Kommentit (6)
HUOM! meidän vakuutuksessa ei ole huomioitu työkyvyttömyyttä tms. joka voi vaikuttaa lainan takaisinmaksuun, joten siten turvamme ei ole täydellinen.
Onko mitään järkea ottaa sitä lainan " halvinta" vaihtoehtoa, missä ei siis ole mitään turvia yms.
vai onko liian riskaabelia? ap
Jos sinulla on pieni laina suhteessa tuloihin, varaa säästää lainana aikana, pienehkö riski jäädä työttömäksi sekä asunto ei ole kokonaan ostettu lainalla vaan kohtuullinen osa on ollut omaa pääomaa. Eikä ahdista ajatus hirveästi, että riskit toteutuisivat. Silloin minusta voi hyvin olla ilman takaisinmaksuturvia tms.
Meillä ei ole, mutta otettiin niin pieni laina, että siitä pitäisi selvitä toisen tuloilla ja sellaiselta paikalta, että selvitään halutessamme kokonaan ilman autoa.
se kattaa vain parin vuoden lyhennykset ja korot, ei enempää. JOten oikeastaan kyse on siitä, että maksaa lainaa ottaessaan pari vuotta lyhennyksiä eteenpäin, ja ne voivat sitten odottaa siellä sitä aikaa kun niitä tarvitaan - jos tarvitaan. Jos et tarvitsekaan, et saa rahoja takaisin. Itse en ole ottanut takaisinmaksuturvaa, mutta olen säästänyt parin vuoden lyhennykset ja sijoittanut itse niin että ne on sieltä helppo realisoida tarpeen tullen.
turva työttömyyden ja työkyvyttömyyden sattuessa ei ole lainkaan niin hyvä kuin kuulostaa. Ei ole ollenkaan yksiselitteistä, milloin ihminen on työkyvytön ja milloin ei. Lainaturvissahan on jo ollut paljon epäselvyyksiä. Turva ei olekaan kattanut mitä turvan ottaja on luullut.
On tavallaan vakuutus, joita on eri tasoisia.
Tyypillinen on tilanne, jossa puolisot ottavat yhteisen lainan ja siihen otetaan lainaturva. Tarkoittaa sitä, että jos esim. mies kuolee, niin lainaturva hoitaa lainan loppuun. Kun laina on isompi, maksaa lainaturvakin enemmän ja kun se pienenee, pienenevät myös kuukausittaiset maksut.
Saman asian pystyy hoitamaan myös muilla vakuutuksilla, esim. ottamalla molemmille henkivakuutuksen lainan summasta.
Näissä on todella suuria eroja ja usein (ei aina!) turvan saa halvemmalla vakuutuksesta, kannattaa vertailla.