Kun 2v lyö - mitä tehdä?
Olen asian suhteen neuvoton ja en tiedä mistä sitä lähtisi purkamaan. Poikamme täytti syyskuussa 2v ja on erittäin iloinen, sosiaalinen ja utelias luonne. Perusluonteeltaan mielestäni on ihan kiltti ja tottelevainen. Mielestäni annamme hellyyttä, rakkautta ja huomioita hänelle todella paljon. Nyt on vain tullut todella monta kertaa tapaus jossa poikamme lyö minua tai paremminkin läpsii. Joskus isäänsä mutta etenkin minua. Tavallinen tilanne on yleensä se, että pyydän lastani toimimaan ja jos mitään ei tapahdu äänesävyni muuttuu käskeväksi tai olen jopa hermostunut ja huutanut kun on esim. hoitoon lähtö. Hän alkaa läpsimään. Kiellän ja selitän rauhallisesti miksi ei saa niin tehdä. Ei mitään tehoa. Jos kiellän kovasti ja huutaen - ei mitään tehoa. Ehkä jopa yltyy. Miten saan kitkettyä tavan pois sillä olen kuullut hänen kerhossa läpsineen pari krt muitakin lapsia kun tullut lelusta riitaa. Onko tämä normaalia vai mitä olemme tehneet väärin? Meillä ei aikuiset lyö toisiaan. Joskus tulee valitettavasti riideltyä ääntä korottaen lapsemme aikana ja mietinkin kärsiikö lapsi siitä ja omaksuu näin läpsimisen? Nyt kun perheeseen on tulossa keväällä toinen lapsi - haluamme selvittää tämän asian.Kiitos!
Monet 2-vuotiaat lyö tai läpsii muita. Totta kai sellainen pitää kieltää painokkaasti, mutta en minä kamalan huolissani siitä olisi. Kyllä se ohi menee. 2-vuotias on oikeasti vielä niin pieni, ettei pysty kunnolla itseään hillitsemään varsinkaan riitatilanteessa, vaan tarvitsee siihen usein apua. Meillä varsinkin kakkonen läpsi jossain vaiheessa minua ja toisinaan muitakin, mutta ajan myötä se on jäänyt pois. Nyt 3-vuotiaana tuo "reviiritietoisuus" on alkanut jo hävitä, eikä toisten lasten yritykset ottaa lelua hänen kädestään saa joka kerta aikaan "primitiivireaktiota". ;) Eli jaksamista, kyllä se ohi menee, vaikka onhan se toisinaan aika rasittavaa. Puhumattakaan joidenkin aikuisten asenteista. Yritä kuitenkin muistaa, kuinka pieni ja keskeneräinen poikasi vielä on.