Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen laskettelmaan

28.01.2008 |

Uskaltaako 4v 3 kk ikäisen viedä jo laskettelukouluun. Kovasti tekisi mieli mutta onkohan siinä mitään järkeä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin meillä esikoinen sai ekat sukset kun oli 3v8kk (syntynyt huhtikuussa). Oltiin sitten ihan iltasella oman kerrostalon pihalla loivassa alamäessä ja harjoiteltiin aurausta ja viikonloppuisin " oikeassa" mäessä.

Vierailija
2/8 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän nyt 5v. poika aloitti laskettelun juuri 4 täytettyään. Omasta halustaan. Eli oli ensin muutaman päivän katsellut stigan päältä muita laskettelijoita ja kysyi sitten saako hänkin kokeilla.

Aloitettiin yksityistunneilla (muutama), mikä oli tuon ikäiselle hyvä juttu, koska ope oli koko ajan neuvomassa ja taso oli koko ajan sopiva.

Nyt laskettelee jo täyttä päätä.

Lapsen motivaatio ratkaisee, kannattaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset olleet ekan kerran rinteessä noin 3,5-vuotiaina, ja tänä talvena 4-vuotiaalta kuopukseltakin sujui jo oikein hienosti. Hiihtokoulussa ovat kummatkin lyöneet hanskat tiskiin heti alkuunsa, mutta meidän vanhempien kanssa ovat jaksaneet harjoitella.

Vierailija
4/8 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat aloittaneet laskemisen neljän kieppeillä. Esikoinen on nyt 6 ja oli ensimmäisen kerran rinteessä vähän yli 4 v. iässä ja oppi tosi nopeasti laskemaan. Nyt painaa jo rinteissä kuin vettä vaan. Seuraava lapsista on nyt 3 v 11 kk ja oli jo viime talvena ihan pienessä mäessä vain kokeilumielessä ja nyt tänä talvena ollaan oltu muutaman kerran rinteessä ja on tosi innostunut. Ei pysty ihan vielä laskemaan yksin, mutta laskee tosi hyvin kun joku laskee vieressä niin, että sauvasta voi pitää kiinni. Molempien kanssa ollaan otettu alussa muutama yksityistunti ja ainakin meillä se on ollut ihan ehdoton, koska ammattilaisilla on oikeat niksit oppimiseen ja meidän lapset ainakin ottaa paljon keskittyneemmin ohjeita vastaan vieraalta.

Mutta asia kyllä riippuu myös lapsesta eli jos ei yhtään innostu vaan kokoajan esim. pelkää niin kannattaa odottaa vielä. Mutta kokeilemaan voi siis mennä. Ja vinkkinä sellainen että katsokaa että sukset on riittävän lyhyet (mitä lyhyemmätsen parempi), jos sukset on liian pitkä ei lapsella ole oikein kunnon mahdollisuutta saada niitä auraan kun ei voimat ja hallinta riitä.

Vierailija
5/8 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aloitettu noin 3,5-vuotiaana, ja ainakin niin pienellä ekat kerrat on parempi harjoitella äidin ja isän kanssa ihan suksilla seisomista. Jos vaan lunta riittää, kamat päälle ja pihalle. Äiti tai isä voi vetää lasta " hiihtohississä" niin, että kävelee edellä ja vetää lasta joka pitää sauvasta kiinni. Voi vetää erilaisissa maastoissa, syvemmässä lumessa ja liukkaammalla alustalla, ja sitten vähän pientä mäkeä ylös ja antaa itse laskea alas.

Kun suksilla seisominen luonnistuu, sitten vain hiihtokouluun, koska tosiaan auktoriteetti ja pienten opettamisen konstit ovat hiihtokoulun opettajilla hallussa. Heti kun laskeminen alkaa jotenkin sujua, on hyvä harjoitella " ratalaskua" , siis niin, että lapsi pääsee harjoittelemaan keppien kiertämistä. Muuten lapsi jää herkästi sille tasolle, että vain huristelee mäkeä suoraan alas. Noin viisivuotiaita näkee jo " radalla" . Ovat siis pienillä hyvin helppoja.

Suksista vielä sen verran, että liian lyhyetkään ei ole hyvät tasapainon takia. Kaupassa varmaan ohjaavatkin teitä, että noin lapsen leukaan asti on sopiva mitta. Ja jälleenmyynti onnistuu usein helposti, joten ei kannata " säästellä" ostamalla liian isoja vehkeitä.

Lapsen oma innostus on tietysti kaikki kaikessa, joten oman lapsenne tuntien tiedätte, mikä häntä motivoi. Innostuuko jos saa itse valita mieleiset sukset jne. Eikä ekoista kerroista kannata ottaa hirveästi paineita, vaikka näyttäisi ettei heti lähde sujumaan.

Vierailija
6/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi tänä talvena tyttö tasan 4vee laskeen ja isä opetti (isä on pujotellut itse 15 vuotta kilpaa) kolmannella kerralla tyttö pystyi jo itse laskemaan viimeiset laskut alas ja oli tosi innoissaan. Lapset oppii näköjään tosi nopsaan jos on itse mäkeen halunnut ja asiasta kiinnostunut.

Meillä pienempi tyttö ikää siis tuo 2v 7kk on joka kerta sanonut kun mäkeen ollaan menty, että hänkin haluaa laskea ja sanonut että pitäisikö hänellekkin ostaa sukset.. minä olen ollut sitä mieltä että on liika pieni ja että ensi talvena sitten katsotaan.

Maanantaina juttelin mäessä hiihdonopettajan kanssa ja hän sanoi, että jos lapsi pysyy murtsikoilla pystyssä niin mäkeen vaan on ikää sitten vasta kaksi tai kolme tai neljä.. Ja meillähän tyttö jo hiihti kotona murtsikoilla taloa ympäri joten mies sai puhuttua mut ympäri ja eikun vuokraamoon. Tyttö laski isänsä kanssa kolme laskua ja hymyt oli korvissa niin mäessä kun hississäkin. Kotiin kun lähdettiin niin tokaisi että ensi kerralla minä sitten taas lasken ja menen yksin taapero portista.

Vierailija
7/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset menivät 3,5 vuotiaaana ja nuorempi 2,5 vuotiaana ekan kerran laskettelurinteeseen ja seuraavana talvena kumpakin meni jo täyttä päätä rinteissä ilman suurempia vahtimisia (toki menimme kokoajan heidän perässä, mutta ei ohjailua jne..). Nyt lapset 7 ja 5 ja menty jo useampi talvi rinteissä ;) Isommalla lauta pelkästään käytössä ja pienempi aloitti opettelun muutama kk sitten. Tosin tää talvi vaan on peestä tämän harrastuksen kanssa;)

Vierailija
8/8 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Meillä 3v2kk tyttö ja poika 4,5v olivat ekaa kertaa tänä vuonna Lapissa rinteessä. Tyttö alkoi tokana päivänä laskea itse ja meni tosi hienosti ja oli aivan innoissaan, kun taas poika oli paljon arempi eikä meinannut uskaltaa yksin mennä edes lasten mäessä. Ilman muuta vaan rinteeseen!