Steinerpäiväkodeissa myös esiopetusta
Steinerpedagogista esiopetusta saa siinä missä muuallakin. Opetus on lapsentahtista tukemista " koululaisuuteen" . Nyt on steinerkasvatuksen teemaviikko, aiheesta on paljon lisätietoa tarjolla. mm. steinerkoulu.fi sivuilla.
Näin puffasi Pia
Kommentit (9)
On harhaanjohtavaa, että steinerlaitokset eivät tuo tämän katsomuksen olemassaoloa ja sisältöä reilusti esille.
Itse en em. syystä missään olosuhteissa edes harkitsisi mitään steineropetusta.
Lapsentahtisuus toteutuu mielestäni erittäin hyvin Steinereskarissa,mitä lapseni parhaillaan käy.:)Moni joka puhuu kielteisesti Steinerpäiväkodeista tai koulusta,puhuu usein ilman omaa kokemusta,ihan vain ennakkoluulon vuoksi.Itse olen ollut oikein tyytyväinen valintaamme.En ole koskaan näiden vuosien aikana,mitkä lapseni on viettänyt Steinerpäiväkodissa,törmännyt mihinkään " outoon uskonnollisuuteen" ...ilmapiiri on erittäin avoin ja kannustava,lapsentahtisuutta korostava ja päiväkoti on hyvin kodinomainen.Ihana paikka!:)
Tarja Ehnqvist
Väitöskirja, tammikuu 2006.
Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, kasvatustieteen laitos
Miten antroposofia ilmenee steinerpedagogiikassa?
Rudolf Steinerin ja Helsingin Rudolf Steiner -koulun vuosien 1988 ja 2000 opetussuunnitelmien tietoteorian, ihmiskäsityksen ja taidekäsityksen analysointia ja vertailua
linkki:
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf
Suora sitaatti esipuheesta:
" Vastoin useiden steinerpedagogiikan edustajien näkemyksiä, steinerpedagogiikan
metodisuutta ei voida pitää irrallisena ja steinerpedagogiikan ulkopuolella sovellettavissa
olevana osana, koska se liittyy kiinteästi antroposofiseen maailmankatsomukseen."
Mutta keskustelu on siis kielletty ?
Laitan tähän noi samat linkit mitä koulupalstallekin.
http://www.antropos.fi/?p=tapahtumakalen teri&s=valtakunnaliset
http://www.yle.fi/mot/020401/kasis.htm
mutta niin kauan kuin peruskoulu on niissä kantimissa,missä se nyt on,tulee Steinerkoulut ja muut vaihtoehtoiset koulut nostamaan suosiotaan.
En ole antroposofi,eikä ole yksikään tuttavistani,joiden lapset ovat Steinerkoulussa/päiväkodissa.Tämä on vaihtoehto,jonka voi halutessaan valita,ja poimia tästä pedagokiikasta sen mikä itselle ja omalle perheelle sopii.
Keskustella tästä aiheesta mielestäni voi,mutta ihmettelen kovasti miksi tätä asiaa saa jatkuvasti olla puolustelemassa?Kovin hyökkäävää on monella suhtautuminen.Tässä vapaassa maassa kun nyt ollaan ja eletään,niin eikö olisi mahdollista antaa jokaisen tehdä omat valinnat vapaasti?En minäkään ryhdy hyökkääväksi niitä kohtaan,jotka laittavat lapsensa peruskouluun,vaikka ei peruskoulu minua miellytäkään.
En minä ainakaan ole mitään hyssyttelyä koskaan huomannut.Niinkuin jo aiemmin on tullut todettua,niin tietoa ON ja saa!Lapseni Steinerpäiväkotiin ja kouluun laittaneena vanhempana olen toki ottanut asioista selvää,niinkuin varmasti muutkin Steinerkoulu- valinnan tehneet vanhemmat.Jokaiselle suotakoon itselle,omalle perheelle ja lapselle hyväksi katsomansa ratkaisut!:)
En silti sano, että koko pedagogiikka on syvältä. Pidän esimerkiksi siitä kuinka väreillä ajatellaan olevan niin suurta merkitystä kuin steinerilaisuudessa ajatellaan (vauvalle vaaleanpunaista vähän jokapuolelle jne). Osittain siitä voisi ajatella, että se on humpuukia, mutta varmasti visuaalisille ihmisille juuri värit ovat hyvin tärkeitä.
Ei kannata mainostaa paikkaa jonka tilanteesta ei mitään tiedä!