Pinnasängystä pois
Minkä ikäisenä olette laittaneet lapsen nukkumaan pinnasängystä ns. normaaliin sänkyyn ? Mielenkiinnosta kyselen, kun yhden vuoden rajapyykki lähestyy.
Kommentit (7)
vedettävä sänky on nyt meidän sängyn ja seinän välissä. PInniksessä ei ole yhtään viihtynyt opittuaan seisomaan joten paremmin sujuu nukkuminen nyt. Pikkuhiljaa on alkanut ymmärtää että pää edellä ei parane lähteä alas sängystä/sohvalta. Tämä kun menee vielä varman päälle jakeluun niin alan kasvattaa rakoa sänkyjen väliin.
..ja vastakin meinataan nukkua. Poika on nyt 1v 7kk ja hyvin mahtuu. Ajattelin, että siinä vaiheessa otetaan etulaita pois (sänky on stokke), kun on vaarana, että kiipeisi laidan yli. Muuten mahtuu vielä mainiosti nukkumaan... enkä millään keksi syytä miksi ei sänky voisi olla vielä pinnasänky.
Pikkuveikalle ostettiin samanlainen sänky... on hyvä kun samasta sängystä saa sitten aikanaan lastensängynkin. On sitten pojilla samanlaiset.
Nuorin siirtyi nyt 1v ja 1kk ikäisenä tavalliseen lasten sänkyyn jossa pienet laidat.
Syynä tosin oli pakko tilanne koska pinniksen pohja petti eikä sitä enään saanu korjattua.
Ihan hienostihan se siinä on nukkunut varsinkin kun se sänky on ihan meidän vanhempien sänkyjen vieressä.
lapsi oli pienikokoinen - pinnis ei ollut ahdas ja lapsi nukkui/viihtyi siinä erinomaisesti myös aamutuimaan valveilla leikki siellä itsekseen muita häiritsemättä puoli tuntia ;-) joten kiirettä ei ollut sängystä pois nousemisiin.. eikä ollut tyttö kiipeilijä eli ei yritätnyt pinniksestä pois.
Pari kuukautta sängyt oli yhtäaikaa lapsen huoneessa ja sit kun tyttö itse pyysi, sai alkaa siinä isossa sängyssä nukkumaan. Tai ensin kokeiltiin viikko asiaa n. 1v8kk iässä, mutta meni ihan vieressä istumiseksi ja unen hakemiseksi tosi pitkään, joten palattiin lapsen pyynöstä takaisin pinnikseen - jossa uni tuli ihan hetkessä, ihan itsekseen. Vaihto onnistui sit lapsen valmiuden ollessa parempi tosi hyvin, jonkun aikaa tarvi istua huoneessa unen tuloa vahtimassa, mutta sit siirtyi tosi hyvin.
Pikkusiskonsa puolestaan siirtyi pinniksestä pois jo 1v6kk kun siirtyi rooperiikka-kerrossängyn alasänkyyn - mutta sekin tapahtui niin, että sängyt oli samassa huoneessa ja hän itse pyysi päästä isompaan sänkyyn nukkumaan.
Kuopus on nyt 1v 4kk ja jää tällä erää viimeiseksi pinnasängyn käyttäjäksi, eli sen puolesta ei ole kiirettä samoin kuin teillä. Meilläkin muutto edessä 2kk sisään. Haluaisin kovasti tässä samassa tehdä sängyn vaihdonkin, epäilyttää vaan että onkohan tuossa muutossa itsessäänkin liikaa muutosta.
Meillä ongelmana on tuo pinniksen koko, kun on minun yli 30vuotta vanha sänky eikä siis lainkaan näiden nykyisten pinnasänkyjen mittainen. Siirtoa suunnittelen myös omaan lapsuuden sänkyyni, missä siinäkin noin 30cm pinnat laidoilla... mahtaisiko helpottaa siirtymistä ;). Luulen, että toteutamme sängyn vaihdon jos vain ehdin maalata tuon tulevan sängyn tässä ennen muuttoa.
Esikoinen siirtyi aikanaan " isojen" tyttöjen sänkyyn näihin samoihin aikoihin johtuen juuri siitä että tämä pinnis jäi armotta liian lyhyeksi. Nukuttaminen meni kyllä silloin hankalammaksi, oli tosin aina ollut vaikeampaa kuin tämän kakkosen kanssa.
Saas nähdä miten käy...
Lapsi on jo yli 2-vuotias ja vielä vain nukkuu pinniksessä. En aio siirtää tavalliseen sänkyyn ennen kesää (jolloin on jo noin 2,5 v), ellei ala kiivetä reunan yli tms. Pinnis on 125 cm pitkä, eli lähes saman pituinen kuin useimmat jatkettavat pienimmässä asennossaan.
Nyt kaikki menee niin ihanasti, etten halua ottaa riskejä muuttamalla sänkyä: lapsi nukahtaa itse pinnasänkyynsä ja pysyy siellä aamuun asti tyytyväisenä. En jaksaisi työn ohessa mitään iltaralleja, siis lapsen kiikuttamista pitkin iltaa ja yötä takaisin omaan sänkyyn. Uskon nimittäin, että juoksenteluja tulisi jos pikku-uhmakkomme huomaisi pääsevänsä itse sängystä pois. Kesään mennessä on toivottavasti rauhoittunut ja kasvanut jonkun verran. Ja itsekin jaksaa valvoa kesälomalla paremmin.
Ei siis ainakaan meillä mitään kiirettä isojen sänkyyn.
kun toisen lapsen la lähestyy niin saadaan pinnasänky sitten tulokkaalle käyttöön. meillä on tässä muuttokin välissä niin menee sitten kaikki samaan aikaan (tutti ja yömaito pois, siirtyminen omaan huoneeseen ja sängyn vaihto).
t.Ufa (27+4) & Viivi (23.2.07)