**ENSKATAAPEROISET UUTEEN VIIKKOON**
Ei sattunut silmään uutta pinoa, joten tässäpä tämä.
Viime viikon jutustelut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12249927&p=2&tmo…
Kommentit (35)
Voi kamala miten pelottavalta kuulosti tuo ainon pään kolautus:(
En yhtään ihmettele jos oot karssuli vieläkin sydän kurkussa kun sitä ajattelet, onneksi ei kuitenkaan käynyt tuon pahemmin.
Burdella on jo hurjat viikot! Kohta teillä eletäänkin sitten jänniä hetkiä:)
Q kyseli Liian hampaiden määrää, tytöllä on edessä kahdeksan hammasta, 4 alhaalla ja 4 ylhäällä ja tosiaan poskihampaita on nyt tulossa ainakin neljä..tyttö inhoaa yli kaiken suun sorkkimista joten kovin tarkasti sinne takaosaan ei pääse kurkkimaan.
Meille pukkaa taas vaihteeksi jotain flunssaa, tää vaikuttaa nyt kuitenkin onneksi aika mitättömältä siihen edelliseen verrattuna ja meillä vanhemmilla nenä vuotaa tyttöä enemmän, parempi niin.
Nyt täytyy mennä taas lepuuttamaan tuota vihoittelevaa selkää sohvalle ja alkaa sitten laittamaan miehelle karjalanpaistia.
Queen rv16+4 ja nukkuva neitonen
Hei!
Tulin pistäytymään vierailulla ketjussanne, kun muistelin, että Ykkösope kirjoittaa tähän pinoon. Olen joskus lueskellut Enska-pinoa ja siitä muistelin..
Mutta tosiaan Ykkösopelta kysyisin, kun huomasin tuolta keskosuuspalstalta, että teilläkin on SGA-lapsi. Meillä tyttö syntyi rv38+3 ja mitat olivat 2335g ja 48cm. Juuri tulimme 3kk neuvolasta, jossa neiti painoi 5260g ja oli 61,7cm pitkä.
Asia mikä mietityttää, on kiinteiden aloittaminen. Milloin te aloititte kiinteät? Meillä lastenlääkäri kehotti 1kk kontrollissa aloittamaan kiinteät 3kk iässä ja se tuntuu kyllä ikävältä, kun tyttö on kuitenkin kasvanut tosi hienosti. Nyt oli painokäyrä hieman laskussa, mutta pituutta olikin venähtänyt 2cm kahdessa viikossa. Ensi viikolla käydään painokontrollissa ja jos nousua ei ole tapahtunut niin joudutaan aloittamaan kiinteiden syöminen.
Miten teillä tosiaan aloitettiin kiinteät?
Kiva jos viitsit vastata!!
terveisin, Tuittu ja pikkuinen tyttö
Hurja miten tuo karssulin kirjoitus kuulosti kamalalta, voin hyvin kuvitella miten hirveältä äidistä on juuri tuolloin tuntunut. Onneksi kaikki on hyvin !
Queenillakin viikot senkun lisääntyy, mun täytyy tunnustaa että olen kaikille masulaisille kateellinen, tuon oman yrittäminen kun ei tunnu millään tuottavan tulosta ja kohta on pakko lopettaa yrittäminen ja siirtää sitä noitten työkuvioiden tieltä, mun työpaokka on niin peini että en kehtaa millään mennä sinne raskaana takaisin ja lähteä heti äippälomalle, tai olla vuotta töissä ja taas olla poissa, uuden löytäminen ja sen kouluttaminen on aikasta vaativaa, eikä siitä asiakkaatkaan varmasti tykkää. Meitä ei täällä suomessa ole kuin 6+minä ja kaikki muut on kentällä paitsi toimari joka kerran viikossa piipahtaa konttorilla.
mä en taaskaan osaa kommentoida mitään.
Ainon nuha alkaa hellittämään onneksi, kovasti meillä tepastellaan pitkin huushollia kaadutaan välillä ja taas matka jatkuu, konttaaminen on unohtunut jo melkein kokonaan.
jahas, neiti yrittää syödä nappeja pitää mennä pelastamaan.
aa ja ae
Kuulostipa Karssulin Ainon kupsahdus pahalle, oot kyllä varmaan tosissas säikähtänyt. Onneksi kaikki tuntuu nyt olevan kunnossa, eikö? On nuo lapset vaan kovaa tekoa... ja se on just tää ikä, kun ne mennä koheltaa ja yhtään eivät osaa varoa.
Harmillista kun AA:lle ei tunnu plussaa tulevan. Toivottavasti nyt pikaisesti tärppää, niin ei " tarvitse" palata töihin.
Mä jatkan kökkimistä töissä...
NapNap
Heippa vaan!
Miten nin opettajat elävät lomien odotuksessa? ;o) No ei vaan, siis ihan hirveesti tykkään olla töissä, mutta kyllä ne lomat vaan on aina kivoja.
Mä kävin katsomassa tänään Emmin kummien 1½vrk vanhaa poikaa. Voi taivas, kuinka se oli söpö!! Onko ne aina noin pieniä ja söpöjä syntyessään? No, siis onhan ne. Oli muuten ollut aika rankka synnytysreissu: torstaista saakka olivat sairaalassa, lauantaina puolilta päivin puhkaistiin kalvot ja käynnistettiin, sitten joskus puolen yön jälkeen olikin ollut jo ihan lähellä synnytys lähellä, kun kohdun suu oli ollut auki 9cm, mutta sittenpä se alkoi sulkeutua, vauva kääntyi väärään asentoon ja sitten kolmen jälkeen yöllä olikin pakko tehdä sektio. Huh! No, loppu hyvin, kaikki hyvin ja äiti ja poika voivat hyvin. On vaan kuulemma tosi kiirettä sairaalassa, joten aika oman onnensa nojassa siellä ovat.
Emmillä on taas/edelleen korvatulehdus.Loppuviikosta neiti oli taas ihan hirmu kiukkuinen ja lauantaina alkoi pidellä korviaan. Sunnuntaina sitten käytiin yksityisellä näyttämässä ja olihan siellä toisessa korvassa tulehdus. Nyt sitten kolmas antibiootti noin kuukauden aikana. Mutta olipa ihana lääkäri: ei yhtään sellainen liukuhihnatyyppi, kuin tk:n päivystyksessä, vaan jaksoi olla kiinnostunut lapsesta ja teki tuttavuutta ja antoi Emmin tottua häneen ennen tutkimuksia. Stetoskoopillakin kuunteli ensin varpaita ja polvia ja jutusteli rauhassa ennen kuin alkoi kuunnella. Taidamme vallan alkaa käydä siellä jatkossakin. Ai niin, lääkäri katsoi myös Emmin kurkkuun ja totes samalla, että likalla on neljä poskihammasta eri vaiheissa tulossa läpi. Ja ainakin kaks niitä on jo läpi. Että nekin saattaa kyllä kiukuttaa...
Karssulilla ja Ainolla on ollut hurjat hetket. Onneksi ei sattunut mitään vakavampaa!
Burde jutteli, että on kivempaa touhuilla perheenä kuin vain kaksin ipanan kanssa. Mä olen ihan samaa mieltä. Meillä mies oli lauantaina sitä mieltä, ettei tahtois lähtee pihalle mun ja Emmin kanssa, mutta sittenpä lähdettiinkin käymään möksällä ja pulkkailtiin siellä. Vähänkö oli kivaa! =) Mieskin totes, että kyllä kannatti lähteä.
Milli oli löytänyt Aksulle kivan uuden hoitopaikan. Tosi hienoa!
MM kyseli särkylääkkeistä. Me ollaan jo pitkään annettu Emmille nestemäistä Panadolia ja pahimmissa kivuissa ja säryissä Pronaxenia. Ja kaikki mitä likalle antaa ruutalla suuhun uppoaa hienosti.
Nyt lähden iltapalalle ja sitten katsomaan Täydellisiä naisia. Mukavaa viikkoa kaikille!
-Amy ja Emmi-
Alkuun Tuittu78:lle vastauksia meidän kokemuksista kiinteiden aloittamisessa... Toivottavasti löydät mun vastauksen!
Aika lailla tasan vuosi sitten tuo neitokainen alkoi maistella " oikeeta ruokaa" , eli juuri siinä 3 kk iässä. Meillä tosin oli aika takkuista tuo syöminen jo ennen kiinteitä ja myös sen jälkeen pitkään... Maito ei meinannut kelvata millään edes silloin kun ei muuta ollut tarjolla, ja tyttö huusi vatsavaivojaan jossain vaiheessa aina syönnin jälkeen :( Sai siis alusta saakka pelkkää korviketta.
Meille lääkäri sanoi muistaakseni 2 kk kontrollissa, että 3kk iässä kiinteitä kehiin, ja näin teimmekin, koska maitoa meni koko ajan aika huonosti. Kesti vaan tosi kauan löytää " sopivat" kiinteät, ja annoskoot oli kauan tosi pieniä. Perunalla aloiteltiin, mutta mikään hitti siitä ei tullut, paremmin kelpasi sitten bataatti. Tyttö oli kyllä alusta asti kiinnostunut kiinteiden maistelusta (kai) tai ainakin kaikki mitä suuhun sai osumaan, nieli tyytyväisenä...
Katselin vielä noita meidän neitokaisen paino& pituuslukuja tuolloin, eli oli kyllä selkeesti vielä tosi pieni ja aika hitaasti kasvanut tuossa ekan 3 kk aikana: mitat syntyessä 1940g ja 44cm, 1kk 2680g & 48cm, 2kk 3550g & 52cm, 3kk 4510g & 55cm jne. Kiinteiden aloitus saattoi auttaa asiaa, koska 3kk ja 4 kk välissä neitokainen otti jonkun sortin kasvuspurtin ja jatkoi sitä vielä niin, että ekan puolen vuoden aikana oli saavuttanut -1sd kasvukäyrän (alussa alle -3sd) ja sillä on edelleen nätisti kasvanut!
Maitoallergiaa me epäilimme itse jo silloin, kun aloiteltiin kiinteitä, mutta se diagnosoitiin vasta tosi pitkän ajan kuluttua, mutta maidon sopimattomuus oli selvästi alussa syynä siihen, että oli vaikea tietää mistä vatsavaivat johtuu, kiinteistä vai muusta! Uskon kyllä, että meidän tapauksessa oli ihan paikallaan aloittaa kiinteät jo 3 kk iässä. Sitten taas toisaalta teidän kohdalla, mahtaako yksi kuukausi sinne tai tänne sitten niin kauheasti vaikuttaa... Kyllä meilläkin on painokäyrä välillä notkahdellut, ja ylimääräisiä neuvolakäyntejä on juuri sen vuoksi ollut aika monia, varsinkin ihan alussa. Nyt 1v 3kk typpi on 9205g ja 76cm. Ai niin, ja meille aina etenkin tyks:n kontrolleissa hoitajat ja lääkärit korosti, että tärkeintä on juuri pituuskasvu, ja vasta sen jälkeen paino.
Kysele ihmeessä lisää, jos joku juttu jäi mietityttämään! En mä mikään asiantuntija ole ja denmetiakin vaivaa jo pahasti, ettei kaikkea edes muista enää, mutta voin silti koittaa valaista meidän kokemuksia...
t. Ope ja Aino
Sitten muuta kommenttia:
Kylläpäs kuullosti hurjalta Karssulin Ainon muksahdus! Onneksi ei käynyt sitten kuitenkaan hullummin! Kyllä nää pienet ihmiset taitaa olla aika kestävää tekoa kuitenkin...
Meillä ei onneksi vauhti vielä päätä huimaa, Ainon " enkka" lienee jotain 10 askelta :) Hiljaa hyvä tulee :)
Queenin perhekin potee flunssaa :( Meillä potee vaan Aino, eilen nosti sitten kuumeenkin iltapäivällä ja jatkuvasti vuotavan nenän lisäksi on tullut tosi inhottavan kuuloinen yskä :( oikein mikään juotava ei tunnu kelpaavan, ei maito eikä vesi tai mehu, mutta ruokaa on sentään jonkin verran kelpuuttanut että jotain nestettäkin saa... Täytyy tehdä oikeen löysää perunamuusia, niin saapi nestettäkin uppoomaan sivussa. Normaalisti meille sentään nykyisin maitoakin juodaan ilman suurempaa taistelua kohtalaisesti.
Voi vitsit Amy, mä oon kyllä oikeestaan vähän kade sulle, kun saat olla töissä ;) Kyllä sitä jo itsekin vähän kaipais töihin, mutta toisaalta on kiva kun saa olla Ainon kanssa vielä rauhassa kotona... Ja kun ei oo töitäkään, ni minkäs teet :) Täytyy koittaa syksyksi jostain saalistaa joku kelpo sijaisuus edes.
Emmillä vaan korvat kiusaa :( Kiva kuitenkin, että oli mukava lääkäri. Ja hampaitakin tulossa, vois vaikka sanoa että taitaa kuulua tähän ikään :DD
Meillä muuten noissa särkylääkkeissä edelleen on suppo käytössä jos tarvitaan. Tosiaan kerran koitin sitä nestemäistä panadolia huonolla menestyksellä, joten enpä ole alkanut toista kertaa sohlaamaan. Viimeksi eilen laitoin supon illalla, niin sai kuumeesta huolimatta nukuttua ja muutenkin oloa auttamaan. Eipä se Ainonkaan mielestä enää niin " kivaa" ollut sen laitto, mutta kun ei usein tartte niin käy se näinkin. Tosin sitä pamol F:ää mitä joku eilen " markkinoi" , vois ehkä joskus kokeillakin.
Pikkupotilas nukkuu taas päikkäreitä sisällä, saapa nähdä mitä illasta tulee, jos ei nuku tarpeeksi pitkään... Pari tuntia Aino on sisällä muutaman kerran nukkunut, kun ulkosalla vetelee 3-3.5 tuntia...
t. Ope ja Aino
Annatteko Emmille xylitol-pastilleja? Niistähän sanotaan, että ne vois auttaa myös korvatulehduksia ehkäisevästi. Tosin vasta 2 pastillia/ateria. Tarhassa ne ei anna kuitenkaan ainakaan kuin 1/ateria, kuten me kotonakin, koska muuten vois tulla vähän ilmavaivoja. En sitten tiedä, miten asia oikeasti on.
-Q-
[color=violet] MM: Heidi on saanu viime aikoina Panadol mikstuura. Koko ruiskullinen sitä kerralla menee, mutta Heidi tykkää oottaa sen, ni ei oo tuottanu ongelmia. Supon laittaminen alko olee sen verran epämiellyttävää Heidin mielestä, että siirryttiin mikstiin. Ja yöllä on helpompi ruitata laaki mikstuuraa kuin alkaa riisuu neitiä unipussista, yökkäristä ja vaipasta, että sais laitettuu supon.
Amy: Kivalta kuulosti se lekuri jolla kävitte. Oliko se yksityisellä? Toivottavasti teillä alkais korvatulehdusjutut helpottaa! Ja tosiaan ne hampaat kiukuttaa varmaan kans!
AA: Osaan hyvin kuvitella sun kateuden raskaana olevia kohtaan. Ite olisin kans varmasti samoilla fiiliksillä kun säkin, jos en olis tullu vieläkään raskaaks. Siis että olis joutunu oikeesti taas yrittää pitkään. Noh.. Mut siis voimia mun oli tarkotus lähettää!!!! =)
Karssuli: No oli tosiaan hurjat hetket teillä Ainon kanssa. Onneks ei sit kuitenkaan ollu/tullu mitään vakavaa, vaikka taju menikin jne.. Hui!
Omaa napaa sen verran, että eilen illalla olin NIIN kipee, että huh huh! Kävin sohvalle maate kyljelleen, enkä meinannu päästä siitä liikkumaan mihinkään kun oli liitokset niin sairaan kipeet. Ihan pienikin sentin liike sai aikaan ähkimistä ja voihkimista. No sit se vähän hellitti ja tilalle tuli kipeet supistukset. En tajunnu sitä ennen ku vasta nukkumaan mennessä.. Yö meniki oikeen rattosasti torkahdellen supistusten välissä. Ne siis tosiaan tuntu mahassa ilkeeltä ja sattu selässä. Klo 4 kävin tavallisesta poiketen pissalla, kun ärsytti se heräily ym., ja joskus puol 5 tai 5 nukahdin sit kunnolla kun ne supistukset hellitti.
Tänään käytiin miehuksen kanssa neuvolassa. Meidän piti täyttää sinne semmosia lappuja ja keskusteltiin sitten niistä. Mittausjuttuja sen verran, että...
- Paino 57,6kg -> pudonnu edelliskerrasta (tähän mennessä painoo on tullu yhteensä 4,1kg)
- Hb 136
- Sf-mitta 26cm (+3cm edellisestä)
- viltsun syke ~140
- tarjonta: poikittain (terkka joutu kattoo ultralla, kun ei muuten saanu selvyyttä =))
Supistuksiin terkka sano, että niitä pitää seurata ja jos jatkuu ni pitää mennä lääkäriin tarkistuttaa paikat.
Nyt on pakko mennä syömään... Moro.
Burde, heidi 1v4kk ja viltsu 30+2
Karssuli, voi kun kauhealta kuulosti teidän " kolahdus" !=( Toivottavasti kaikki kunnossa eikä tulee mitään jälkikäteen.
Amy, uskon että loma tekee taas poikaa kun on töiden makuun päässyt. Eli lomaa odotellessa=) Ja pikaista paranemista, onko putket harkinnassa??
Kaima, voi itku kun teillä noin " tarkka" aikataulu. Koita nyt olla stressaamatta ja toivotaan parasta! Onko se ihan kuukaudesta kiinni vai onko ihan ok jos vaikka 3kk sisällä tärppää? Eli onko pikkasen liikkumavaraa... No, tsemiä kuitenkin!=)
Tänne ei kummempia, O touhuaa minkä kerkee ja liikkumista voi sanoa jo melkein juoksuksi. Kauhea meno päällä! No nyt alkaa salkkarit, just kun pääsin kirjoittamaan:(
Burdelle jaksuja masun ja suppareiden kanssa, otahan iisisti!
Palailen huomenna,
A & O 11,5kk
Voi Aino-raukkaa, kun on kolauttanut päänsä! Uskon kyllä, että äitiä hieman pelotti... Kai se on seuraavat kymmenen vuotta tällaista kohellusta, ja sitten alkaakin esiteinien murheet ;) Noelkin tulee aivan varmasti saamaan tällin jos toisenkin, kun nytkin on koko ajan otsa mustelmilla törmäilystä. ONNEKSI ei mitään pahempaa sattunut, ja hyvä kun pääsitte heti sairaalaan tarkistamaan tilanteen.
Mulla ei oikein ole omia kuulumisia, koska jännään huomista ultraa. Multa on tiputellut rusehtavaa ja pinkkiä tuhrua eilen ja vähän tänäänkin, joten pääsen huomenna ultraan. Pikkuisen hirvittää, kun raskausoireet katosivat jo pari viikkoa sitten, ja nyt vielä tuota tuhrua... No, huomenna saan onneksi selkoa tilanteeseen. Ja sehän on joko tai. Parempi sekin, kun tämä pitkä odottaminen ja jännääminen.
Kandi (11+0) & Noel 1v1kk
Kandille toivottamaan tsemiä huomiseen. Tulehan heti kertomaan miltä siellä masussa näytti, toivotaan että kaikki on hyvin!=)
Öitä,
Aurora & O zzzzz
Ihan hyvin täällä voidaan, tosin ikinä ei voi noista kumpsuista tietää jos jotain vakavampaa tuleekin, mutta sille kun ei mitään muuta voi kuin seurailla tilannetta. Kyllä on Ainolla aivan kamala vauhti edelleen... tuon juoksemisen olisi voinut opetella myöhemminkin. :)
Aino on nyt muutaman yön ajan nukkunut lastensängyssä ja tosi hienosti on uuteen sänkyynsä tottunut. On jopa ruvennut nukkumaan kokonaisia öitä, kun aiemmin pinnasängyssä nukkuessaan aina heräili öisin ja hain sitten viereen jatkamaan uniaan. Laitettiin muutenkin Ainon huone uuteen kuosiin ja käytiin eilen ostamassa Ikeasta pieni pöytä ja kaksi tuolia - nyt on siis Ainolla ison tytön huone, vaikka pieni tyttö vielä onkin.
Mistä tulikin mieleeni pottakeskustelu. Tarhassahan Aino käy potalla istumassa, tosin ei yleensäkään sinne mitään tee. Kotona kysytään aina Ainolta haluaako mennä potalle, ja joskus haluaa siinä istua ja saattaa sinne jotain tehdäkin. Mä oon aika laiska koko pottailun suhteen, mutta ensi kesänä ajattelin vähän aktiivisemmin pottailua edistää, kun kesällä nyt muutenkin on helpompi ilman vaippaa vilistää.
Kandille kovasti tsemppiä huomiseen ultraan. Täällä on kädet kyynärpäitä myöten ristissä että kaikki olisi hyvin. Tule kertomaan sitten kuulumiset kun ennätät. Mites Noel, on varmaan hänkin jo muuttunut aika lailla viime näkemisestä? :)
Burde ottaa nyt rauhallisesti siellä - tämä on enskakamujen määräys!!
Voi Emmi reppanaa kun taas on korvat kipeänä. Onko lääkäri puhunut putkituksesta? Missä vaiheessa sitä edes yleensä harkitaan? Meillä on Ainolla kanssa tuota flunssaa piisannut tänä talvena, mutta korviin asti mennyt onneksi vain kerran. kop kop! Täälläkin lomaa odotellaan, helmikuun lopussa olisi kokonaiset 9 päivää lomaa, jee!
AA:lle kovasti plussatuulia, toivottavasti tärppäis nyt nopsasti ettei tarviis työkuvioita enempää miettiä. Ah kun ei olis rahahuolia...
Hermionelle vielä allergiakuvioista kun kyselit jo jokin aika sitten. Ainolla vältetään nyt maitoa ja kananmunaa, muuten syö koko lailla kaikkea mitä eteen kannetaan. Mansikkaakin uskaltauduin viimein antamaan eikä tullut oireita. Mulla on sellainen fiilis että pian saattaa allergiat meillä purkautua, mutta vaikka ei purkautuiskaan niin ihan hyvin ollaan saatu elämä rullaamaan ilman maitoa ja kananmunaa. Kolme ruoka-ainetta kuulostaa hirmu vähältä, mutta se on oleellista että saatte ravitsemusterapeutilta apua ja ohjeita, kyllä hän varmasti tietää mistä puhuu. Lähinnä varmasti ongelmallisinta on keksiä harvoista ruoka-aineista vaihtelevaa ruokaa. Tsemppiä kovasti, toivotaan että teilläkin allergiatilanne helpottaisi pian!
Nyt täytyy mennä ripustamaan vielä pyykit ja sitten nukkumaan.
Karssuli ja Aino 1v3kk
Karssuli on kyllä elänyt todellisia kauhun hetkiä. Onneksi kaikki on nyt hyvin. Eihän tollanen hetkellinen tajunnanmenetys välttämättä vaarallista ole. Pidempiaikainen voi olla. Mutta mistä näistä koskaan tietää. On varmaan ollut ihan kauheeta. Aino taitaa olla aika touhukas ja rämäpäinen tyttö. Liekkö päiväkodissa ottanut isommista mallia.
Kandille vielä tälläkin puolen tsempitykset. Toivottavasti tänpäviäisessä ultrassa kaikki on hyvin. Tuuhan sitten heti kertomaan. Peukut on pystyssä.
Ja burde, pitäisköhän sun oikeesti miettiä tosissas sitä saikkua, kun noin paljon jo supistelee. Otat ainakin rauhallisemmin. Joohan!
Jotain keskustelua täällä on ollut xylitol-pastilleista. Me ollaan myös mietitty niitä, mutta mä en tukehtumiskammoisena ihmisenä uskalla vielä antaa niitä. Osaako teidän lapset oikeesti imeskellä niitä? Mä luulen, että Jonsku vaan yrittäis niellä samantien.
Särkylääkkeistäkin on ollut puhetta. Meillä käytetään Panadol suppoja, jos tarvitsee nopeaa lievitystä ja muuten käytetään jotain sellasta nestemäistä, jonka nimeä en muista. Meidän täytyy aika nopeaan lääkitä Jonsku, jos kuume alkaa nousemaan, kun sillä oli syksyllä se kuumekouristus. kaikki nestemäiset lääkkeet menee tosi helposti, kun Jonskusta ne on tosi hyviä. Muistan vaan, että mä itse oon lapsena taistellut nestemäistä antibioottia vastaan kynsin ja hampain, kun se oli niin pahaa (mansikan makusta muka, pyh!).
Ei tuu nyt muuta mieleen. Jonsku on kotona nukkumassa. Kovasti se nyt treenaa uusia sanoja. Muuten ei mitään erikoisempaa kuulu :)
pesukarhu
Kiitos kaikille, jotka vastasitte särkylääkkeistä! Mies ehti juuri ennen Hermionen vinkkiä käydä hakemassa panadol-mikstuuraa. Annoin sitä toissapäivänä ennen päikkyjä. Ida sai kauhean paniikin kun näki ruiskun mun kädessä ja lähti juoksemaan karkuun? Noh, loppujen lopuksi otti ihan kiltisti lääkkeen- ja avot, puoli tuntia meni ja meillä oli täällä enkeli 1,5 päivää (olipas pitkävaikutteista :D), mutta tänään pääsi taas piru irti ;)
pesukarhu, mä taas rakastin sitä mansikan makuista ab:ta pienenä :D Sain sitä aina korvatulehduksiin. Minkäs makuista se keltainen olikaan, se oli kans hyvää :)
Karssulin Aino oli kyllä varmasti pelästyttänyt äidin! Hui kauhistus sentään!
Kandille tsemppiä ultraan! Toivottavasti kaikki on hyvin!
Osse, joko sä toivuit tytön hoitopäivistä ;) Oliko P yhtään kiukkuinen hoitopäivien iltana?
burde, mullahan tuli siinä rv 29-30 yhtenä yönä kipeitä supistuksia. Ne oli tosiaan niin kipeitä etten edes kivulta tajunnut soittaa svo:lle! Niitä kesti 3h ja sitten nukahdin. Sitten olikin neuvola ja lääkäriin patistettiin, kohdunsuu oli pehmennyt ja kanava jo lyhentynyt ja saikulle jouduin jäämään! Ehkä sunkin kannattaisi :) Sulla on tainnut tulla painoa paaljon vähemmän kuin Heidiä odottaessa aikoinaan?
Meillä oli tänään taas perhekerho ja kyllä on porukkaa taas kipeänä. Meidän lisäksi oli tuo naapuri vauvan ja tyttönsä kanssa. Viime viikolla oli vain 1 poika äitinsä kanssa. Täällä meillä päin jyllää tällä hetkellä viikon kuumetautia ja jälkitautina keuhkoputkentulehdus sekä vesirokkoa. Onneksi meille ei ole vielä edes flunssaa tullut!
Ihanaa, minä pääsen huomenna vähän ostoksille, Ida menee siskolle hoitoon. Pitäisi käydä ostamassa ainakin uusi imuri. Villakoirat hyppii jo silmille ;)
MiaMik ja Ida kohta 1v4kk
tai en mä tiedä onko siitä pitkä aika, itsestä tuntuu etten oo hetkeen saanut kirjoitettua.
Typy tuossa tasapainoilee märällä lattianpesu-sinillä, halailee sitä ja varmaan haluis pussaillakin ihanaa märkää mikroliinaa... onkohan se ihan terve? :) Varmaan yrittää vihjailla äitille, et vois vähän useemmin siivota. No nyt se lähti ite peseen olkkarin lattiaa :)
Karssulin Aino oli heittänyt kunnon lipat... :( mä olisin varmaan mennyt ihan paniikkiin, jos typy olis tajuttomaks mennyt! Pari kertaa on tippunut päälleen kiipeillessään, mutta aina on kyllä heti alkanut huuto.
MM, ihan hyvin on mennyt hoidossa, molempina päivinä tosiaan on tunnin jälkeen havahtunut et äitiä ei näy ja mennyt itkien hakkaamaan ulko-ovea, mut on sit rauhoittunut hoitotätin sylissä. Eilen illalla typy ei olis millään halunnut päästää mua kaupungille ja kun tulin kotiin, typy havahtu mun ääneen ja rauhoittui vasta, kun kävin silittelemässä ja annoin oman paitani unirätiksi. Eli kyllä mä vissiin kuitenkin aika tärkee olen, tänään on kans roikuttu äitin jalassa oudoissa paikoissa ja säännöllisin väliajoin pitänyt päästä syliin. Mutta ei mitään suurta paniikkia, ja mulle varmasti oli eka päivä vaikeempi kuin tytölle. Ja toooosi tyhmäksi välillä tunnen itseni täällä kotona, kun hakemukset on tehty ja puhelut soitettu ja aikaa vielä on vaikka kuinka ennen ku tyttö pitää hakea pois.
Sain jostain kehitettyä itselleni pissivian, ja on kyllä pyllystä koko tulehdus...
Mutta eipä muuta, pitää lähtee hakemaan mies töistä ja sit ruoanlaittoon, illalla tulee tuttavaperhe kyläileen.
-Osse ja typykkä 1v2kk
ps. Jepsis, kerroinko jo tuttijutuista? Ei oo enää mitään ongelmaa, typy ei muista koko asiaa, vähän katso tänään mielenkiinnolla kaverin pojan tuttia, mutta antoi sen ilman kapinoita mulle kun pyysin. Iltaisin nukahtaa itse ja nukkuu aamuun asti ilman et tarttee käydä hyssyttään. Eli loistavasti meni luopuminen!
Kävin aamulla jumpassa ennen töihin tuloa, mä ajattelin että mä olen sitten virtaa täynnä, mut mä olenkin ihan uupunut...
Luin Kandin surulliset uutiset tuolta odotuspuolelta, mä olen tosi pahoillani. Täältä lähtee iso hali Kandille.
Amy, mä elän kans koko ajan lomasta lomaan. Täytyy olla jotain mitä odottaa=)
Me annetaan tytölle särkylääkkeeksi nestemmäsistä Panadolia, on meillä jotain reseptilääkettäkin, mutta ei olla sitä edes avattu. Silloin viime talvena/keväänä kun oli se korvatulehduskierre, tyttö ei enää suostunut lääkeruiskua suuhunsa laittamaan ja silloin annettiin Pamol äffää.
Burdehan synnyttää kohta, hui... tai älä nyt sentään ihan vielä, tarkkana nyt niiden supistusten kanssa=)
Karssuli: Me sisustettiin kans tytön huone uusiksi jokunen viikko sitten, on isompaa sänkyä ja varmaan samanlaiset pöytä+tuolit kuin teilläkin. Hienosti Aino on siirtynyt omaan sänkyyn nukkumaan, ei meillä vaan...=) Joskus nukkuu omassa sängyssä, useimmiten ei...=) Mutta eipä se haittaa.
MiaMik pääsee huomenna ostoksille, kivaa!
Ossen tyttö haluaa ilmeisesti siivota useammin=) Sillä oli kova ikävä rättejä=)
Hihii, Pesukarhu oli hyvin yrittänyt ylipuhua mua tuolla vauvakuume-puolella=) Olis kyllä ihan huippuhienoa olla yhtäaikaa raskaana=)
Nyt jatkan taas töitä...
NapNap
Tulin laittamaan suuret pahoittelut ja halaukset Kandille, multa pääsi parku kun luin viestiäsi tuolta toiselta puolelta.
Älä soimaa itseäsi, sillä vaikka olisit mennyt aiemmin lääkäriin et olisi voinut asialle silti mitään.
Voimia !
aa ja ae
Kiitos nopeasta vastauksesta! On kiva kuulla mielipiteitäsi, kun tietää, että olet käynyt läpi saman ruljanssin kuin me. Tämä syöminen/syöttäminen kun on kuitenkin ihan eri prosessi kuin normaalipainoisilla lapsilla.
Meillä myös on oltu pelkällä korvikkeella jo jonkin aikaa. Aluksi ei saanut imettää kuin joka toinen syöttö 5min, kun muuten tyttö ei jaksanut syödä pulloa. Sitten kun sain alkaa imettämään normaalisti, ei maitoa tullutkaan tarpeeksi ja sen seurauksena neiti sai rintaraivareita. Lopuksi pumppasin, kunnes maidontulo vain loppui. Oliskohan tyttö ollut silloin 7vkoa.
Painon kasvussa tavoitettiin -1sd käyrä 11vkon ikäisenä (lähtö -2,5sd), mutta nyt tosiaan käyrä on laskussa. Sain kyllä rohkaisua sinulta noiden kiinteiden aloittamiselle, kun jostain syystä se on minua arveluttanut. Perunalla meillä olisi tarkoitus aloittaa ja normaalisti siitä edetä. Onhan se ihan totta, että oikeaan syömisen oppimiseen menee jo aikaa, tuskin se heti onnistuu. Minua lohdutti myös kovasti tuo pituuskasvu on tärkeää -kommentti, meillä kun tyttö on noussut sillä käyrällä jo hienosti nollan yläpuolelle!
Koskahan sitä voisi lopettaa tämän ylimääräisen murehtimisen?! :)
-Tuittu ja neiti 3kk 4vrk-
Ps: Q:lle vilkutuksia ja onnitteluja pikkuisesta masuasukista!!! :)
[color=darkviolet] Pesukarhu: Me ei olla testattu vielä ksylitol-pastilleja Heidillä, kun se tilaus ei oo vielä tullu. En siis tiiä osaako imeskellä, mutta aion kyllä ihan huoletta niitä sille yhden kerrallaan antaa.. Tuskin niin pieneen palluraiseen tukehtuu.
MM: Toivottavasti ette tosiaan saa niitä teidän seudun kulkutauteja.. Ne kuulostaa kyllä tosi kurjilta! :/
Oliko kiva shoppailureissu? Löytykö mitään?
Kysyit painosta... Hainpa Heidin neuvolakortin ja aattelin pistää pienet tilastot pystyyn. Myös omaksikin huviks. ;) Eli...
Heidiä odottaessa alkupaino: 53,7kg
Viltsua odottaessa alkupaino: 53,5kg
H - rv 22+1: 57,6kg
V - rv 22+2: 54,2kg
H - rv 30+2: 63,1kg (yht. +9,4kg)
V - rv 30+2: 57,6kg (yht. +4,1kg
H - viimenen neuvolapaino (rv 38+2): 68,3kg (eli yht. +14,6kg)
En tiiä oliko toi Heidistä tullu paino paljon vai vähän.. Jonkin verran oli kyllä turvotusta ja muuta, ainakin synnärikuvista päätellen. Naama oli sen verran levinny, että voi apua. =)
Osse: Voi kun typy on osannu taas ihastuttaa... =) Se on kyllä niin sulonen touhujensa kanssa. <3 On ne kans ihmeellisimpiä juttuja aina mihin noi muksut tuppaa ihastuu... millon tiski/siivousrätti, millon kananmunakenno, millon kuplamuovin palanen, jne.. =)
Jepsis ja Osse on keskustellu tuttijutuista. Meillä on nykyään niin, että autossa on varalla 1 tutti ja kotona 1 tutti päikkäreitä ja yöunia varten. Päiväsyönnit on jääny kokonaan.. ja siihenki suurin syy on ollu se, että Heidi on onnistunu hukkamaan sen kaikki muut tutit jonnekki ihan totaalisen löytämättömään. =D Ei sen puoleen, ihan hyvin pärjää ilmankin. En oo kyllä kokeillu nukkumaan menoa ilman tuttia.. mut oon vähän kahenvaiheilla, että jättäiskö ensin tutin pois ja sit joskus hommais sen isojen tyttöjen sängyn, vai toisin päin. =)
Kandille vielä tätäkin kautta ISOT HALIT!!!!
Kiitos kaikille tsempityksistä supistusten ym. suhteen. Mä oon päättäny hakee saikkua huomenna. Ei tästä vaan tuu mitään ilmeisesti ilman enempää lepoa... Tänäänki on ollu maha kovana jatkuvasti, vaikka ei oo tehny mitään ihmeellistä, ja ulkona Heidin kanssa ollessa vihlo välillä niin pirusti, että huh. Ottaa vaan niin koville pyytää sitä saikkua ja ilmottaa työkavereille (2kpl), ettei kykene töihin. Mut on se vaan näköjään pakko. Emmä haluu, että Viltsu joutuu jättämään yksiönsä liian pian tyhmän äitinsä takia. :D
Hitto, että täällä on kauhee pommitus... Pitäis toi tiskivuori sulloo koneeseen, tyhjentää pyykkiteline, kerätä Heidin heittelemät vaipat lattialta, kerätä rojut ja lelut ym. pois jne... Mutta... Jos sittenki vaan hauduttais mukillisen teetä ja söis pari voileipää, ja majottus sohvalle. =)
Voikaa hyvin!
Burde, heidi 1v4kk ja viltsu 30+3
Uusi viikko, uudet kujeet.
Meillä koettiin eilen kauhunhetkiä. Aino kaatui täydestä juoksuvauhdista ja takaraivo otti sellaisen osuman, että taju lähti vähäksi aikaa. Juoksin tietenkin heti Ainon luo ja otin syliin, mutta itkupa ei alkanutkaan heti ja se säikäytti. Aino meni ihan veltoksi ja silmät muljahti nurin, mutta itku onneksi alkoi sitten kuitenkin nopeasti ja tyttö virkosi. Jouduttiin kuitenkin soittamaan ambulanssi paikalle ja käytiin ihan sairaalassa saakka, mutta näyttäisi siltä ettei mitään kummempaa käynyt - ainakaan mitään merkkejä ei ole vakavammasta. Voin sanoa, etten ikinä ole kyllä noin pelästynyt, luulin oikeasti että nyt meiltä menee tämä lapsi. Vieläkin kädet tärisee ja sydän pamppaa kun sitä ajattelen. Onneksi nyt näyttäisi kaikki kuitenkin olevan hyvin. Kiva kun Ainolla on vauhtia nykyisin tuhat ja sata ja järki ei vielä päätä pakota...
Olen tämän päivän kotosalla Ainon kanssa seuraamassa vointia. Oon kyllä ollut tosi paljon töistä pois viime aikoina, mutta minkäs teet. Sinänsä ihan sama mulle, ei mulla muutenkaan ole työmotivaatiota laisinkaan, vaikka kävin kivan koulutuksenkin nyt läpi. Toi puhelintyö vaan on niin puuduttavaa, kaipaisin vähän enempi äksöniä työhön ja tekisin mieluusti vähän vähempi töitä. Niin että mollin sivuja pitäisi kahlata jos joskus ehtisi. Edelleen sitä alanvaihtoakin mietin vakavasti, lähihoitajaksi voisin opiskella oppisopimuksella ja tehdä tarvittaessa vaikka vaan keikkaa ja sitten aikanaan opiskella terkkariksi. Matkailualalla ei ole nyt oikein töitä ja ei kyllä oikein keikkamahdollisuuksiakaan.
Sorry kun en nyt ehdi kommentoida, yritän tässä Ainon päiväunien aikana saada vähän kämppää siistittyä ja palailen myöhemmin asiaan!
Mukavaa talvista viikkoa enskoille!
Karssuli ja Aino 1v 3kk