Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-v lapsen kanssa piirtäminen ja " taiteilu" ?

Vierailija
27.01.2008 |

2-vuotiaamme ei vielä ole lainkaan innostunut piirtämisestä eikä maalaamisesta. Poden huonoa omatuntoa, koska en mielestäni ole myöskään kannustanut tai opastanut häntä asian pariin juurikaan. Itse nautin " taiteen tekemisestä" , enkä haluaisi lapsenkaan jäävän vaille tätä iloa. Mutta en oikein tiedä mitä taiteellista tuonikäisen kanssa puuhaisi.

Eli vinkkejä haen! Onko liian varhaista antaa esim. värityskirjoja? Mitkä muut aktiviteetit olisivat kivoja?

Toistaiseksi olemme lähinnä piirtäneet isolle paperille isoilla tusseilla. Lähinnä poika sanoo mitä piirretään ja minä piirrän - esim. bussin, pupuja jne. Poika itse sitten vetää vähän suttua eri väreillä. Leikki loppuu yleensä aika lyhyeen, kun poika kyllästyy paperiin piirtämiseen ja yrittää piirtää lattiaan tai huonekaluihin (jonka hyvin tietää kielletyksi).

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan maalattu myös sormiväreillä ja vesiväreillä maalaamista tyttö rakastaa!

Rohkeesti vaan kaikkea kokeilemaan!

Vierailija
2/3 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on magneettipiirtotaulu (joululahjaksi saatu) johon on jo kyllästynyt. Olemme kokeilleet sormivärejä, mutta kyllästyi viidessä minuutissa. Joskus saattaa pyytää paperia ja kynän ja piirtää muutaman viivan. En ole huolestunut lapsen kehityksestä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tyttö sanoi aina, mitä kuuluu piirtää ja itse sitten piirteli suttua. Noin 1,5-vuotiaana oppi jo värittämään aika tarkkaan kuvia, mitä äiti tai isä piirsi. 2-vuotiaana (tasan) oppi sitten piirtämään itse jo pään, silmät, suun, nenän, korvat ja hiukset. Nyt 2,5-vuotiaana piirtää kasvoihin jo jalat ja kädet ja sormet ja varpaat.

Mutta tarkoitus ei ollut kehua, mitä meidän lapsi osaa, vaan kertoa, mitä kaikkea tehdään. Eli käytössä tussit, puuvärit, väriliidut, vesivärit, sormivärit, akryylit, pastelliliidut - paperit ja värityskirjat ym. mitä nyt mieleen tulee. Nyt innostunut myös tietokoneella tekemään värityskuvia, oppi hiiren käytön tosi nopsaan.

Usein lapsi ei jaksa kuin puolisen tuntia kerrallaan ja välillä tuntuu, että jaksaako sitä ottaa esim. sormivärit esiin kun siivoamisessa menee ehkä yhtä pitkään kuin tekemisessäkin. Kuitenkin joka päivä tehdään jotain edellä mainituista ja on ehdottomasti tytön lempipuuhaa.

Eli kannattaa sitkeästi jatkaa, jos lasta vaan yhtään kiinnostaa. Kokeilkaa vaikka sormivärejä, siitä sotkemisesta tykkää varmaan kaikki lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi