Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras imu taskuvaippoihin?

27.01.2008 |

Ostin muutaman Muksut -taskuvaipan ja nyt olisi haussa joku hyvä imu niihin. Harsoja ja Muksujen puuvillaista taittoliinaa olen kokeillut ja ne imevät kyllä hyvin, mutta saisivat pitää vähän paremmin. Jos vaipassa on vähänkään enemmän pissiä, niin ne fuskaavat reisistä. Poika on kohta 1 v 4 kk, joten pissiä voi tulla kerralla aika paljon.

Pyykit kuivaamme narulla ja kuivausrumpua ei ole aikomusta hankkia, joten imun pitää toimia ilman rumpumöyhennystä...

- Siis mikä olisi hyvä imu taskuvaippoihin?

- Kannattaisiko ostaa valmiina vai tehdä itse?

- Onko tiimalasin muotoinen imu parempi kuin suora?

Vanhoja froteepyyhkeitä löytyy kaapista, flanellia löytyy varmaan mummolasta ja ompelukonekin on...

Kiittäen

Kamu2

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän sama vaiva että jos on kovasti pissiä taskussa niin herkästi tulee lahkeesta kosteus läpi. Bambu imee puuvillaa paremmin joten suosittelisin kyllä tukevaa bambuimua, esim. Pompolin kotimaista ibamboo fold-it:ia. Se taitellaan pötköksi ja kuivuu siis nopeammin narulla kuin valmiiksi pötköksi ommeltu imu. Sellaista ei myöskään tarvitse nujuuttaa pehmeäksi narukuivatuksen jälkeen. Paksuudeltaan vastaa harsopötköä suunnilleen.

Ostin tuossa pari Swaddlebeesin taskua ja niiden mukana tuli mikrokuituinen (?) imu. Se on tosi pehmoinen ja mukava siellä vaipassa mutta imukyvystä en osaa sanoa kun on vasta kuukauden päivät ollut käytössä. Viimeksi tänään falskasi kun oli aivan päästä päähän litimärkä ;)

Heh, tänään tuli myös kakat Pirkan housuvaipasta läpi juuri kun oltiin lähdössä kylään, mutta kertikset falskaakin vielä herkemmin. Joskus vaan on näitä päiviä... :D

nummuli ja 11kk osakestopylly

Vierailija
2/6 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on parhaiksi imuyhdistelmiksi (paljon kerralla pissivä 1v7kk) osottautunut mkrokuituimu+hamppuimu ja niin päin, että mikrokuitu taskussa ihoa lähempänä. Mikrokuitu imaisee pissan nopsasti ja kosteus siirtyy " hitaampaan" hamppuun. Hyviä ja just Muksuihinkin sopivia kapeempia edellä mainittuja imuja on mm.Swaddlebeesin valmistamat.

Tällasella yhdistelmällä pärjää parin tunnin ajan. Univaipatus onkin sitten eri juttu :)

Bambu on kanssa ihana ohut imumateriaali, nuo iBamboon imut on loistoja, vaativat sitten useita pesukertoja ennen kuin imuteho on hyvä! Itse saa vastaavia nopsaan ommeltua esim. bambusingle-kankaasta.

Jos vaippa falskaa aina haarovälistä, niin kannattaa kiinittää huomiota imujen malliin ja vaipan " asetteluun" lapsen päälle. Oman kokemuksen mukaan imut ei saa olla ns.laidasta laitaan, vaan siinä keskellä täyttöaukkoa niin että vaipan saa aseteltua lapselle päälle niin, että jakovälin kuminauhat tulee napakasti nivusiin. Jalkoväliin jää vaipasta ikäänkuin sellainen " kouru" .

Ja sitten on tietty aina se pointti, että kaikki mallit ei vaan sovi kaikille. Meille ei esim. Muksut (vanha malli) sopinut ollenkaan, oli liian matala, vaikka poika ei mikään pullero olekaan.

Ainiin, ja mä puen myös tollasen pul-taskun päälle pojalle usein merinovilla-tai hahtuvahousut. Toimivat lisäkuorena ja ovat kauniita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk-1v ja sen ajan ne toimivat ihan hyvin. Imuina meillä oli yleensä lähimpänä peppua harso, sitten mikroinsertti ja viimoisena Ronjan hamppuimu. Tämä paketti toimi hyvin kunnes neiti lähti liikkeelle. En tiedä missä alkoi mättää, mutta fuzzeista tuli aina ohivuodot reisille. Syyksi luulen sitä, että kun neiti lähti kävelemään niin imut ei pysy enää paikallaan siellä vaipassa tai sitten neiti vain hoikistui L-koosta ja olisi kannattanut ottaa M-koko käyttöön (joka taas ei mahtunut 6kk iässä pulleiden reisien takia) :)

No, aloinpas sitten käyttämään sisävaippa+hahtuvavillikset-yhdistelmää ja ne toimii kuin unelma. Tällä hetkellä käytössä on Ronjan sisätäyttövaippoja missä käytän samoja imuja kuin fuzzeissa sekä cuddlebuns-sisävaippoja. Neiti on nyt päiväkuiva, joten käytämme kestoja vain yöllä :)

MiaMik ja neiti kohta 1v4kk

Vierailija
4/6 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia viesteistä. Nuo ibamboot näyttää saaneen tosi hyvää käyttäjäpalautetta ainakin kestovaippainfon sivuilla.

Mites, jos hankin itse noita kankaita, niin minkähän kokoisia imuja niistä kannattaisi tehdä eli miten monta kerrosta bambusingle- tai bambujoustofrotee kangasta tarvitaan kunnon imuun? Kankaan paino näyttää olevan noin 260 g/m2 eli käsittääkseni on aika paksua. Ilmeisesti järkevintä on ommella taiteltavia suorakaiteita vai kuinka? Ibamboo näyttää olevan kooltaan 30 x 37 cm. Riittääkö 3-kertainen taitos yksistään, jos kangas on yksinkerroin?

Vierailija
5/6 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi varmaan pysyä pois tästä ketjusta, kun kokemusta on vasta puolivuotiaan kanssa kestoista, mutta korjatkoot muut jos olen väärässä.

Meille on tehty (jee anoppi!) pääasiassa " neliön" muotoisia imuja, 35x35 tai 35x40 on esimerkiksi aika kätevä koko (vähän riippuu vaippaikäisen koosta ja taskun koosta, mutta nuo sopii mainiosti moniin vaippoihin) tai sitten tiiman muotoisia eli kapeimmasta kohtaa noin 11-12 cm ja päädyistä vähän enemmän (on tehty noiden kangaspalojen reunoista eli kaikki käytetty huolellisesti).

Niin mutta noista kankaista kysyit, niin yksistään mitään kangasta ei minusta kannata laittaa vaan vähintään kaksi kangasta päälekäin, 220 on minusta suht ohutta, 300 taas tosi paksua. Meillä on seuraavanmoisia viritelmiä:

* trikoo + bambufleece

* trikoo + 2x bambujoustofrotee (liian ohutta minusta yksinkertaisena)

* trikoo + bambucollege

* flanelli + hamppu

Nyt mulla on tarkoitus seuraavaksi tilata kankaat seuraaviin

* bambupuuvillaneulos + bambujoustofrotee

* trikoo + 2x bambujoustofrotee

* mikrokuitufrotee

Viimeiksi mainitusta ajattelin tehdä sellaisia 24x40 eli kaksin kerroin taiteltavia kosteuden siirtäjiä ja sitten alle vaikka noita tiimoja tai miksei noita ohuimpia kolmin kerroin taiteltaviakin voi ajatella.

Lisäksi joku tuolla aikaisemmalla vaatteet ja tarvikkeet osiossa kertoi, että sai kaikki vuoto-ongelmat loppumaan, kun oli jakanut sellaisen perinteisen kunnollisen harson osiin (tyyliin 4 osaan) ja kietaisi sellaisen tuommoisen bambuimun päälle.

Eli jos mä oikein ymmärrän, niin bambu ja hamppu imee tosi hyvin, mutta hitaasti. Siksi pinnemmalla on hyvä olla jotain nopeasti imevää ja sitä virkaa on meillä yleensä toimittaneet nuo trikoot. Ja Fuzzeissa mukana tuleva mikroinsertihän vastaa mielestäni tuota mikrokuitufroteeeta eli on sellaista kosteuden levittäjää, mutta se ainakin toistaiseksi on meillä riittänyt ihan hyvin myös päiväimuksi.

Kertokaa konkarit, että mitä näistä mun aatoksista aattelette. Mulla vasta tuo kangastilaus noihin viimeiksi mainittuihin omassa excel-taulukossa eli ei ole lähtenyt vielä eteenpäin.

Vierailija
6/6 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten hamppu. Niitä on helppo tehdä itse. Isot imut ovat kamalan kalliita ostettuna. Mä ostin viimeksi ison palan hamppua ja tein siitä 9 kpl kaksinkertaista prefoldia L-kokoa. Muistaakseni yhden imun hinnaksi tuli n. 4¿. Ostettuna maksaa ainakin 9¿.

Pojille on hyvä tehdä prefoldiinkin myös eteen vaikka kolminkertainen kerros (ja taakse kaksinkertainen) ja sitten vielä taitellaan kolminkerroin, jolloin edessä on käytännössä 9-kerrosta bambua tai hamppua. Meillä ei ainakaan riitä vähempi.

Meidän kestoukkeli on myös tuon 1v4kk.