Lapsen ei anneta syödä sotkemisen takia itse, mitä mieltä?
Omani on syönyt itse 1-vuotiaasta asti. Aluksi söi sormin, mutta nyt käyttää lusikkaa hienosti, eikä sotke enää yhtään. Oli meillä pari kuukautta keittiö kuin taistelutanner ruokailun jälkeen, mutta se kannatti. En ole syöttänyt lasta enää 9 kuukauteen.
Kommentit (16)
Lapsi oppii paljon paremmin syömään, jos saa itse mahdollisuuden oppimiseen jo varhain. Lapsihan tuolla syömisellä tekee muutakin kuin täyttää vatsaansa. On kiva kokeilla miltä ruoka tuntuu käsissä(aistielämykset) ja miltä se tuntuu suussa. Tuo harjoitusvaihe on hyvin tärkeä!
Itseäni harmittaa, kun hoitoon tuodaan parivuotiaita, jotka eivät ymmärrä itse syömisestä yhtään mitään. Omat lapseni ovat saaneet syödä alle vuoden ikäisestä lähtien itse. Kuopus ei antanut minun enää syöttää kun täytti vuoden. On nyt 3 ja syö todella siististi :) On syönyt jo yli vuoden ilman ruokakaukaloa. Itse syömisen aikana kehittyy myös silmä-käsi -yhteistyö. Hoitolapsillakin aloitan itse syömisen harjoittelut heti!
Antakaa lasten siis harjoitella itse! Ottakaa ne keittiön matot ja pöytäliinat pois niin ei tarvitse harmitella sotkua.
Paras aika oppia itse on silloin kun lapsi itse haluaa.
Mutta jokainen tehkööt miten haluaa
(kunhan se lapsi sitä ruokaa saa :-)).
joillakin pitkään syötetyt lapset ovat oppineet syömään siististi itse heti kun lusikka on käteen annettu, eli noin parivuotiaana.
Omistani ensimmäinen sotki koko keittiön, toinen taas söi itse hienosti jo alle 1-vuotiaana (on muutenkin rauhallisempi lapsi). Mutta olen siis antanut itse syödä siksi, että saan silloin itsekin syödä lämmintä ruokaa.
Sitä ennen ei edes halunnut/yrittänyt, joten piti syöttää. Söi alusta asti siististi.
Mikä ap:lla olikaan ongelmana?
Harva asia onnistuu parhaiten niin, ettei mitään virheitä sallita harjoitellessa.
Kaikki lapset oppivat syömään itse saavat sitten alkuun mäskätä tai ei. Itse kyllä olin enemmän sitä mieltä, että turhaa sotkemista halusin välttää kun oli muutenkin touhua kahden pienen kanssa. Eli meillä ei lapset saaneet mäskätä ruuan kanssa. Oppivat itse syömän siististi luskikalla 1v2 kk vanhana. Sen jälkeen ei ole tarvinut auttaa eikä siistiä jälkiä ja nokkamukistakaan eivät juoneet missään vaiheessa, vaan imetyksestä suoraan lasiin.
että mitä enemmän lapsi on saanut ruualla mäskätä ja pelata pienenä, niin leikkii ruuan kanssa herkemmin myöhemminkin.
Tiedän perheitä, joissa alle 1-vuotiaasta on annettu sormiruokaa ja oma lusikka käteen ja nämä samat lapset sotkevat vielä 6 vuotiaanakin.. Omaa lastani syötin 2-vuotiaaksi asti ja oppi sitten nopeasti itse syömään ja nyt 4 vuotiaana ei paita juuri koskaan likaannu vaan pysyy täysin puhtaana ruoasta hoitopäivänkin ajan. Eli meille sopi ehdottomasti tuo, että ei annettu liian aikaisin lapsen itse syödä (eli sotkea).
Mieheni suvussa lapset alkavat syömään itse kolmen vuoden kieppeillä " lusikkaruokia" juuri sotkemisen takia. Kaikki normaaleja ihmisiä, lapset kasvaneet eikä ruokaongelmia. Minä annoin omani syödä lusikalla itse heti kun halusi, mieheni sukulaiset kauhistelivat siivous- ja pyykkirumbaa :D
1-vuotiaana kumpikin aloittanut itse syömään, sotkua eivät ole koskaan saaneet aikaiseksi.
Itse olen ihan skitso tuon ruuan kanssa, en tykkää sotkusta yhtään. Ehkä nuo perivät sen geeneissä ;)
Eikä poikien kanssa voi kuulemma mennä hampurilaispaikkaa parempaan kun vanhempien aika menee lasten ruokia pilkkoessa. OMG.
Ei kai ne opi kun ei anneta tilaisuutta.. Annoin ihan vinkin, että siitä ruokapöydän alta VOI todellakin ottaa sen hianon maton veke, jottei sotkeennu kun pojat harjoittelevat.
Säälin jo valmiiksi näiden poikien tulevia morsiamia. =0/
Meillä esikoinen oppi 1-vuotiaana syömään siististi viikossa kun lusikka käteen annettiin, eikä ensimmäiselläkään kerralla itse asiassa juuri sotkenut. Kuopus taas vaati jatkuvaa harjoittelua melkein 3-vuotiaaksi että edes suurin osa ruoasta menisi suuhun, emmekä ihan tosissamme aloittaneetkaan lusikkatreenejä kuin vasta vähän yli 2-v. Yhä vieläkin 3,5-v tosikko sottaa paitaansa enemmän kuin siskonsa 1-vuotiaana.
Kyllä se on niin, että äiti voi katsoa, että lapsi istuu suht nätisti, mutta se ei estä todellisia sotkijoita sotkemasta. Samoin äiti voi muistutella kurkottamista lautasen päälle, mutta sekään ei estä niiden sotkijoiden saavan jotain lautasen reunan yli.
Kaikki kunnia vaan itse lapselle siitä osaako syödä nätisti 1,2,3 vai 6 vuotiaana.
et miksi lapsen pitäis väkisin harjoitella syömään itse kun yleensä se johtaa lähinnä turhautumiseen, kun ruoka ei mene suuhun. Oma lapseni kokeili pari kertaa, mutta eihän siitä tullut mitään, joten syötin häntä n. puolitoistavuotiaaksi kunnes itse tahtoi lusikan käteen ja söi heti siististi. Ja mikä tässäkin nyt sitten on ongelmana? Nyt lapsi kolmevuotias ja syö aina todella nätisti...
Mitä siitä jos joku syöttää vielä 3-vuotiasta lastaan?
Mikä suuri ylpeyden aihe se on että vauva syö itse?