Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaipat?

26.01.2008 |

Hei!

Tarvisin kiperästi apua. Haluan alkaa käyttämään lapselleni kestovaippoja ainakin osittain, mutta en tiedä niistä juuri mitään? Muutakuin, että hinnat ovatnhuipussaan =) Siis voisiko joku viisaampi neuvoa minua tässä asiassa. Pitääkö minun ostaa kestovaipat tietyn painon mukaan, paljonko niitä keskimäärin tarvitsee, pitääkö niissä olla jokin muovi suojus vaipan päällä ja mistä ne on edullisin ostaa (jos sponsoroitte ;) )?

Kaunis kiitos jos viitsitte auttaa =)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt etsiä aika paljon tietoa tulevan esikoisen kestovaipatuksesta, mutta varsinaista kokemusta ei siis vielä ole, kun poju vielä köllöttelee masussa.

Hyvin on löytynyt tietoa www.kestovaippainfo.fi sivuilta sekä jonkin verran tämän keskustelupalstan luomuperheet-osastolta.

Itse ajattelin aloittaa harsoilla (monet suosittelee vastasyntyneelle ja on edullisia), kuoreksi olen hankkinut sekä yhdet villahousut että yhden PUL-kuoren sekä harsojen tilalle pari muotoonommeltua sisävaippaa. Eli vaipassa on siis sisäosa ja kuoriosa (paitsi AIO-vaipassa kaikki on ommeltu yhteen ja koko paketti pestään kerralla). Lisäksi olen ommellut itse kuivaliinoja ns. kuivaliinakankaasta, jotka eivät ole välttämättömiä, mutta pitävät herkän vaippa-alueen paremmassa kunnossa, jos vauvan iho on herkkä ärsyyntymään. Kuivaliinana voi käyttää myös esim. riisipaperia (monien mielestä hankala) tai Ainun hoitoliinoja. Lisäksi olen hankkinut muutamia eri materiaaleista tehtyjä lisäimuja, joita voi laittaa harson väliin. Myöhemmin menee esim. taskuvaipoissa tai AIO -vaipoissa lisäimuna. Taskuvaipassa on tavallaan kuori ja kuivaliina yhdessä ja sisällä tasku, jonne pujotetaan erilaisia imuja.

Aikamoinen selvittelytyö tässä on ollut, malleja ja materiaaleja on niin monia. Itse asun Itä-Suomessa, eikä vaippoja juuri kaupoista löydä; ihan muutamia malleja Kuopion Prismasta ja Lastentarvikkeesta. Sen sijaan netistä on helppoa tilata. Itse olen tilannut kaikki vaipat netistä käytettynä, tuolla kestovaippainfon sivuilla on hyvä foorumi. Lääkärituttuni sanoi, että mitään bakteerivaaraa ei käytetyissä tuotteissa ole, kun pesee kerran 90 asteessa, ja käytetyt tuotteet kai imevät jopa paremmin.

Määristä: Jos vaippa vaihdetaan keskimäärin 8 kertaa päivässä, imuosia olisi hyvä olla noin 24: 8 sille päivälle puhtaana, 8 kuivumassa ja 8 menossa pesuun. Kuoria ei tarvitse kuin kuin muutamia, niitä ei tarvitse pestä joka kerta. Suosittelisin kokeilemaan muutamia erilaisia S-koon (on myös yhden koon) vaippoja ja sitten hankkimaan isompia kokoja sen mukaan, mikä malli teillä toimii.

Nettikauppoja löytää googlettamalla, mm. Babyidea.fi-sivuilla on sekä tietoa että myyntiä.

Vierailija
2/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle paras paketti löytyy oikeastaan vain kokeilemalla. Itse suosittelen että jos lähelläsi on vaippalainaamo (vitosella saat paljon erilaisia vaippoja viikoksi testattavaksi) niin hakisit sieltä paketin, tai sitten ostaisit käytettynä vähän erilaisia jotta näkisit mikä teille sopii.

(Käytetyissä usein parempi imukykykin kuin uusissa)

Tai sitten jos löytäisit läheltäsi jonkun kaverin joka kestoilee, että pääsisit " livenä" hypistelemään vaippoja.

Itsekin olen kestovaippayhdistyksen kautta käynyt esittelemässä vaippoja sekä perhekahviloissa että ihan yksittäisille ihmisille.

Netistä löytyy paljon tietoa mutta tietty sitä voi olla vaikea sisäistää näkemättä. (Itse ainakin muistan kun esikoista odottaessa en ollut kestoista kuullutkaan ennen kuin netistä aloin etsiä tietoa, ja ensimmäiset vaipat ompelin ilman että koskaan olin nähnyt oikeaa kestoa :D )

Nazuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestojen koot menee painon mukaan, mutta esim meillä tyttö 13kg, 1v7kk edelleen käyttää M kokoa, eli olemme käyttäneet vain kahta kokoa, S ja M tämän ajan. Ihan pienelle en ostanut NB-kokoa koska käytimme harsoja ja villahousuja.

20kpl/koko riittää mutta toki jos on vähän enemmän ei haittaa vaikkei aina jaksaisi laittaa konetta pyörimään :)

Kuorena eli kosteudenpitäjänä voit käyttää joko villaista tai pul-muovitettua kuorta.

Joissain vaipoissa kaikki osat, pintakuiva, imu ja kuori on samassa, tällöin puhutaan aio:sta. Nämä muistuttavat eniten kertistä mutta ovat kalleimpia, ja lisäksi ne usein kuivavat pitkään eikä niihin voi oikein lisätä imua.

Sitten on taskuvaippoja, joissa on kosteudenpitävä kuori ja pintakuiva kerros, ja välissä tasku johon voi itse laittaa imua tarpeen mukaan (vaikka vanhoja käsipyyhkeitä)

Sitten on sisävaippoja, joissa imu on kiinteä, mutta jotka tarvitsevat kuoren päälleen. Myös taskuvaippoja on sellaisia joissa ei ole kosteudenpitoa.

Netistä tietoa löytyy mm.

www.kestovaippainfo.fi (sieltä löytyy keskustelua, ompeluohjeita, ja vaippamyyjien ja vaippojen tietokanta)

www.babyidea.fi (mm.kirppari käytetyille vaipoille, tietoa ja uusia vaippoja)

Itse olen tehnyt vaippoja paljon itse ja sitä kautta säästänyt rahaa, sekä ostanut paljon käytettynä.

Vierailija
4/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kestovaippayhdistys.fi

Täältä löytyy myös tietoa. Yhdistys järjestää myös ns. vaippaesittelyitä ja muita tapahtumia, joissa on helppo päästä kiinni kestojen maailmaan. Pääsee näppituntumalla tutustumaan erilaisiin vaippoihin sekä on joku, joka vastailee kysymyksiin ihan livenä. Alku oli mielestäni tosi viidakkoseikkailua, mutta mielestäni aika nopeasti selkis perusjutut.

Kestoja löytyy käytettynä kestovaippainfon lisäksi esim. huuto.netistä, mutta kannattaa katsoa mitä ostaa. Turha maksaa hyväkuntoisestakaan käytetystä vaipasta lähes samaa kuin uudesta käyttämättömästä..

Alkuun riittävät hyvin harsot (jotka tulee melko edullisiksi) ja kuoret (esim. villahousut on aika helppo tehdä hahtuvalangasta itsekin) niin kuin jo mama kertoikin. Harsoille hyvä " kilpailija" on nauhavaippa, joka on myöskin melko edullinen, (http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/index.php?action=tiedot&id=252)

ja omasta mielestäni kätevämpi kuin harso (makuasia!).

Kannattaa viettää pitkäkin aika netin avulla tutustumassa vaippavalikoimiin, jotta säästyy harhaostoksilta. Saattaa olla melko kannattavaa hankkia muutamia erilaisia vaihtoehtoja käytettynä, joiden avulla selvittää, mikä vaippamalli käy parhaiten sekä vaippojen vaihtajalle että vaipatettavalle.

Jos käsityötaitoa löytyy, taloudelliseksi tulee myös vaippojen itse tekeminen. Netistä (jo mainituilta infon sivuilta esimerkiksi) löytyy ohjeita ja vinkkejä, joillain paikkakunnilla järjestetään myös kursseja tsi-vaippojen tekoon.

Onnea kestoiluviidakkoon ja hienoa että haasteellisesta aloittamisesta huolimatta kestoilu kiinnostaa (loistovalinta niin luonnon kuin lapsenkin kannalta!)

JN ja tuleva kestovaippapeppu rv25+6 (& ex-kestoilija 3v)

Vierailija
5/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että edellä mainitsemieni vaippalainaamojen yhteystiedot löytyy kestovaippyhdistyksen sivuilta!

http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/index.php

Vierailija
6/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen kestoillut hienosti yhdenkoon kestoilla eli nauhavaipoilla. Ne käy vastasyntyneestä alkaen aina isommallekin lapselle. Nyt oma poika 1,7kk ja käyttää edelleen samoja. Vastasyntyneelle nauhavaipat voi taitella pienemmiksi. Itselläni on Disanan- ja babyidean nauhavaippoja.

Nauhavaippojen päälle tarvitsee kuoret ja niitä ostin vauvan koon mukaan muutamia. Mutta ei kannata ostaa liian pieniä ja meillä menee nytkin samat kuoret kuin 6kk ikäisenä. Hahtuvat ovat aivan ihania ja niissäkin meillä mennyt sama koko, niin ei tarvitse koko ajan ostaa uusia, kun vauva kasvaa.

Nauhavaippojen väliin voi laittaa myös lisäimuja ja niitä voi tehdä myös itse vaikka vanhoista froteepyyheistä leikkaamalla.

Kestoilu on kivaa :)

Vierailija
7/10 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äitiyspakkauksen harsoilla + muutama lisäharso, ja jonkin verran itsetehtyjä sisätäyttövaippoja. Kuorina oli itsekutomat villapöksyt hahtuvasta. Jos olet käsistäsi kätevä, kannattaa vaikkapa kirjastosta hakea käsityölehdistä vaippakaavoja (SuuriKäsityö-lehdessä on ollut useampana vuonna erilaisia), edullisimmat materiaalit löytyvät omasta vaatekaapista = vanhat froteepyyhkeet ovat hyvässä imussa, vanhat flanellipaidat ovat sopivan pehmoiseksi kuluneita.

Kestovaippainfon sivuilta löytyy tee-se-itse -osio, josta löytyy ohjeita, kaavoja ja vinkkejä.

Kun jaksaa vertailla eri vaippoja ja niiden hintoja (pyöriä netissä, kestovaippainfon sivuilta löytyy kattavasti tietokannoista eri myyjistä ja vaipoista), löytyy myös ihan uusia ostovaippoja edullisesti, niissä ei välttämättä kuitenkaan ole niin hyvää jälleenmyyntiarvoa kuin toisissa.

Ja kuten monet jo sanoivat, kannattaa etsiä nettikirpputoreilta (kestovaippainfo on tähänkin hyvä) kokeiltavaksi eri vaihtoehtoja. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että hinta on sopiva > etsi valmistajan sivuilta mitä maksavat uudet. Huuto.netissäkin on paljon vaippoja kaupan, mutta niissä kannattaa olla hyvinkin tarkkana, kaikki siellä myynnissä oleva EI ole tehty lapsen iholle sopivista materiaaleista (sadetakkikankaasta ovat jotkut esimerkiksi tehneet kuorivaippoja ja kaupittelevat niitä).

Vierailija
8/10 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun taittelun oppii, oikein helppo ja näppärä vaippa!!

Lisäksi edullinen ja sama koko menee pitkään!!

Meillä ainakin oikein kovasti tykätty!!!!!!

Vierailija
9/10 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole selaillut nuita netti sivuja ja foorumeja ja päätin ostaa myöhemmin pari kokeilu vaippaa ja lisäksi pyydän tarjouksen ompelija tutultani, jos hän alkaisi tekemään muutaman kestovaipan. =)

On se kuitenkin niin iso säästö ja ekologisempi tapa, että kyllä se kannattaa vaikka vaivaa siitä on enemmän..

Miten 1-2vuotiaat suhteutuu näihin kestovaippoihin? he kuitenkin liikkuvat todella paljon, että pysyykö pissat vaupoissa ja vaipat paikoillaan?

Vierailija
10/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin " vasta" 8kk ikäisenä. Meidän kohdalla taskuvaipat (ohuilla, mutta imukykyisillä bambu-tai hamppuimuilla terästettyinä) ovat osoittautuneet parhaiksi ; )