Tyttövauvojen ruokailusta kyselen....
Hei, tyttövauvojen äidit! Syövätkö teidän 3 kk -vauvat kerralla korviketta 100-150 milliä vai meneekö annos useammassa erässä, esim. ensin 60 ja sitten 30 minsan jälkeen lisää...
Kommentit (5)
Meidän 3,5 kk ikäinen tyttö syö tosi vaihtelevasti päivän eri ruokailuilla. Annan aina ensin rintaa, jota joskus syö 10 min ja joskus tunnin. Sitten siihen päälle korviketta, jota menee aamulla vain n. 50 ml kerrallaan ja iltaa kohti määrät kasvaa. Maksimissaan on joskus syönyt yötä vasten lähes 200 ml kerrallaan, mutta se on TOSI harvinaista. Yleensä lämmitän korviketta sen 100 ml ja tyttö syö siitä sitten vaihtelevasti. Silloin kun syö pelkästään korviketta, määrä on n. 100-130 ml kerrallaan, eikä suostu syömään tuon enempää. Olen itsekin välillä huolissaan laskenut noita ruokamääriä, kun meillä syödään vain 4 kertaa vuorokauden aikana (johtuen siitä tyttö nukkuu täysiä öitä eli n. 8 h putkeen syömättä ja sitten päivällä n. 4-5 tunnin välein). Mutta kuten sanoittekin, ei toista voi väkisellä syöttää enempää kuin hän itse suostuu syömään!
Mulle on myös lääkäri sanonut, että vauva kannattaa syöttää säännöllisin kellonajoin kerralla täyteen, eikä antaa silloin tällöin vähän maitoa, koska se voi vaikuttaa suolen toimintaan. Meillä nimittäin on ollut aikoja, että tyttö kakkaa kerran viikossa tai harvemmin (nykyään onneksi vähän tiheämpään) ja kun kysyin apua tähän, niin neuvottiin noin. Mutta niin kuin on monesti todettu, kaikki vauvat tosiaan on niin yksilöllisiä noiden syömistensä kanssa, että eniten kannattaa varmasti luottaa neuvolan punnituksiin ja oman vauvansa tuntemuksiin.
EE
ei oo koskaan kerral syöny enempää maitoo ku about 140ml, joskus aamul saattaa velliä mennä enemmän mutta hyvin harvoin. Neiti nyt 5kk ja maitoa (ja velliä) juo vaan noin 400ml päivässä, ei huoli enempää, Soseita sitten menee enemmän, ja niihin koitan sitten piilotella maitojauhetta neuvolan ohjeiden mukaan. Kun maidossa on se vauvojen tarvitsema kalkki. Jos lapsi ei suostu juomaan maitoa tarpeeksi, voi joutua aloittamaan kalkkilisän antamisen. Näin meille sanottiin neuvolassa. Mutta neuvola toistaiseksi tyytyväinen että neitiin uppoaa se 400ml plus puuron kanssa 100ml, ja soseisiin joku 40ml. Eli yhteensä vähän päälle 500ml/päivä
että olisi hyvä syödä kerralle se määrä kun syö, ettei syö osissa. Syö silloin sen verran ku on nälkä, eikä sitten hetken päästä tuputa lisää. Jos tekee näin, lapselle ei koskaan ehdi tulla kunnon nälkä, ja siksi syö aina niin vähän kerralla. eikä vatsalaukku veny. Näin taas neuvola ja lääkäri neuvoi.
Vähän stressiä olen ottanut kuopuksen korvikesyönnistä (kokonaan korvikkeella, kun rintamaito loppui liikayrittämiseen). Esikoisen kanssa kaikki meni hyvin ja hän oli täysimetyksellä 5 kk:n asti.
Kakkosen kanssa jouduimme palaamaan takaisin sairaalaan (mm. bilivaloon) kotiutuksen jälkeen. Paino kasvoi hieman nihkeästi ja sairaalassa lastenosaston johtava lääkäri antoi ohjeen, että 160 ml/painokiloa kohti pitää maitoa mennä vrkssa. Yritin kovasti pumpata rintamaitoa ja syöttää reilusti, mutta maito loppui liikayrittämiseen ja väsymiseen. Väsyneenä sitä ei jaksa edes kyseenalaistaa lääkäreiden ohjeita vaan yrittää tunnollisesti suoriutua ja väsyy lisää. Koko ajan vauveli on ollut aktiivinen ja nauravainen, mutta mulla jäi sairaalamoodi päälle syömisen kanssa ja olen yrittänyt ja yrittänyt. Nyt vauva on n. 3,5 kk ja maitoa syö noin 650-800 ml vrkssa - kiinteitä emme ole vielä aloittaneet. Molemmat lapseni ovat pitkiä ja hoikkarakenteisia (kuten itsekin ja mieheni olemme) ja tuntuu siltä, että sairaalassa ja neuvolassa odotetaan, että vauva olisi sumopainijaluokkaa.
on jo kohta 7kk ja syö korviketta kerralla 100 ml. Ja aika usein vielä vähemmän esim: 50-80 ml. Olen ihmetellyt, kun kaikkien muiden vauvat syövät aina sen koko pullon 200 ml. Mutta meidän neitiin ei uppoa enemmän. Syö kiinteitä tosi hyvin ja paljon. Ehkä täytyy todeta, että vauvat ovat erilaisia. Meillä neiti ei syö edes aamulla enempää, kuin sen 100 ml, vaikka on ollut koko yön syömättä kello 21-08.
Aiemmin koin stressiä siitä, kun ei juo kerralla enemmän, mutta mitä sille mahtaa jos ei juo niin ei juo. Meillä koko päivän saldo on se noin 5 dl päivässä. Senkin pitäisi olla ehkä enemmän, mutta minkäs teet kun ei juo enemmän.