Pojan nimi: Velmo, Vikko tms.
Hei,
Haluaisin kuulla rehellisiä mielipiteitä ja mielikuvia pojannimistä Velmo ja Vikko. Mitä ajatuksia nimet herättävät sinussa?
Miehen kanssa ollaan pähkäilty poikavauvalle kivaa, molemmille mieluista nimeä, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä. Nimen pitäisi olla kiva ja reipas, suomalaiselta kuulostava nimi. Voi olla joko vanha perinteinen nimi tai uudempi nimi, kunhan sopii hyvin pitkähköön suomalaiseen, melko jämäkkään sukunimeen. Nimi saisi olla mielellään 4- tai 5-kirjaiminen.
Itse haluaisin suhteellisen harvinaisen nimen. Syynä tähän, että itselläni on harvinainen nimi ja olen kokenut sen pelkästään positiivisena asiana; nimi jää mieleen ja varsinkin pienenä monet ihastelivat kaunista ja harvinaista nimeäni. En kuitenkaan haluaisi, että nimi on outo tai tekemällä tehdyn kuuloinen. Jos jotain määriä laittaisi, niin mielellään sellainen nimi, joita ei ole viime vuosina ollut yli 100 vuosittain tai joskus aikoinaan paljon tyyliin Seppo tai Martti.
Nyt lähinnä mietinkin, ovatko Velmo ja Vikko liian outoja nimiä (Velmoja löytyy 1 ja Vikkoja 4). Nimen ei tosiaan missään tapauksessa tarvitsisi olla noin harvinainen, mutta nuo ovat valikoituneet sellaisiksi nimiksi, jotka molemmille kelpaisivat. Omaan korvaan ne eivät ainakaan enää kuulosta oudoilta, kun niitä on jonkin aikaa mielessä pyöritellyt, mutta olisi kiva kuulla, minkälaisia ajatuksia ne herättävät ensikuulemalta.
Muitakin samantyyppisiä nimiä saa ehdottaa. Tässä muutama kiva nimi, jotka ovat kuitenkin ehkä aavistuksen liian suosittuja tai sitten eivät kelpaa miehelle syystä tai toisesta.
Sisu
Otso
Frans
Bruno
Atso
Aarni
Juska
Ilpo
Kommentit (16)
Velmo on kiva, Vikko ei istu omaan makuuni. Kumpikaan ei silti tunnu "oudolta", vaan sopivan nimimäiseltä. Ääni siis Velmolle! Entäs
Visu
Venni
Voima
Veka
Vanttu (niinkuin kirjoissa!)
Jekku
Jasse
ensin tuli mieleen, että Elmo veellä ja suomennettu Viggo tai Mikko veellä :) eli ei ainakaan mitään huonoja vaan ihan nimiä. molemmat minusta ihan käyttökelpoisia ja kokoajan tuntuvat "tutummilta" kun niitä tässä toistelee :)
muita harvinaisehkoja
iivo
Vilppu
Tiko
Dino
tota Vilppua täällä aina ehdottelen kun on minusta NIIN ihana nimi, mutta liian lähellä sukulaisen nimeä, että meille koskaan sen nimistä tulis...
Tiina :)
Ensin tuntuivat tosi erikoisilta, en ole ennen kuullutkaan Vikkoa. Mutta ei niitä kauaa tarvinnut mietiskellä, eivät ne liian kummallisia ole. Ihan ensivaikutelma Vikosta oli, että kuulostaa ehkä vähän lemmikin nimeltä. Toisaalta tosi naseva - jää ehkä helpommin mieleen. Se myös muistuttaa Viggoa, joten ehkä siitäkin nimeen nopea tottuminen.
Velmo on ehkä hiukan laimeahko. Toisaalta pehmeämpi, rauhallisempi, kauniimpi... Itse asiassa vaikka ensin kuulostivat melko samantyylisiltä, niin tarkemmin mietittynä mielikuvat näistä ovatkin aika erilaiset. Velmo on tasapainoinen ja asiallinen, "klassisemman" tyylinen (vrt. vanha naisen nimi Velma). Vikosta tulee mieleen joku vikkelyys ja vauhti. Tosin Velmosta tulee myös mieleen velmu, eli jotain "veikeyttä" löytyy siitäkin. Yhteenvetona siis: Melko mukavia ja ainakin hyvin käyttökelpoisia molemmat.
Näistä ja muista listaamistasi nimistä tulee mieleen esim. seuraavia:
Aake, Aaku, Asmo
Eikka, Eska
Iisak, Ila, Ilo, Isko
Jehki, Jussa, Juusa
Kaarne, Kaarno, Kelpo
Miitri
Niikka
Orvo, Osma, Outa
Peik, Peitsa, Pekki, Pekko, Piko
Riiko
Sampsa, Saska, Sippo
Uki, Ukko, Ukri, Uuke
Veerti, Veito, Vilkka, Vilkko, Vinha, Vinski
Ilpo on muuten mun mielestä todella mukava nimi, ja noista yksi harvinaisimpia tällä hetkellä.
Velmo...
Velma ja velmu tulevat ensimmäisenä mieleen. Tykkään enemmän kuin pelkästä Elmosta.
Vikko....
Aika terävä nimi. Kieltämättä Viggo ja Taru Sormusten Herrasta tulee mieleen. Minusta Velmo on näistä enemmän nimimäinen.
Muita nimiä (pääosin harvinaisia):
Petu (24 kpl) /Peetu /Pietu
Vante 14 kpl
Vertti
Vili/Vilho/Viljo
Veijo (!!! todella harvinainen tällä hetkellä)
Venti 4 kpl
Tamo (1 kpl)
Tamu (ei yhtään, mutta menisi varmasti läpi)
Tami
Seemi
Aale
eikä musta liian erikoisilta ollenkaan.
Ehkä Velmo enemmän mun mieleen! Vikko- nimessä nuo -k:t on aika teräviä...
Muita samantyylisiä...
Veini
Veiti
Varttu
Joska
Kuisma
Jason
Isto
Kiitos mielipiteistä ja nimiehdotuksista. Kiva kuulla, ettei nimet kuulosta teidänkään mielestä kauhean oudoilta tai herätä mitään epämiellyttäviä mielikuvia.
Itsekin olen ainakin tällä hetkellä mieltynyt enemmään Velmoon. Kuten monet ovat sanoneet, on pehmeämpi, muttei kuitenkaan mielestäni liian nössö velmumaisuuden takia.
Ehdotetuista nimistä mieluisimpia ovat
Vilppu
Juusa
Vinha
Vinski
Peetu
Joska
Täytyypä kysäistä mieheltä, mitä mieltä on. Peetun ja Joskan on kylläkin jo aiemmin tyrmännyt. Otava on kiva nimi, mutta sukunimen kanssa yhdistelmä kuulostaa vähän turhan pitkältä. Mieluummin siis 2-tavuinen nimi.
Lisää vastauksia saa laittaa.
Aarti, Aarto, Aatso
Jaani, Jermu
Reeti, Rieti, Reittu
Valtti, Vertti, Vimme
Kirjoituksesi voisi olla kuin omasta suustani.. Minullakin on itselläni harvinainen etunimi ja omille lapsilleni en voisi muuta kuvitellakaan. Poikien nimet ovat vaan hurjan paljon vaikeampia mielestäni kuin tyttöjen, ja koska asun Sveitsissä, kaksi kotikieltä (/ympäristön kieli) asettavat myös omat "mutkansa" matkaan.
Esikoispoikamme nimi on Jasmo (ehkä "kelpaisi" teillekin?), eikä nimi ole suomalaisessa kalenterissa ja väestörekisterissäkin taitaa olla vain n. 10 kpl. Toista lasta ollaan nyt jo hetki "tekemällä tehty", ja vaikka vielä ei olekaan tärpännyt :( , olen silti aina kiinnostunut uusista nimistä ja Velmoa ehdotan takuulla miehelleni piakkoin, vaikka V-alkuiset nimet ovatkin täällä vähän hankalia (V äännetään usein F:ksi...).
Minä "hullu" kun vielä haluan, että jokaisella lapsella on "oma" alkukirjain, ja sekä ensimmäinen että toinen nimi alkavat samalla kirjaimella (toinen mielellään suvusta), on melkeinpä varattavakin tarpeeksi aikaa sopivan nimen löytymiseen ;)
Minä annan ääneni ehdottomasti Velmolle, vaikka ei Vikkokaan paha ole, kaksois-K vähän särähtää korvaani koska suosin enemmän "pehmeitä" nimiä... Onnea nimenvalintaan!
Kiitos vielä Plusmiinukselle ehdotuksista ja ragdollsille kommenteista (sekä tsemppiä yritykseen).
Keskusteltiin miehen kanssa ja vaikka monia kivoja ehdotuksia onkin tullut, taitaa Velmo pysyä edelleen suosikkina. No onneksi nimen kanssa ei ole vielä mikään kiire, kun laskettuun aikaankin on vielä jokunen kuukausi. Asia jää siis vielä toistaiseksi muhimaan, mutta onpahan ainakin joku nimi valmiina.
Velmosta minäkin pidän enemmän. Vikko -nimestä tulee mieleen vihko...
Vielä pari ehdotusta: Vantte ja Vento (vanha nimi).
Ajattelin tulla vielä kertomaan tänne, että poika sai tänään nimekseen Velmo Topias.
Tyytyväisiä ollaan nimeen eivätkä sukulaisetkaan järkyttyneet nimestä kovin pahasti (tai ainakaan eivät tuoneet sitä julki :p )
Kertakaikkiaan hyvä nimi! Onnittelut pienelle Velmo Topiakselle <3
Musta on aina ihanaa, kun ihmiset antaa lapselle persoonallisen nimen ja te olette näin tehneet! Kaikkea hyvää teidän perheelle! Aurinkoisen mukavia kevätpäiviä!
Kiitos Öppis!
Kyllähän nämä harvinaisemmat nimet varmasti aina jakavat mielipiteitä, mutta itse tykkäämme nimestä ja toivottavasti myös pikku Velmo tulee olemaan tyytyväinen nimeensä.
Oli ihan pakko tulla kertomaan, että bongasin teidän kasteilmoituksen paikallislehdestä!! Taidetaan siis asua samoilla seutukunnilla ... ;)
Kyllä maailma on pieni ;)
Öppis: aika hauska, että huomasit ilmoituksen. :) Itse asiassa asutaan kyllä Helsingissä, mutta mies on kotoisin sieltä ja halusi huvikseen laittaa sinnekin lehteen ilmoituksen, kun ei paljoa maksanut. Miehen sukulaisia siellä asuu edelleen jonkun verran, mutta muuten ei kauheasti ole tuttuja.
Plusmiinukselle myös kiitokset onnitteluista.
..on noista kahdesta mun mielestä nimimäisempi!
Ja siinä on jotain vanhahtavaakin, ja sitten on reipas! :)
Otava voisi sopia tuohon teidän listaan myöskin..