Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

harmittaa ihmiset jotka eivät ymmärrä hakea vatsavaivoihinsa apua

Vierailija
15.04.2014 |

Sitten kieriskellään vatsakivussa tai töissä tai luennoilla ilmavaivoja pidätellen. Tekisi mieli sanoa että käyvät hakemassa apua ettei tarvii kieriskellä. Esimerkiksi maitohappobakteerit ja Molkosan poistivat vaivan itselläni kokonaan. Stressiperäiseenkin vatsaoireiluun voi löytää avun stressinpoistajista, yrteistä yms, vatsa rauhoittuu siinä sivussa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä nro 20!

Itsellenikin sanittiin, että tutkimuksiin(vatsa- ja paksusuolitähystys) on pitkät jonot mutta juuri tuli ajat ja parin viikon päästä syynätään eli jonotusta n. 6 viikkoa. Asun isossa kaupungissa.

Vierailija
22/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:39"]

Enemmän harmittaa lääkärit, jotka ei ota oireita tosissaan kun potilas sinne lääkäriin viimeisillä voimillaan raahautuu... "ota vähän närästyslääkettä ja lopeta stressaaminen niin kyll se siitä"

T. Takana 3 täysin hyödytöntä lääkärikäyntiä eikä vieläkään selvyyttä mistä 2 vuotta kestäneet oireet johtuu. (viimeisin lääkäri oli tosin armollinen ja laittoi lopulta lähetteen tähystykseen - johon 3:n kuukauden jonot- eli.sitä odotellessa :/ )

[/quote]

Mitä apua odotat lääkäriltä saavasi? Jonkun ihmepillerin, joka poistaa vaivasi ilman, että itsesi tarvitsee tehdä mitään?

Suolistovaivoihin auttaa kun ei syö sellaista ruokaa, mikä ei sovi. Usein vilja on syypää vaivoihin ja sen syönnin lopettaminen on hyväksi.

Lääkärit kehottavat vatsavaivoihin syömään viljaa ja kuituja, mutta heillä ei ole ravintokoulutusta.

Aivan itse pystyy päättämään, mitä suuhunsa laittaa, ei siihen tarvitse lääkärin lupaa tai määräystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 05:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:39"]

Enemmän harmittaa lääkärit, jotka ei ota oireita tosissaan kun potilas sinne lääkäriin viimeisillä voimillaan raahautuu... "ota vähän närästyslääkettä ja lopeta stressaaminen niin kyll se siitä"

T. Takana 3 täysin hyödytöntä lääkärikäyntiä eikä vieläkään selvyyttä mistä 2 vuotta kestäneet oireet johtuu. (viimeisin lääkäri oli tosin armollinen ja laittoi lopulta lähetteen tähystykseen - johon 3:n kuukauden jonot- eli.sitä odotellessa :/ )

[/quote]

Mitä apua odotat lääkäriltä saavasi? Jonkun ihmepillerin, joka poistaa vaivasi ilman, että itsesi tarvitsee tehdä mitään?

Suolistovaivoihin auttaa kun ei syö sellaista ruokaa, mikä ei sovi. Usein vilja on syypää vaivoihin ja sen syönnin lopettaminen on hyväksi.

Lääkärit kehottavat vatsavaivoihin syömään viljaa ja kuituja, mutta heillä ei ole ravintokoulutusta.

Aivan itse pystyy päättämään, mitä suuhunsa laittaa, ei siihen tarvitse lääkärin lupaa tai määräystä.

[/quote]

Samaa mieltä! Nyt viljaton ruokavalio käyttöön ja googleta myös fodmap, jos tuntuu, etteivät oireet helpota riittävästi viljattomalla. Ja liukeneva kuitu käyttöön, esim. ihan ruokakaupasta saatava psyllium!

Vierailija
24/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sinulla sitten olisi yhtään omia probleemoksia, joiden parissa voisit harmitella? Vaikuttaa aika hupaisalta, että jaksat kantaa muiden masumurehia kaposilla hartioillasi. Ehkä heilläkin on joitain muita kohteita, jotka vievät energian tällä hetkellä ja ehtivät paneutua pieretykseen sitten kun joku muu juttu vähän helpottaa.

Mitäs jos sinä sen sijaan käyttäisit nyt aikasi ja energiasi elämästä nauttimiseen?

Vierailija
25/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneeseen suoleen auttaa laihdutus ja oikeanlainen ruokavalio.

Stressin aiheuttamaan ripuliin auttaa stressin syyn poisto.

Laktoosi-intoleranssiin auttaaa laktoositon ruokavalio.

Keliakiaan auttaa gluteiiniton ruokavalio.

Ummetukseen voi saada apua kuiduista ja laksatiiveista.

Ripuliin auttavat ripulilääkkeet tilapäisesti.

Säännölliset wc-käynnit kuuluvat ihmisen elämään. Jos joutuu pitkään istumaan paikoillaan ja pidättelemään, menee vatsa tietysti sekaisin.

Vierailija
26/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää kans noi lääkärit ja tutkimukset, joihin jonottelee puoli vuotta... Olen 99 % varma että mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja kannattais ekana jättää just viljat pois ja vaihtaa maitotuotteet laktoosittomiin, mutta jonotan tähystykseen. Tottakai kaikki vakavammat jutut pitää sulkea pois ensin, mutta silti. 

Vierailija
27/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin kolme kertaa hakenut hoitoa vatsavaivoihini. Ekoilla kerroilla väittivät mahataudiksi!!! Oireita oli kestänyt jo viisi vuotta tätä ennen! Viimeisimmällä kerralla sentään teettivät kunnolla testejä. Mitään allergioita yms. ei löytynyt. Lääkäri ei tarjonnut mitään apua. Sanoi, että voi olla sitten ärtyvä suoli. Mutta tähänkin tautiin ei sitten mitään apua tarjonnut. Itse löysin puolitoista vuotta taudin "toteamisen" jälkeen netistä, että tähän voi auttaa fodmap-ruokavalio. Miksei lääkäri maininnut? Oireeni ovat jokseenkin helpottuneet ruokavalion avulla, mutta eivät kuitenkaan täysin lähteneet. Olen ihan toivoton. Lääkärit nyt eivät tähän auta mitään, valitettavasti. Ei heitä kiinnosta.

Vierailija
28/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se avun saaminen ole niin helppoa. Itsekin olen käynyt muutaman kerran lääkärillä hakemassa apua mahavaivoihin, kokeillut maitohappobakteereja ja molkosania ja uskoin vuosia, että syy on vain stressissä eikä mikään auta. Joskus epätoivoisena kokeilin myös jotain stressinpoistoluontaistuotteita ilman mitään tehoa.

Löysin lopulta apua ruokavaliosta. Kokeilin jotain hiivadieettiä, ja vaikka en jaksanut pysyä siinä, huomasin että kahvi, tee, hedelmät ja viljat (erityisesti tuore hiivaleipä jne.) ovat minulla pahimmat. Netissä on niin paljon "tietoa" eri vaivoista ja ruokavalioista, että avun löytäminen sieltäkin on vähän vaikeaa, kun ei tiedä mihin uskoa.

Molkosan on mielestäni ihan hyvä tuote vaikka ei minulla auttanut riittävästi, samoin maitohappobakteerit.

Vierailija
29/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, olisiko sinulla endometrioosi?

Vierailija
30/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana pari vuotta selittämättömiä vatsavaivoja. Kävin lääkärissä, mutta en saanut sieltä niihin mitään apua. Vatsavaivat pahenivat ja pahenivat, mutta kun jätin ruokavaliostani pois maitotuotteet ja lihan (jota söin tosi vähän), vatsa rauhoittui. Otin uudelleen maitotuotteet ruokavaliooni muutaman vuoden kuluttua, ja nyt ne taas sopivat.

Vierailija
31/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:57"]

Siihen mitään apua tarvitse HAKEA.

Se on suomalainen VIRALLISTERVEELLINEN ruoka. Leipä, leipä ja leipä.

Ihan ekana jos jättää kaikki höttömöttö turhakkeet pois (leivät, pullat yms.), niin alta viikossa on maha rauhallinen. Auttaa muuten myös stressiperäiseen.

[/quote]

Höps ja pöps

Osalla ihmisistä suolisto pysyy kunnossa ruisleivällä ja osa saa hirveät vaivat syömällä kasviksia tai munia tai maitotuotteita. Minäminä-tyypit tuntuvat tietävän jokaisen parhaan.

Vierailija
32/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vatsa vaivasi ainakin 5 vuotta. Juoksin lääkäriltä toiselle, tähystettiin, mitään ei löytynyt. Söin kaikenmaailman happosalpaajat yms. Lopulta eräs nuori, nimestä päätellen venäläinen naislääkäri laittoi lähetteen ultraan ja kappas, sappirakko oli suuria kiviä täynnä. Oireet olivat kai niin epätyypilliset, että kukaan muu ei sitä epäillyt. Nyt rakko on poistettu ja ihana vuosi on takana ilman kipuja. Tähystysleikkaus oli tosi helppo ja kivuton. Kahden päivän päästä kävin jo lenkillä hissukseen.

Vierailija
33/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireili maha kaksi vuotta. Kokeilin maitohappobakteerit, molkosanit, silicat ym. Lopulta menin labroihin ja löytyi laktoosivaivat ja keliakia. Dieetti alkoi auttaa muutamassa kuukaudessa. Laktoosia käytän edelleen hyvin vähän, sillä en ole koskaan tykännyt maidosta.

Kuplivan ja räjähtelevän mahan kanssa eläminen oli yhtä epävarmuutta. Toivottavasti löydätte apua.

Vierailija
34/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni eli lähinnä pelkästään ruisleivällä ja sanojensa mukaan kirpeillä hedelmillä, pullat ja leivokset maistuivat myös. Lämmintä ruokaa söi harvoin, tuolloinkin lähinnä puuroa. Tästä sitten seurasi vatsavaivoja, minkä vuoksi tehtiin kaikenlaiset tähystykset ja testit. Mitään ei löytynyt, mutta on kuitenkin saanut uskoteltua itselleen olevansa laktoosi-intolerantikko. Ja samat vaivat jatkuvat laktoosin karttelusta huolimatta.

Vierailija
35/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunnalla näin: nainen syö runsaasti kasviksia ja mies ei lainkaan. Naisen suolisto oireilee koko ajan ja mahaan sattuu. Miehellä ei mitään vaivoja. Eli ei kasviksiakaan kannata kaikkien syödä.

Vierailija
36/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:41"]Tuttavapariskunnalla näin: nainen syö runsaasti kasviksia ja mies ei lainkaan. Naisen suolisto oireilee koko ajan ja mahaan sattuu. Miehellä ei mitään vaivoja. Eli ei kasviksiakaan kannata kaikkien syödä.

[/quote]

Ajattelepa miten naisen suolisto oireilisi jos hän vielä söisi punaista lihaa tuohon päälle. Varmasti kahta kauheampaa olisi. Voi olla että tuon naisen ruokavaliossa on joku yksittäinen aine, vaikka sipuli, väärä vilja, laktoosi tms. jota vatsa ei kestä. Aika yksioikoisen diagnoosin olet tehnyt heppoisin perustein.

Vierailija
37/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla karmean vaarallinen ruikkari aiheuttaa tasan sen oireen että paska kulkee ja sitä on paljon. Huomaan tämän nyt kun olen lahdutusmielessä jättänyt leivän vähemmälle. Eli kyllä mulla ainakin toimii kuten pitää eli runsaasti ruisleipää syömällä kakkosella käyminen on suorastaan nautinto. Liika leipä ei tunnu kivalta mutta niin ei mikään muukaan liika. Liila hiilari väsyttää ja liika liha tai rasva saa vatsan tuntumaan siltä kuin siellä olisi kivi. Mulla ylivoimaisin pahan olon aiheuttaja on rahka ja raejuusto. Eilenkin söin Jutta-kaurapuuron ja sillä eli puoli päivää mutta vatsassa oli kamala olo. Sama satsi kaurapuuroa ei aiheuta vastaavaa jos syön sen kanssa vaikka munan. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
38/39 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:36"]

Nro 10, miten muutit ruokavaliotasi?

[/quote]

Karppi linja. Rasvausta sisäisesti, paitsi ei rypsiä tai auringonkukkaa. Ei myöskään margariineja. Vain voita, rasvaisia elukan osia, rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä. Ei enää viljoja, ei edes gluteenittomia. Ei sokeria. Tämän myötä jäi sitten myös leivontahiivakin ruokavaliosta pois.

On myös liuta hedelmiä ja kasviksia, mitä suolistoni ei kestä, näitä on esim luumu, keräkaali, lanttu, nauris, omena raakana, herne, vihreät pavut, avokado. Perunaa maha kestää vaihtelevasti, yksi pieni peruna silloin tällöin ei haittaa, mutta joka päivä ei voi syödä.

Vierailija
39/39 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaan ilmavaivoissa kieriskellen vaan tuhnutellen hiljaista hiihtäjiä jotka löyhkää naapuriin asti