Miksi työpaikkani miehet eivät koskaan pyydä minua syömään? :(
Toisiaan he kyllä pyytävät päivittäin. Usein tilanne menee suunnitteen näin: Huoneessa istuu vaikka 2 miestä ja minä. Kolmas mies tulee sisään ja kysyy toisilta vuorotellen: -Pekka, lähdetkö syömään? -Emmä nyt. -Mites Matti, lähdetkö sinä? -Kiitos en mäkään ehdi. Minulta ei koskaan kysytä!! Joskus harvoin käy niin, että minut kutsutaan ikään kuin porukan mukana, tyyliin " lähdettekö te" .
Onko jotenkin epäsopivaa pyytää naistyökaveria syömään vai mikä on?
Kommentit (35)
on kieltäneet ukkojaan syömästä vieraiden naisten kanssa, kun joku vois tulkita sen treffeiksi... =D
Ja hänen kunniakseen on kyllä todettava, että hän on muistaakseni kaksi kertaa puolen vuoden aikana muodostanut poikkeuksen paikan tapoihin ja pyytänyt minua. :D Mutta ne ovat siis olleet ainoat kerrat koko työpaikassa 6 kk:n aikana.
ap
syy on varmasti yksinkertasesti siinä että sinä olet se ainoa nainen.
En tiedä mikä siinä on. Käyn yleensä yksin syömässä. Jos tulevat ruokalaan silloin kun olen jo siellä (yksin) eivät myöskään koskaan tule samaan pöytään. Samoin, kun yksi miespuolinen työkaveri valmistui ja piti juhlat, olin ainoa koko porukasta ketä ei kutsuttu.
Yksi tosi mukava n. 50v setä meni aina yksin syömään ja naiset omissa porukoissaan. Kerran sitten kävin kysymässä että mennään uuteen paikkaan, lähetkö mukaan ja siitä lähtien se oli ihan luonnollinen käytäntö että Kale lähti messiin. Olin itse silloin alle 30v ja just kihlautunut joten tuskin otti flirttinä.
Ja aina me mennään naisten kesken syömään, mies lounastaa muilla osastoilla työskentelevien kaveriensa kanssa. Ollaan kyllä sanottu miehelle, että voi aina tulla meidän porukkaan, muttei kyllä koskaan käydä hakemassa sitä erikseen ovelta.
Kurjaa kyllä, jos sinulla ei ole sitten muuta lounasseuraa.
Jos itse tulet ruokalaan miehiä myöhemmin, mene vaan rohkeasti kysymään " saako liittyä seuraan" .
Jos kerta olet ainoa nainen, tilanne on heille uusi eivätkä he tiedä, miten käyttäytyä. Uskoisin, että taustalla on pelko siitä että joku (sinä tai muut) ymmärtävät yhdessä syömisen väärin. Etenkin jos loppujen lopuksi olisitte kahdestaan syömässä. Valitettavasti ne mustasukkaiset vaimot ja tyttöystävätkään eivät ole välttämättä kaukana totuudesta, on tullut niihinkin törmättyä näiden 10 vuoden aikana joskus.
Sinuna minä joko nostaisin asian avoimesti esille tai sitten alkaisin vaan itse ängetä (" minä voisi lähteä" , " voinko minäkin tulla mukaan" ) seuraan. Kunhan vanhat tavat murtuvat, tilanne muuttuu. Voisitko sanoa työkavereillesi, että sinusta ei ole kiva syödä yksin, jos on mahdollisuus saada seuraa.
että ei saisi vastakkaista sukupuolta olevan työkaverin kanssa käydä syömässä, no huh huh
Silloin ei oo niin helppo jutella miesten juttuja. Se ei ole niin rentoa. Tää on varmaan se yleisin syy tuollaisessa tilanteessa. Sä et vaan ole mies. EI siihen sen kummempaa selitystä tarvita.
Yksi mies pyysi joskus syömään, mutta sitten siitä tuli tunne, että meillä on suhde, kun kukaan muu ei pyytänyt ja hänkään ei pyytänyt, kun meni muiden miesten kanssa syömään. Sitten kun vaihdoin firman sisällä toimistoa, niin kukaan ei enää pyydä syömään. Alussa itse yritin olla aktiivinen, mutta siitä tuli tunne, että minä ajan miehiä takaa. Niin ja siis työpaikassani on lähinnä miehiä ja erityisesti kollegani ovat miehiä.
Meillä kyllä sekä nykyisessä että edellisessä työpaikassa (molemmat miesvaltaisia) syömään lähdöt on yleensä hoidettu sillä lailla kollektiivisesti, että joku kiljaisee " ruoka-aika" tai jotain vastaavaa ja kaikki kuuloetäisyydellä olevat lähevät mukaan. Itse asiassa koin todella häiritsevänä sen, kun porukkaan tuli toinen naispuolinen työntekijä, hän tuli nykimään minua hihasta ja kuiskimaan, josko mentäisiin syömään. No, oppi kyllä sitten pian talon tavoille.
Joskus olen ruokapöydässä ainoa nainen, joskus mukana on joku muukin naispuoleinen henkilö.
Vierailija:
Tuskin munkaan mies pyytäisi naispuoleisia työkavereitaan, en ainakaan usko.. Mä luulen että yleensäkin joka paikassa ruokailut hoidetaan joko äijäporukassa tai akkaporukassa.
Meillä työpaikalla saa aamupuuroa edulliseen hintaan ja kävimme erään työkaverini kanssa aamupuurolla yhdessä. Kerran olin lasten sairastelujen takia viikon pois töistä ja laitoin su iltana viestin, että huomenna tulen taas aamiaiselle. Muutaman päivän päästä työkaverini kertoi syödessämme, että tämä on itse asiassa hänen toinen aamupalansa, sillä on syönyt aamuisin jo kotonakin aamupalan. Työkaverini (nyt jo entinen) tyttis oli lukenut viestini ja suuttunut meidän aamupalalla käymisestä. Miehen piti siis alkaa syömään kotona aamupala ja toisaalta häntä oli nolottanut tunnustaa minulle asia, joten söi toisen aamupalan töissä.
Sen lisäksi, että joku voi olla noin mustasukkainen, olin järkyttynyt siitä, miten joku mies voi olla noin tossukka :D
t. jokin edellinen
Esim. " Lähtisikö joku syömään?" , " Mentäisiinkö syömään?" , " Taitaa olla lounasaika. Oletteko lähdössä syömään?"
Höpsis ne mitään miesten juttuja puhu (jollet ole jollain rasvaäijä-alalla) ja et kai sä niistä rikki mene, jos puhuvatkin. Meidän työyhteisössä kaikki käy yhdessä syömässä (just toi " syömään" tai " ruoka-aika" ) ja voidaan mennä kahdestaankin mies-nais-parina. Mutta ollaan tosi tuttuja, heitetään ruokaillessa ties mitä läppää. Alussa on ehkä ollut nihkeempää, en enää muista niin tarkkaan.
Juu, on niitäkin naisia nähty, jotka on kyselleet pelkästään mua syömään ;) Että joidenkin mielestä sinne syömään pitäisi mennä akkaporukalla.
Valitse se, joka on sinusta helpoimmin lähestyttävä ja pyydä koko porukkaa mukaan.
ja aina kun tämä nainen on mukana lounasporukassa, minua ei pyydetä. Silloin ovat joskus kysyneet kun hän on ollut poissa, työmatkalla tms.
Mikähän logiikka tässä lienee?
Mun mielestä on todennäköisin syy siinä, että kun ap. ei ole osoittanut aloitteellisuutta lounasseurassa, niin nyt on sitten hiljaisena tietona, että ap. syö mieluummin yksin.
Miehet eivät yleensä kovin monimutkaisesti. Jos et ole hihkaissut lounasseuraa itsellesi, niin muut olettavat että olet mieluummin yksin.
Kannattaa avata suunsa.
Jos ne ei " kehtaa" . Pyydä itse joskus heidät syömään :)