Rutinaa äitiyspäivärahasta
Laskinpa tuossa uutta veroprosenttia tällä vuodelle. Olen alkuvuoden töissä ja jään toukokuussa äitiyslomalle. Järkytyksekseni laskin että veroprosenttini nousee 3 prosenttiyksiköllä vaikka tuloni pienenevät huomattavasti verrattuna viime vuoteen jolloin en silloinkaan ihan koko vuotta ehtinyt töissä olla ( alkuvuodesta hoitovapaalla).
Äitiyspäivärahani pieneni vielä aika paljon johtuen korkeista työmatkakuluista. Joita ei sitten tänä vuonna ehdi kovin montaa kuukautta olla joten en saa siitäkään kummoisesti hyötyä tähän verotukseen.
Mä en vaan tajua, en sitten millään. Tällä verotuksella mulle jää käteen melkein saman verran äitiyspäivärahasta kuin 8 vuotta sitten kun esikoinen syntyi ja palkka oli tietysti pienempi ( ja en ole mikään huipputuloinen siis, naisvalta-alalla).
Hohhoijaa.
Kommentit (2)
Mitä enempi on palkkatuloja sinä vuonna kun on myös esim.kotihoidontukea taikka äitiys-vanhempainrahaa niin sitä pienempi veroprosentti...ja taas päinvastoin, mitä VÄHEMPI on palkkatuloja-sitä isompi veroprosentti :o
Kun maalaisjärjellä ajateltuna sitä enempi maksetaan veroja mitä enempi töitä tehdään vaan eipäs menekkään niin...*huoh*
Itse olen tehnyt osa-aikaista äippäloman jälkeen, 2 pv viikossa ja saanut sitten lisänä hoitorahaa sen 294.28/kk. Veroprosentti on ollut ihan " kohtalainen" ollen 12-17.5 (olen käynyt sitä pariin kertaan päivittämässä viime vuoden aikana ja sittenkin meni persiilleen...argh)
Olen jäämässä nyt toukokuussa äippälomalle jälleen ja esikoinen ei ehdi täyttää sitä " maagista" 3 vuotta eli äippäraha lasketaan samoista tuloista kuin esikoinen (onneksi!).
No, sanoivat että niihin on tullut korotuksia että on vähintään se sama.
Menin sitten verotoimistoon ja laskin sen hieman korotetusti....
palkkatulojen raja tänä vuonna ALLE 300 euroa ja veroprosentti kuitenkin mielestäni aika huima: 19.5% ja tuo sama menee kaikista kelan etuuksistakin vuonna 2008.
MUTTA: nyt aloin sitten kelan laskurilla laskemaan sitä päivärahaani niiden tulojen perusteella, joista katsottiin esikoisesta saamani äippäraha ja onkin muuttunut nyt, että eka tulee sitä korotettua ja vanhempainrahakaudeltakin ekat 30pv tulee korotettuna ELI ne mun etuudet ovatkin yli 3000 euroa enempi tänä vuonna kuin mitä juuri verotoimistoon ilmoitin ELI veroprosentti NOUSEE tuosta edelleen.....
Odotan nyt kuitenkin lopullista päätöstä siitä äippärahasta ennenkuin menen uudelleen verotoimistoon.
Ärsyttävää miettimistä :(
Semmosia ajatuksia :)
T.Je_Ni, poika 10/06 ja masuvauva 15+5
Jäin äitiyslomalle 29.12.2007 ja minulla veroprosentti on neljä prosenttiyksikköä suurempi nyt tämän vuoden 2008 kuin vuonna 2007, vaikka tienasin töissä noin 10000 euroa enemmän kuin nyt saan äitiyslomalla ollessani.
Ihan kummallista politiikkaa mielestäni...
Nalle rv38+ ja poika 2v11kk