6-v. inhoaa kehumista ja huomiointia. Miksi? Hanta saa kylla yleensa sanoa rakkaaksi, mutta ei taitavaksi - etenkaan, jos paikalla on muita kuin oma perhe.
Tyttö inhoaa yli kaiken julkista kiitosta, ihailua ja huomion kohteena olemista. Hän esim. kieltää ehdottomasti näyttämästä piirustuksiaan kenellekään, ettei kukaan vain kehu. Päiväkodissa hän kuulemma peittelee sitä, että osaa lukea, ettei vain joudu huomion keskipisteeksi.
Miten voisimme häntä tukea? En todellakaan halua pakottaa häntä mihinkään tähteyskompleksiin, mutta jonkinlainen tasapaino olisi ihan tervetullutta!
Ja ei, meillä ei ehdollisteta rakkautta mitenkään suorituksiin.
Kommentit (3)
Onko teidän tyttönne kovinkin itsekriittinen? Meillä poika on ja lisäksi myös ujo. Ei halua missään nimessä joutua huomion kohteeksi. Häntä kuulemma nolottaa eskarissakin tosi paljon, jos tädit kehuvat häntä.
En tiedä, mistä johtuu?!
kuin 4-v. kuopuksessa, joka kuitenkin on sosiaalinen ja huomiosta nauttiva!
Mieheni arvelee, että esikoinen saattaa salaa kadehtia sosiaalisempaa siskoaan. Jos tämä pitää paikkansa, niin olisikohan sillä jotain tekemistä tuon ujostelun kanssa. Siis että toisaalta haluaisi huomiota, mutta silti kiusaantuu siitä. En tiedä.
Tunnistan kyllä esikoisessa itseäni, koska inhosin itsekin jossain vaiheessa lapsena huomiota. Olin musikaalisesti lahjakas ja aikuiset (opettajat ym.) halusivat joskus hehkuttaa ja kehua minua julkisesti - ja minä kieltäydyin ehdottomasti kunniasta!
ap
Kehukaa vain perheen kesken toistaiseksi, eiköhän se siitä. Turha vaivaannuttaa lasta vieraiden nähden, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.