Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kirjassa puhutaan kuukautisista 5v:lle sopivalla tavalla?

Vierailija
22.01.2008 |

Muutenkin kaipaisin jotain tuon ikäiselle sopivaa kirjaa, jossa puhutaan seksistä ja lapsen saamisesta. Eli ei selitetä kaikkea liian tarkkaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäsikö sanoa vaan, että kyllä se sinulle selviää aikanaan?

Mielummin kerron itse kotona noista jutuista, kun korjailen sitä, mitä kuulee jossain vaiheessa kavereilta.

Vierailija
2/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kerrottin hyvin noita juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korjaa ne veriset rättis niin ettei tarvitse joutua selittelemään!

Vierailija
4/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin sen jotenkin niin, että naiset tarvitsevat naisten vaippoja kerran kuussa, koska silloin heiltä tulee verta. Se ei satu ollenkaan vaan liittyy ihan vain siihen, että naisten masussa voi kasvaa vauvoja ja miesten masuissa ei. Ja kun vauvaa ei ole naisen masussa, tippuu sieltä vauvaa varten ollut suojakalvo tavallaan pois, kun sitä ei silloin tarvitakaan. Sanoin myös, että välillä naiset on vähän hassuja ja kiukuttelevat, kun heillä on se hetki kuukaudesta ;) Ja että sitä aikaa kutsutaan kuukautisiksi.

Vierailija
5/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä 5-v:lle voi sanoia jotain.

Asian vierestä, mutta oltiin pojan kanssa sairaalassa ja pikkuvauva tuli valohoitoon kun oli keltainen. Poika kyseli tietenkin, että mikä vauvalla on ja minä yrityn selittää keltaisuudesta ja maksasta. Ei tullu valmista. Lääkäri tuli paikalle ja poika kysyi lääkäriltä. Vastaus oli että bilirubiini arvot koholla ja valolla hoidetaan. Poika oli tyytyväinen vastaukseen ja asiasta ei sen jälkeen tarvinnut jauhaa.

Vierailija
6/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein hulluimpia on ne, jotka ei puhu edes kouluikäiselle, joka sitten saa tietonsa kavereilta (tai jos ei ole tullut vanhempiinsa, lainaa kirjoja kirjastosta):

Lapsellehan kerrotaan tällaisista jutuista sitä mukaa, kun ne alkavat kiinnostaa. Vastataan aina siihen kysymykseen, mitä lapsi kysyy.

Ei siis tarvitse selittää koko prosessia siitä lähtien, kun äiti lähti baarista isin matkaan aina synnytyksen kivunlievitykseen saakka. Kas näin se käy:

Äiti miksi sulla on vaippoja? - Aikuiset naiset tarvitsee naisten omia vaippoja välillä.

- Saattaa mennä vaikka kuinka kauan siihen, että lapsi kysyy " Miksi" . No sitten sanotaan, että siksi kun aikuisilta naisilta tulee verta pimpistä kerran kuukaudessa. Voi tietysti kertoa senkin, ettei satu jne ja syistä myös enemmän, jos lapsi niitä kysyy. Meillä on riittänyt tämä 4-vuotiaalle hyvin, kun asiasta ei olla tehty mitään mysteeriä.

Äiti, mistä vauvat syntyy? - Äidin mahasta.

Sitten menee taas aikoja, ennen kuin lapsi alkaa kysellä, miten ne sinne mahaan joutuu ja mitä kautta ne sieltä tulee ulos. 4-vuotiasta ei tällä hetkellä kiinnosta muu kuin se, miten vauva on suojattu siltä, että sen päälle ei tipu ruokaa äidin syödessä.

Näki myös Olipa kerran elämästä sen lisääntymisjakson, mutta ei tuumannut siitä mitään, tais mennä yli ymmärryksen =)

Vierailija
7/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurinpiirtein tuossa iässä että jos vatsassa ei ole vauvaa niin se puhdistuu kerran kuussa ja sieltä tulee huono veri pois. Eikä satu yhtään ja kaikille tytöille käy näin sitten aikuisina. Sattui yllättämään kun vaihdoin sidettä vessassa ja ilme oli aika säikähtänyt. En tiedä oliko paras mahdollinen selitys mutta hän oli tyytyväinen ja huoli hävisi kasvoilta samantien.

Vierailija
8/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpas tyhmä kun kysyin. Luetaanhan päiväkodeissakin kirjoja joissa on aiheesta meille tulee vauva. Mitä pahaa on siinä, että omien kenties ontuvien selitysteni sijaan lukisin mielummin jotain kirjaa aiheesta?

Meillä ei ole puhuttu omassa lapsuuteni kodissa noista asioista juurikaan nolostelematta ja minulle seksi oli jotain likaista ennenkuin sen koin itse. Haluaisin olla luonteva asiasta, mutta jos en ole, niin paistaa sekin läpi ja siirrän vaan tuota asennetta eteenpäin. Kirjaa olisi helppo lukea.

Vierailija
9/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, kyllä näitä miettiä kannattaa. eilen ostin siteitä kaupasta ja poika 3-v oli mukana, ja totta kai heti kysyi mitä noi on! mumisin vaan jotain " äidin tavaroita" , mutta tokihan se ennen pitkää on paremminkin selitettävä.

kun tuo on just paha, kun lapset tuppaa yhtä aikaa vessaan - joskus voivat nähdä siteen pöksyissä.

Vierailija
10/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin kannattaa kertoa vastaus siihen kysymykseen, minkä lapsi on esittänyt -lapsen kehitysvaiheeseen sopivalla tavalla. Näin meille juuri sanottiin 6v. neuvolassa. Meillä 6v. tyttö ei ole vielä kuukautisasioita kysellyt, joten en ole niitä nähnyt tarpeelliseksi selittääkään.

Vierailija
11/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse kerroin lapselle tähän tyyliin kuukautisista:

Naisilla tulee joskus verta pimpistä, pimpissä ei ole pipiä vaan veri tulee " vauvapussista" (kohtu). Näitä sanotaan kuukautisiksi. Sen takia äiti laittaa kupin pimppiin verta keräämään.

Miehillä ei ole vauvapussia niin heillä ei tule verta pippelistä.

Vauvan saannista ja alulle laittamisesta on mielestäni ihan kivasti kirjoja kirjastoissa.

Vierailija
12/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin salattavaa tai hävettävää kuukautisissa voi olla? Outoa, että jonkun pitää erikseen suunnitella oikein miten paljastaa tämä hävettävä ja kauhea tabu lapselle! Kun kuukautisista ja siteistä puhuu normaalisti, eikä salaile ja häpeä itse, niin ei tule tuollaisia ongelmia!!

Vierailija
13/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin nuo seksuaalisuuten liittyvät asiat käsitelty siinä missä muutkin asiat. Minusta kuukautisista kertominen ei ole sen kummallisempaa kuin vaikkapa puhuminen siitä, miksi korva tulehtuu tai miksi on ripuli. Minusta lasten kanssa on helppo puhua lähes kaikista asioista. Tietysti jos tarvitsee kirjaa avuksi, on sitä parempi käyttää kuin jättää asioista puhumisen kokonaan. Kamalinta on, jos lapsille välittyy se kuva, että kuukautisissa on jotain salattavaa ja hävettävää tai että seksi on jotain ihan kummallista.

Olen yläasteella opettajana ja puhun oppilaidenkin kanssa vaikka minkälaisista asioista, jos ne ottavat puheeksi. Tänään mm. pohdimme sitä, onko siinä jotain pervoa, jos mies harrastaa seksiä sekä vaimonsa, että tämän sisaren kanssa ja saa molempien kanssa lapsia. Keskustelu liittyi jopa tällä kertaa tunnin aiheeseen.

Vierailija
14/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kovin vaikea olla luonteva, kun ne on kotona ollut hävettäviä ja likaisia juttuja. Minkäs minä sille mahdan, mutta sitäpä jotkut täällä ei tajua. Vaikeahan se on tajuta, että ihmiset on erilaisia: kaikki muut ei olekaan samanlaisia kuin sinä.

Vierailija
15/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle paljastaa että voi sattuakin, mutta miten voi sanoa ettei se satu, kun mulla ainakin sattuu niin maan perkeleesti. Valehtele siinä sitten että on ihan kiva juttu, ei äitiin satu, kun makaan kuolonkalpeena sängynpohjalla ja talo voisi olla vaikka liekeissä enkä pystyisi silti liikahtamaankaan kun koskee niin

Vierailija
16/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kai minä olen sitten joku muinaisjäännös. Meillä vaan sattui koulussa ne opettajatkin, jotka antoi sukupuolivalistusta, puhumaan asioista kaikkea muuta kuin luontevasti, että mistä sitä luontevaa mallia kaivan?

Vierailija
17/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapselle paljastaa että voi sattuakin, mutta miten voi sanoa ettei se satu, kun mulla ainakin sattuu niin maan perkeleesti. Valehtele siinä sitten että on ihan kiva juttu, ei äitiin satu, kun makaan kuolonkalpeena sängynpohjalla ja talo voisi olla vaikka liekeissä enkä pystyisi silti liikahtamaankaan kun koskee niin

Vierailija
18/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenosastolta kyselemään. Ainakin meidän kirjastossa vauvojen saamisesta kertovat kirjat ovat ihan omassa paikassaan. Yhdessä oli jopa tikku-ukkokuvia eri yhdyntäasennoista (!) sitä meillä ei kyllä luettu. Kirjan idea oli se, että äiti ja isä puhuvat mehiläisistä, haikaroista sun muusta ja lapset rupeavat selittämään vanhemmilleen, miten asiat oikeasti ovat. En muista kirjojen nimeä, mutta sieltä niitä löytyy.

4-vuotiaalleni selitin juuri eilen kuukautistista, kun ihmetteli miksi käytän vaippoja. Kerroin vain että naisilla tulee joskus verta pimpasta ja silloin täytyy käyttää terveyssiteitä. Tähdensin vielä sitä, että se ei satu, koska tyttö pelkää verta (ei halua lapsia itse, koska näki kuvan, jossa oli itse juuri syntyneenä ja minun ihollani näkyi verta). Tyttö kysyi, että tuleeko hänelläkin sitten verta pimpasta sitten isona ja selitin, että kyllä tulee ja toistin, ettei se satu. Mutta kuukautisten tarkoitukseen ei nyt sitten tällä kertaa vielä paneuduttu.

Vierailija
19/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä tulee sitten lisää iän karttuessa.

Vierailija:

Ja silloin kannattaa kertoa vastaus siihen kysymykseen, minkä lapsi on esittänyt -lapsen kehitysvaiheeseen sopivalla tavalla. Näin meille juuri sanottiin 6v. neuvolassa. Meillä 6v. tyttö ei ole vielä kuukautisasioita kysellyt, joten en ole niitä nähnyt tarpeelliseksi selittääkään.

Vierailija
20/22 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on paljon helpompi selittää monia asioita kirjojen avulla. Mikään ei estä lisäksi keskustelemista aiheesta. Hyvän kirjan ja kuvien avulla asiat on usein helpompi selittää niin, että lapsi ymmärtää.

Vierailija:

En myöskään ymmärrä, miksi seksistä ja ainakaan kuukautisista puhumiseen mitään kirjoja tarvitaan.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi