Joutuuko teidän lasten päiväkodissa syömään lautasen tyhjäksi?
Annosteleeko lapset ruoan itse vai annostellaanko aikuisen toimesta?
Ihmettelen kun lapseni siirtyi pph:lta päiväkotiin ja kertoi että lautanen on syötävä tyhjäksi.
Ja että aikuinen annostelee.
Tosin sillä ei ole mielestäni väliä kuka sen ruoan lautaselle lappaa,jos ei jaksa niin ei pidä syödä.
Otan tämän siellä puheeksi mutta haluaisin kuulla miten muualla.
Kommentit (4)
Meillä isommat lapset annostelee itse ruoan, tosin silloinkin hieman katsotaan ettei nyt ihan älyttömyyksiä ota. Isompia muistutetaan, että mitä itse ottaa lautaselle, pitää myös syödä. jos tietää ettei tykkää niin ottaa sitten ihan pienen annoksen, minimiannos meillä on ruokalusikallinen. Pienemmät harjoittelee itse annostelua mutta kyllä aikuinen sen annoksen katsoo sopivaksi.
Ei ketään kuitenkaan pakoteta syömään lautasta tyhjäksi, riippuu vähän tapauksesta kuinka helpolla päästetään.
Meillä näin:
Pienten puolella (missä itse olen töissä) hoitaja itse annostelee ruuat valmiiksi ja lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi.
Isompien puolella hoitaja antaa pienemmille (eli vähän yli 3 vuotiaille) ruuan, 4-5 vuotiaat ottavat itse ruokansa. Kaikkea pitää maistaa, mutta mikään pakko pakko ei ole syödä lautasta tyhjäksi. Mutta se vähän riippuu lapsesta, jos joku yleisesti nirso lapsi temppuilee ruokapöydässä eikä suostu syömään kuin ehkä lusikallisen, niin sitten lasta kyllä istutetaan pöydässä ja kehoitetaan syömään enemmän.
itse en ikinä pakota syömään, tosin kehoitan kovasti kuten kotonakin.
Joku aikuinen on joskus aika tiukka noissa asioissa.
Ota vaan puheeksi eli kysy ihan asiallisesti :)
Meidän lapsi ei ruoan suhteen nirsoile ja yleensä syö tosi hyvin.
Meillä kaikilla kuitenkin ruokahalu vaihtelee ja haluan että lapsi saa itse säädellä tarvitsemansa ruoan määrän.
Minulla ollut ainaista kamppailua painon kanssa joten en halua edesauttaa millään tavalla että lapsillani olisi sama kohtalo.
Katotaan kuinka käy kun asian otan puheeksi.
ap