Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****TAMMITENAVAT vko 4, ti-to****

22.01.2008 |

Heips.

Tässä uusi pino. Edelliset löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12221966&p=1&tmo…

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa.

Taas on rankka yö takana. Eilisen neuvolan kuulumiset oli, että pooika oli painoa lisännyt vain 180 g 12 päivässä. Neuvolan th sanoi, että 150 g/vko olisi sopiva määrä nyt...

Tuntuu kuitenkin, että maitoa riittää, joten nyt tarjoan rintaa joka ininään. Siitä johtuen siis viime yönä olen nukkunut noin 4 tuntia yhteensä (lähinnä sen ansiosta, että mies lämmitti jääkaapissa olleen maidon ja syötin sen pullosta aamulla kun mies lähti töihin).

Th tulee sitten huomenna iltapäivällä kotikäynnille tarkistamaan painon ja jos ei paino kunnolla ole noussut silloinkaan ruvetaan antamaan korviketta lisäksi.

Ametisti: Todella harmillista, että taas tuli huonoa kokemusta naikkarilta. Toivottavasti sektiosta toipuminen ainakin nyt nopeutuu kun vihdoin pääsit kotiin.

Lumille onnittelut! Kiva kun tulit tänne puolelle näin nopeasti kertomaan kuulumisia. Ristiäiset mekin järkkäämme kirkossa ja tarjoamme sitten vieraille lounaan ravintolassa. Meille ei tule kuin 19 vierasta, joista 6 on lapsia. Tämäkin määrä on kuitenkin liian suuri meidän asuntoomme. Äitini ei lainkaan ymmärrä päätöstämme, koska hänen mielestään rahankulua pitää ajatella tässä enemmän kuin meidän mielessä pyörivää käytännöllisyyttä ja ajankulua ja vaivaa...

Meidän ristiäiset järkätään vasta 24.2. kun anoppi on edelleen ulkomailla ja palaa vasta viikkoa ennen ristiäisiä.

Emmem myöskään aio kutsua muita sukulaisia kuin isovanhemmat ja ne sisarukset perheineen jotka kummeiksi tulevat.

Nyt täytyy ruveta laittamaan kotia kuntoon ja valmistella ruokaa, ennenkuin pikkumies herää ja kaipaa rinnalle.

Mukavaa tiistaita kaikille!

T: Emem ja poika 1kk ja 1 pvä

Vierailija
2/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

Meidän neidiltä irtosi napavarsi viime yönä ja oikein siistiltä tuo napa jo näyttääkin. Jälleen kerran tyttö nukkui 4,5h pätkissä yön ja heräsi 9.30 aamulla. Että ei voi valittaa unen puutteesta =)

Neuvolan terkka kävi tänään kotikäynnillä ja neidon paino oli jälleen laskenut. Sairaalasta perjantaina lähtiessämme tyttö painoi 3330g ja nyt 3280g. Terkka tosin rauhoitteli, että ei vielä tarvitse huolestua kun tyttö on niin tyytyväinen ja kuitenkin syö hyvin ja kakkaa paljon ;) Neuvoi vaan tihentämään imetyksiä, jotta ei tarvitsisi opettaa pullosta syömään. Maitoa kuitenkin tulee todella runsaasti, eli jos ei muu auta, täytyy alkaa hörppyyttämään maitoa.

Itse kyllä epäilin suurimmaksi syyksi painon laskuun sitä, että sairaalassa punnittiin heti syönnin jälkeen ja nyt oli syötöstä mennyt aikaa 1,5h. Niin ja neiti kakkasi juuri ennnen punnitusta ja myös pissasi terkan päälle, kun se tytön napaa tutkaili ;)

Terkka kokeili myös kohdun tilanteen, kun ei uskonut siihen että sairaalasta lähtiessä jo oli kohtu supistunut kokonaan. Vasta itse kokeiltuaan totesi, että on se tosiaan jo supistunut, kun ei sitä enää vatsan päältä päinelemalla tunnu ;)

Ensiviikolla sitten käymme tytön kanssa neuvolassa, niin katsotaan onko se paino ruennut nousemaan..

Eilen innostuin neidon kanssa käymään kaupassa ja nyt saa sitten kärsiä siitä. Tyhmänä kannoin kauppakassin ja neidin kantokopan ja nyt on sitten välilihan leikkaus haava arkana.. Tyhmästä päästä saa näemmä kärsiä :)

Että tällaista tälläerää. Nyt neiti taas nukkuu, joten taidan mennä pyykit laittamaan ja jos vaikka menisi itsekkin sohvalle makoilemaan ja kirjaa lukemaan =)

Lumi & pikkuprinsessa 120108

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Heti alkuun kysymys: Onko jollain Ainun sähkökäyttöistä rintapumppua?

Mulla on se ja se ei pysy käynnissä, ellen pidä koko pumppaamisen ajan virtakytkintä on-asennossa. Mietinkin, että onko vika käyttäjässä vai koneessa. Kauppaan sen kanssa on turha mennä, joten ajattelin eka kysyä teiltä ja sitten vasta valmistajalta.

Napatynkä irtosi tänään (ojalla ikää 1vk ja 1pv). Eka neuvola on vasta huomenna ja silloinkin joudutaan meneen neuvolaan, kun tädillä ei ollu aikaa tulla kotikäynnille. Eka kylvetyskin on vielä tekemättä, jos tänään...

Onko täällä muita osittaisimetystä harrastavia?

Täällä siis mennään osittaisimetyksellä. Yöllä imetys ei onnistu laisinkaan, joten pumppaan sen sijaan. Rintakumikin käytössä, kun imetys ei onnistunut alkuun vauvan pienen pienen suun vuoksi (rintakumin kanssa nänni mahtuu paremin suuhun). Kaiken lisäksi alun ongelmat sai rinnanpäät rikki. Verestyksen sain pois siirtymällä kertakäyttöisistä liivinsuojista pestäviin!

Aluksi oli myös ongelmia ikean imetysotteen löytymisen kanssa ja siihen taas löytyi apu (uskokaa tai älkää) tutista! Poju tajusi imemisen jujun siis vasta sen kanssa!

Nyt tuli huuto, jatkan myöhemmin.

Vierailija
4/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vauvat kuorsaa tuplavaunuissa, kun tulin juuri ulkoa, joten muutama sana...

Olen kiitellyt itseäni, että tajusin ostaa hyvissä ajoin kiireettä KUNNON tuplavaunut.Käytin paljon aikaa eri vaihtoehtojen punnitsemiseen ja hinta oli sivuseikka.Nyt siitä saa kantaa hedelmää.Ovat erittäin kätevät nuo meidän tuplat ja ne onkin mun tärkein työväline kotiäitinä, jott aliikkuminen sujuu vaivatta.Vaunut ovat markkinoiden kapeimmat j ahuomaa selvästi monissa ovissa, että yhtään leveämmät ei menis sisään.Minä tykkään vauvojenkin kanssa liikkua ihmisten ilmoilla, joten tuo kapeus on tärkeää.Kaikki säädöt ovat myös hyvin helppoja.

Eilen olin vauvojen kanssa muskarissa.Pikkuinen nukkui koko ajan ja isompi sai sitten musisoida ja leikkiä.Piristi omaakin mieltä.

Minä osaimetän.Yöt mennään pelkällä rintamaidolla perhepedissä, mutta iltaisin annan lisämaitoa, kun en ehdi ihan koko aikaa olla antamassa rintaa, kun on tätä katrasta niin paljon tässä ja kotityöt päälle.Minusta on hyvä että vauva huolii myös pulloa.Pärjää isänkin kanssa jos olen itse pois.Tiedän tissiriippuvaisia vauvoja, jotka ei huoli pulloa lainkaan ja siinä on koko perhe helisemässä.Mutta kukin taaplaa tyylillään.On tietenkin ihan eri asia jos on esikoisen kanssa kotona ja sillä asenteella että tissittely on nyt se elämän isoin ja tärkein asia ja muu tulee sen jälkeen.

Meillä on tulossa kylpyhuoneremontti, iso sellainen ja olen nyt jo ihan hermona, vaikkei ole edes selvillä milloin. Tuntuu että nää isot muutokset sais jo piisata, kun on ollu 2 muuttoa lyhyellä aikavälillä, ekan vauvan vaikea odotus ja synnytys, site yllätysraskaus päälle, miehen työkuvioiden täydellinen uusikis meneminen jne jne.

Mutta vauva on edelleen tyytyväinen ja kiltti.Tänään pissasi ja pulautti mun sänkyyn, kun annoin masuhierontaa=) Suosittelen sitä Weledan vauvaöljyä ja masuhierontaa, niin vauvat nukkuvat paremmin, kun masussa ei kierrä.

Uskomatonta että tällä viikolla prinsessa täyttää jo 4vkoa!!!

Ihanaa lukea teidän kaikkien kuulumisia=)

sammermanni ja tyttö 281208

Vierailija
5/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emem, Lumi ja Justus, kommentoin noita teidän kirjoituksia ja kerron omia juttujani.

Kävin tänään ortopedillä, koska synnytyssalissa kätilö murjoi polveni, kun yritimme saada vauvaa ulos. Polvessa on edelleen vettä, joten asiaa vain seuraillaan. Kierukka ja nivelsiteet ovat ilmeisesti ehjät.

Kävin samalla reissulla Sellossa, ostin tietysti lapsille vaatteita. J&J:ssä oli Jonathanin ulkohaalarit 10e kappale. Ostin pojalle ensi talveksi jo yhden :).

VÄSYTTÄÄ!

Viime yö meni ihan kuralle. Vauva yleensä nukkuu 4-5h putkeen. Nyt ei. Hänellä olikin liian pieni body ja vaipassa liikaa tavaraa, vissiin pallit oli ihan rutussa. Kyllä harmitti, kun vasta aamulla miehen kanssa tämän tajusimme.

Ainun vanhempi pumppu voi mennä juuri noin rikki, eli kytkintä pitää pitää kokoajan alhaalla. Tai ainakin 5v. sitten mulla oli sellainen pumppu.

Imetän, lypsän ja annan korviketta. Vauva voisi imeä ja nukkua tissi suussa vaikka 24h. Minä en jaksa maata niin paljon. Syötän tissit aina ennen korviketta, sitten illalla vielä lypsän. Mulla on myös valtavat xll-nännit. Onneksi mahtuvat pojan suuhun. Hän pureksi ne rikki aluksi, sain apua apteekista ostetusta rasvasta lasinoh, tai vastaava. Auttoi heti. Käytän myös kestoliivisuojia. Kertakäyttöiset jäi nänniin kiinni.

Pari päivää sitten, kun luin ekan kerran näitä vauvajuttuja niin silmiini pisti ikuinen huoli vauvan kasvusta. Muistin, mitä ihmeen peliä kasvaminen on taas neuvolan käyrien kanssa. Esikoisen kanssa pidin pääni monessa asiassa mm. näissä syöttämis/syömisjutuissa. Hän on pikkukeskosena syntynyt ja nyt 5,5v 125cm.

Vauvat eivät kasva joka kuukausi yhtämonta milliä! Kannattaa luottaa omiin havaintoihin. Jos vauva voi hyvin, siinä se. En todellakaan aio stressata yhtään näitten grammojen ja millien kanssa.

Ristiäisistä ei ole vielä tietoakaan. Paitsi se, että niitä ei pidetä kotona. Vanhemmat ihmiset haluavat usein säästää kaikessa. Ravintolaruokailu kasteen jälkeen kuulosti hyvältä ja ylelliseltä.

Kummejakaan emme ole vielä löytäneet, ainoastaan yhden.

Napatynkä irtosi tänään, vauva on 9pv.

Ametisti ja poikavauva 13.1.2008

Vierailija
6/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, meillä on alkanut yöhulinat... Keijukainen on alkanut valvoa öisin niin, että esim. viime yönä heräsi klo 4 ja nukahti klo 7. Olen ryhtynyt merkkaamaan ylös " aikataulua" eli sitä, koska söi ja koska nukahti. Mites paljon tollasen kolmiviikkoisen " pitäisi" muuten nukkua? Laskin tossa yhtäkkiä, että meillä nukutaan noin 12 h/vrk, mikä on mielestäni aika vähän. Tänään päivälläkään ei ole nukkunut kuin sellaisia max. tunnin pätkiä, vaikka aivan pakosti on pienoinen ihan umpiväsynyt viime yön rehaamisen jälkeen.

Justus: meillä on kans yömatsit syömisen kanssa ja rintakumi käytössä joka syötöllä (koska ei saa mun töppönänniä suuhun kunnolla). Olen toistaiseksi taistellut yöt " väkisin" tissille, mutta kohta alkaa naapurit varmaan hermostumaan.... Ei vaan huvittais alkaa pumppaamaan ja hörpyttämään saati pulloilemaan, kun ei muutenkaan tuo imeminen suju napista painamalla. Mulla on ihan manuaalinen rintapumppu, joten sähkökäyttöisen ominaisuuksista ei oo tietoa (paitsi sairaalassa pumppasin sellaisella).

Huomenna olis neuvola, täytyy toivoa, että painoa on tullut rutkasti lisää ja päästäis kohta siihen kolmeen kiloon ja vihdoin ULOS! Kynsiäkään ei oo vielä leikattu, kun neuvolatädin (on ihan järkevän oloinen ja kokenut tyyppi) mukaan olis hyvä odottaa vielä tovi. Napa sentään irtos vihdoin eilen! Mä jo ajattelin että roikkuukohan se mukana kouluun saakka :-D

Kauheeta tuhtaamista ja röhkimistä pitää tämä meidän prinsessa ja sylissä pitäisi koko ajan olla. No, tässä alkaa kehittyä tällainen yksikäsi-kirjoitussysteemi aika nopeeksi vähitellen...

T: Miukkis ja Keijukaisprinsessa 19 vrk

Vierailija
7/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia oli liittynyt joukkoomme, kovasti onnea ja tervetuloa vauvapuolelle =)

Pulauttelusta oli puhetta, itse olen huomannut sen että vauva pulauttelee huomattavasti vähemmän kun vaihdan vaipan ennen syöttöä, syötän vauvan istuulleen ja vielä niin että vauva on mahdollisimman pysty asennossa -> pääsee ilma paremmin jo syönnin aikana pois + syöttövälien pidennys eli en anna enään tissiä joka inahdukseen kun vain sitten pulautti melkeinpä heti kaiken ulos =/ Yksi kans, joka aiheuttaa pulautuksia on " ruutimaito" eli itsellä rinnat pakkautuvat ja sitten maito tulee suihkuamalla ulos niin, ettei pieni ehdi muuta kuin niellä henkensä edestä -> lypsän päivisin toista rintaa ennen syöttöä ja annan toisen valua samalla tyhjemmäksi...

Sammermanni, minkämerkkiset tuplat te ostitte? Rupesi kiinnostamaan kun niin hyviksi kehuit =)

Ametistilla oli ollut rankka kokemus kätilöiden ja muun hoitohenkilökunnan kanssa, pahoittelut siitä ja toivottavasti olet jo ottanut yhteyttä potilasasiamieheen (vai onko se nykyisin -henkilö?) ja antanut kirjallisen palautteen! Tsemppiä polven kanssa!

Kynsiä ei tosissaan pitäisi leikata ennen kahden viikon ikää kun kynsi on silloin vielä ihossa kiinni ja leikkaaminen näin ollen luonnollisesti sattuu. Itse leikkasin sormien kynnet ekan kerran vajaa kolmi viikkoisena kun kynnet olivat jo todella pitkät! Varpaisiin en ole vieläkään koskenut kun ei mielestäni ole tarvetta...

Me käytiin eilen painokontrollissa ja hyvin oli neiti kasvanut, 3650 oli vaa' an lukemat kun ne laitokselta lähtiessä neljä viikkoa sitten olivat 2440 =) Pituutta oli nyt tullut 2.5senttiä lisää ja meneekin korjatulla käyrällä ylä-ja keskikäyrän välissä =)

Viime yö meni meilläkin harakoille, " nukuin" tytön kanssa kirjastossa ja valvottiin 01-03 ja 04.30-05.30 =/ Tyttö ähisee/ärisee/narisee todella paljon ja piereskelee aivan älyttömästi, Disflatylia kokeilin joka mielestäni vain aiheutti lisää kipristyksiä. Aloitin sitten täydellisen maidottoman dietin, kun en muuta oikein osaa keksiä ilmavaivojen aiheuttajaksi... Sinällään kenkuttaa, kun olen aivan järkyttävä jäätelön ja juuston suurkuluttaja mutta jos se vain neitiä auttaa, hyvä niin! Ja ehkäpä tuo jätskidieetti auttaa näiden jääneiden kilojenkin pudotukseen ;)

Mies on palannut töihin ja eka reissu on edessä kuukauden päästä, kääk! Nyt jo ahdistaa oma jaksaminen, pojatkin kun ovat silloin jo palanneet takaisin kouluun ja jään kotiin vauvan ja erittäin energisen Rasmuksen (260806) kanssa... Toivottavasti ollaan kehitetty kunnon päivä ja yörytmit ennen sitä...

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
8/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eli mulla on Ainun sähkökäyttöinen eikä siinä kyllä tarvitse kytkintä pitää pohjassa vaan pysyy pitämättäkin. Ostin sen toissavuonna kun odotin Rasmusta ja hyvin siis toimii!

-Allu

Vierailija
9/33 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meidänkin vauva ähkii, murisee ja ärisee rinnalla ja usein aamuyöllä on reuhut pahimmillaan ja silloin tekeekin sitten kakkaa.

Meidän tuplat on Babywelt montreal Twins-toivottavasti meni tuo koko nimi ihan oikein..

Ja minäkin pelkäsin sitä arjen sujumista, kun mies lähti töihin, mutta omalla painollaan se sittenkin on mennyt.Tosin sulla on eri tilanne, kun mies on koko ajan pois ollessaan matkalla, meillä isi on illat kotona. Ja siis jos yhtään lohduttaa, tuo meidän 1v on TODELLA villi ja energinen myös=)

Vauva ei meinaa ollenkaan nyt yöpuulle suostua, vaikka on tankattu tissiä ja lisämaitoa ja kakkinut on paljon ja kylvetinkin hänet...Pientä ärinää ja ininää pitää vaan...Itseä jo väsyttäis..Mitäköhän tästäkin yöstä tulee? No, aina ei voi voittaa-viime yö meni aika rennosti, niin kai se nyt sitten kostautuu.

Vierailija
10/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva onkin oikein urakalla valvottanut meitäkin! Tuntuu, että nämä aamupäivät on melko rauhallisia, vauva nukkuu pitempiä pätkiä (ainakin tunnin pätkiä), mutta nyt viime päivinä alkuillasta alkaa rauhattomuus. Vauva ei nuku, jatkuvasti olisi vain tissillä. Kipristelyä ja vääntelyä ja kitinää... Nyt aamulla vauva teki sitten oikein niskaa myöten ruikuli kakat. Jospa se nyt oli tuon vääntelyn syynä ja nyt helpottaisi! Verta oli taas aamulla vaipalla, eli nyt sitä on tullut n. viikon ajan. Toivottavasti menisi parissa viikossa ohi, ettei tarvitsisi jatkotutkimuksiin mennä!

Eilen isoveli täytti 2 vuotta. Viikonloppuna juhlittiin synttäreitä ja syötiin " Miimu-keksejä" (Muumi-keksejä:). Isoveikka sai mummolta ja papalta lahjaksi Miimu-tietokoneen, joka on aika huippujuttu, vaikkei osaakaan sitä ihan vielä käyttääkään...

Piti ihan googlettaa nuo Sammermannin tuplat, näyttää tosi käteviltä! Mukavan isot nuo etupyörätkin vaikka ovat kääntyvää mallia. Leveys näkyi olevan 72cm, meidän Brio Twineteissa leveys on 73 cm, ei paha sekään. Sunnuntaina käytiin ensimmäistä kertaa kävelyllä noilla vaunuilla. Hyvin jaksoi työnnellä, vaikka melko raskaat ovatkin, esim. kun pitää kallistaa vaunua käännöksissä.

Vähän aasin siltaa aiheen vierestä, mutta minkäslaisissa asunnoissa tammikuiset asustelee? Jos " liian pienissä" (kuten me), niin onko suunnitelmissa etsiä suurempaa asuntoa? Me asutaan (5 hlö) kerrostalo kolmiossa, jossa siis vanhimmalla tytöllä oma huone, ja me muut 4 nukutaan samassa huoneessa. Haaveena olisi saada rivitalo neliö, kuitenkin aikaisintaan sitten, kun itse palaan töihin. Nyt ollaan katseltu etuovi.comilta kämppiä, ja tänään käydään pankista alustavasti kyselemässä, millaiseen lainaan olisi meidän tuloilla mahdollisuuksia. Ennen uuden asunnon ostoa pitäisi kuitenkin saada rempattua tätä nykyistä, mm. keittiöremontti olisi ehdottomasti tehtävä. Suunnitelmia ja suunnitelmia... niitä riittää!

Rintapumpusta vielä: Meillä ei ole sähkökäyttöistä, mutta aikaisemmin kirjoittelin, että ekalla pumppauskerralla en saanut kuin hädintuskin 5 ml pumpattua maitoa, mutta toissa päivänä tulikin jo yhdellä pumppauksella ihan hyvin, 20 ml! Pumppuna siis Avent isis. Täytyisi muistaa pumppailla, jotta saisi vähän varastoonkin maitoa.

Juuh, jaksamisia kaikille pienten kitisijöiden äiteille (ja isille), kyllä se muutaman kuukauden päästä jo helpottaa!

T:vikli80 + typy 4.1.08

Vierailija
11/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa helpottavaa kuulla että muiden vauvat käyttäytyvät samalla lailla kuin meidän neiti! =) Siis kurjaa sinänsä mutta siis...no tiedättehän, että jotenkin kummasti helpottaa kun kuulee ettei ole yksin ongelmansa kanssa.

Minä oon kans miettiny että miten vähän tuo pieni voikaan nukkua kun pisimmät unet on ehkä puoltoista tuntia (siis sekä yöllä että päivällä). Herää aina hirveään ähinään ja puhinaan ja sit parkasee jo. Tissille aina rauhoittuu ja nukahtaa mutta siinähän se noidankehä on valmis kun tankkaa koko ajan lisää maitoa itseensä ja sitten on ihan ähkyssä... Kakka tulee usein kauhean murinan ja pää punaisena punnaamisen tuloksena, pieruja ei tule juuri lainkaan. Tyttö pulauttelee jonkin verran, kerran lensi ihan kaaressa juuri syödyt maidot. Röyhtäytettyäkin saan tytön mutta se ei useinkaan kuitenkaan tytön oloa helpota kun ähiseminen senkun vaan jatkuu.

Tänään tyttö on nukkunut oikeastaan koko päivän, tosin niin että herää puolen tunnin tai tunnin välein ähisemään tai itkemään mutta sylissä nukahtaa uudelleen, sitterissäkin on nukkunut pätkiä, samoin vaunuissa vajaan tunnin. Aikamoista tytön siirtelyä ja kanniskelua...

Ja mielessä on käyny että onko tämä nyt jotain allergiaa? Liian hätiköityjä päätöksiä en kyllä tee enkä ainakaan vielä muuta omaa ruokavaliota. Oma vointi kun on ollu vähän sitä sun tätä ja yritän nyt keskittyä syömään hyvin ja monipuolisesti.

Disfatyl-tipat saa meillä nyt kans jäädä kun en oo huomannu niitten ainakaan parantaneen tytön oloa. Ootteko muuten muutkin alottanu jo d-tipat? Nehän voi kans aiheuttaa mahaväänteitä. Me saatiin ohje että annetaan vaikka kaksikin päivää vaan yksi tippa, sitten kaks päivää kahta tippaa, kaks päivää kolmee tippaa jne. Tällä hetkellä mennään kolmessa tipassa mutta ähinät alkoikin meillä jo ennen koko tippojen käyttöön ottamista. Rela-tippoja harkitsen ihan tosissaan koska uskon niihin, ainakin esikoisella ne on ollut tosi suurena apuana mahan toimimisessa koko hänen ikänsä.

Niin ja minä muuten täysimetän tällä hetkellä, kohta tulee th käymään niin nähdään miten tyttö on kasvanut. Itsestä tuntuu että hänestä on kuoriutunut varsinainen pullukka! =)

Voimia teille ja meille kaikille, toivotaan ähinät johtuu vaan pienten herkästä suolistosta ja ajan myötä helpottaa meillä kaikilla! Pidetään toisemme ajan tasalla ja jaetaan hyväksi koettuja vinkkejä (meillä ainakin kantoliina on pelastanut muutaman tilanteen!).

-miina-liina ja tyttö pian 3 vkoa

Vierailija
12/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukkis, keskiverto-vauva nukkuu ekoina viikkoina n.20h/vrk, mutta se on hyvin temperamentista kii.Meidän 1v ei ole nukkunut vastasyntyneenä niin paljon ja tiedän vauvoja jotka nukkuvat vain tuon 12h, joka on yleensä merkki " vaativasta temperamentista" .Vaativat ovat ärsykeherkkiä ja tarmokkaita.Kun muut vauvat nukkuivat 2-4h päikkäreitä iosmpana, meidän junnu nykkui 15-30min kerrallaan ja öisin heräili paljon.Onneksi nyt on helpottanut, kun herra on yli 1v ja nukkuu 12h yöunia heräilemättä juurikaan ja päikkärit n.2h. Vaativa temperamentti on hyvin touhuli ja vilkas taapero-iässä, kuten meidän ukko.

Minä en ole aloittanut vielä d-vitamiinia.Muutenkin kun aloitan, annan koko ekan viikon 1tippaa jotta vatsa tottuu, seuraavan viikon 2tippaa jne, kunnes päästään viiteen tippaan.

Olo on aika usvainen taas, kun on nukuttu huonohkosti, mutta perhekahvilassa kävin vauvojen kanssa.Söin siellä edullisen keittoruuan höyseteneen, kun siellä on sellainen ihana mahdollisuus.Se on kyllä juhlaa, ettei tarvi omaa lounasta miettiä ja pojalle annoin samaa=)Nyt molemmat vauvat nukkuvat suloisina.

sammermanni ja " tintti" 281207

Vierailija
13/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja samalla tuuletan, kun vauva nukkui taas viime yönä 5h pötköön, niin sain minäkin levätä!!!! ihan eri fiilis kuin eilen=)

Kuulumisianne kaivaten,

sammermanni ja tintti 4vkoa huomenna

Vierailija
14/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset lumimyräkän keskeltä.

Meillä sitten nukuttiin kokonaiset 2 tuntia ennen klo 7 aamulla. Eli ei hyvin... vauva ähelsi ja kiljahti, ähelsi ja tissitteli jne. Ymmärrän tän ikäisellä hyvin 2 tunnin unipätkät, mutvois niitä olla pari enemmän yöaikaan, toivoo äiti ;)

Muuten on ihanaa, kun vauveli on alkanut olemaan hereillä ja seurustelemaan. Jos ei nyt ihan, mutta killittelemään ympärilleen pitkiä aikoja.

Nytäkkiä ite suihkuun, kun vauva irrotti tissistä!

Floora ja poju 3vko1pv (020108)

Vierailija
15/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun sai nukuttua! Muutama edellinen yö olikin aikamoista kitinää ja kininää. Tänään itkut tuli sitten vasta aamulla/ päivällä, mutta nyt vauva on jo pari tuntia uinunut rauhallisesti. Sammermanni: Missä täällä on perhekerho ollut eilen? Minäkin nimittäin kävin eilen perhekahvilassa, mutta tuolla malmilla. Ja tänäänhän on tuolla tasankotiellä, käytkö jossain muussa kuin mll:än?

Hyvä kuulla että muillakin on vatsavaivoja, tänään multa nimittäin pääsi jo pieni itku vauvan puolesta, ajattelin että meillä on jotenkin huonot geenit kun saadaan aikaan vain tämmöisiä masuvaivaisia :(. Vaikka ei tämä kyllä ole ollut oikeasti mitään siihen esikoisen koliikkiin verrattuna.

Tyttö on rauhoittunut ja lopettanut housuun pissimisen (onneksi!), mutta tekemistä on pakko kehittää, muuten käy aivan kierroksilla. Hankalaa kyllä tämä ajan jakaminen näiden lasten kanssa, kun haluaisi tietysti molemmille antaa mahdollisimman paljon itsestään.

Säät on vielä olleet aika kehnot, ei viitsi vauvan ja tytön kanssa vesi tai lumisateessa hirveästi oleskella.

Mutta tosi onnellinen olen kyllä kun olen saanut kaksi ihanaa ja tervettä lasta, ja mielenkiinnolla odotan minkälainen tyyppi tästä meidän pojasta nyt kasvaa ja kehittyy :).

Tulevaisuutta pohdin muutenkin ja mietin että miksihän sitä isona haluaisin? Noh, nyt tässä on taas tovi aikaa miettiä.

Galluppiin vastausta: Meillä on kolmio, ja neljä ihmistä ja aiomme olla tässä ainakin toistaiseksi kun hyvin mahdutaan.

Lähden nyt nauttimaan rauhaisesta teenjuonti hetkestä kun tyttö on päikkäreillä ja vauvakin vetää hirsiä.

Kaikille jaksamista ja hyvin nukuttuja öitä toivottaa

Mantelihammas ja Napu kohta 3vkoa.

Ai niin! Se pahin babyblues meni onneksi jo ohi! Huh ja helpotus!

Vierailija
16/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kommenteista.

Palautin sen Ainun sähköpumpun kauppaan, ostin sen viime viikolla. Tilalle sain käsikäyttöisen neuvolasta. Pärjään sillä nyt, kun maito on noussut " kunnolla" .

Myös rintakumeista pääsin eroon, onneksi! Poika imee vielä aikasta kovaa rintaa, mutta joka kerta tuntuu paremmalta.

Mulla oli jo esikoisen kanssa käytössä se Lansinoh-voide, on loistava tuote, mutta ei kuitenkaan auttanut mua tällä kertaa auenneeseen rinnanpäähän.

Ametisti kirjoitteli tuosta vauvan kasvuhuolista, joka monella on. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että ettemme aluksi tajunneet ettei rintamaitoni riitä vauvalle. Hän oli melkein kaksi viikkoinen, ennen kuin syy itkuille löytyi: nälkä. Ekat pari viikkoa olikin tosi rankkoja, ei ollut hetken rauhaa. Nyt onkin asia ihan eri, kun tietää ettei mun maito riitä.

Meillä yöt menee ihan kivasti, tod.näk. korvikkeen ansiosta. Iltaitkutkin ovat hävinneet, kun vaihdettiin korvike Semperistä NAN:iin. NAN:sta taas menee maha ihan löysälle, joten ei sekään ole hyvä vaihtoehto. Tutteli Plus on vielä kokeilematta...

Mites te äidit olette palautuneet synnytyksestä?

Mua itketti kovastikin sairaalassa, mutta nyt menee kivasti. Ens viikolla saattaa olla toinen ääni kellossa, kun mies palaa töihin. Mutta jos sitä osais ottaa päivän kerrallaan. Eniten kyllä mietityttää oma jaksaminen jatkossa, kun on se taloprojektikin. Esikoisesta on onneksi paljon apua, mutta kyllä hän ottaa päähänkin ihme tempauksillaan, joilla yrittää kerätä huomiota. Hän kärsii myös siitä, kun hän ja vauva nukkuu samassa huoneessa päikkäreitä. Kovasti siis odotan sitä, että 2vk tulee täyteen ja vauvan saa viedä ulos. Saas nähdä osaako nukkua ulkona!

Alapää on tikkien vuoksi julmetun kipeä (turvoksissa), mutta muuten palautuminen on ollut nopeaa. Entien harmittaa, kun noiden kipujen vuoksi en ole juurikaan voinut harjoittaa lantiopohjanlihaksia. Särkylääkekään kun ei auta.

Alku viikosta ihmettelin, miksi mun koko mahaan koskee. Vasta seuraavana päivänä hokasin, että ai hitsi, mulla on joka ikinen vatsan alueen lihas kipeenä :D.

Vikli kyseli miten asustellaan. Me asutaan kerrostalokaksiossa, tilaa reilut 50 neliötä. Mutta omakotitaloa siis rakennellaan.

Onko muuten teiltä kaikilta kokeiltu kohtu sairaalasta paluun jälkeen? Meillä oli eka neuvola keskiviikkona ja siellä keskityttiin vain vauvaan. Esikoisen kohdalla kohtu kokeiltiin ekalla kotikäynnillä.

Meillä ristiäiset vietetään pääsiäisenä mun vanhempien luona tai sitten uudessa kodissa. Eka vaihtoehto on se todennäköisempi.

Vinkki vatsavaivoista kärsiville:

Viimeisenä päivänä sairaalassa lastenhoitaja näytti, miten vatsavaivaista vauvaa saa rauhoitettua:

- mahahieronta

- jalkojen jumppaaminen, eli pumppaaminen (jalat jätetään koukkuasentoon, siinä on helppo paukutella, jos on ilmaa mahassa)

- samalla kun jumppaa jalkoja, niin vauvan jalkapohjien ulkosyrjää hierotaan rauhallisesti ja myös koko jalkapohjia. Ulkosyrjällä on masuun ja suolistoon liittyviä akupisteitä

Jos hieronnat, jumppaamiset, maitohappobakteerit tai ilmavaivalääkkeet eivät auta, suosittelen vatsavaivaiselle tai muuten vain kärttyiselle vauvalle vyöhyketerapiaa. Pitää vain löytää sellainen vyöhyketerapeutti, joka on erikoistunut vauvoihin.

Johan tuli taas tekstiä, kun oli aikaa kirjoitella. Nyt on peppu sen verran hikinen uimarenkaan päällä istumisen vuoksi, joten pakko mennä hetkeksi makuuasentoon.

Jaksuja kaikille! Muistakaan pitää huolta myös omasta jaksamisestanne!

Justus & vauva 14.1.

Vierailija
17/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelihammas, mehän ollaan muutettu joulukuun alussa eli emme asu enää samalla seudulla=) En tunne oikein ketään vielä uudella asuinalueella, joten senkin takia on kiva käydä noissa vertaistapaamisissa.Jos vaikka tutustuis joskus ihan paremminkin. Sieltä koilliselta alueelta mulla on yhä pari hyvää ystävää vanhempien lasten vauva-ajoilta eli kestänyt yli 10v.Itse en enää ihan niin paljon kaipaa sosiaalista elämää kuin nuorempana, mutta en nyt ihan erakkokaan ole=)

Juu ja siihen asumiskyselyyn...Meillä on 108m2 ja siinä 4h+k+s+p.Isot lapset jakavat yhden huoneen, 1v on nyt omassa, mutta vauva siirtyy siihen kunhan kasvaa.

Onneksi vauvan kakkarytmi on muuttunut hiukan ,että kakkii päivällä ja illalla eikä enään aamuyöllä ala ähisemään.

Vierailija
18/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...palautumisesta..Olen palautunut yllättävän hyvin sektiosta tällä kertaa.Särkylääkkeet historiaa ja mieliala ihmeellisen positiivinen.Mähän sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen esikoisen jälkeen ja myös toiseksi viimeisen raskauden aikana ahdistushäiriötä.Nyt sujui odotus hyvin, sektio hyvin ja tää lapsivuodeaika toistaiseksi hyvin.

Se 2vkon " ulkonaliikkumiskielto" ei ole mikään ehdoton eli leudolla säällä voi ihan hyvin ulkoilla vauvan kanssa, jos on yli 3kg.

Selkä mulla on edelleen hiukan kipeänä..Se on mun heikko kohta kropassa, kun olen notkoselkäinen.

Vierailija
19/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

G: Asumme vanhassa omakotitalossa. Neliöitä n. 109. Esikoisella on oma huone ja vauvalla alkovi meidän makkarin yhteydessä. Liika ja ylimääräinrn tavara vie tilaa. Jokuhan oli muuttanut isompaan asuntoon, että kaikki tavarat mahtuisivat paremmin :).

Kävin tänään taas lääkärissä. Mulla on edelleen turvotusta, nilkkoja ja ranteita särkee, samoin kohtua särkee. Olen napsinut Buranaa. Lääkäri sanoi, että Burana rasittaa munuaisia, joten siirryn parasetamoliin ja kipugeeleihin. Verenpaineet on pilvissä 170/105, vaikka mulla on verenpainelääkitys.

Mitä väsyneempi olen sitä enemmän paikkoja särkee ja sitä enemmän itkettää. Eniten itkettää se " epäonnistunut" synnytysyritys. Kaameeta koettavaa; 2,5 päivää synnytyksen käynnistyslääkkeitä, oksitosiinia yms. Sitten supistuksen estolääkettä ja leikkaus. Kyllä tuntuu turhauttavalta se kaikki kärsimys ennen sektiota.

Yllättäen sovimme ristiäiset jo kolmen viikon päähän. Toinen ajattelemamme kummiehdokas ei haluakaan kummiksi. Nyt täytyy etsiä vielä yksi kummi jostain. Lapselle tulee kaksi kummia. Nyt taas tuntuu, että en jaksa millään järjestää yhtään mitään.

Kiloja lähti n. 2 synnytyksen yhteydessä. Pitäisi hankkia vielä jotain päällepantavaa sekä arkeen että juhlaan. Millähän nämä 20 ylimääräistä kiloa sais pois?

Valitusta taa. Vauva on kyllä erittäin suloinen; nukkuu ja syö hyvin.

T. Ametisti ja poika 11pv.

Vierailija
20/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kertoa ettet ole ainut joka on joutunut kaikenlaista kärsimään..

Esikkoa tein 26h sairaalassa ja sitä ennen 2vrk kotona oli supistuksia enkä nukkunut yhtään.Vauva syntyi imukupilla sinisenä ja hengettömänä.Alapää oli tuusan tohjona pitkään.Se oli niin turvonnut ja sininen, että kätilötkin sitä kilvan päivittelivät ja kävivät ihmettelemässä isomminkin joukoin=/ Lisäksi vauvalla oli koliikki ja korvakierre, alkoi nukkua vasta yli 2v kokonaisia öitä.

Kakkosta tein 17h alateitse ja sitten sain huojentavan leikkauspäätöksen.Mulla meni monta asiaa pieleen: tippa vääntyi, epiduraalit epäonnistui ym. Mutta väsynyt olin ja oli kova verenhukka.Sain pussillisen verta eli verensiirron.

Kolmonen tuli suunnitellulla sektiolla , mutta vauva joutui leikkaukseen ja teholle.Teholla tapahtui hoitovirhe.

Nyt oli jällen suunniteltu sektio ja tällä kertaa kaikki hyvin, vaikka sitä puudutusta ei saatu selkäydinkanavaan oikein millään..Lääkäri tökki rankaa neulalla 40min ja kutsui sitten kokeneemman lääkärin, joka sai neulan heti paikalleen.

Kiloja mullakin paljon jäljellä ja kipeän haavan takia olen käyttänyt edelleen suosiolla äitiyshousuja, joiden vyötärö menee tarpeeksi ylös eikä hankaa haavaa.

Nimijuhlaa vielämme 17.2 pienellä porukalla kotona. Kummeja tulee kaksi, miehen ystävä ja minun hyvä ystävä.

Koitetaas jaksaa=)