Kierukanvaihtoon menossa - kokemuksia?
Onko uusi kierukka ollut yhtä toimiva kuin vanha? Mulla ollut tosi hyvä tilanne mutta nyt pitää vaihtaa. Ajattelin ottaa vaan uuden samanlaisen, kokemuksia? Jepjep varmasti lääkärikin sen kertoo mutta kaikkitietävä av ensin?
Kommentit (8)
Kysyin aikaa varatessa miten toimitaan ja sanoi että papa otetaan muttei estä uuden asentamista samalla käynnillä. ap
oli otettu viimeisen kahden vuoden sisällä. Muistaakseni ohje oli, että kerran kolmessa vuodessa pitäisi käydä papassa. Jos sinulla pidempi aika, papa olisi hyvä ottaa.
Itse kärsinensimmäisen kierukan jälkeen puolen vuoden tiputtelusta :-(
Nyt pelottaa, että kun uusi asennetaan, alkaa sama helvetti uudestaan.
Ja vielä yksi kysymys. Onko kierukka yhtä varma loppuun asti? Vai pitääkö se vaihtaa hyvissä ajoin, ennen kuin viisi vuotta on täynnä?
Ei ap. mutta samassa tilanteessa kohta oleva.
Ja mullakin oli alussa tiputtelut. Kyllä sen kestää kun tietää että parempaa tulossa ;-)
Mulle vaihdettiin viime viikolla. Pari päivää tuli vuotoa sen jälkeen, nyt ei enää.
Papa otettiin ja tulos piti olla selvillä ennen kierukan vaihtoa.
Edellinen ehti olla 5,5 vuotta, lääkäri sanoi, ettei ole mitään erityistä kiirettä vaikka se 5 vuotta tulikin jo täyteen.
Ei vaihdettu kierukkaa, koska menee hyvin vielä vuoden.
Ennen uutta on oltava tuore papatulos (up to 2kk). Kun uusi kierukka vaihdetaan ns. lennossa, ei tule niitä hormonaalisia oireita, mm. puolen vuoden tiputteluvuotoja, kuten ensimmäisen kierukan kohdalla.
Kysyisin lisäksi vielä, että pitääkö ennen vaihtamista otattaa papa? Entä jos siinä on jotain häikkää? Olen kuullut, että silloin ei olisi hyvä asentaa kierukkaa, voi seurata tulehduksia tms.