Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä " konkareille" hoitojen alkumetreistä :)

21.01.2008 |

Hei,

Tk-lääkärimme laittoi tänään meistä lähetteen HUS:n lapsettomuus-klinikalle. Olen siis upouusi näissä asioissa. Nyt olisi paljon kysymyksiä asioista tietäville. :)

Ensimmäisenä sellainen tyhmä kysymys, että lääkäri puhui koko ajan Kätilöopiston sairaalasta, mutta netistä olen ollut bongaavinani, että lapsettomuusasioita hoidettaisiin Naistenklinikalla. Miten on? Vai molemmissako? Mitä mielipiteitä paikoista?

Tarinamme lyhykäisyydessään menee niin, että vuosi tuli yritystä täyteen ja terveyskeskukseen menimme lääkärin puheille. Siellä sitten otettiin verikokeita (mm. kilppari, pieni verenkuva, maksa-arvot, prolaktiini ym.) sekä mieheltä että minulta. Kaikki tulokset olivat normaaleja, paitsi minulla verensokerin paastoarvo oli 6 (viitearvo 4-6), eli se siinä ylärajalla. Mies myös passitettiin simppanäyte antamaan. Siitäkin tulokset on saatu. Liikkuvuus ok, normaaleja 10%, joten siinä pieni alentuma. Tosin siittiöiden kokonaismäärä oli liki 500 miljoonaa, joten sen ei ehkä pitäisi olla ongelma. Nyt siis tänään tk-lääkäri laittoi meidät eteenpäin, koska hän ei enää osaa sanoa mitään.

Lähinnä mua kiinnostaa, että miten asiat tästä etenevät? Kiireellisyysluokaksi tk-lääkäri lähetteeseen laittoi 30vrk. Mahtaakohan tuolla olla mitään merkitystä? Millaiset odotusajat HUS-hoidoissa tällä hetkellä on? Missä ajassa voimme odottaa ensimmäistä yhteydenottoa? Onko se sitten hoitoarviontikäynti? Mitä siellä tapahtuu? Miten siitä eteenpäin? Kauan arviointikäynnistä vielä joutuu odottamaan itse avun saantia? Mahdanko minä päästä jossain vaiheessa kierronkartoitukseen? Tarkoitan siis esim verikokeita ja ultraa selvittäen, että ovuloinko ylipäätään.

Ovulaatiotestejä olen välillä tehnyt. Plussakin niillä olen (cb:n digitaalinen) saanut, mutta en silti usko että esim viimeisestä plussasta oikeasti ovuloin. Luulen siis, että silloin ei ainakaan munasolu irronnut onnistuneesti.

Kamalasti siis kysymyksiä minulla näin tien alussa. :) Toivottavasti joku, jolla on jo jonkin matkaa tietä kuljettuna, jaksaisi vastata ja kertoa omista kokemuksistaan.

Kiitos jo etukäteen!

Parhainta onnea kaikille tällä tiellä toivottaen,

Paaru

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitetaanpa vastailla, vaikka me ollaan edetty hoitopolulla vähän eri tavoin. Me hakeuduttiin aikanaan tutkimuksiin Väestöliittoon ja siellä aloitettiin myös hoidot. Toisen tuloksettoman inseminaation jälkeen pyysin lähetteen julkiselle eli tosiaan NKL:lle (en ole kuullut, että Kättärillä hoidettaisiin lapsettomuus-asioita). NKL:lta saatiin tieto varatusta ensikäyntiajasta tosi nopesti, puolessatoista viikossa. Itse aika menikin sitten parin kuukauden päähän. Jouduin siirtämään tuota tarjottua aikaa ja mainitsin silloin hoitajalle olleeni yllättynyt siitä, että sain heiltä postia niin nopeasti ja ymmärsin hoitajan puheesta, että heillä käydään lähetteitä läpi aina tiettyinä aikoina eli kirje voi tulla nopeastikin tai sitten viiveellä, jos esim. juuri lähetteet käyty läpi.

Tuo lähetteeseen merkitty 30vrk tarkoittaa sitä, että lähete ei ole kiireellinen. Käytännössä tuskin pääsette hormonipolille niin nopeasti kuitenkaan. Hoitoon pääsyä ohjaa hoitotakuu, josta lainaus seuraavassa:

Sairaalassa hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta sinne. Arvio voidaan tehdä joko lähetteen perusteella tai kutsumalla potilas tutkimuksiin sairaalaan. Jos tutkimuksissa todetaan, että potilas tarvitsee sairaalahoitoa, se on aloitettava viimeistään kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen arvioinnista.

NKL:lla tuntuu olevan nuo maksimiodotusajat käytössä. Kun teissä ei ole vikaa todettu, uskoisin että kierron kartoitus tehdään kyllä. Se on kuitenkin ihan perustutkimus naisille. Samoin voisin kuvitella, että sulle tehtäisiin munajohdinten aukiolotutkimuskin.

En osaa sanoa kuinka pian loppujen tutkimusten jälkeen pääsette aloittamaan hoidot, mutta olen siinä käsityksessä että inseminaatioissa jono ei olisi kovin pitkä. IVF-hoidoissa sen sijaan jono on 6kk ja ainakin meidät laitettiin jonoon vasta ensikäynnillä. En tosin tiedä vaikuttiko siihen sitten se, että ensikäyntiä odottaessamme tuli raskaaksi kolmannesta inssistä ja ehdin perua syksyisen ensikäyntiajan. Raskaus osoittautui kohdunulkoiseksi ja uuden ajan ensikäynnille sain vajaan 3 kuukauden päähän ja kaikki jonottaminen alkoi uudelleen.

Ensikäynti oli meillä tosi nopea, ei oltu lääkärin luona kuin siinä 15min. Käytiin läpi joitain taustatietoja ja lääkäri ultrasi. En tiedä sitten olisiko kestänyt pitempään, jos olisimme olleet näissä asioissa ihan alussa. Nyt meille oli aivan selvää, että IVF on seuraava hoito ja saimme siinä sitten jo ajan suunnittelukäynnille keväällä, vaikka hoito menee tosiaan ensi kesään.

Toivottavasti sait tästä jotain irti! Tsemppiä!

Killa

Vierailija
2/4 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin viime kesänä lääkärillä mikä anto lähetteen kättärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuun alussa oli ensikäynti, siellä käytiin läpi meijän tautoja ( tupakan poltto, alkoholin käyttö, yhdyntöjen määrät, kierron pituus) Kummatkin passitettiin verikokeisiin mistä katottiin kaikki sukupuolotaudit. Multa ultrattin munasarjat ja otettiin papa.

Seuraavassa kierrossa oli kierronkartoitus kp4 verikokeet, kp14 ultra kättärillä, follikkeli 2cm, kp24 verikokeet. Ovulaatiota ei tuosta kierrosta tullut.

Seuraavassa kierrossa oli aukioloulta.

mulla todettiin lievä PCO ja sain Clomit.

Eli siitä että sain lähetteen kättärille meni n. 5 kuukautta siihen että sain ekat lääkkeet. (en oo vielä alottanut lääkkeitä)

Vierailija
4/4 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, mutta totta! Eilen oli postissa saapunut kirje Naistenklinikalta!! :o Saimme siis vastauksen 2vrk sen jälkeen, kun tk-lääkärimme laittoi lähetteen. Lääkäriaikakin on jo kahden viikon kuluttua.

En olisi ikimaailmassa uskonut, että asiat lähtevät näin nopeasti. No, tuohan on tietysti vasta ensikäynti siellä, joten sitten vasta joutuu jonoon, mutta uskomatonta silti!

Onko kenelläkään muulla lähteneet asiat näin nopeasti käyntiin? On tämä hurjaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi