Seuraa 

Kävin tänään neuvolassa, ja turvotusta oli tullut niin reippaasti, että terkka alkoi epäillä raskausmyrkytystä. Lisäksi on ollut päänsärkyä ja verenpaine oli mun normipaineisiin nähden hieman koholla.

Lihonut en ole, joten turvotusta on tullut kolmessa viikossa 5kg!!! Näistä 2kg viimeisen viikon aikana. Aika hurjaa. Ja sitä oli jo aikaisemminkin, lähtöpainoon on nimittäin nyt tullut + 18kg eli 53kg ->71kg, huh-huh.

(Mä vielä juon tosi paljon vettä, en pahemmin käytä suolaa, juon ananasmehua ja käyn kävelyillä, eli kuinkahan paljon sitä turvotusta olisi ilman näitä...)

Kävin saman tien labrassa verikokeissa ja tulokset saan huomenna. Nyt näin yötä vasten rupesi kuitenkin asia vaivaamaan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Ovatko epäilyt pitäneet paikansa vai onko ollut väärä hälytys? Millä viikoilla raskausmyrkytys on todettu? Mitä asialle tehtiin? Tuliko jotain ongelmia? Käynnistettiinkö synnytys?

Kiitos kaikista kokemuksista!

täysikuu ja tytär 36+1

Kommentit (13)

Heips!

Mulla todettiin edellisessä raskaudessa (2v sitten) raskausmyrkytys eli pre-eklampsia, mutta aika viime metreillä raskautta. Raskaus oli aivan normaali, kunnes kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa verenpaine alkoi nousta ja alapaine keikkui sadan tuntumassa, mikä on aika paljon... Olo oli tosi turvonnut ja viimeisena kuukautena paino nousi kilo per viikko! Yhteensä kiloja tuli 23, kun lähtöpaino oli 58kg... Sympatiat täältä lähtee sinne päin, koska tiedän miten raskaalta olo tuntuu :))

Pre-eklampsian kolme oiretta ovat siis turvotus, verenpaineen nousu ja proteiinit virtsassa. Mutta älä suotta huolestu! Minä pääsin ainakin erityistarkkailuun ja kävin viimeisen kuukauden ajan joka viikko ultrassa, jossa tarkastellaan napanuoran virtaukset, että vauvalle virtaa ravinteita ja sydänkäyrässä, jossa kuunneltiin vauvan sykettä. Pre-eklampsiassa suurin vaara on se, että vauvan kasvu voi alkaa hidastua, jos se ei saa napanuoran kautta kaikkea mitä tarvitsee tai tarpeeksi happea. Mä itse koin helpottavana sen, että pääsin niin tiheään varmistamaan, että vauvalla on kaikki hyvin.

Verenpaineet nousi niin korkealle noin viikko ennen laskettua aikaa, että " pääsin" kättärille sisään viisi päivää ennen la:ta ja siellä mua tarkkailtiin monta kertaa päivässä. Raskaus käynnisteltiin 2 pvää ennen la:ta ja vauva syntyi tasan laskettuna päivänä. Mulla alapaine huiteli siis siinä vaiheessa jo 110 tietämissä!

Jos verenpaineet on koholla, niin sun pitäisi vaan levätä mahd. paljon. Älä huolestu liikaa, jos oireet sulla kasvaa, niin varmasti vauvaa tarkkaillaan huolella.

Nyt oon raskaana viikoilla 16+2 ja toivon, että verenpaineet pysyisi kurissa. Hyvin harvoin raskausmyrkytys tosin uusii toisessa raskaudessa, onneksi.

Tsemppiä! Laita viestiä tulemaan, jos haluat kysellä vielä jotain muuta:)

Hei, ja paljon voimia sinulle, tiedän myös miltä tuntuu kun epäillään raskausmyrkytystä ja olo on melko huono turvotusten ja verenpaineen nousun takia!!

Itselläni on nyt 6viikkonen poika. Verenpaineet nousivat rv 36+6 ja lisäksi oli valkuaista virtsassa. Jouduinkin siitä suoraan Kätilöopistolle jossa vauvan tilanne tutkittiin ultralla! Turvotusta oli tullut viikossa pari kiloa. Aluksi tilannetta seurattiin tihennetysti neuvolassa 2-3x viikossa, jonka jälkeen jouduin Kätilöopistolle sisään vuorokaudeksi. Ottivat vuorokauden ajan virtsat talteen ja seurasivat vauvaa tarkkaan.

Tämän jälkeen arvot oli edelleen nousussa, eli valkuaisarvot nosi 0,2mg vuorokaudessa, turvotus lisääntyi, päänsärkyä oli ja verenpaineet 135/90 (mulle tosi korkea, kun normaalisti on 110/60). Olin sitten pari viikkoa Kätilöopistolla ns. " avopotilaana" eli menin sinne aina joka toinen päivä aamulla 8-9 välissä ja pääsin kotiin yleensä yhden aikaan. Vauvan sydänääniä kuunneltiin joka kerta, valkuaisarvot ja veriarvot otettiin myös. Välillä jouduin olemaan vuorokauden sisällä, kun he halusivat tarkkailla vauvaa vuorokauden ajan ja kerätä kaiken virtsan valkuaisarvojen tarkistamiseksi. Vauva ultrattiin muistaakseni 1-2x viikossa.

Viikko ennen laskettua aikaa jouduin jäämän kokonaan sisälle, koska valkuaisarvot oli 2,0 paikkeilla ja koko ajan nousivat! Osastolla olin hyvässä hoidossa. Kaksi päivää ennen laskettua aikaa synnytys käynnistettiin ja poikamme syntyi seuraavana päivänä!!

Synnytyksen kulkuun raskausmyrkytys vaikutti itselläni siten, että en saanut mennä altaaseen, enkä suihkuun, koska vauvan sydänkäyriä seurattiin kokoajan! Lisäksi kivunlievitystä annettiin " nopeammin" , koska kipu lisää verenpainetta! Itselläni raskausmyrkytys loppui kun synnytin, eli jo sairaalassa arvot palasivat normaaleiksi!

Paljon voimia sinulle loppuraskauteesi! Voit siinä mielessä olla rauhallisella mielellä, että Suomessa raskausmyrkytykset havaitaan ajoissa ja sinua sekä vauvaa tarkkaillaan tiiviisti!!!

Oonaliinu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihanan rauhoittavaa kuulla teidän kokemuksianne!

Soitin jo neuvolaan ja sieltä vastasi valitettavasti terveydenhoitaja, josta en niin kovasti välitä. On siis aiempia kokemuksia, hän ei oikein kuuntele vaan luettelee aina ns. kirjatietoa eikä kuuntele mitä minulla on sanottavaa.

Verikokeiden tuloksissa oli kuulemma muutoksia, mutta ihan normirajoissa. Terkka vaan luetteli kaikenmaailman " koodejaan" , joista minä en tietenkään ymmärtänyt yhtään mitään.

Tänään on kuitenkin ollut taas aamusta asti tosi paljon turvotusta, jaloissa, käsissä ja kasvoissa, ja päätäkin on vähän särkenyt. Paineitakin olen mittaillut, ovat vaihdelleet 110/60 ja 125/80 välillä. (mulla siis tosi alhaiset paineet normaalisti)

No, jankkasin siinä sitten aikani ja terkka lupasi lopulta lähettää verikokeiden tulokset lääkärille katsottavaksi, ja palata asiaan vielä tänään iltapäivällä. Tästä on nyt 2h aikaa, joten soittoa odotellessa...

" Pahaltahan" nuo oireet kuulostavat, viittaavat hyvinkin raskausmyrkytykseen, mutta toivottavasti lääkäri soittaa pian ja jotain selviää!

Mulla on kahdessa raskaudessa ollut kuvailemiasi oireita, eli mieletön turvotus ja verenpaine on noussut loppua kohden myös huikeisiin lukemiin.

Molemmissa raskauksissa paino nousi 30kg, joka tuntuu aivan hurjalta, kun normaalisti painan 58kg. Liikuin myös molemmissa raskauksissa päivittäin, ja join paljon vettä, söin ananasta ja rypäleitä... mutta turvotus vaan nousi viikko viikolta. Muistan kun olimme ruotsin risteilyllä, ja koko aika meni siihen, kun etsin sopivia kenkiä, jotka mahtuisi jalkaan. Ostin lopulta MIESTEN nahkaläpykkäät. Jalat oli niin turvoksissa ettei muut mahtuneet jalkaan.

Neuvolassa ei asiaa koskaan kummemmin ihmetelty, eikä tutkittu. Olisi ehkä kuitenkin pitänyt.

Synnytykset ovat aina sujuneet hyvin, ja paino myös laskenut alle 6kk sisällä lähtölukemiin. Kauhulla taas odotan turvotusta... se on ainut asia joka harmittaa.

Mulla raskausmyrkytys todettu ekassa ja tässä tokassa raskaudessa ja melkeinpä vielä samoilla viikoilla. Oireina turvotus, päänsärky (ekassa) pissan proteiinit koholla, samoin verenpaineet. Oireena myös sellanen kumman levoton olo, jota ei pystynyt oikein sanoin selittämään. Ekassa toksemia ei päässyt pahaksi, mutta silti käynnistettiin 40+1, koska RR silloin kaikista korkeimmillaan. Ammeeseen en minäkään päässyt, suihkuun onneksi silti.

Kontrolleissa ramppasin niin ekassa kuin tässäkin raskaudessa. Edellisestä raskaudesta en muista kuinka usein, mutta nyt olen neuvolassa mittamassa paineita x2 /vko ja kerran viikossa ä-polilla jolloin ensin ktg-käyrä ja sen jälkeen lääkäri ultraa ja katsoo tosiaan napavirtaukset ja tähän asti vauvalla on ainakin kaikki ollut hyvin. Huomenna taas labrat (kohonneet trombosyyttiarvot) ja maksa-arvoja seuraavat myöskin. Jos näihin tulee jotain äkkinäisiä muutoksia niin käynnistävät kuulemma heti. Vaikka lopen kyllästynyt tähän masuun ja oloon jo alan ollakin, niin silti kyllä toivon että synnytys saisi käynnistyä ihan itsestään..

Nuo jatkuvat kontrollit rasittavat omalla tavallaan, mutta olen kyllä iloinen, että tämä otetaan vakavasti nyt suht lievänäkin ja tiedän että sekä äitiä että vauvaa seurataan jatkuvasti. Neuvlassa terkkakin haluaa aina kuunnella myös sydänäänet vaikkei sen tarviskaan. Pissat stixailen kotona. Lepoa on määrätty mahdollisimman paljon.

En kyllä sinuna jäisi asiassa pelkän neuvolan varaan, vaan soita synnärille ja selitä olosi. Kyllä varmaan pyytävät näytille. Tuo raskausmyrkytys kun on sellanen, että saattaa pahentua ihan hetkessä. (Tarkotus ei sitten ollut pelotella tuolla viimesellä lauseella!)

Toivottavasti asia selviää pian!

Nojanda ja 37 tasan

Verikokeiden mukaan jotkin arvot ovat nousseet, mutta siis normirajoissa vielä. Näin oli kuulemma lääkäri sanonut.

Hieman kyllä epäilyttää, kun en oikeasti luota tuohon terveydenhoitajaan... Hän ei soittanut takaisin, ja lopulta itse tartuin puhelimeen klo 15.50, ja hän vastasi ja jotain takelteli, että hän on yrittänyt tavoittaa mua. En kyllä ymmärrä, mulla on tasan toi yks kännykkä, eikä siihen ole yhtään puhelua tullut...

Mutta siis ei kuulemma mitään hätää, jos tulee entistä kovempaa päänsärkyä tms. niin sitten uusi soitto neuvolaan/synnärille.

Ja sitten sain ne samat lässytykset; sun pitää juoda, käy kävelyllä, makaa jalat ylhäällä jne, ja näitähän minä olen jo pitkään tehnyt, kuten terkallekin sanoin! Ja silti on ranteet, sormet ja kasvot turvonneet, olleet aamusta asti. Paineet on nyt tosin olleet ok, päätä vähän jomottaa mutta se voi tietty johtua muustakin.

Jotenkin vaan edelleen huolestunut olo. =( Suurin huoli tietty vauvasta, mitä jos kaikki ei olekaan hyvin, ja jotain jäikin huomaamatta tuon terveydenhoitajan takia... Jos vaikka kattois vielä huomisen, ja soittais vaikka illalla synnärille, jos ei tämä yhtään helpota...?

Kauheeta tilitystä... =) En haluaisi olla hysteerinen, mutta onhan tässä nyt aika isosta riskistä kyse???

Sympatiat sinulle ap! Tulee ihan oma raskausaika mieleen. Minulla myös tuli hirvittävät turvotukset joihin ei mitkään konstit auttaneet. Verenpaineet olivat myös korkealla ja päänsärkyä sekä yleinen huono ja sairas olo. Proteiinia ei kuitenkaan tullut virtsaan eikä veriarvoihin mitään hälyyttäviä muutoksia. Sain verenpainelääkityksen viimeiseksi 5 viikoksi ja juuri päivää ennenkuin synnytys käynnistyi itsekseen, lähtivät paineet taas nousemaan. Synnytyksessä verenpaineet huiteli 180/110 tasolla.

Kävin myös 10 päivän välein äitipolilla ja kaksi kertaa viikossa neuvolassa tuon verenpainelääkityksen aloituksen jälkeen. Seuranta ja lääkitys helpottivat pelkoa mutta muistan elävästi, miltä tuntui vähän ennen kuin jouduin/pääsin sisälle osastolle lääkityksen aloitukselle, kuinka huolissani olin! Raskausmyrkytys on kuitenkin se mitä ensisijaisesti pitäisi neuvolassa lopuuraskaudessa seurata joten toivotaan että sinäkin pääset kunnon seurantaan ja toivottavasti tauti pysyy aisoissa ja saat synnyttää ajallaan.

Onko virtsassasi todettu proteiineja? Eikös se ole yksi aika selvä merkki raskausmyrkytyksestä?

Ja aivan oikein ota asia esiin vielä uudelleen, nimittäin isoista riskeistä puhutaan: Suomessa äärimmäisen harvinaista, mutta raskausmyrkytys voi pahimmillaan johtaa kouristuksiin ja kuolemaan. Muistathan kuitenkin, että tämä on Suomessa ÄÄRIMMÄISEN harvinaista!!!

Ainoa tapa jolla raskausmyrkytys paranee on synnytys. Toivotaan siis, että sinun tapauksessasi kyseessä ei ole raskausmyrkytys

Hei, minulla tuli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys. Verenpaineet rupesivat nousemaan rv30 jälkeen, samaan aikaan pissassa ilmeni valkuaista ja turvotuksia oli jaloissa. Jouduin osastolle makaamaan ja sielläpä sitten makoiltiin tarkkailtavana niin kauan kunnes vauva syntyi hätäsektiolla rv 35+2. Tuolloin olo oli ihan hirveä, päätä särki. Verenpaineet sektion jälkeen oli 205/105 ja jouduin teholle. Veriarvot olivat huonot, maksa-arvot heittelivät jne. Ja jos sektiota oltaisiin siirretty parilla tunnilla, minua ei olisi voitu leikata kun vereni ei olisi enää hyytynyt ollenkaan. Teholla minuun pumpattiin verta ja verenpainelääkkeitä suoraan suoneen. Vauva joutui keskolaan, onneksi hänelle ei tästä raskausmyrkytyksestä tullut mitään oireita tai jäänyt mitään. Minulla oli vain nämä oireet ja " heikko happi" . Olin 3 päivää teholla ja se jälkeen vielä viikon osastolla. Vauva pääsi 2vk keskolassa olon jälkeen kotiin.

Suosittelen seuraamaan oireita ja ottamaan heti yhteyttä synnytyssalille jos tunnet olossasi muutoksia huonompaan. Raskausmyrkytyksen oireet voivat pahentua niin äkkiä. Minullekin lääkäri sanoi edellisenä päivänä ennen hätäsektiota että katsellaan pari viikkoa ja käynnistellään sitten synnytys. Mutta yhden yön aikana oireet pahenivat niin että oli pakko kiidättää leikkuupöydälle.

Olen nyt toista kertaa raskaana, viikkoja on 29+2 ja tulossa on kaksoset. Toivon että tämä raskaus menisi vähän paremmin kuin edellinen. Joudunkin kulkemaan polilla ja neuvolassa kontrolleissa usein ja kotiin piti hommata verenpainemittari ja pissat pitää myös stiksata kotona.

Onnea odotukseesi!!

t. hipe80

Ekan kanssa oireet alkoivat aika loppuvaiheessa proteiinin ilmestymisellä pissaan. Muutamassa päivässä paineet kohosivat tosi ylös ja jouduin osastolle. Siellä annettiin verenpainelääkettä, mikä ei juuri tehonnut, joten synnytys käynnistettiin vk:lla 39+0 Turvotusta ei kauhesti ollut.

Toisen kanssa paineet nousivat viikon 32 tietämissä, turvotusta oli jonkin verran, ja proteiinia alkoi tulla ehkä viikolla 36. 38+0 käynnistettiin.

Kolmannelta sama homma alkoi taas vähän aiemmin eli viikkoja taisi olla noin 28. Tämä eteni onneksi hitaammin, ja sain viimeiseksi kuukaudeksi verenpainelääkityksen, jonka ansiosta päästiin viikolle 39+3 muistaakseni. Kotona sain itse mittailla valkuaisia ja paineita ja muutaman päivän välein kävin äitipolilla ultrassa. Turvotusta en muista olleen kovin paljon.

Nyt mulla on viikkoja kasassa 34+3, ja verenpaineet ovat sellaiset 135/90 ja turvotusta on tullut hirveästi. Jos makoilen koko päivän, pysyvät paineet kurissa, mutta jo pelkkä istuminenkin nostaa niitä. Viikon päästä (ellei sitä ennen olo pahene merkittävästi) katsellaan lääkityksen aloittamista. Äitipolilla olen käynyt nyt kerran tämän takia, mut asumme 450 kilometrin päässä sairaalasta, joten siellä ei niin vaan ravata ultrassa. Olo ei ole hyvä, mutta siedettävä.

Minulla todettiin ensimmäisessä raskaudessani pre-eklampsia muistaakseni, kun viikkoja oloi 37. Oireena oli lähinnä verenpaine ja leophoitoa suositeltiin. Kun viikkoja oli 37+5 minut otettiin sisään sairaalaan ja 38 päätettiin synnytys käynnistää, koska oli huonovaointisuutta ja vähän näköhäiriöitä. Turvotusta ei ollenkaan!

Istukka oli pieni (n. 400 g) ja kalkkeutunut, vaikka en edes polta. Poikamme ei ollut kovin suuri 3 kg ja 47,5 cm.

Toisessa raskaudessa raskausmyrkytystä ei tullut. Toinen poikamme syntyi 40+6 melkein nelikiloisena ja 52 cm pitkänä. Toivotaan, että saat odottaa loppuun asti ilman raskausmyrkystrystä!

Mulla noi paineet neuvolassa näyttää aina " huippulukemia" eli jotain 150/87 (noilla mennään), mut kotona ku saa rauhassa mittailla, jonka muuten olen ottanut päivittäin tavaksi, niin näyttää 116/73 tai noilla hujakooin aina.

Eli ei kai mun tarvi olla huolissaan? Kotona on uus kunnon mittari ja saman merkkinen mitä neuvolassa et ei laitteessakaan voi vikaa olla =) toivottavasti.

Mitään oireita ei ole ollu joka viittais myrkytykseen, onneksi, raskausviikkoja nyt takana 22+4

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat