*(.)(.)(.)* Ensikot Viikkoon 47 *(.)(.)(.)*
Ihanaista alkanutta viikkoa kaikille:D
Ja Viime viikon jutut löytyy täältä:
http://www.vauva.fi/web/vauva/keskustelut?_forum_WAR_perhe_action=viewT…
Ja mukaan matkaan vielä Enskojen Esittelytkin: Sahra, kirjoittaisitko omasi myös?:) Berrylle päivitin tuon KOS:sin synnäriksi. Olisiko muita päivityksiä jollakin?
ENSIKOIDEN ESITTELYT
Korka
Molemmat vm. 1982, Helsingissä asumme, synnytyssairaala NKL ja LA 27.9.08. TYTTÖ SYNTYI 9.10.2008 <3
SadeOrkidea
-85 ja mies -86, asuinpaikka : Mikkeli, synnytyssairaala on MKS, LA 14.10.08. TYTTÖ SYNTYI 21.10.2008 <3
Ruskanodotus
28 (-79), mies 27 (-80), asuinpaikka Pohjois-Lappi, synnytys Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä (jos sinne asti ehditään), LA 8.11.08
Pariisitar
vm. 1982, miehus 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA 24.12.08
Stiin@
-78 ja mies -79. Asutaan Pietarsaaressa mutta ollaan alunperin etelä-Suomesta kotoisin. Synnäri joko TYKS tai paikallinen. Laskettuaika on 24.12.08
Lorelai_79
molemmat 29 v (-79), synnytyssairaala on Jorvi, ja la on 20.1.2008
Miiru84
Minä 24 (-84) ja mies 28 (-80), asutaan pohjanmaalla ja synnytyssairaala on Keski-Pohjanmaan keskussairaala. La 5.2.09.
Tilda_
27v, asumme Helsingissä ja LA on 14.2.09
AngelEye-86
Minä 22 (-86) ja mies 21 (-87), asuinpaikka Lounais-Lappi, synnäri LPKS ja LA 14.2.09.
Liippa
-83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.09
Santtu-82
26 (-82) ja mies 27 (-81), asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.09
Pipetti_81
27 (-81), mieheni 29 (-79) laskettuaika 3.4.09 ja TYKSissä ois tarkotus synnyttää.
Berry-1
molemmat -79 ja la 2.5.09. Synnärinä KOS.
(.) : nyt tämä Enska hipsuttelee lenkille ja sitten neuvolaan, tihennettiin tosiaan noita käyntejä, kun pieni pelko pre-eklmapsian suhteen kummittelee (verenpaine noussut lievästi taasen)...parempi se onkin olla mielummin vaikka liian varovainen näissä jutuissa! Äippäloma alkaa virallisesti huomenna (joten mikäs siellä neukkulassa ravatessa, hih), eli hurjaa vauhtia aika menee; saikulle jäämisestäni on nyt 5viikkoa... ja LA vaan lähenee:) Jo alkaa jännittää ensikohtaamisemme Tontun kanssa<3
Palataan taasen:)
pariisitar&tonttu
rv34+5
Kommentit (12)
kurkkimassa kävin täällä taas ja ajattelin jättää jälkeäkin :)
pariisitar: oli tosi kiva, kun kävit viime viikolla kylässä! ihanaa saada aina aikuistenkin seuraa ja vielä kivempi tietysti, kun seura on samanhenkistä ja samat aiheetkin kiinnostaa :) kertoilehan sitten, mitä neukkulassa sanottiin.
me ei käyty 4D:ssä, mutta olen kuullut vain positiivista palautetta asiasta :) me jotenkin tajuttiin koko asia aika myöhään ja toisaalta meillä niitä ultria oli ylimääräisiä muutenkin (ensin np-ultra, sitten ylimääräinen odotteluajanultra, kun rakenneultra meni niin myöhäiseksi ja vielä rakenneultran jälkeen kasvukontrolliultra. nämä siis nkl:lla, lisäksi neuvolalääkärin yhteydessä kaks ultraa.)
kiva myös, että uusia on tullut tännekin :) eli hyvän paikan sahra löysit, minua ainakin auttoi kovasti, kun sai jutella odotusjuttuja ja aika myöhään minäkin löysin tämän foorumin. varmaan samoilla viikoilla kuin sinä. sitten voi jatkaa tonne vauvaenskapuolelle jutteleen samojen tyyppien kans :)
meillä menee varsin mukavasti. illat tosin olleet nyt parina päivänä vähän hankalampia, aada ei oikein tyytyisi nukkumaan... aiemmin tämä oli ongelma päivisin. noh, tässähän tätä rytmiä ja arkea haetaan ja onneksi tosiaan itse saa olla kotona eikä tarvitse tehdä mitään kummallista - jaksaa elää vauvan rytmien mukaan.
sadeorkidea oli kirjoitellut siitä, kun yksin jääminen ahdistaa vauvan kanssa ja meilläkin oli sitä alkuaikoina... mutta nyt kun vaunuilla saa mennä ulos, niin tietää, että lapsen saa hiljaseksi, jos ongelmia tulee :) illat on tietenkin sitten asia erikseen... minä kun olen iltauninen ja jos on sattunut näitä valvomisia, niin mies on sitten hoitanut. minä aamuvirkkuna jätän taas miehen aamulla nukkumaan, jos silloin valvottaa :) mutta silloin en niin mielelläni yksin olisi. eikä me ollakaan kuin yksi ilta oltu kaksin, kun mies lähti tuulettumaan.
torstaina lähdemme pohjanmaalle mummulaan ja ensimmäinen junareissu kestääkin sitten 6,5h... saas nähdä miten menee!
hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
korka ja aada melkein 6vk
Ihana pakkasaamu oli tänä aamúna ja oikeen harmitti kun ei töihin voinut mennä sairaslomalla kun olen!
täällä ollaan laittamassa kotia kuntoon mutta kovin hitaasti edistyy kun on puhti pois ja vanha kämppäkin pitäisi siivota! olin siellä jo pari tuntia puunaamassa mutta kun on monta vuotta asunut niin ne jäljet on piukassa. ja kun eilisen muuton aikana tuli vettä niin kaikki paikat on kurassa.
perjantaina oli muuten neukkula ja taas onneksi kaikki kunnossa. kyllä meidän masuasukki on välillä liiankin pirtsakka kun ei meinaa pysyä nahan sisäpuolella...
musta tuntuu että mä olen hidas tän asian suhteen kun en ole hankkinut vielä yhtään mitään vauvaa varten, no ehkä juuri tän muuton takia mut kuitenkin. seuraava hyvä este on alkava remontti.
että näin meillä tämä viikko alkanut!
Santtu 23+5
Tämä ensikko on lomaillut muualla Suomessa koko viime viikon, eikä ole juuri koneella käväissyt. Taisi sitä ennenkin olla hieman pitkä tauko kirjoittelussa, nyt ryhdistäydyn :)
Tervetuloa mukaan Sahra! Porukka on tosi kiva, ja miun mielestä ensikoissa on juuri se ihanaa että mitään kysymyksiä ei tyrmätä tyhminä, kaikkea saa kysyä :)
Pariisittaren vauveli oli kääntynyt raivotarjontaan, -tuota tarjontaa täälläkin vähän jännitetään, kun ainakin potkuista päätellen on koko ajan majaillut kyllä lähinnä istuma-asennossa, tai jokseenkin poikittain :D Missä vaiheessa teillä muuten on neuvolassa katsottu ensimmäisen kerran, miten päin vauva mahassa on? Mulla ei ole vielä katsottu kertaakaan, mutta ensi kerralla ajattelin pyytää neuvolantätiä antamaan edes jonkinlaisen arvion siitä miten päin vauveli siellä majailee...
Berrylläkin jo hienot viikot! Me ei käyty 4D -ultrassa, mutta oon kanssa kuullut siitä kovasti hyviä kokemuksia!
Mukavaa äitiysloman alkua Stiinalle! Toivottavasti siun flunssa on jo helpottanut, nyt on kuulemma syksyn aikana ollut tosi pitkiä ja sitkeitä flunssia liikkeellä.
Korkalle ja Aadalle vilkutuksia! Teillä pitkä junamatka mummulaan edessä, -junassa pystyy onneksi liikkumaan, matka menee varmasti hienosti! Mukava kuulla siun kuulumisia vauvan kanssa :)
Santulla muuttohommat meneillään, tsemppiä ja jaksamista sinne! Se on toisaalta hirmuisen mukavaa, mutta onhan se raskastakin kyllä!
Meillä on perjantaina neuvola, alkoivat olla nyt parin viikon välein. Vointi on hyvä, ja vauva potkii nyt jo hurjan voimakkaasti, Ihanaa :) Oikeassa asennossa vaavi ei tosiaan taida olla kuten tuossa aiemmin kirjoittelinkin, mutta ehtiihän toinen vielä kääntyä :) Kovasti odottelen jo tammikuuta, sujuis vaan kaikki siihen asti hyvin! Synnytyskin on alkanut mietityttää, kun alkaa nuo viikotkin jo kolmosella ;) Joku kyseli myöskin joko joulua odotellaan, -minä tykkään joulusta ihan hirveästi :) Ihan kohta laitan jouluvalotkin, vielä kun pari viikkoa maltan :)
Nyt taidan kipaista tästä pyykkiä laittelemaan, voikaahan paksusti ja hyvin!!
Lorelai 30+6
Kiitos Korka itsellesi, oli ihana taasen nähdä:) Tuntuu, että aika menee kahvitellessa aina niin nopiasti, kun on niin paljon juteltavaa. Hienostihan teillä on alkanut tuo arki sujua jo Aadan kanssa ja ihanaa, kun olette päässeet hyvin liikkeellekin (jopa ulos syömäänkin, luin tuolta vauvapuolelta). Muistelisin jostain lukeneeni että alle 3kk ikäselle ei käytännössä pysty rytmiä opettamaan, vaan vauvalla on oma rytminsä. Neuvolan perhevalmennuksessa painotettiin, että tottakai on silti hyvä luoda rutiineja, tyylin tiettyyn aikaan hereillään, tehdään aamutoimet, ulkoillaan, illalla taasen tiettyyn aikaan otetaan iltakylpy, rauhoitutaan tiettyyn aikaan iltapuuhiin, yöllä vain syötetään ja tehdään ihan minimijutut yms. Niin, ja ihanaista matkaa teille kotikulmille:) Tekee hyvää päästä vähän irrottautumaan arjesta, ja relailet sitten kunnolla, kun isovanhemmat kuitenkin tohkeissaan hoitelevat tyttöstä:)!
Kiva kuulla Lorelaista, olit ehtinyt lomaillakin, kuulostaa hyvältä! Kumma juttu muuten noissa raskausviikoissa: kun rv 30 täyttyy, alkaa synnytys pyöriä mielessä ihan erilailla:) Kyselit tarjonnan seurannasta neuvolassa: meillä ekan kerran sitä katsottiin tokalla lekurikäynnillä (rv28 hujakoilla
-> tosin hassua, koska vauvallahan vielä paljon tilaa vaihtaa asentoa useaan kertaan), ja siitä edespäin joka kerta on laitettu merkintä tarjonnasta äitiyskorttiin. Rv36 neuvolalääkärikäynnillä sitten tehdään se tarkempi arvio ja tarvittaessa lähetetään äitiyspkl:lle konrolliin. Näin ainakin meilläpäin.
Santulle jaksuja muuttorumbaan. Palkinto muuttorutistuksesta ja remontista on kyllä mitä mainioin (oma koti), mutta onhan se välillä aikamoista itkua ja hampaidenkiristelyä...siispä omien voimien mukaan puuhastelua:)
.....
....kone herjasi liian pitkää viestiä...onnistuiskohan nyt...
Täällä ollaan hiukan kaksijakoisissa tunnelmissa; toisaalta tuntuu, ettei malttaisi odottaa Tontun kanssa ensikohtaamistamme ja toisaalta taasen uhkaa iskeä paniikki, kun tuntuu, että olisi vielä niin paljon puuhaa (mm ruoan tekoa pakkaseen, pikku pintaremppaa/stailausta uudehkossa kodissamme, kuten yhden seinän maalaus ja pinniksen laitto keväälle; äidin kanssa ajateltiin petsata pinnis muuhun kalustukseemme sävyltään sopivaksi...), vaikka Tontun tavarathan ovat jo valmiina...Oliko muilla tällaisia ajatuksia, esim. jo vauvautuneilla Enskoilla la:n lähestyessä?
Eilen tosiaan oli aika neuvolapainotteinen päivä: ekana normikäynti (tai siis ekstrakäynti, kun RR noususuunnassa) ja sitten illalla vielä vika perhevalmennus. Neuvolassa seurantalinja jatkuu: verenpaine yhä juuri hilkulla, onko huolestuttavaa vai ei (lähellä 140/90 luokkaa). Pissa kuitenkin yhä puhdas (huh), päänsärkyjä ei ole ja turvotuksiakin tosi vähän. Tonttu yhä rt:ssa, sykkeet ok, sf-mitta 30,5cm, painoa plus 800g/vko (öhöm), sain lisäksi liikeseurantalomakkeen, ja naurettiin tädin kanssa, että verenpaineet nousee miulla jo lomakkeestakin (ja nousivatkin, en mie mitenkään herkkä ole...), siis siitä, jos joudun pakolla aloittamaan liikkeiden seurannan. Lomake kuitenkin annetaan ilmeisesti rutiininomaisesti onneksi vaan sitä varten, jos huomaa, että vauva on ollut koko päivän oudon hiljainen, niin sitten voi aloittaa liikelaskennan.
Perhevalmennuksessa käytiin tällä kertaa läpi parisuhdetta, siis mikä muuttuu, kun vauva tulee taloon ja miten suhdetta tulee muistaa hoitaa. Ihan hyviä asioita käydä säännöllisesti läpi, tyyliin kaikkia pikku jutskia, kuinka toista voi huomioida arjessa. Ei siis esim. näitä keskustelunaloituksia: "kun Sä AINA teet niin ja näin ja et KOSKAAN tee sitä ja tätä ja tota..." :D Meillä oli ihan pikkuryhmä paikalla ja oli tosi kivaa ruotia porukassa aihetta vähän syvällisemminkin, huumorin säestyksellä:)
Lisäksi puhuttiin siitä, että vauva voi herättää negatiivisiakin tunteita (kun äiti on väsynyt ja vauva vaan huutaa esimerkiksi) ja sekin on aivan normaalia. ja kuinka tärkeää on, että ne voi pukea sanoiksi ja purkaa vaikka kumppanille, ilman, että se kohdistuu vauvaan. Jari Sinkkonenhan (tunnettu lastenpsykiatri) ajattelee äitiä (vauvan hoitajaa) sellaisena säiliönä, joka vastaanottaa vauvan kaikki tunteet ja johon vauvan on ne turvallista purkaa niin, että vauva saa silti tarvitsemansa hoivan, rakkauden ja positiivisen vastakaiun. Ylipään perhevalmennuksesta jäi hyvä maku, vaikka paljon olikin tuttuakin asiaa. Minkälaisia ajatuksia muilla on jäänyt perhevalmennuksesta? Stiinalla ja Lorelailla on viikkojen perusteella jo kokemusta ainakin?
Jopas taasen innostuin kirjoittamaan romaanin...kuten huomaa, aika paljon pyörii mielessä nämä ajatukset, miten alku vauvaperheenä tulee käynnistymään. Onneksi ollaan miehuksen kanssa työstetty asiaa jo paljon. Neuvolan mukaan olisi tutkittu, että parhaiten pärjätään sellaisissa vauvaperheissä, jossa ennen vauvantuloa olisi jo kumppanin kanssa mietitty hiukan työnjakoa ja arjenhallintaa. Joten keskustelu kotona asian tiimoilta jatkuu...:) Joka tapauksessa miusta on hyvä, että neuvolassa mietitään synnytyksen ja itse raskaudenkulun lisäksi vauvantuloa myös muilta kanteilta, koska onhan hyvä parisuhde ja onnelliset vanhemmat vauvalle kuitenkin se mitä parhain onni ja turvallisin koti. Mutta nyt tämä romaanin kirjoittanut ihan hassu enska poistuu paikalta miettimästä syntyjä syviä lounaan laittoon:) Kiva, jos jaksoitte lukea:D
mukavaa päivää kaikille toivottaa,
pariisitar&tonttu
rv34+6 (ja huomenna vaihtuu taas viikot, jihaa)
Hellurei !
Minä en nyt kertakaikkiaan osaa tuonne vauvapuolelle kirjoitella vielä , kun korkakin kerran käy täällä välillä piipahtamassa ;) Minäpä kirjailen siis tänne vielä, kun täällä tuttuja on :)
4D:stä,
käytiin Tiina Posalla lahdessa. Ihana lääkäri ja tosi kiva kokemus! Siitä on jo niin kauan aikaa et ei kumpikaan muisteta paljon maksoi ...mies muisteli et kelakorvauksien kanssa 100e ?
korka,
Meillä menee aivan samanlailla ! Mies hoitaa iltaisin ja minä aamuisin ...en vaan kertakaikkiaan pysy hereillä enää 23 jälkeen :D Toisaalta tosi kiva juttu että sattuu menee näinpäin, ettei kumpikin ole yhtä aikaa väsyneitä.
Oletko Aadalle antanut kertaakaan äidinmaidonkorviketta ? Minä olen joutunut antamaan silloin tällöin. Neitillä on tapana lupsuttaa tissiä joskus niin usein että iltaisin ei enää tule maitoa kun tarvisi ! Päivisin kun olen yksin, niin en kertakaikkiaan vaan joskus jaksa kuunnella sitä huutoa ja annan sitten tissiä. Neiti meinaan raivostuu mun sylissä poikkeuksetta kun haistaa maidon, vaikka ei olisi nälkäkään. Aikaisemmin annettiin tuttelia mutta nyt siirryttiin NAN-maitoon, oon kuullut että siitä tulee vähemmin vatsavaivaa.
Mua vähän ärsyttää kun tuo äidinmaidonkorvike on jotenkin "paha asia", ainakin mun tuttava ja sukulaispiirissä... Mutta totuushan on se että aika moni on pelkällä korvikkeella kasvanut ihan normaalisti ja terveesti isoksi : ) Tottakai äidinmaito on parasta ravintoa ja ihana hetki vauvalle olla äidin kainalossa ! Mutta silti ollaan välillä annettu korviketta jos olen itse ollut kaupassa ja neiti on herännyt uniltaan tms. Tai jos ei iltaisin saada mitenkään nukahtamaan niin 20ml lämmintä maitoa on kuin nuijanukutus ! :D
Onko Aada oppinut tutille ? Meillä sitä yritetään harjoitella, eilen oli tutti suussa jopa 10min !! Vaikka siitäkin on paljon keskustelua ollut, onko tutti hyväksi vai ei, mutta mä koen sen pelastukseksi ! :D
Kerrohan sitten miten teidän pitkä junareissu meni !
Pariisitar oli kirjoittanut ihanan pitkän ja pohdiskelevan tekstin : ) Piti ihan pariin kertaan lukea !
Voin ainakin myöntää että minulla oli aivan samanlaisia ajatuksia lasketun ajan lähestyessä. Aina ajattelin että "no ei se vielä synny", että kerkeän tehdä sitä ja tätä ja tuota. Mutta iltaisin pyöri synnytys mielessä ja tuli hirveä paniikki kun tajusin että lähtö voi tulla vaikka tänä yönä !
Taidat olla samanlainen verenpaineen nostelija kuin minäkin ;) Mulla ei enää edes mitata neuvolassa, vaan saan mitata aina kotona lainamittarilla , kun neuvolassa tulokset huitelee ihan katossa.
Parisuhteesta ,
On kyllä äärimmäisen tärkeää keskittyä siihen...ensimmäiset viikot menee vauvahuumassa, mutta sitten alkaa väsymys painaa päälle. Mekin aina öisin saadaan riita aikaiseksi kun kumpikin on aivan rättipoikkiväsyneitä. Mutta siinä on sekin hyvä puoli et sitten aamulla ei enää edes muisteta mistä ollaan riidelty :D Vauvanhoidosta yleensä.
Mutta kyllä on hiipinyt ajatus mieleen että millon ihmeessä tässä on aikaa viettää kahdestaan ? Ollaan saatu kyllä mun vanhemmilta kutsu mennä saunomaan rantasaunaan ,kun mummi ja vaari hoitaa vauvaa. Se kuulostaa ihan luksukselta !
Negatiivisista tunteista,
Mulla oli tosi inhottavia ajatuksia sairaalasta kotiinpääsyn jälkeen. Itkin paljon ja mietin että olis vaan kannattanut käyttää ehkäisyä ! Nyt onneks on tilanne vähän rauhoittunut ja on alkanut tutustua uuteen tulokkaaseen ja tuntea niitä hyviä ajatuksia ja rakkautta vauvaa kohtaan ! Se rakkaus on niin suuri että en edes tajua miten se voi mahtua omaan sydämeen !! Ihan hassua, mutta välillä itkettää ihan siitä kuin älyttömän tärkeä ja ihana tuo pieni tuhisija on.
Mutta pointti oli se että niitä ajatuksia ei tosissaan kannata säikähtää...Puhuminen auttaa. Yllättävän monella on ollut aivan samanlaista, kun vaan älyää ottaa puheeksi !
Jos tää toinen romaanin kirjottelija lähtis tästä aamupalan ääreen !
Ps. Nimiäiset meillä on 29.11 !
Sadeorkidea ja pikkurinsessa 4vkoa ja 1pvä
Tässä siis myös meiän esittely: Helsingissä asustellaan, minä -85 ja mies -83. LA 22.2.09 ja Kätilöopistolle menossa.
Kävin tosiaan eilen kontrollissa ja saikkua taas napsahti, oon nyt ollu jo 2 viikkoa kotona ja ainaski toiset kaks edessä. onneks ei ollu kuiteskaa kohdun suu auki, pehmeä vaan ja kohdunkaula lyhentynyt 3 senttiin, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että jos en lepäile niin tilanne voi pahentua. :( Kovasti oisin töihin halunnut... saan kuulemma mennä kokeilemaan parin viikon päästä, jos sillon ei oo tilanne muuttunut tästä.
Toivottavasti Pariisittarella ei ollut nyt kovin korkeat ne verenpaineet ja kaikki oli hyvin neuvolassa. Ei tartte montaa viikkoa sinnitellä niin saat jo vaavin syliin! :)
Miten te ootte muuten nukkuneet? Mä en oo nukkunu kunnon yöunia kohta kolmeen viikkoon, nukun kerralla pari tuntia ja sitte oon pirtee ku peipponen. Mies on ihan ihmeissään kun unikekovaimo riekkuu yöt kuuraten keittiötä ja kylppäriä yms. Hormonit... :D
Meille syntyi viime viikon keskiviikkona 12.11. (rv 40+4) auringon laskiessa klo 14:30 puutarhatontun näköinen poika, jolla oli syntymäpituutta 51,5 cm ja painoa 3180 g. Hoikka ja pitkä, kuten etukäteen veikattiinkin.
Odotus ehti käydä aika stressaavaksi, kun jäin silloin kaksi ja puoli viikkoa sitten osastolle odottelemaan raskausmyrkytysoireiden vuoksi. Oireet pysyivät stabiileina, joten sain ulkoilla, mutta kyllähän se sairaalaelämä muuten kävi tylsäksi: oikea kylki, vasen kylki, olisko vähän aikaa selällään? Synnytys oli tarkoitus käynnistää juuri tuona samana keskiviikkona, kun poika päätti tulla maailmaan omin avuin. Olin itse tosin edellisiltana päättänyt, etten sittenkään halua käynnistystä, joten olisiko poika kuullut äidin toiveen?
Synnytys oli minun kohdallani aivan upea kokemus. Voisin uusia rumban viimeistä puolta tuntia lukuunottamatta vaikka tänä iltana. Aamuyöllä neljän jälkeen tunsin ensimmäisen supistuksen, joka "tuntui joltain". Supistuksia tuli 7-10 minuutin välein ja puolentoista tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen uskoin, että nyt se vihdoin tapahtuu. Kävin ilmoittamassa ilouutisen hoitajalle ja menin suihkuhuoneeseen soittamaan miehelle, että "nuku vielä vähän aikaa, mutta tule sitten tänne synnyttämään mun kanssa". Mies oli ollut valmiiksi paikkakunnalla jo edellisestä perjantaista saakka, joten uni ei kuulemma enää siinä vaiheessa tullut kaverin olohuoneen lattialla...
Suihkun jälkeen pakkasin tavarani, kävin aamupalalla ja sain suolentyhjennyspalvelun. Vähän ennen kymmentä siirryimme miehen kanssa synnytyssaliin, missä ensimmäiseksi himmennettiin valoja lievän päänsärkyni vuoksi, laitettiin Vesa-Matti Loiria taustalle soimaan ja mies hoksasi pyytää terapiapallon, jonka päällä istuskelin avautumisvaiheen ajan. Saliin tullessa kohdunsuu oli nelisen senttiä auki ja supistuksia tuli 4-5 minuutin välein. Supistusten ajan mies painoi lämmintä pussia alaselkääni vasten, paineli akupisteitä käsissäni ja jaloissani sekä hengitteli kanssani samaan tahtiin. Se riitti kivunlievitykseksi ihan loppumetreille. Tunti ennen synnytystä passitin miehen vielä kanttiiniin kysymään, olisiko heillä pelikortteja. :) Kätilöillekin tuli yllätyksenä, että yhtäkkiä supistuskipujen voimistuessa olin jo 8 cm auki. Siinä vaiheessa , noin puoli tuntia ennen pojan syntymää, olisi kelvannut mikä tahansa kivunlievitys, mutta ehdin vain imaista ilokaasua viiteen viimeiseen supistukseen. Ponnitusvaihe kesti 10 minuuttia ja pinnistelin kyljelläni, puoli-istuvassa asennossa. Isä lohkaisi siinä 8 minuuttia ennen h-hetkeä, että jos hän tässä vaiheessa kävisi vessassa. Minä katsoin miestä maskin takaa kauhuissani ja kätilö tuumasi, että nyt ei enää ehdi.
Ja sitten meistä tuli äiti ja isä ja kaikki muuuttui. J J J Poika on terve ja tyytyväisen oloinen. Syö hyvin tissiä ja nukkuu sikeästi muutaman tunnin pätkissä PÄIVÄLLÄ. Yöllä sitten haluaisi seurustella tai ainakin roikkua tissillä. Olen nukkunut sitten itsekin päivällä, joten vielä ei ole päässyt kertymään univelkaa. Ruokahalut on kuin hevosella - onneksi, sillä kaikkien niiden neljän raskauskilon lisäksi kropasta on karissut jo 3,5 "ylimääräistä" kiloa. Olo on kuitenkin energinen ja niin onnellinen, etten osaa sitä sanoiksi pukea.
Pariisittarelle kärsivällisyyttä viime metreille. Tuo kaikenlaisesta pienestä puuhastelusta huolehtiminen kuulostaa tutulta. Minäkin sain sen liikelaskentaohjeen, jota naurettiin miehen kanssa, että lääkäri antoi sen varmaan siksi, että olisi edes jotain tekemistä, kun on kehoitettu lepäämään.
Mukavaa, että tänne on tullut paljon uusia, aktiivisia kirjoittelijoita. Minä siirryn pikkuhiljaa myös tuonne vauvapuolelle, mutta käyn varmaan täälläkin vielä jonkin aikaa kurkistelemassa kuulumisia. Ihanaa odotusaikaa kaikille teille! Vaalikaa vatsojanne, kumpua tulee vähän ikävä jälkikäteen, vaikkei sitä aina tykimpien potkujen aikana uskoisi. Tosin olen kyllä vähän kiintynyt tähän pieneen, pehmeään pömppäänkin, jonka iho on hassun tuntuinen. :)
Ruskanodotus ja 9 päivän ikäinen Frank
Piti tulla hiukan päivittelemään Enskojen esittelyjä:) Kun on kerta uusia Enskoja ja Enskavauvoja:)
ENSIKOIDEN ESITTELYT
Korka
Molemmat vm. 1982, Helsingissä asumme, synnytyssairaala NKL ja LA 27.9.08. TYTTÖ SYNTYI 9.10.2008 <3
SadeOrkidea
-85 ja mies -86, asuinpaikka : Mikkeli, synnytyssairaala on MKS, LA 14.10.08. TYTTÖ SYNTYI 21.10.2008 <3
Ruskanodotus
28 (-79), mies 27 (-80), asuinpaikka Pohjois-Lappi, synnytys Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä (jos sinne asti ehditään), LA 8.11.08. POIKA SYNTYI 12.11.2008<3
Pariisitar
vm. 1982, miehus 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA 24.12.08
Stiin@
-78 ja mies -79. Asutaan Pietarsaaressa mutta ollaan alunperin etelä-Suomesta kotoisin. Synnäri joko TYKS tai paikallinen. Laskettuaika on 24.12.08
Lorelai_79
molemmat 29 v (-79), synnytyssairaala on Jorvi, ja la on 20.1.2008
Miiru84
Minä 24 (-84) ja mies 28 (-80), asutaan pohjanmaalla ja synnytyssairaala on Keski-Pohjanmaan keskussairaala. La 5.2.09.
Tilda_
27v, asumme Helsingissä ja LA on 14.2.09
AngelEye-86
Minä 22 (-86) ja mies 21 (-87), asuinpaikka Lounais-Lappi, synnäri LPKS ja LA 14.2.09.
Liippa
-83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.09
Sahra
Minä -85 ja mies -83, Helsingissä asustellaan. Synnytyssairaala Kättäri ja LA 22.2.09
Santtu-82
26 (-82) ja mies 27 (-81), asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.09
Pipetti_81
27 (-81), mieheni 29 (-79) laskettuaika 3.4.09 ja TYKSissä ois tarkotus synnyttää.
Berry-1
molemmat -79 ja la 2.5.09. Synnärinä KOS.
Ihania uutisia täällä, juuri aamulla mietinkin Ruskanodotusta (ja ehdittiin me jo Korkankin kanssa pähkäillä, että onhan kaikki ok), siis Tuhannesti ONNEA koko perheelle Pikku-Prinssin syntymän johdosta. Kiitos myös synnytyskertomuksesta! Ihana juttu, että kaiken huolen jälkeen itse synnytys meni noin hyvin ja (ihan hyvän kokoinenkin) pikkumies oli varmasti mitä parhain palkinto<3
Sadeorkidea: kiitos pitkästä vastauksestasi pohdintoihini:) Kiva kuulla muidenkin ajatuksia, kun tuntuu, että itse prosessoi tätä kaikkea ihmeellistä (odotus, synnytys, vauvantulo, vauva-arki, parisuhde, vanhemmuus, kasvatus jne jne jne...) niin hurjasti. Ekanakin tuosta imetyksestä: en tajua, miten siitä on nykyään tehty melkeinpä jonkinlainen hyvän äitiyden mittari:( Miusta se on täysin kohtuutonta äideille! Kyllä jokainen äiti varmasti ajattelee lapsensa parasta ja yrittää imettää- ja jokainen äidinmaitotippa on vauvalle tärkeä, mutta korvike ei ole sen huonompaa. Joten anna ihmeessä NAN-maitoa, jos se helpottaa teitin arkea. NAN muuten aiheuttaa vähemmän vatsanväänteitä kuin Tutteli, olin aikoinaan lastenosastolla sh-harjoittelijana, ja siellä käytettiin sen takia pelkkää NANia.
Kirjoitit hyvin tunteistasi Vauvaa kohtaan, ihana kuulla, että on oikeasti yleisinhimillistä olla joskus väsynyt ja kiukkuinen, vaikka Vauva onkin maailman rakkain ja tärkein asia. Ja mitä tulee yhteiseen aikaan ja parisuhteen hoitoon, uskon samoin, että hyvä keskusteluyhteys miehuksen kanssa on se kaikista tärkein juttu. Mutta ei vähätellä isovanhempiakaan (yms tukiverkostoa), joten menkää ihmeessä nauttimaan yhteisestä saunahetkestä miehuksen kanssa ja antakaa pikkuinen mummin ja papan tykö siksi aikaa:) Niin, ja jään odottamaan Tylleröisenne nimeä, ihanaista juhlapäivää teille Nimiäispäivälle, viikon päähän:)
Sahralle jaksuja sairauslomalle! Hyvä, että tilanne ei ole pahentunut kohdunsuulla, mutta koita silti relailla, vaikka aika käykin varmasti pitkäksi!
Omassa navassa ihmettelen viikkojen kulumista ja yhäkin pähkäilen, mitä kaikkea (muka) olisi vielä tehtävänä...oikein säikähdin, kun katsoin tuota Enskojen esittelypinoa, Stiinan kanssa ollaan tosiaan tällä erää seuraavat Nyyttien hakijat. Muuten täällä kaikki ennallaan, ensi ke on neuvolalääkäri (koskapa Stiinalla on?) ; odottelen jo jännityksellä, mikä on tilanne kohdunsuulla ja Tontun tarjonnan suhteen. Tällä erää vaikuttaa siis siltä, että olisi rt:ssa. Huh ja helpotus. Mutta nyt pikkupakkaseen lenkille.
Ihanaista Viikonloppua Kaikille Enskoille ja Masuasukeille:)
vilkutuksin,
pariisitar&tonttu
rv35+2
oikein paljon onnea ruskanodotukselle!! ihanalta kuulosti sinun kertomuksesi :) mä totesin just miehelle yks päivä, että mulla on vähän ikävä sitä aikaa, kun aada oli just syntynyt :D (ja aikaa on kulunut se 6 viikkoa...). sellaista ihmettelyä ja tutustumista, nyt jo vähän arjistunut elämä kuitenkin. ja kun sellaista ihan samanlaista ei enää tule: seuraavan kohdalla on se ensimmäinenkin, joka on tärkeä ja jota haluaa ja pitää huomioida.
niin ja tule ruskanodotus tosiaan tuonne vauvapuolelle kirjoittelemaan, ja sadeorkidea kans! kohta sielläkin on jo useampi kuin ihan pari vaan, pariisitar ja stiinakin kohta sinne siirtyvät :)
me tosiaan junailtiin eilen tänne pohjanmaalle ja rauhallisesti meni junamatka. aada nukkui suurimman osan matkaa. varmasti väsyttikin: meni edellisyönä kolmeen... ilmavaivoja on ollut ja kokeilin disflatylia niihin, mutta meillä se vain pahensi tilannetta: huuto alkoi heti, kaikkina kokeilupäivinä huudettiin myöhään yöhön ja pulauteltiin lääkkeen jälkeen suuria määriä. ei kestänyt vatsa ilmeisesti sitä. viime yö oli paljon parempi, 22.30 olin itse ihan poikki ja annoin aadan mummulle hoitoon ja tunnin päästä sain puoliunisen tytön rinnalle ja 7.30 asti sitten nukuttiin. kolmansia päikkäreitä vedetään tällä hetkellä, kello siis 13.30. toivottavasti unta riittää yöllekin!
neuvolalääkärissä oltiin eilen ennen lähtöä ja kolmessa viikossa oli tullut neidille kilo painoa lisää, 4690g ollaan jo! hyvin on maito riittänyt siis, mutta olen kyllä pariisittaren kanssa samaa mieltä tuosta imettämisestä... se ei ole mikään hyvän äidin mitta! ja samalla olen miettinyt imettämisen ihannoimisen sitä puolta, kun sanotaan, että lapsi samalla tankkaa läheisyyttä, joten pitäisi antaa tissiä aina kun vauva haluaa... meille neuvolalääkäri sanoi eilen, että varsinkin nyt kun on vatsavaivoja, pitää pitää 2h syöttövälit, jotta vatsa ehtii levätä. ja ettei tule ähkyä, joka myös kiukuttaa. eli syöttövälit piteni meillä entisestään ja itkua seuraa siitä vähäksi aikaa...
ja oli tosiaan mukava lukea pariisittaren pohdintoja! tule taas meille kahville ja pohtimaan lisää, kun täältä kotiudutaan :) jaksamista myös sahralle sairauslomalle!
korka ja aada 6vk
yritin siis jo aikaisemmin käydä aloittamassa uutta pinoa tälle viikolle, mutta sivut eivät toimineet:( Onneksi ehdin tallentaa kirjoitukset, etteivät kadonneet jonnekin bittiavaruuteen...
Tildalle vielä: Bruno Cacciatorella kävimme 4D:ssä, Femedassa siis (googlaamalla saat yht.tiedot, kalevankatu 9, taisi olla osoite), Bruno on tunnettu ammattitaidostaan ja ultra kustansi sellaisen 160e kelakorvauksen jälkeen. Mukaan sai siis sitten kuvat ja dvd:n. Jos rakenteita halutaan katsoa, tarkemmin se onnistuu rv24 mennessä ymmärtääkseni, muuten vauveli alkaa olla jo niin iso. Mutta moni käy myöhemmilläkin viikoilla 4D-ultrassa, meillä tarkoituksena oli siis ensisijaisesti nähdä nuo rakenteet, että kaikki on kehittynyt kuten pitää, ja jos ei olisi ollut, niin miten Tonttua olisi voinut auttaa/hoitaa jo kohtuaikana. Mutta soittelepa femedaan ja kyselepä sieltä tarkemmin, 4D on kyllä aivan mahtava kokemus:) Tapio Kurki on ainakin toinen 4D-ultraaja hkissä, mutta klinikasta ja herrasta en osaa sanoa tarkemmin, ehkä sekin löytyy googlaamalla:) Toiv. tämä auttoi eteenpäin.
Sahralle tsempityksiä, että Vauveli pysyisi nyt masuasunnossaan vielä hyvin tovin! Infoilepa Kättärin kuulumisia kun olette siellä käyneet. Toivotaan, että kaikki olisi hyvin! Ja jää ihmeessä sairauslomalle, jos vähänkin siltä tuntuu, masuasukin hyvinvointi ja kasvaminen on nyt tärkeintä!
pariisitar&tonttu
rv34+5