Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinäkin vihreä kuluttaja vain puheissa?

Vierailija
21.01.2008 |

Vaikka kuluttajat pohtivat entistä enemmän kulutusvalintojensa vaikutuksia, halpa hinta ja hyvä mieli ajavat arjessa eettisten kriteerien ohi.

- Kuluttajat eivät kovin vapaaehtoisesti tingi nautinnonhalustaan. Jos tuote on mieluinen, sitä ei jätetä eettisistä syistä ostamatta, sanoo dosentti Terhi-Anna Wilska Turun Kauppakorkeakoulusta.

Wilskan Keskolle tekemä tutkimus eettisestä kuluttamisesta paljastaa, että suomalaiset ovat hyvin ristiriitaisia kuluttajia.

- Elämää pidetään liian kulutuskeskeisenä. Samaan aikaan yhä useampi haluaa shoppailla enemmän ja saada lisää nautintoa kuluttamisesta, Wilska kertoo.

Tutkimukseen vastasi 1 500 iältään 18-65-vuotiasta suomalaista.

Pääkaupunki kuluttaa huolettomasti

Suomalaisten kulutustavoissa on tutkimuksen mukaan suuria alueellisia eroja. Pääkaupunkiseudun asukkaat huolehtivat ympäristöasioista selvästi huonommin kuin muut suomalaiset.

- Parhaiten ympäristön huomioivat maaseudun ja pikkukaupunkien asukkaat. Itä- ja pohjoissuomalaiset rajoittavat kulutustaan eniten ympäristösyistä. Länsisuomalaiset taas ovat parhaita kierrättäjiä, Wilska luettelee.

Vastuullisimpia kuluttajia ovat ikääntyvät. He ovat nuoria suostuvaisempia maksamaan eettisesti tuotetusta tuotteesta kalliimpaa hintaa. Nuoria kuluttajia Wilska pitää jopa hämmästyttävän välinpitämättöminä.

- Nuoria on informoitu paljon ympäristökysymyksistä. On olemassa toivo, että asenteet liittyvät elämänvaiheeseen ja muuttuvat ajan myötä, Wilska sanoo.

Kauppa uskoo reiluuteen

Kaupan alan yritykset ovat alkaneet satsata entistä enemmän eettisesti tuotettuihin ja ympäristön huomioiviin tuotteisiin. Keskolla ympäristömerkinnöin ja Reilun kaupan tunnuksin merkittyjä tuotteita on satoja. Reiluiksi on muutettu muun muassa banaanit ja kahvi.

- Tuotteiden laaja valikoima tuo meille selkeää kilpailuetua, uskoo Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki.

Tutkija Wilskan mukaan moni kuluttaja toivoo, että eettiset tuotteet olisivat nykyistä selkeämmin esillä kaupan hyllyissä. Kauppojen pitäisi osaltaan johdattaa kuluttajia eettisten tuotteiden ostajiksi

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/5 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolloin alueilla olen tosi eko, ja jollain alueilla en ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän paperit, kartongit, metallit, paristot, lasit, biojätteen ja mahdollisuuksien mukaan kaiken muunkin tarpeettoman (siis vien kirppareille tai kierrätyskeskukseen), jota joku muu ehkä vielä voisi käyttää. Kirppareilta myös hankin paljon varsinkin lasten vaatteita ja joskus esim. leluja tai huonekaluja. Muovin kierrätys on seuraava haaste. Sitä ei taloyhtiössämme kerätä ja siksi se on päässyt meiltä vähän unohtumaan.

Vaikka meillä on kaksi autoa käytännön pakosta, niin niillä ajetaan vain välttämättömät ajot kuten työmatkat ja kerran viikossa isompi kauppareissu. Viikolla ostetaan pienestä lähikaupasta ja harrastuksetkin on valittu siten, ettei niihin tarvitse autolla lähteä. Kaupungissamme on valitettavasti melko onneton joukkoliikenne.

Mahdollisuuksien mukaan ostan lähiruokaa ja luomua. Vaikka tämä ei ihan yksiselitteisesti ympäristön kannalta paras ratkaisu välttämättä olekaan. Itse olen harkinnassani kuitenkin kallistunut siihen, että kurkkujen lennättäminen Espanjasta Suomeen ei silti ole kannatettavaa.

Vaatteita ostetaan miehen kanssa aika harvoin ja silloinkin aina sellaista, mitä voi käyttää paljon pidempään kuin yhden trendikauden. Tavaran perään emme hirveästi ole.

Emme myöskään harrasta lentomatkailua, muuten kuin mitä töiden takia on joskus pakko. Töissäkin pyrin karsimaan joukosta turhat kissaristiäiset ja matkustamaan vain silloin kun se on ehdottoman välttämätöntä.

Joskus tulevaisuudessa rakennamme talon, tontti meillä jo on. Siitä haluamme ehdottomasti matalaenergiatalon. Jo nykyisessä asunnossa pyritään siihen, ettei sähköä tai vettä tuhlata. Valoja pidetään päällä vain huoneissa, joissa oleskellaan ja pyykkikone täytetään aina kokonaan. Suihkussa ei lorvailla ja lapsilla käytetään pieniä ammeita, jotta saavat nauttia vedellä lotraamisesta vähän pidempään.

Pieniä askeliahan nämä ovat, mutta kuitenkin eteenpäin. Ja sitäpaitsi, jos tämä ihmiskunta haluaa pelastua, on meidän vanhempien näytettävä lapsille esimerkkiä. Itse iloitsen siitä, että lasteni päiväkoti on mukana vihreän lipun tavoittelussa. Eli päiväkodissakin opetetaan lapsille vihreitä arvoja ja sitä, miten niitä käytännössä toteutetaan. On tosi hienoa, että nelivuotiaskin ymmärtää, miksi banaaninkuoret laitetaan eri roskikseen kuin maitopurkki.

Vierailija
4/5 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös puheissani, että toisilla alueilla olen eko ja toisilla en. en edes yritä esittää täydellisesti ekoa ja olen huomannut, että usein (ei aina) ne, jotka eniten vaahtoavat, ovat oikeasti niitä epäekoimpia, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

en ole valmis luopumaan kaikesta luksuksesta mutta on asioita, joista pystyn luopumaan ja joita olen valmis tekemään ja yritän huolehtia niistä. meillä esim.:

- kierrätetään paperi ja lasi, myös metalli useimmiten

- pyritään ostamaan ruokaa vain tarpeeseen eikä heitetä ruokaa roskiin (tosi harvoja poikkeuksia lukuunottamatta...jos jotain unohtuu kaapin perälle)

- ei ajeta autolla turhaan (mutta esim. kolmen lapsen kanssa en kävele puolen tunnin matkaa ruokakauppaan ostamaan viikon ruokaostoksia vaan sinne ajetaan autolla)

- käytetään energiansäästölamppuja

- ostetaan paljon lastenvaatteita kirppareilta

- tuunaillaan vanhoista huonekaluista uusia

Silti sorrun tuhlailuun ja ostan esim. tarpeettomia sisustusesineitä, joita haluan katsella ja käyttää mutta joita_en_oikeasti_tarvitsisi. Ostan myös uusia vaatteita, koska olen kyllästynyt vanhoihin jne. Jne. jne.

Vierailija
5/5 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kulutuskäyttäytymistäni ja ostan vain tarpeellista. En harrasta ns. shopppailua. Täydellinen en toki ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän