Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisen päivähoito ennen LA:a

21.01.2008 |

Hei,

Esikoisen ja vielä masussa potkivan kuopuksen ikäeroksi tulee melkein viisi vuotta. Äippäloman alkuun on reilu kuukausi, enkä ole osannut päättää mitä teen esikoisen päivähoidon kanssa. Tyttö on siis päiväkodissa ja viihtyy siellä hyvin. Itse olen jo nyt aika " vaivainen" ja väsynyt. Mietin, että jos esikoinen lopettaa hoidossa samaan aikaan kun jään lomalle, en kyllä juurikaan saa levättyä, vaan päivät täyttyvät koti- ja barbieleikeistä....

Millaisia järjestelyitä olette tehneet? Joku osa-aikainen systeemi voisi olla meille sopiva, mutta kuulisin mielelläni miten olette tehneet. Pari täyttä päivää viikossa, joka päivä lyhyempiä päiviä, vai miten?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on vasta parivuotias, mutta päädyimme siihen, että hän jatkaa päivähoidossa ainakin synnytykseen asti ja ihan " täysipäiväisesti" . Oon ollut sairauslomalla noin kuukauden ennen äitiyslomaa ja nyt siis jo äitiyslomalla. Vähän välillä tuntuu kyllä hölmöltä viedä toista hoitoon, kun itse sitten on vain kotona tai käy shoppaamassa (max 2 h =) ). Mutta en todellakaan olisi jaksanut pientä vauhdikasta tyyppiä täällä joka päivä. Tuskin olisin näinkään hyvässä kunnossa, jos olisin ollut " sissi" ja sinnitellyt. Käytännössä hoitopäivät on noin 7 tuntisia.

Senkin takia haluttiin vielä pitää hoitopaikka, kun ei yhtään tiedä, miten tämän tulokkaan kanssa lähtee päivät rullaamaan. Jos vaikka pahimmassa tapauksessa pitää jäädä pidemmäksi aikaa sairaalaan tms. niin on sitten olemassa esikoiselle paikka. Meillä kun sukulaiset asuu kauempana, niin niistä ei ole juurikaan apua arkisin...

Vierailija
2/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että paikkakunnalla ei ole ollenkaan sukulaisia. Synnytyksen ajaksi toivottavasti saadaan hoitaja lapselle jostain, jotta mies pääsisi mukaan. Tähän liittyen olen ajatellut, että lapsi (3 vee) jatkaisi tarhassa osa-aikaisena synnytykseen asti, ettei unohtuisi se rutiini, tn. 2-3 päivää viikossa, vähän lyhempää päivää kuin tavallisesti. Ja jos joudun olemaan sairaalassa pidempään, kävisi sen ajan päivät tarhassa (ja isä töissä). Esikoisen kanssa olin nimittiäin 10 päivää sairaalassa, ja perhehuonetta ei saatu. Sitten kun kotiudumme sairaalasta, ottaisi mies isyysloman ja jäisimme kaikki kotiin uusiin rutiineihin totuttelemaan. Koska LA on meillä juhannuksen aikaan, toivon todella, että pärjäämme sitten kesän keskenämme kotona (miehelläkin tietty loma jossain vaiheessa), ja syksyllä tyttö jatkaisi tarhassa osa-aikaisena. Tällaisia mietteitä ainakin tässä vaiheessa!

Taika, 18+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, pidä edes osa-aikainen hoitopaikka! Itselläni nyt rv 40+4 ja lapset (4v ja 2v) ovat olleet koko ajan kotihoidossa. Vanhempi käy parissa kerhossa, muuten hänkin koko ajan kotona.

Kyllä viimeiset raskauskuukaudet ovat olleet aika rankkoja. Lapsia on vietävä joka päivä ulos, pakko leikkiä lattialla liitoskivuista yms. huolimatta. Puhumattakaan näistä ihan viimeisistä viikoista, kun öisin ei saa nukuttua ja silti pitäisi olla hyväntuulinen, virkeä äiti...

Ideaalitilanne olisi varmaan se, että saisi viedä lapset päivittäin muutamaksi tunniksi hoitoon, ei välttämättä täysiksi päiviksi. Olisi mahdollista levätä, lapset saisivat ulkoilla hoidossa jne. Sinuna pitäisin paikan ihan synnytykseen saakka.

Vierailija
4/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään äippälomalle toukokuun lopussa. Kesäkuusta olisi ainakin 2vkoa hoidossa. Sitten jäisi kotiin lomalle tuoksi pariksi viikoksi kesäkuussa ja heinäkuun olisi kokonaan kotona. Lisäksi luultavammin elokuun osan kotona. Sitten siitä eteenpäin 3 päivä hoidossa.

Vierailija
5/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli viimeisen raskauskuukauden tarhassa mutta hain hänet kotiin pari tuntia normaalia aiemmin. Sain nukkua ja levätä ja tehdä jaksamisen mukaan viime hetken juttuja. Toimi hyvin.

Kuopuksen synnyttyä oli esikoinenkin kototana 2 viikkoa sillä isä isyyslomalla. Sai samalla tutustua pikkuveljeen olisi ollut hölmöä viedä tarhaan ja itse olin hyvässä kunnossa. Mieheni sen sijaan kaatui pahasti sählyssä ja viikon loma jälkeen jalkavammaisena kotona lääkehuuruissa mutta se on taas eri juttu se.

Esikoinen on ollut tarhassa vaikka olen kuopuksen kanssa kotona 3 päivää viikossa ja haen hänet jo klo 14 eli lyhyempi päivä kun muilla. Toimii hyvin mutta ei suositella kaikille riippuu lapsesta. Tarhassa kyllä sanotaan heti jos järjestely ei onnistu tai lapsi reagoi siihen. Meillä vikka on kotona neljä päivää pe - ma menee tiistaisin tarhaan ilman ongelmia ja kaverit odottavat. Myöskin olen pitänyt hänellä pitempiä joululomia ym. lomia nyt kun se on mahdollista kun olen kotona.

Kaikkinenesa luulen, että me kaikki olemme tyytyväisiä saan aikaa vauvan kanssa (no jaa kohta jo vuoden), isoveli saa tavata kavereita ja leikkiä heidän kanssan + oppii hurjat määrät sellaista jota en nyt vian ehtisi opettaa + pojat kaksikielisiä ja tarha ruotsinkielinen vaikuttaa todella positiivisesti kielen kehitykseen (itse puhun suomea pojille ja isä ruotsia). Myöskin sen olen kokenut hyväksi, että veljekset saavat välillä olla keskenään mutta välillä omissa jutuissa kyllä isompi kyllästyy pikkuveljen häirintään ja pikkuinen siihen kun lelut viedään käsistä ja käsitellään joskus aika kovakouraisestikin vaikka ei tarkoituksella;)

Vierailija
6/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen (ikäeroa tui 2v) oli päiväkodissa 5pv viikossa niin kauan että vauva syntyi. Mulla oli niin hirveät univelat töissäkäynnissä (työmatkat päivässä yli 2h + ylitöitä), joten päätin, että nukun kunnolla. Sen jälkeen tyttö jäi kotiin 6 viikoksi kun isikin oli kotona. Sitten jatkoi 2pv viikossa lyhyttä päivää (6h) tarhassa muutaman kuukauden, kunnes ilmoitti, ettei halunnut enää mennä sinne. Hänen itsensä takia hänet sinne vietiin ja kun ei enää halunnut mennä, se sopi kyllä meille.

Nyt jäin sairausloman kautta äitiyslomalle ja otin heti sairauslomalla tytöt (vauvan syntyessä 2v ja 4v) pois päiväkodissa. Tarkoitus on, että esikoinen kävisi seurakunnan kerhossa 1-2pv viikossa (3h kerrallaan) ja sitten käydään jossain avoimessa pvkodissa tai perhekerhossa yhdessä kerran viikossa. Täällä meillä ainakin seurakunnan kerho on edullisempi kuin kaupungin kerhotoiminta, siksi valitsimme sen.

En hirveästi viitsi ottaa ohjelmaa, koska naapurustossa on kaksi äitiä kotoa lasten kanssa joten seuraa kyllä on. Lisäksi en halua olla hirveän sidottu mihinkään pakolliseen toimintaan vaan nauttia tästä ajasta lasten kanssa kotona. Seurakunnan kerho on musta hyvä koska esikoinen on jo 4v, niin saa edes jonkin verran jotain " omaa juttua" .

Näin siis meillä.

Mikaela ja tytöt 2/04, 2/06 ja LA 2/08

Vierailija
7/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee ikäeroksi noin 3 vuotta. Emme ainakaan vielä sano päiväkotipaikkaa irti, sillä poika viihtyy siellä hyvin ja siellä on kavereita. Lisäksi päiväkoti on kaikin puolin todella kiva (hoitajat, tekemiset, tilat, pihat, sijainti jne.)

Äitiysloma alkaa muutaman viikon päästä ja todella odotan aikaa, että saan nukkua päiväunet, pääsen kampaajalle, voin järjestää vauvan vaatteet yms. tarpeellista. Jos poika olisi koko päivän kotona, tämä ei onnistuisi. Lisäksi olisi aika julmaa viedä pojalta nyt syntyneet kaverisuhteet.

Kokopäiväpaikka pidetään siis edelleen, mutta haen hänet mahdollisuuksien mukaan aikaisemmin. Tavoite on, että päivä olisi noin 6 - 7 tunnin mittainen. Klo 9 aikaan alkaa " ohjelma" ja liian aikaisin ei voi hakea, tai poika nostaa metelin :)

Kun vauva syntyy, arvioimme tilanteen uudelleen. Jos hän, melkoisen vilkas tapaus, todella viihtyy kotona äidin ja vauvan kanssa, saa hän jäädä kotiin. Tosin jo joululomalla hän kaipasi päiväkotiin, joten en oikein usko, että hän viihtyy kotona. Mutta aika näyttää.

Mupsi, joka alkaa jo nyt olla niin väsynyt, että voipi joutua sairaslomalle

Vierailija
8/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin ennen joulua äitiyslomalle, ja tyttö jäi koulujen loma-ajaksi (3vk) kotiin mun ja isonveljen kanssa. huokaisin kyllä helpotuksesta kun tuli maanantai 7.1, ja koulut ja tarhat alkoi.

Supistuksia (osittain kipeitä) on ollut viikosta 20, nyt alkaa selkä ja lonkat vihoittelemaan, fyysinen ponnistus saa sykkeen nousemaan -> lieviä rytmihäiriöitä. Tyttö 2v2kk siis jatkaa hoidossa (4h/päivä) ihan normaalisti, sekä nyt ennen vauvan syntymää, että vauvan syntymän jälkeen. Tämä on meidän perheelle ainut oikea vaihtoehto näillä näkymin ja näillä tuntemuksin. Katsotaan tilannetta uudestaan vauvan synnyttyä JOS tyttö alkaa protestoimaan hoitoon vientiä. Hän jää kuitenkin koko kesäksi kotiin kun koulujen kesäloma alkaa.

Vierailija
9/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksien kertomisesta!

Meillä on kanssa se tilanne, ettei lähistöllä ole tarjolla sukulaisten lastenhoitoapua ja esim. seurakunnan kerhot ovat pidemmän matkan päässä kotoa kuin päiväkoti, joten päivähoitopaikan pitäminen olisi helppo ratkaisu.

Taidan pitää kokopäiväisen hoitopaikan vauvan syntymään saakka ja katsoa sitten uudestaan mitä tehdään. Syksyä voi sitten miettiä toukokuun kokemusten perusteella.

Saahan tytön aina haettua aikaisemmin / pidettyä vapaapäiviä, jos siltä tuntuu.

Vierailija
10/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat tytöt (4 ja 6) jatkavat lyhennetyllä päivällä päiväkodissa kun jään kotiin kuukauden kuluttua. Päivisin olen ajatellut nukkua, siivota kaappeja ym. joita muulloin en ehdi tehdä ja pitkiä kävelylenkkejä (tai niin ainakin toivon). Töissä on ollut niin rankkaa, että on pakko levätä.

Myös vauvan syntymän jälkeen tytöt jatkavat lyhennetyllä päivällä hoidossa.