~*Joulun Äipät Lapsineen*~
Kommentit (35)
meillä tuo joulupäivänä syntynyt nuorimies syö ja kasvaa, tälläviikolla pitäisi tulla terkkarin käymään kotona " ensimmäiselle lastenneuvolakäynnille" , mukava kuulla paljonko jätkä jo painaa kun posket roikkuu ja kaksoisleuka alkaa uhkaavasti kasvaa ;)
Olen nukuttanut poikaa jo kaksi viikkoa ulkona päiväunilla, sopivat kelit siinä mielessä nämä nollan tienoilla olevat vesi-/räntäsateet, vaikka ittiä tympäsee hevoshommien takia kun ei ole oikiaa talvea..
Viime yönä taas mietin jälleen kerran että mitä pitäisi jättää pois omalta ruokalautaselta, pojalla mahaa väänsi aamuyöllä pitkän aikaa. varsinaista koliikkia ei ole koska illalla ja alkuyöstä nukutaan varsin hyvin ja vääntely alkoi taas kolmen jälkeen..kukuin siinä sitten kuuten asti ennenkuin helpotti. Seuraava syönti oli joskus ennen kaheksaa ja nukahti suoraan tissille ;) päivällä ei juurikaan vääntele vatsassa..
Liekkö ruisleipä ja paprika yhdessä tehneet tuon, kun niitä eilen ja toissapäivänäkin söin, ruisleipä olisi vaan niin hyvää ja ei oikein kiinnostais pelkkää vehnäleipää alkaa syömään...
Poika saa nimen 10.2., en tiiä vielä hyväksyykö isäntä ehdottamani nimen vai pitääkö toista nimeä vielä muuttaa, parempaakaan ehdotusta en ole kuullut ;) esikoinen sanoo että annetaan sille nimeksi pikkuveli..
oliviako ja " pikkuveli" , huomenna 4vk
käy tiemme.. Piiperö tänään 3 viikkoa ja iskä lähti töihin isyyslomaltaan :( No ihan hyvinhän me täällä pärjätään kaksinkin.
Onnea Ock pulleropojasta!!! Tosiaan taisit " pohjat" vetää ainakin pojan painon suhteen :))) Hyvä, että kaikki kuitenkin kunnossa synnytyksen jäljiltä. Kaipa sitä on kaikki joulukuiset vihdoin nyyttinsä kainaloon saaneet :D
Oi että sitä odotettiinkin!
Piitu-Miina: ei kai tuolla väliä pitäisi olla, että vauva kakkaa vain 3 päivän välein. Pääasia, että sitä kakkaa tulee, eikä vauva ole tuskainen?!?
Piiperöllä on ollut noita ilmavaivoja, kuulosti tutulta tuo Oliviakon teksti, että öisin podetaan massua ja päivällä kaikki ok.. Itse olen syönyt kaikkea normaalisti, jopa aika maustettuakin ruokaa välillä. En tiedä pitäisikö ruveta rajaamaan jotain pois, mutta ainakaan niin paljoa ei ole huuteluita tullut, että se olisi jotenkin häiritsevää tai mahdotonta. Toki sipulia olen yrittänyt vähentää ja kahvia ei mene kuin max 2 kuppia päivässä.
Piiperöllä taitaa olla menossa tiheän imun päivät. Melkeinpä tunnin välein oli eilenkin tississä kiinni ja kamala narina, jos yritin saada rintaa pois. Tyttö kun meinasi vaan nuokkua rinnassa kiinni, ja imeminen välillä unohtui. Suurimmaksi osaksi kyllä oli terhakkaana imemässä, mutta välillä tuntui siltä, että tissi piti saada suupieleen vaan muuten mukavikseen.
Käytättekö kaikki tuttia ja tuttipulloa? Meillä ei vielä ole kumpikaan kapistus käytössä ja pohdin, että missä vaiheessa ne pitäisi ottaa käyttöön, vai pitääkö olleskaan? Rintamaidolla kun täällä porskutetaan ja vielä en ole ollut pitempiä aikoja poissa vauvan luota. Piiperö ei ole liikoja itkenyt, kaikki mitä itkee niin on " aiheesta" , mutta välillä mietityttää, että loppuisiko nekin itkut jos antaisi tutin suuhun?
Tänään ei viitsitä lähteä ulos,kun sataa vettä aika lailla. Meillä neuvolatäti sanoi, ettei saisi nukuttaa ulkona ennen kuin tyttö on 6 viikkoa. En sitten ole uskaltanut pitkiä aikoja ulkona ollakkaan, vaikka keli onkin ollut leuto. Erilaisia ohjeita näköjään annetaan eri paikoissa. Painoa on tytölle tullut reippaasti lisää, joten ei luulisi siitäkään olevan kiinni... No 3 viikkoa vielä odotellaan parvekepäikkäreitä..
Ristiäisiä ei olla vielä edes suunniteltu, pitänee alkaa pohtia niitäkin. Aika moni joulukuinen onkin jo sanut nimen :) Meillä on yhä nimikin hakusessa...
Gaiole ja piiperö 3 viikkoa
Ihana talvinen keli täällä. Ja niin mukavaa kun pääsee uloa!! Edes vähäks aikaa.
Tota ulkona nukuttamista ja olemista olen minäki miettiny... Et kuinka pitkiä aikaja siellä voipi huoletta olla?? Tänään oltiin puolisen tuntia -1 asteen tuulettomassa kelissä. Se oli meidän kolmas ulkoilu kerta. Herralla on siis ikää kaks päivää yli kaks viikkoa. : )
Ock taisit tosiaan tehdä pohjat vauvan koon suhteen. : ) Onnea kovasti pojasta!!! Eikä varmaan kannata tuntea syyllisyyttä jos joutuu korviketta käyttämään eikä pullottelusta. Mä ainakin olen sitä mieltä et tärkeintä kuitenki on että vauva saa tarpeeks ruokaa, saa sitä sitten ihan millä tavalla tahansa. : )
Täällä ongelmana suihkutissit! Niinkun oli joillain muillakin. Ärsyttävää. Nyt ollaan pari päivää selvitty ilman et oksennus lentää kaaressa (niinku huonoissa komedioissa), kiitos vinkin että antaa maidon suihkuta harsoon/pyyhkeeseen pahimmat suihkut ja et syöttää samasta tissistä useamman kerran peräkkäin. Ja nyt pitää koputella sitä kuuluisaa puuta ettei ala taas, se oksentelu. Kyllä se päivällä vielä menee, pulautukset ja suihkut mutta öiseen aikaan ei ole yhtään kiva kun joka paikka on milloin missäki eritteissä. : )
Kyllä mullekki noi yöt on ollu melko rankkoja. Ei ole kivaa toi parin tunnin välein herääminen. Mutta kuuluu asiaan. : ) Ja todella tsemppiä ja voimia itkusten vauvojen/koliikki vauvojen äideille!!! Ja koko perheelle. Pitäis ite aina malttaa mennä nukkumaan ku vauvaki rupee yöunille. Mutta kun joskus on kiva kattoa telkkariakin tai nyhjätä miehen kyljessä. Ei kyllä parisuhde ja vauva arki oikein sovi yhteen. ; )
Meillä on joka yö semmonen puoltoista- kaks tuntia " seurustelua" Kun ei pientä nukuta ja sylissä pitää vaan olla. Siinä sitten silmät ristissä istutaan sängynlaidalla. Pimeässä ja puhumatta. : )
Kun sais vähän rytmiä tähän elämään niin helpottais kummasti. Minkäikäsiä vauvoja olette alkanu rytmittämään?? Tai siis yrittäny rytmittää ; )
Nyt kiireellä syömään jotain ennen kun herra herää. : )
Ai niin, ristiäisistä, meillä ne on helmikuun loppu puolella. Onpahan sit pois päiväjärjestyksestä. Nimiki on jo valmiina. Tai pitäis vielä miettiä tuleeko nimiä kaks vai kolme.
Odottelija ja " pikkupomo" kaksi viikkoa ja kaksi päivää.
eli kaste oli 19.1 ja nimeksi tuli
elias miska eemeli
poika nukkui kastetilaisuuden ja oli ihana tilaisuus kaikin puolin.
nyt nälkää itkeskelee...kirjotan paremmalla aikaa
manja ja elias
eli tuosta kakkaamisesta...
meillä poitsu kakkasi 2 viikon ikään asti joka vaippaan mutta sen jälkeen alkoi harvenemaan. Nykyään (kohta 8 vkoa vanha) meillä tehdään kakat hyvä jos neljän-viiden päivän välein. Kysyin asiaa neuvolasta ja sanoivat että viikon välein kakkaaminenkin on normaalia mutta jos väli on yli viikon voi antaa vaikka levolacia. Nyt meillä syödään päivittäin rela-tippoja ja tuntuu auttavan poitsun mahavaivoihin ja kakkakin on alkanut tulemaan hieman useammin (3-4 päivän välein).
Jos tuntuu että kakkaamattomuus vaivaa, levolacia tai rela-tippoja nassuun, myös veden huominen voi auttaa. Nämäohjeet minä sain!
kimsu ja kasper
en ole palstaillut kauheasti vauvan syntymän jälkeen, meni ekat päivät/viikot harjoitteluun ja aina ku vauva nukku ni jo odotti et ksokase herää...mut nyt osaa jo joko nukkua itekin tai sitte tehä jotain hyödyllistä tai hyödytöntä;)
Nytkin meni 21 nukkumaan...
herää varmaan tuossa ennen puolta yötä syömään ja sitten nukutaan n 4 tuntia..sitte syödän taas ja nukutaan 3-4 tuntia...musta menee yöt ihan kivasti(kop kop, koputtaa puuta)
Joku tosta rytmittelystä kysyi...mä nyt en tiedä auttaako tuo yhtää mut mä oon siis alkanu vähä rytmittää jo, ja joteki tuntuu(vai kuvittelenko) et on hiukan jotain perää..
Eli aamulla heräillään n 9 pintaan....sitte syödää aamupala, vaihetaa päivävaatteet ja sit hän otrkkuu hetken....sitten laitan hänet päiväunille n 13-14 ja nukkuu pari tuntia....sitte lähetään monesti kävelylle, tai sitte muuten nukkuu siinä kuuden pintaan tunnin verran ja sitte tosiaan 21-23 koitan pistää yöunille...
19.30-20.00 laitan yöpuvun päälle ja laitetaan valoja vähemmälle ja jos kylpypäivä niin kylpyyn mennään seitsemän jälkeen...
Näin olen toiminut muutaman päivän ja vielä toistaiseksi ihan hyvällä menestyksellä=)
Meillä jos tuo yöuni menee pitkäksi, niinku eka yritettii et menis nukkuu vasta ku mekin, tulee yliväsy poika ja sit hän kiukuttelee ku ei " jaksa" nukahtaa enää ku niin väsyttää...
Mulla myös suihkutisut....mä annan myös rinnasta useaan kertaan peräkkäin ja koska vauva joutuu hotkimaan ja saa ilmaa masuun niin otettiin käyttöön cuplaton-tipat ja siihen loppui vatsan väänteet....
kamalaa tää maidon tuotanto ku yöllä jos poika nukkuu hyvin ja pitkään(joskus jopa 4,5 tuntia) ni äippä herää kyllä ennen koska liivisuojat pettää ja oon ihan maidossa:(
Oon laittanu sänkyynki rintojen kohalle pyyheliinan jotta sänky ei suttaannu...
Mein poika ei nuku päikkäreitä vaunuissa jos ne on paikallaan..siis nukkuu hyvin ku ollaa kävelyllä mut jos yritän vaan nukuttaa pihalle ni ei..herää ku vaunut pyssää...onko teidän vauvat tykänny heti nukkua vaunuissa vai onko pitänyt opettaa?
meille annettii neuvoksi että ku syntymäpaino on saavutettu ni voi alkaa ulkoilla ja eka 15 min ja sitte pidentää päivä päivältä 15 min...nyt n jo pidennetty ja voidaan siis ulkoilla vaikka kuinka pitkään..riippuen tietytsi ilmasta, eihä ketään viedä kamalal ilmalla ulos=)
Tänään käytiin pitkällä kväelyllä...10 kilsaa käveli vaunujen kanssa ja nopeesti, kyllät eki hyvää...mä uskalsin ekaa kertaa lähteä pidemmälle vaunutteleen ku tähä asti oon ollu vaan kotikulmilla....mutta nyt ku huomas et hyvin nukkuu tuon ajan ni uskaltaa saman kivan lenkin tehä monesti usiksi, ihanaa=)
Hey, kun vähän niinku kiellettiin tällaset hyppivät liikuntamuodot alkuun, niin sallitaankohan rullaluistelu näin kun on kolme viikkoa synnytyksestä...???
mieli tekisi mennä mutta en tietysti riskeeraa jos sikses.....ja luistelen siis sisällä, en sentäs tuolla pihalla nyt=)
Meillä ei ole tuttipulloa käytössä..tutti periaatteessa on mutta ei poju haluu sitä=)
Kyllä tässä nyt sit oliki tekstiä näin alkajaisiksi, jos menis tekee iltapalaa=)
Uusi viikko alkoi! Meillä on edelleen melko vaihtelevaa, jotkut päivät on auringonpaistetta täynnä ja poika jaksaa seurustella ja hymyillä ja innostuu pienistä virikkeistä kuten helistimestä -sitten välillä on niitä masuvaiva päiviä kun kakkaa ja ilmavaivoja itketään useampi tunti. Yleensä ilta ja aamu on pahimmat. Hiukan on nyt kuitenkin ollut parempi kun jätin kaiken maidon ja kalan pois. Sen huomasi, että maito on tosi paha ilmavaivojen lisääjä... nyt pitäisi sitten kehitellä kaikkia hyviä ruokia, missä ei maitoa olisi. Huomaan vaan että omat vanhemmat ja anoppi eivät ymmärrä näitä ruokavaliojuttuja, sillä heidän mukaansa vauvan pitää antaa hiukan itkeä ja totutella ruokiin -no he saavat pitää mielipiteensä, mun mielestä pikkuisella on loppuelämä aikaa totutella vähellen moniin ruokiin..
Meillä oli viime viikolla tiheän imun kausi. Todella maratonilta tuntuva 2vuorokautta. Tisulla oltiin 45min-60min välein ympäri vuorokauden ja tuntui että lopulta sieltä ei herunut enää mitään. Univelkaa kertyi kun yöt nukuttiin 20min pätkissä...Mutta viikonloppuna elämä voitti ja tiheä kausi loppui. Nyt maitoa tulee reiluummin ja poika on normaalisti n.2h välein rinnalla. TSemppiä kaikille joille tiheä imukausi tulee, se on rankkaa ja tuntui että ei tullut tehtyä mitään muuta kun imetettyä...
Mulla on edelleen myös suihkutisut. Ne maidonkerääjät on ollut tosi hyvät -en muista kuka sen vinkin antoi, mutta kiitokset!! :) Välillä joutuu hiukan pumppaamaan isoimmat suihkut pois, ennen imetystä, jos on ollut pidempi tauko. Yöllä on pakko laittaa toppi ja sen alle moninkertainen sideharso rintojen kohdalle, ettei sänky lainehdi! No toivotaan että se tasoittuu. Pojalla meinaan menee kanssa niin paljon ilmaa masuun syödessä että sekin lisää niitä vatsavaivoja!
Kuinka te röyhtäytätte vauvanne yö aikaan, jos imetys tapahtuu kylkimakuulla? Mun on melkein pakko yöaikaan imettä kyljellään, sillä suihku on istuvaltaan isompi jostain syystä ja poika ei tahdo huolia rintaa sillä lailla. Nyt hän tosin sitten nukahtaa tisulle ja röyhtäytettäessä aina herää. Ja sitten uudestaan rintaa jne. Onko teillä kellään mitään hyvää keinoa yösyöttöjen röyhtäytykseen?
Jaahans, nyt pitää mennä leipomaan kakkua, sunnuntaina on ristiäiset. Kuivakakut ja keittoruoka tehdään itse, mutta täytekakku tulee leipomosta, en halunnut ottaa riskiä että se epäonnistuu :) Poika nukahti kantoliinaan, niin nyt on hyvä hetki leipoa valmiiksi kuivat kakut :)
TSemppiä kaikille viikkoon!!
OonaLiinu &poju 7vkoa
Jees meillä kiva tauti päällänsä. Kirjottelinkin tonne toiseen lyhyeen pinoon, mutta täällähän olikin näin pitkä!!!
Eli meillä on molemmat muksut kipeenä. Lauantaina oli ristiäiset, perjantaina alkoi molempien nenät vuotamaan ja esikoinen yskimään. Lauantaina ristiäisten jälkeen esikoiselle nousi kuume ja Aada alkoi kakomaan limaa ja yskä tuli pienelle myös. Onneksi ei sentään kuumetta ole (kop-kop koputtaa puuta). Pari yötä meni vähän enemmän ja vähemmän valvoessa, lähinnä lapsia seuraillen. Esikoiselle nousi kuume lähes 40 asteeseen kuumelääkkeistä huolimatta, niin vahtasin ettei ala kouristamaan ja pikkusen nenää joutuu imemään vähän väliä. No eilen kävin kuunnelluttamassa Aadan keuhkot, mutta ei onneksi rohissut. Huomenna on esikoisen korvakontrolli niin täytyy sitten kuunnelluttaa uudemman kerran. Tänään aamulla oli ekaa kertaa esikoisen lämmöt alle 38, että jospa tämä tästä pikku hiljaa helpottaa.
Viime yönä sain jo nukuttua ihan hyvin. Neidillä on aika kähee ääni. Huvittavan kuuloista, kun itkee kun kähisee vaan. Ei sillä surkeeta molempien puolesta, kun näkee että yskiminen sattuu kovasti kurkkuun ja koko kroppaan. Mutta onneksi osaavat kumpanenkin yskiä, niin että lima liikkuu...
Joo ristiäiset tosiaan olivat mukavan rennot. Neiti oli hyvin tyytyväisenä kummisedän sylissä koko ajan ja veti sikeitä!
Jotkut puhuivat, että kaipaa jo vauvamasua... Mulla on itellä kyllä semmonen olo ainakin vielä, että nyt on ihan hyvä pitkäksi aikaa. Kahden muksun kanssa pärjää itekseenkin tosi hyvin. Pappi totesi ristiäisissä, että vuoden päästä uudelleen. Mutta ei vielä piitkään aikaan. Meinasin ensi viikon jälkitarkastuksessa ottaa kierukan. Th suositteli hormonikierukkaa ja sen olen päättänyt ottaa! Ukko on erimieltä, mutta se ei lapsia kotona ole hoitamassa, niin saa luvan tyytyä mun päätökseen.
Janica ja Aada 6vko(ja risat) sekä isoveikka 2v7kk
Eilen taisin kehua että rytmiä takas saatu. Ei olis pitäny sanoa. Tytöllä räpsähti silmät selälleen klo 23 ja valvoi sitten kolmeen. Nukkui sitten taas siitä klo 9, eli kuusi tuntia, silti otti päähän valvoa yksin neidin kanssa keskellä yötä. Taas nukkuu, mutta ei kauaa, tänään on kyllä pakko valvoa!!!
Sannuska tais kysellä liikkumisesta.... oon liikkunu vähä sen mukaan, mikä itsestä hyvältä tuntuu, eli sinuna kokeilisin rulliksia. Crostrainer tuntui tosi pahalta, niin en oo sillä hyppiny. Kävelylenkkejä oon tehny ja nyt jonkun kerran uimassa käyny ja jumpassa.
Hirveä herkuttelu täällä päällä, joten kiloja on tullu synnytyksen jälkeen vaikka imettääkin. Mistähän sitä repis motivaation olla syömättä pullaa ja suklaata. Liikuttua on tullu, eli nyt on syömisistä kiinni. Tilanne taitaa olla semmoinen, että kahden viimoisen muksun viimeisinä odotuspäivinä painoin samanverran, nyt tuon synnytyksen jälkeen kiloja noin 6 enemmän kuin silloin edellisen jälkeen
Varasin ajan yksityiselle jälkitarkastukseen, kuulema 70 e maksaa ja siitä vielä kela korvauksen saa jos ottaa kelakortin mukaan. Ihanaa, ettei tarvitse mennä sen kauhean tk lääkärin luo, kauhea tyyppi. Äkkiä pitää joku ehkäisykin hankkia, tuo kumiukko jo kertaalleen unohtunu.... *häpeillen tunnustan* .... toivottavasti ei vahinko jo sattunu, vaikka eipä tuo niin järkyttävä juttu olisikaan, mutta eiköhän tämä lapsilauma riitä (toistaiseksi)
Vauvaa lähden kiusaamaan, jotta jos vaikka nukkus yöllä.
P-M ja pullukkaposkinen rinsessa
P.S Joko vauvat hymyilee???? Ei täällä vielä, mutta kovasti olen kalastellu hymyä, tytteli näyttää siltä, että tekis mieli sanoa tai hymyillä vähän mutta ei ole vielä siinä onnistunu
Meillä ei vielä hymyilla,tai silmät kyllä hymyilee,mutta suu ei,ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan. =) kyllä se hymy on tosi lähellä jo,ehkä se jo tänän sieltä tulee. Edelliset on kyllä tässä vaiheessa jo hymyilleet..
Täällä myös kakataan harvoin,4-6 päivän välein,mutta sitten sitä tuleekin oikein kunnolla. Täysimetetyillä kuulemma ihan normaalia jos kakkaa vain kerran viikossa. Masuvaivoja ei neidillä ole ollut ollenkaan missään vaiheessa. Täysimetyksellä siis mennään,maito siis ilmeisesti hyvin riittää. Ensi viikolla on neuvola ja lääkäri,sitten näkee,että minkä verran paino on noussut,posket on kyllä selvästi pyöristyneet ja leukojakin löytyy jo useampi. Mulla ei ole rinnat vuotaneet yhtään missään vaiheessa,ei yölläkään vaikka on pitkä imetysväli.
Tutti meillä on kovasssa käytössä,neidillä kun on edelleen kova imemisen tarve,mutta pulloa ei ole tullut vielä mieleenkään tarjota.
Neiti on nyt reilun viikon alkanut nukkumaan illalla klo21,samaan aikaan kuin isommatkin lapset,ihanaa! Sitten herää syömään klo4-5,sen jälkeen nukkuu vaihtelevalla menestyksellä,välillä syö loppuyön tunnin välein,mutta esim. viime yönä söi viideltä ja kahdeksalta,yhdeksältä heräsi yöunilta. Yöllä syö aina tasan 10min.,päivällä syö 5-30min. Ja tietysti aina silloin kun olisi kiire lähteä jonnekkin,niin neiti päättää syödä puoli tuntia.
Koko tämän melkein kuuden viikon aikana,neidin pisin hereilläoloaika yöaikaan on ollut 30min. Tosi kivasti siis on yöt mennyt alusta asti.
Päiväunia meillä ei edelleenkään juurikaan nukuta. Sitkeästi laitan neidin kaksi kertaa päivässä ulos vaunuihin,ja yleensä hän siellä onkin kaksi tuntia kerrallaan,mutta tuttia saa käydä laittamassa suuhun sinä aikana monta kertaa. Eli ei sinä aikana mitän saa tehtyä,joka kerta kun on laitettava toppatakki päälle rintatulehduksen pelossa. Kiva tietenkin että yöt sujuu hyvin,mutta olisi se kivaa,kun nukkuisi paremmin päivällä,isommat lapset kun jää tällä menolla tosi vähälle huomiolle,eikä he nyt kuitenkaan niin kovin isoja vielä ole(1v9kk ja 4v).
Mun ei kyllä tule liikuttua yhtään,tekisi kyllä mieli lenkille,mutta se on vaan niin hankalaa,kun on nuo isommatkin lapset. Ihan pelottaa mennä ensi viikolla jälkitarkastukseen,pelkään että painan enemmän kun loppuraskaudessa... Nytkin olen syönyt urakalla kaikenlaisia herkkuja,joita jäi sunnuntain ristiäisistä. Ristiäiset meni hyvin,neiti oli koko ajan hereillä,katseli vaan totisena touhua ympärillä ja kiersi sylistä syliin.
Himpula ja neiti 5vko5pv
kannanpa minäkin korteni kekoon...
Meillä on niin kiltit pojat että oikein hävettää (koputan kyllä nyt puuta kun sen äänen sanoin). Esikoinen on ollut tosi, tosi kiltti ja kärsivällinen ja tämä meidän kuopus, se se vasta ihana onkin (tosin olen miettinyt onko jotain vialla=) Kuopus siis nukkuu yöt ja päivälläkin ihan kivoja pätkiä, nukahtaa sänkyyn päivisin, yöt on meidän vieressä.
Herää yöllä syömään pari kertaa, itse nukahdan melkein heti kun saan tissin suuhun, niinpä en tiedä paljon/kauanko syö, mutta jossain vaiheessa aina herään ja poika nukkuu sikeästi pää äidin tissiä vasten =D ilmeisesti se on se paras paikka. Illalla meillä mennään nukkumaan vielä vähän vaihtelevasti 21-23 välillä, ja tosiaan sitten nukkuu pitkät unet, noin 3-5h, ja syö, sitten nukutaan 1-3h ja sitten vielä 1-3h. eli pitkät yöt on meillä...
Olen kuunnellut ja lukenut muiden juttuja vauvoista jotka valvottaa ja pakko sanoa että ihan hirmusti voimia ja jaksamista teille, mä olen nyttenkin väsynyt vaikka unta saankin, voin vain kuvitella miten väsyneitä olette!!
Mutta kyselisinkin että voiko tuosta nukkumisesta olla jotain haittaa, siis jos poika syökin yöllä vain muutaman imaisun ja nukahtaa siihen, eli ei söisi yöllä enää paljonkaan. NEuvolassa oli kuitenkin nyt viime viikolla painoa 5,5kg ja pituutta 57cm. PAinoa oli tullut, mutta aika maltillisesti, ottaen huomioon sen että syötän ihan lapsentahtisesti, eli aina kun poika haluaa...
nyt pitää mennä!
heiluri ja poitsu ikää päivää vaille 5vkoa
Kaikenlaisesta oli puhetta... tässä vastailen, mitä muistan:
Aluksi Heilurille: Ei kai siitä nukkumisesta enää yli kuukauden ikäiselle mitään haittaa ole, jos on kasvanut hyvin. Sehän on vaan merkki, että maito riittää. Meillä nukutaan yleisesti yöllä 7-8 tuntia putkeen..eli nukhataa klo 21 yöunille ja sitten syö 4-5 maissa ja sitten nukutaan aamu kahdeksaan.
Rytmityksestä: Mä olen näiden molempien vauvojen kanssa pyrkinyt aika säännölliseen... itsekin olen vähän sellainen että tykkäään rutiineista. Esikoisen kanssa se tuli vähän luonnostaan kun lähettiin naapurin emännän kanssa aina aamupäivällä lenkille klo 10-11 maissa... siitä sitten tuli ne ekat päikkärit. Nytkin sitten vauva on tottunut nukkumaan samaan aikaan kun tuo esikoinenkin... hieman valvotan sitä aamusella että nukkuu sitten paremmin, kun lähden itse silloin tallille ja mummi vahtii poikia. Illalla teen samat iltarutiinit ja poika nukahtaa lähes poikkeuksetta klo 21 maissa. Aamusella sitten heräämis aika vaihtelee 7-9 välillä.
No nyt tuo mies komentaa katsomaan telkkaria täytyy mennä...
Mulla on kokoajan kamala nälkä! Onko teillä muilla?Vauva on kovin herkkä masusta, niin en uskalla syödä kasviksia, hedelmiä juurikaan, tai ruisleipää... Mitäköhän sitä suuhunsa pistäisi? Yritän joka välissä juoda vettä, ettei ainakaan jano tekeydy näläksi ja jos saisi pitkitettyä nälkää poissa.
Täytyy vissiin ruveta tekemään ruokaa normaalia enemmän, että tämä mamma saa sitten taas tankata, kun nälkä yllättää...
Tehtiin hellyyttäviä vauvan jalanjälkiä sormiväreillä. Isommat tekivät kädenjälkiä, laitetaan mummille postia :)
Odottelen eskarilaisia ja miestä kotiin syömään!
Doshijas ja Neelia 5vko+1pv
Ottaa päähän taas tuo miehen asenne!!! Olen tässä monena iltana yrittänyt päästä jonnekin. Eilen olisin halunnut mennä jumppaan. Soitin ensin miehelle töihin ja kysyin monelta tulee ja kerroin että olen menossa jumppaan. Mies sanoi että jaa ja kertoi tulevansa normaalisti töistä niin kuin tulikin. Sitten kun alkoi lähennellä aika että olisi pitänyt lähteä niin alkoi murista vastaan, että olen päässyt päikkäriaikaan ratsastamaankin (kun mummi katsoi poikia). No en jaksanut alkaa tappelemaan vastaan, joten en mennyt jumppaan. Tänään olisin halunnut lähteä uimaan esikoisen kanssa. No miespä oli matkalla kaverilleen töitten jälkeen eikä ollut mitään ilmoittanut. Tuli sitten vasta klo 19 jälkeen jolloin oli jo liian myöhäistä.
Onko muilla sama, että miehen ei tarvitse ilmoittaa menoistaan vaan menee vaan ja äiti sitten saa anella ja sovitella jos joskus johonkin haluaa lähteä ja sittenkin ollaan sekunttikellon kanssa vastassa että montako minuuttia reissuun meni?
Sitten kun pyysin miestä pitämään hetken aikaa vauvaa, että saan syötyä niin tämäpä alkaa vauvalle puhua tyyliin " ei se äiti jaksa sinua, ei olisi pitänyt tehdäkään sinua, kun ei se äiti jaksa... kohta se hukuttautuu jne... lässyn lässyn sävyyn.
Siis tosi paska fiilis, mutta empä jaksa alkaa tappelemaankaan. Menen vaan nukkumaan... nytkun kerrankin vauva taisi nukahtaa ajoissa ja kiltisti yöunille.
Mymmeli ja poitsu 7 viikkoa.
Tyttö huutanu koko yön. Ei oikein käy selväksi, miksi. Muutaman kerran on röyhtässy eli oisko masu osittain?? Mutta ruokaa on saanu ja lämpötila ok. Ei sylikään oikein auta. Välillä kyllä rauhoittunu ja jopa ne ensimmäiset hymyt yöllä suonu:-) mutta sitten taas kovasti itkeskely. No vanhemmat muksut nukkuneet yöt läpi 3 viikon iästä alkaen, eli täytyyhän tämän nyt vähän takas ottaa. Ei yöllä herääminen mitään haittaa, mutta läpi yön valvomiet alkaa vähä haitata. Ei tyttö kyllä eilen päivälläkään nukkunu, oisko yliväsymystä???
Mymmeli: no tuo miehen asenne kuulostaa tietyllä tapaa tutulta. No liikkumaan kyllä yleensä pääsen, tulen nimittäin äkäiseksi jos ei ehdi liikkua.... Mutta viimeksi eilen illalla ukko pisti kauhean kitinän, kun pyysin pitämään tyttöä hetken, että käytän koiraa pihalla (itse ei siis voinu lähteä millään koiraa viemään) ja esim. tuosta yövalvomisesta kitisee, että on se kumma kun pitää yöllä valvoskella. Hän itse kuorsaa isoon ääneen siis punkassa ja minä valvon silmät ristissä. Silti hänen puheistaan voisi kuvitella että asia just toisin.
Pitää koettaa ottaa pienet unet, kun tyttö nyt unessa, isot lapset sitten alkavat häiriköimään:-/
P-M
Aamutoimet on hodettu,porukat saatu matkoihinsa ja jäätiin vauvan kanssa kaksin. Tuossa se sitterissa nukuttelee hetken, joskus puolentoista tunnin päästä käy aamupäivä unille ehkä tunniksi-kahdeksi.
Miehestä melkein sama laulu. Jos pyydän joku päivä (muutaman kerran viikossa) vaihtaa vaikka vaipan tms. niin sitten hän on hoitanut kovastikin vauvaa. Illalla jos pitää vaikka 5-10min sylissä, on pitänyt " kohta koko illan" . En ole ottanut niin vakavasti, koska muuten riideltäisiin kokoajan. Tämä on vain muutama kuukausi rankkaa aikaa, siis ettei mulla ole hetken rauhaa. Mutta kokoajan helpottaa, vauva viihtyy jo hetken sitterissä, eikä tarvitse kokoajan kanniskella masun takia jne. Ja hienosti mies on noiden isompien kanssa. Nukkuikin muutaman viikon ex -kuopuksen kanssa, kun sillä oli rankkaa ja heräili öisin.
Aikaisemmista (suunnitelluista) lapsista se sanoi kanssa jotain " kun olen ne halunnut, niin hoidakin" -tyyliin, vaikka yhdessä niitä haluttiin. Mutta nyt kun tämä meidän yllätystyttö on tässä, niin sellaiset puheet loppuivat muutamaan kertaan,kun mainitsin herran mahtavasta ehkäisyn käyttö taidosta.
No, mä nyt en voikaan hirveästi liikkua tai vastaavaa,kun vauva syntyi sektiolla ja vielä muutama viikko pitää ottaa iisisti. Nyt on ilkeä vaihe, kun sisäiset tikit kiristää, kun haava sen ympäriltä alkaa olla parantunut, eikä tikit ole vielä sulaneet tms. Samalla vahdin, ettei kivut johdu tulehduksesta yms. Joten siis en oikeastaan voisikaan mennä minnekään, joten sellaista en ole pyytänytkään.
Neelian vauva -akne alkaa kivasti hävitä. Uusia näppyjä ei ole tullut ja otsa on jo sileä. Posket vielä kärsii näpystä, mutta ovat kuivumaan päin. Hyvä juttu!
Yöt on alkaneet mennä syöttöväleillä 4h-3h-2h eli ihan kivasti.
Vauva on alkanut huomioimaan ympäristöään tarkasti, lamput ja siskot on in -juttu! Hereillä ollaan ja seurustellaan suht paljon päivisin. Mun 30v päivän kunniaksi neiti väläytti 1. hymyn. Kun nukahtaa, suu on kyllä ollut messingillä, mutta hereillä ei tuota ennen ole hymyä tullut, vaikka kuinka olen hälle hymyillyt. Ja öööö-ööö kieli on käytössä, kaikenlaista juttua tulee.
Doshijas ja kulta 5vko+2pv
Täällä on kuume esikoiselta helpottanut, mutta yskä senkun pahenee kummallakin. Taidan huomenna käydä taas lääkärissä kaikenvaralta, ettei vaan ole mitään vakavampaa. Aika kovia yskän puuskia neiti saa ja hengitys vinkuu.
Me saatiin sit ristiäisten takia sellanen sukuriidan poikanen aikaiseksi. Päätettiin miehen kanssa, että halutaan pitää ristiäiset kotona, pienet juhlat LÄHIsuvun ja kummien kesken. Siltikin vieraita oli 23 + me 4. Ei siis kutsuttu omia mummoja eikä pappoja vaan vanhemmat ja sisarukset kummien lisäksi. No mun isänäiti siitä loukkaantui niin ettei halua enää pitää meihin minkäännäköistä yhteyttä... kyseinen mummo ei ole pitänyt mitään yhteyttä neidin olemassaolon aikana, ei soittanut saati käynyt neitiä katsomassa. Omasta mielestä ristiäisten kuuluu olla rauhalliset ja lähimpien ihmisten kesken, mutta.... teinkö kamalan virheen kun en kutsunut omia isovanhempia???
Nyt lähdettävä ruokaa laittamaan. Ihanaa kun on lunta=)!
Janica ja Aada 6vko6pvä
Meillä oli LA marraskuun lopussa ja koko odotusajan roikuin marrasmasujen hännänhuippuna. Tyttövauva syntyikin sitten vasta joulukuun 10. päivä, joten keskustelisin mieluummin saman ikäisten vauvojen kuulumisista.
Meillä on vauva-arki lähtenyt ihan mukavasti käyntiin. Titi on esikoisemme, joten tietenkin koko elämä on kääntynyt aivan päälaelleen, mutta ihana mullistus tämä on ollut. Ensimmäiset pari viikkoa vauva valvoi öisin monta tuntia - aivan kuten masussakin - ja nukkui enemmän päiväaikaan. Itse jaksoin hyvin, koska painuin päiväunille aina vauvan kanssa :-) Parin viikon iässä päivärytmi alkoi kääntyä meille vanhemmille mukavampaan suuntaan ja kuukauden iässä Titi alkoikin jo nukkua 5-8 h putkeen yöllä. Sitten syöttö ja 3-4 tunnin unet. Itse olen kuin uusi ihminen! Päivisinkin vauva nukkuu tosi paljon, joten kotihommia ehdin tehdä hyvin sillä aikaa. Nyt nautin tästä unirytmistä, varmasti hampaiden puhkeaminen ja liikkeelle lähtö tuovat tullessaan levottomia öitä!
Täysimetyksellä porskutellaan täälläkin, vaikka itselläni ei mitkään suihkutissit olekaan. Tyttö syö päivisin aika tiheästi, n. 1-2 tunnin välein. Maito ilmeisesti riittää ihan hyvin, sillä tyttö on kasvanut omalla käyrällään sopivasti. Eilen oli neuvola (6,5 vkoa) ja tytön mitat olivat 4695 g (syntyessä 3610 g) ja 55,6 cm (51 cm).
Ensimmäiset hymyt saimme nähdä jo kolmen viikon iässä ja nykyisin meillä naureskellaan jo kaupan kassoillekin :-) On se sitten suloista! Jokellusta olemme saaneet kuunnella pari viikkoa.
Kakkaa tulee edelleen 1-4 kertaa päivässä. Olen vähän kade teille, joilla kakkapyykkiä pestään vain pari kertaa viikossa... Käytättekö muut kestovaippoja? Oletteko olleet niihin tyytyväisiä? Meillä on pääsääntöisesti käytössä TSI-kestovaipat, päällä PUL-kuoret tai hahtuvahousut. Äitiyspakkauksen mukana tullut kuori on mielestäni tosi hyvä. Muutenkin kestovaippailu on ollut helppoa ja toiminut ihan hyvin. Kertiksiä kuitenkin käytämme aina reissussa, joten mitenkään fanaattisia emme ole ;-D
Viime yönä vauva nukkui ensimmäistä kertaa pinnasängyssä äitiyspakkauslaatikon sijaan. Iso tyttö, kohta se jo menee kouluun ;-D
RvaRuljanssi ja Titi (s. 10.12.)
Tervetuloa Rvaruljanssi, mukaan mahtuu taatusti!
Janica: olen samaa mieltä, että ristiäiset ovat vain lähipiirin juttu. Meillekin tulee vain isovanhemmat, kummit ja veljeni perheineen. Ihmettelen tuota asennetta, että pitää välit pistää poikki. Eiköhän siitä tokeennu, kun aikaa kuluu.
Meille kuuluu vaihteeksi hyvää. Neidillä on ollut itkujaksoja huolimatta maidottomasta, munattomasta ja soijattomasta dietistä. Ja kuten varmaan muistatte, ehkä kirkunajakso olisi parempi kuvaamaan näitä meidän päiviä ja öitä. Ennen meni tosiaan 12,5h helposti huutaessa täyttä kurkkua kipuja. Ja kaikki imetyksen päälle. Kokeiltiin gavisconia, joka ainoastaan sai vatsan kipeämmäksi kun ummetti. Lopulta torstaina vauva siirrettiin kokonaan erityiskorvikkeelle lääkärin kehoituksesta ja siitä lähtien on mennyt hyvin! En uskalla vielä juhlia, onhan meillä ollut hyviä jaksoja aiemminkin. Nyt lypsän maitoa, jotta maidontuotanto pysyisi yllä, jos vielä pääsemme imetykselle takaisin. Jos tämä maito pitää neidin tyytyväisenä, en imetystä enää mielelläni kokeilekaan, koska on tosi tuskaista seurata oman vauvan itkua ja tietää sen johtuvan äidinmaidosta :( Aika vaikea perata omasta ruokavaliosta pois allergiaa aiheuttava aine, -melkoista arpapeliä pienen kustannuksella. Harmi vaan, kun imetys lähti kuitenkin niin hyvin käyntiin ja maitoa olisi paljon.
Ihanaa, kun on saatu nukutuksi univelkoja taas pois. Ihan uusi elämä alkanut taas. :)
-Terppari
Kiva lueskella kuulumisia:-)
Täällä ollut rytmi taas hakusessa, miten se aina kiepsahtaa takaisin yökukkumiseen ja päivänukkumiseen. Nyt pari yötä ihan kohtalaisia ***koputtaa puuta***
Toinen juttu, mikä ihmetyttää: nimittäin kakkajutut. Tämä tytteli kakkaa vain kolmen päivän välein, ihan tavallista keltaista äidinmaitokakkaa. Ei sinänsä haittaa, mutta kun luin tuosta sairaalan vihkosesta, että pitäs kakata joka päivä kuuden viikon ikään asti. Toisaalta paino kyllä hyvin noussut, eli saa ruokaa ihan tarpeeksi, eikä ole myöskään mahavaivoja. Kai tämä on jotain helpotusta kun siskot kakanneet noin 6 kertaa päivässä vuoden ikään asti;-) vai pitäskö tuosta kysäistä terveydenhoitajalta????
Oi voi, narina kuuluu... tuun jatkaa myöhemmin
P-M ja neito kohta 5 vko