~~Elokuisten vko 4~~
Hyvää huomenta!!!
En osaa liittää linkkiä ed. pinoon, joten jos joku taitavampi sen sitten tänne asentaa?!
Meillä on nyt sitten flunssaa!! PRKL!!!!!!
Saana aloitti illalla SAIRASTAAN oikein todella, eli nukkumaan mentyään jo huomasi nenänsä olevan tukossa ja alkoi HUUTAA!! Tätä kesti sitten puoli yhteen... Tosi kivaa! Saanahan kuuluu tyyppiin, että kun sairastetaan niin sairastetaan todella! Sylissä vaan itkeä tihrustetaan. Nyt on kyllä yllättävän pirteänä.
Mistähän kummasta tämäkin meille tuli, kun ei olla missään käyty 4 päivään... Tosi tylsää.
No tähän liittyykin kysymykseni; viettekö vauvaa ulos nukkumaan vaikka olisikin vähän nenä tukossa???
Jos siis ei ole kuumetta!
Esikoista vein aina ulos, kun äitini aina neuvoi, että ulos vaan, niin henki kulkee paremmin (eikä esikoinen , niin kuin ei Saanakaan, nukkunut koskaan sisällä kuin max 15min.). Nyt sitten kuitenkin terveyden hoitaja sanoi neuvolassa Saanan edellisen nuhan aikaan (n. 2kk sitten), ettei ole hyvä limakalvojen kannalta viedä ulos nukkumaan nuhassa!
Mielipiteitä siis tästä kiitos!!!
Aloitan omankin keskustelun tästä, niin saa enemmän mielipiteitä.
Eipä tähän kai tällä erää muuta... Mieskin on nyt kamalasti töissä, kun tekevät ns oman talvilomansa sisään.
Ukko oli muuten ekan kerran pitkään aikaan lasten kanssa keskenään, kun olin eilen työpaikan osaston kokouksessa 2h (kuulun toimikuntaan, joten välillä velvollisuudet kutsuvat vaikka älomalla olenkin) ja hyvin oli menny!!! Saana oli kiukunnut vaan ihan loppuajasta väsymystään, muttei muuten mitään!!
Josko ukkelille tuli hieman itseluottamusta takaisin lastenhoidossa, kun edelliset kerrathan Saana on huutanut KOKO AJAN kun olen ollut pois! iva, että nyt meni hyvin!!
No lähdenpä aamupalan tekoon! Saanakin taitaa saada pelkän hedelmäsoseen, kun on niin tukkonen ja joi vasta kuudelta aamumaidon. Jonka on kyllä jo pääasiallisesti puklannut ulos!
Mistä tuli mieleeni Nanille vastata puklailu mietteisiin, että meillä esikko puklaili ihan hirveesti!!! Siis se oli ihan älytöntä. Se puklaili pitkän ajan päästä syötyäänkin, ettei mitenkään heti syönnin jälkeen heti. Eikä siitä kyllä ole mitään muuta " vikaa" löytynyt. Siis ei mitään allergioita tms. Loppui sitten, kun kiinteät oli selkeästi pääruoka. Eli kesti tosi pitkään, lähemmäs vuotta! Sain muistaakseni siihen joskus jonku selityksenkin, mutten nyt kuollaksenikaan muista mikä se oli. Että ei ehkä ole mitään huolta kuitenkaan!!
Nyt pois...
T:Mona ja muksut
Kommentit (45)
Nostellaans vähän pinoa ja " jutellaan" joutavia :)
Kiitos Mona! Mulle on kans puhuttu että tää pulauttelu on vaan ohimenevää vauvapulauttelua...mutta mistä nuo iho-oireet taas tulee..höh..Mutta pikaista paranemista! Meillä kans välillä rohisee Jooelin hengitys ja räkää kertyy nenuun..mutta taitaapi olla vielä rs:n jäänteitä..
Oon tuota pulautteluaki taas miettiny että sen haju on muuttunu enempi oksennuksen hajuiseksi ei enää haise pelkälle happamelle maidolle, mitähän tuoki lie, tietääkö kukaan??
Ite olen laittanu aina nuhanenän ulos nukkumaan, pienessäki lämmössä olen sisällä nukuttanu. Nyt ku tuo pöpö meillä vierailu, laitoin ukkelin ulos ku normi lämmöt saavutettiin. Paljo paremmin nukkuu ulkona sisällä menee heti röhäseksi.
Meillä on kyllä ihan sekasin rytmit...eilen nukku Jooel vaan 2x45min päikkärit siis koko päivänä..aamulla noustiin ylös siinä ysin kieppeillä ja illalla laitoin kasin aikaan nukkumaan ku pitempään ei jaksanu enää valvoa...noh...oliki melkosta kitinää sen jälkeen...heräs puolen tunnin välein, kymmenen aikaan itki ihan mahottomasti, rauhottu syliin mutta kohta taas otsa meni ruttuun ja itki niin ku ois sattunu johonki tai nähny painajaista...siitähän pikkumies sitte heräs ihan kokonaan...ja vielä puolen yön paikkeilla hereillä oli...yöllä heräs kolmelta ja kuudelta syömään ja kasilta heräs sitte..aamulla nukahti yheksän jälkeen tissille mutta ku nostin vaunuun niin heräs...siitä meni taas reilut puoli tuntia ku lopulta sain päikkäreille ja onneksi nyt nukku sen 2,5h! Mutta nyt sitte hierotaan jo silmiä...ei noista kyllä ota mitään selvää!! Onneksi yöllä sain nukkua nuo vajaan 3h pätkät!
Neitiniiskuselle ja muille bumbosta kiinostuneille tuossa joku linkki...
http://www.bumboseat.com/
Meillä siis mummo oli alunperin ostanu lapsenlapsilleen tuollasen ja me nyt ostettiin kotiinki sellanen...aika tukevasti toinen siinä istuu ja eikä kyllä kaadu mihinkään suuntaan, ja aika hyvin jaksaa olla siinä ilman viihdykettäkin paikallaan...me maksettiin siitä 49e
Huhtikuunvauva: Hienosti kyllä teidän poika on kasvanu kaikista allergiaongelmista huolimatta...toivottavasti se oikea maito teille löytys jotta pääsisitte muidenki makujen maailmaan! Uusi tuo vaporizer kyllä mulle ainaki on..
Oho täytyypä kiiruhtaa, keskimmäinen pääsi jo koulusta ja mää tökötän vielä netissä :/ ja oli aatellu käyväni postissa ENNEN ku haen..
mutta jeps Iloiset päivän jatkot!
Nani76 ja Jooel 5kk+11pv
Minkähän hintainen tuo vaporizer on?
Pitää laittaa harkintaan.
Olen jo syksyn nuhassa käyttänyt niitä Nasolin-tippoja joita saa 3kk ylöspäin käyttää. Ovat olleet mielestäni hiukka parempia, kuin suolatipat.
Piti kysyä vielä kaikilta, että millaisia rytmejä teillä tänä päivänä on??
Musta tuntuu, ettei meillä ole taaskaan päivisin mitään rytmiä! Vaunuissa ei ole nukkunut pitkiä unia varmaan viikkoon vaikka eilenkin aamulla kävelin 45 min, että olis 30 min tirsojen jälkeen nukahtanut vaunuihin takas, mutta EI!!
Päivät menee risaisiksi ja Saanaa nukuttaa vähän väliä kun nukkuu vaan levottomia pätkiä milloin missäkin.
Aika rasittavaa!
Toivoisin yksiä pitkiä ulkopäikkäreitä, jotta päivä olisi esikonkin kannalta helpommin organisoitavissa...
No nyt ei muuta kun syömään, heippa taas!
T:Mona ja muu väki
Mutta ei se mikään sika tyyris ollut eli olisiko jotain 20-25 euroa. Ne " tyyynyt" arvokkaampia siis kun siitä paketissa on 5 kpl ja se maksaa jotain 10 euron luokkaa ja kun niistä haihtuu se tuoksu aikalailla muutamassa illassa. Mutta niihin voi siis laittaa sitä " saunatuoksua" ja näin ollen niitä tyynyjä ei tarvii ostaa, kun kerran.
Saunatuoksuhan maksaa jotain 7-8 euroa ja se kyllä riittää useamman nuhan ajan, vaikka joskus on käytetty laitetta viikonkin ajan. Esikoinen (2v 9 kk) nykyään sanoo aina, että laitetaan nenätukko tuoksumaan, jos on nuhainen :) Kannattaa kokeilla, meillä on auttanut useamman nuhan aikana...
t. huhtikuunvauva
tuossa ois suomenkielinen linkki...
http://www.nuppuliina.fi/cat/product_details.php?p=4
siitä saa hiukka paremmin tietoa ku siitä edellisestä enklannin kielisestä
ja tässä muuta
Liike: Hinta:
www.babystyle.fi 41.90 ¿
www.vaunuaitta.fi 49 ¿
www.lastentarvike.fi 49 ¿
www.pikkupingviini.fi 44 ¿
www.nuppuliina.fi 40 ¿
nani taas jolla hermot menee keskimmäisen kans hrr :§
@Mona@:Pikaista paranemista teille!!!
Täälläkin flunssa jyllää,alkoi eilen vauvalla,2,5 tytöllä sekä itselläni,vauva on flunssasta huolimatta hyväntuulinen.Tänään hain 10v pojan kesken päivän koulusta kotiin,kun sairastui hänkin(alkoi pääkivulla).
Toivottavasti menisi pian ohi,ettei tulla aivan mökkihöperöiksi,kotosalla aiotaan olla,ettei vaan tartuteta ketään muita.
Lumina ja " Lahja"
meidän kamaliin öihin ja päiväkiukkuihin taisi löytyä syy= PORKKANA!!!
miten mä olen pitänyt sitä niin ystävällisenä ja antanut sitä milloin mihinkin höystettynä...ja lalla lala laaa....
meillä ollut parina viime viikkoina yöt ihan karseita tunninvälein viuhtonaa ja ihan just sellasta kun joku olis huonosti.ja naamassa oli ihottumaa,sellasta rohoa puolet naamasta...
aatellu ettei meillä mitään ihmeempää syödäkään,ja kun se porkkana on niin mietoakin...
mutta jätin keskiviikkona porkkanan pois.iho näytti jo perjantaina paremmalta ja nyt maanantaina siitä ei ole tietokaan,ja perjantaista lähtien MEILLÄ ON NUKUTTU LUKSUSÖITÄ,eli nukkunut 10-12t ja herännyt kerran syömään,ja on nukkunut kuin tukki =) =) =) =) =)
päivisin ei oo kokoajan kitinävitinää,koska se oli pari viikkoa jatkuvaa vinkunaa.toki kiukutaan mutta tuntuu jotenkin nyt normaalilta tämä kitinä.
Nuhassa ulkona nukkuminen:kyllä veisin meidän hepun,koska sisällä ei oo nukkunut ikinä päiväunta.en aloittais unitaistelua nuhan takia sisällä. jos korkea kuume,ois pakko nukuttaa sisällä.
rytmit: 23-10/11 yöunta (kerran nyt syönyt klo 5maissa), kolmen tunnin kuluttua päikkäreille,
päikkärti n.13/14-14/15 eli tunnin nukkuu taas kolmisen tuntia hereillä
tokat päikyt: 18-20 suurinpiirtein,saan kerran vatkata vaunuja
enää ei nukahda kun tatti vaunuihin vaan pitää oikein heijaamalla nukuttaa...joten aikaa menee siihen enempi vähempi...ja tuntuu että päikkärit senkin takia lyhenee...illalla en anna nukkua missään nimessä yli 20 asti,jotta ois univalmis 23.
me ollaan aina ja vallan kotona.jos mentäis viipotettais menis rytmit sekaisin.meillä käy ihmisiä ja mekin tuossa lähellä käydään ystävien luona,mutten mielellään lähde kauemmas.on kivempaa kun on tietty rytmi.
eilen heppu valvoi 15¨eteenpäin kokoillan.mun äiti ei ollut " saanut" nukkumaan,koska nukahtaa monesti itkien vaunuihin,eikä äitini ollut raaskinut itkettää =) no eipä se mua haitannut.vitisiktitisi väsymystään illalla tietty,muttei ollut mikään mahdoton.yöunille meni klo 22.15 ja heräsi 10.45 aamulla,söi klo 05
anteeks nyt kaikille kun mä hehkutan näitä luksusöitä,mutta on niin uskomaton olotila itellä kun ei oo väsynyt.ja varpaillaan olen jokaisen yön suhteen...niin jo " tottui" noihin kamaliin öihin,ja ajatteli että " jahas siinä ne sitten alkoi,ja nukutaan sitten joskus" olen kyllä todellinen hirviö väsyneenä...
eipä kummempia...josko saisin hepun kohta toisille päikyille...
toivotaan että porkkana oli meidän hepuliöiden syy...tietty nyt jokainen vauva yleensä joskus valvottaa,meillä se oli vaan jotenkin epämääräistä...
neitiniiskunen ja pikkumies kohta 5kk
Meillä tyttö syö ja kasvaa hyvin. Viime viikolla tuli 5 kk täyteen
ja torstaina olis lääkärintarkastus/rokotukset. Paino oli kuukausi
sitten 6 kg/61 cm. Aika pikkuinen tyttö, jos vertaa joidenkin
vauvoihin tällä palstalla. Mutta kyllä meidänkin tytöllä niitä
makkaroita löytyy! Kuinka pienellä ihmisellä voi reidet ollakaan
niin paksut! En usko, että kuukaudessa on tullut mitään isompia
mittoja lisää, joten eiköhän vieläkin sillä keskikäyrän alapuolella
mennä. En oo ihan varma, onko täällä Tanskassa eri käyrät mitä
teillä Suomessa. Ïmetyksellä mennään siten, että annan korviketta
pikkupullon verran päivässä.
Joku kyseli rytmistä:
Nukkumaan klo 21, yösyönti noin klo 4.
Aamuherätys klo 7, jonka jälkeen tunti valvomista ja sitten
parin tunnin päikkärit.
Päivä menee suunnilleen, että syöttö - 1,5 tuntia valvomista -
30-60 min päikkäreitä - ja sama rulijanssi uudelleen. Illalla
voi olla hieman pitempi aika valvomista. Aika paljon siis
tyttö vieläkin nukkuu.
Stella-neiti ei osaa vielä kääntyä, vaikka tuntuu, että se on
hilkulla ollut jo kuukauden. Mahallaan viihtyy lyhyitä aikoja.
Uusin villitys on tutin kanssa leikkiminen eli tutti suuhun/tutti pois.
Eri kehitysjaksoilla mennään - kateellisena luin, että jotkut
ryömii jo!
Äiti voi hyvin. Kaikki kilothan tipahti kuukaudessa, mutta nyt
on paino taas noussut. Tylsyys-syömistä ilmassa, koska mies
reissaa paljon ja on piru vie aloittanut työnsä ohessa koulunkin.
Ilokseni voin raportoida, että viime viikonloppuna harrastimme
ensimmäistä kertaa seksiä! En olisi uskonut, että näin kauan
siihen menee. Tosin mulla oli aika rankka synnytys ja olin
sairaalassa viikon, ja joudun vielä uudelleen leikkaukseen. Ja kai
mulla läheisyys-kiintiö vaan täyttyy, kun tuo vauva roikkuu
kaulassa koko ajan.
Ei siis suurempia murheita, huolia!
Terveisin, Mirris
Jos nyt ehtisi kirjoittelemaan kun esikoinen lähti iskän kanssa vieraisille ja pikku-ukko nukkuu.
Mekin kävimme 5kk neuvolassa vaikka 5kk tuleekin vasta viikonloppuna täyteen :) Pikku-ukko oli nimensä mukaan pikkuinen muihin täällä oleviin verrattuna...eli paino oli 6,9kiloa ja pituus 63cm. Ihan samoissa lukemissa menee kuin siskonsa aikoinaan ja eipä me vanhemmatkaan kovin isoja olla.
Kääntymisen ja pyörimisen pikku-ukkeli oppi puolitoista viikkoa sitten ja ei onneksi ole vaikuttanut yöuniin laisinkaan. Päiväunet kyllä oli pari päivää hukassa silloin kun kääntyminen keksittiin mutta nyt alkaa taas rytmi löytyä. Meillä heräillään aamulla 7-8 ja tunnin valvomisen jälkeen sitten max. tunnin päiväunet. Sitten valvotaan pari tuntia ja n. kl12-13 käydään pidemmille päiväunille. 15-16 hereille, yhdet pikkutirsat jossain välissä ja sitten illalla viimeistään klo.20 yöunille. Eli aika paljon nukutaan meilläkin.
Kiinteitä on yritetty maistella nyt n. viikon verran mutta suu on pysynyt tiukasti kiinni. Eilen sitten annoin periksi ja annoin persikkaa ja johan alkoi maistumaan ;) Sitä ennen siis yritin bataattia, luumua ja kesäkurpitsaa...
Meillä esikoisen kanssa taisteltiin kanssa kaikenmaailman allergioiden kanssa ja syömisien kanssa sai olla tarkkana. Mm. juuri porkkanasta ja maissista tuli pahat ihottumat. Tyttö oli myös melkoinen pulauttelija mutta allergialääkäri silloin kyllä sanoi ettei se ole välttämättä laisinkaan yhteydessä allergioihin. Ja luulenkin että pulauttelu johtui vaan liiasta ahneesta syömisestä.
Mutta nyt kuuluu kutsu makkarista, kuulumisiin...
JAv@
Kiva lukea pitkästä aikaa luminan, mirriksen ja javan juttuja!
Neuvolalääkäri soitti tuossa iltapäivällä, oli konsultoinut lastenlääkäriä tuosta Jooelin ihottumasta...olivat tuumanneet ettei kummempaan tartte ryhtyä jos kerta rasvauksella " noin" hyvänä pysyy, mikä tarkoittaa sitä että sitte iho on parempana ku kortisonia ollaan käytetty...eli kortisonilla mennään kuuriluontosesti noin viikon kuureja.. eli sama jatkuu...kuulemma ihottuma yleensä kesällä paranee...kiinteistä sano että yks maku uutena kerrallaan mennä per viikko..tällä viikolla vuorossa on uutena mango, päärynä menee vanhana parhaiten, mutta ei nuo soseet jääkaappikylmänä maistu senkään vertaa..
Mirris: näkisitpä meidän ukkelin reidet! =) äitiinsä on raukka tullut...sukkahousut eivät mene minkään kokosina jalkaan ku kiristävät liikaa..puolipotkarit on käytössä siis..niin ja kyllä se Stella sieltä vielä kirii porukan kiinni ja menee varmaan vielä eellekkin jossain tekemisessä :) ovat kyllä niin omaan tahtiin kulkijoita kaikki! Kateellisena luin kilojesi karistumisesta...eipä silti itehän minä nää kilot kannan jospa sitte ku imetys loppuu niin pääsen diettailemaan...kurjuus..
Mutta eiku iltatoimiin..johan sitä ollaan oltu taas tänään " äänessä"
Hyviä öitä!
nani edelleen :) sorkke
Mukavaa maanantaita, naiset kautta Skandinavian - ja Ison-Britanniankin, mikäli tätä vielä sielläkin luetaan... Ü
Voimia sairastuneille ja potilaiden hoivaajille. olin kyllä itse melkoisen poikki, kun Samuli ulvoi tajuttoamssa tilassa nuhaansa ja kurkkukipua moonta yötä putkeen. Nyt sitten sunnuntaiaamuna tajusin itse mennä viimeinkin kipeytyneestä nänniparastani terveyskeskukseen, ja sitähän se oli, mitä itsekseni uumoilinkin, hiivasienitulehdus nännissäni, jukopliut. Kaikkea sitä saa ihmiinen kokea. Nyt on Samulin lelut pakastettu, harsot pesty ja pojun suuvärkkiä töpöttelen puolukalla ja jahka kauppaan ehdin, laimennetulla sitruunamehullakin. Omaan tissiini levittelen salvaa pari kertaa vuorokaudessa ja kuljen tissi levälläni naapureiden iloksi tai kauhuksi sisätiloissa huoletta ohi ikkunoiden, kun on annettava tarpeelliselle työkalulle ilmakylpyjä. Joo, ja tutit keitetään taas usein.
uimassa olin äsken isompien lasten kanssa (2- ja miltei 4-vuotiaat), ja aina heillä on hallissa huikeaa ja hauskaa. Ja väsymys kaataa polskijat ja saunojat sitten petiin hyvin tehokkaasti. Kun tuo onneton Samuli-tempojainenkin tajuaisi vihdoin rauhoittua yöaikaan. Öistä onkin tullut hänen kanssaan melkoista taistoa: kauheilla voimillaan kamppaa, kääntyilee, hakkaa ja potkii koko yön ja mun on oikein tiukin ottein vain koetettava pidellä häntä kainalossa - sillä tuloksella, että olen - hurjan väsymyksen lisäksi - fyysisesti aivan jumissa ja vain odotan synttärilahjaksi toivomiani lahjakortteja hierojalle - kun vielä saisi lapset aina hoitoon, kaikki kolme, hierontojen ajaksi.
Tottakai nuhanenät pannaan ulos nukkumaan, meillä ei muualla poika nuku kipeänäkään kuin raittiissa ja kosteassa ulkoilmassa, todettu juttu!
Miekonkin kanssa taas seesteistä, on yliystävällinen ja kaikki käy, mitä vain ehdotankin, ja vielä koettaa pistää itse paremmaksi. Jos horoskooppeihin on uskomista, on kyllä niin tyypillinen sarvipää-kauris: huolehtii vastuuntuntoisesti perheestään, on tunnollinen, lämmin ja toimelias - vaan kun stressiä, päästää höyryjä pihalle ajoin melko ärjynä sarvensa ojossa. Ja horoskooppien lisäksi tässä on jotain niin perin pohojalaasta, notta!
Samuli vetää jo aamu- ja iltapuuron, pari kertaa vihannes-lihasosetta päivän aikana ja yhden hedelmäsosetujauksen. JA tissittelyä paljon, ja vielä useammin öisin. Olen huomannut pojun jo ymmärtävän monta juttua pelkästä puheesta. Perheenjäsenet tunnistaa nimestä kääntäen päänsä aina sinne, missä kyseinen henkilö on hymyillen onnellisena, puuro-sana aiheuttaa kiihtynystä ja tuskaisaa ulvontaa, kun on herkkua ja usein on nälkä, ja syliin- kutsu ihan räjäyttää sitterissä istujan innosta viuhtomaan. Rupeaa hymyilemään ja nauramaan myös heti, kun tuttu lorutus alkaa ja osaa selvästi odottaa leikkien kutituskohtia yms.
Miten sitä rakastaakaan omaa pientä pallokkaansa!
Ohhops, taitaa olla korkea aika siirtyä laskujenmaksuun...
Vitanova
Just aamutv:stä ehdin sen verran saada infoa, että noroa on taas liikkeellä. Saman tien sitten kuulin, että naapurin ystäväperheen 3-vuotias oksentelee... Eilen meidän tytöt leikkivät ulkona yhdessä ja nyt melkein panikoin, jos tauti tulee meillekin. Toukokuussa sairastimme sen koko perhe, mutta silloin vauva oli vielä mahassa. Tauti oli aivan kaamea ja esikoinen ei syönyt kunnolla yli viikkoon. Ihan kamalaa, jos vauva saisi niin rankan taudin.
Meidän elokuinen nukahti eilen " vasta" klo 21, söi 1.30, mutta heräsi taas 4.45. Sentään vartin myöhemmin kuin yleensä... Nukkumaanmenoaika ei tosiaan näytä heräämisaikaan vaikuttavan. Muuten nukkuu kyllä hyvin. Itsellekin kertyi 7 ruhtinaallista tuntia unta. Ihanaa!
Kiinteät (persikka, omena, bataatti, luumu) uppoavat meillä hyvin, mutta aloittamamme riisipuuro ei vielä. Esikoinen ei ole koskaan ollut puuronsyöjä. Vähän aikaa vauvana sentään niitä söi ja tänä talvena pari kertaa mannapuuroa. Sitä pitäiskin taas hänelle tarjota. Kun muistaisi vaan nämä kaikki jutut!
3-vuotias daamimme on muuten oikea Nalle Puh -fani nykyään, mutta saa katsoa niitä dvd:tä vain aamupäivisin nykyään. Huomasin nimittäin, että Nalle Puhit vaikuttavat tyttömme yöuniin tosi häiritsevästi. Ne ovat sen verran äänekkäitä ja kovatempoisia leffoja. Suosin mieluummin iki-ihanaa Postimies Patea ja Tuomas-veturia ja miksei Muumejakin, jos nyt jotain pitää katsoa. Brittisarjat vetoavat meidän vanhempienkin jatkuvaan Englanti-innostukseen, kun tällä hetkellä ei päästä livenä kokemaan...
Peukut pystyyn nyt meille kaikille, ettei vatsapöpö iske vauvoihin ainakaan!
Hannele9 ja mukelot
Ja pysykää kaikki muutkin terveinä. Meillekään en tauteja halua, kun joulukuusta meni puolet flunssassa ja meidän perhe söi yhteensä pari lääkekuuria ja sai pari silmätippakuuria.
Meidän ukon lyhyet päiväunet näkyvät sitten aika pitkinä yöunina. Eilen nukahti jo 19.00 ja heräsi sitten siinä seiskalta. Toki yöllä söi. Mutta päiväunia nukkui yhteensä eilisen päivän aikana vain vajaa kolme tuntia, vaikka heräsi aamuseiskalta. Nyt meni jo päiväunille ulos vaunuihin ja itsekin menen pian lumitöihin ja esikoista hakemaan kerhosta.
Meidän esikoiselle juuri porkkana teki allergiaa, mutta ei heti, vaan noin parin viikon syömisen jälkeen. Nyt sitten epäilen tällä pikkumiehellä bataattia. Sillä aloitettiin kiinteät ja ei milllään uponnut. Maissi sai vauvan hoksaamaan syömisen ja nyt eilen koitin bataattia uudestaan. Suu ei meinannut taaskaan avautua ja sitten olikin illalla punotusta reisissä. Ensin luulin vaipasta johtuvaksi punotukseksi, mutta nyt kyllä epäilen bataattia, sillä punotus oli jalan ulkosyrjillä ihan symmetrisesti ja muuallakin kuin vaipan alueella. Täytyy taas mennä pari päivää pelkällä maissilla ja maidolla ja kokeilla sitten vaikka perunaa. Luumu teki pojan mahan ihan löysäksi, pelkkä teelusikallinen.
Meillä nuo annokset ovat kyllä maissistakin vielä ihan maisteluita.
Jotain piti kommentoida, mutta en enää muista, kun illalla luin pinoa ja nyt vasta kirjoittelen.
Västis ja poika 5,5kk ja tyttö 4,5v
Nyt on sitten käyty jo lääkärissäkin, koska Saana huutaa posotti toisen yön putkeen, eikä nukkunut kuin sylissä!!
Olisin ollut valmis laittamaan aika köntin rahaa likoon sen puolesta, että korva tulehdus on, mutta EI!!! Ei näkynyt sitten mitään...
Tyhmää sikäli, että nyt järjettömälle ulvonnalle ei voi mitään, kun särkylääke ei siihen tehoa!
Eli ensi yö valvotaan taas....
Kuumetta oli aamullakin hiukka vajaa 39. Ulkona nukkuminen on siis skipattava! Saa nähdä kuinka meidän käy, kun nytkin nukkui sisällä oikein 20 minuuttia....
Ja jos nukkuis ulkona pidempään se saattais suoda äidillekin pikku torkut, mut ei niin ei...
Toivottavasti tämä menee ÄKKIÄ ohi!!!
Nyt meitä on tässä kaksi kirjoittamassa ja tuon 5 kuisen neidin näpyttely ei ole vielä kovin vakuuttavaa, joten poistun ja palaan kunhan saan tehdä tätä yksin!
T:Mona ja Saana apuri
Pulautteusta: Meillä pulautellaan paljon myös ja saattaa tulla vasta pitkänkin ajan päästä syömisestä. Muut lapsemme eivät ole näin pulautelleet ja hiukan on mietityttänyt tämä Joonaksen kova pulauttelu. Vaan kasvaa ihan hyvin että kait se jotain sakin vaikka paljon ulos tulee myös. Ilmavaivoja ja ummetust on myös ja ihan lievää iho-oiretta mutta neuvolassa olivat sitä mieltä että ihan on tämä normaalia joten katsellaan.
Unista ja rytmeistä: Joonaksella on hyvät rytmit päivällä eli nukkuu kahdet päikkärit n. 10-13 ja 15-18. Yöunille menee klo 21 ja herää klo 7. Mutta nykyään suostuu nikkumaan vain kiinni minussa ja mieluiten tissi suussa että se siitä yörauhasta. Yöllä ei varsinaisesti herää vaan lutkutta uoliunissaan tissiä pitkin yötä.
Lisää toiste nyt mentävä pukemaan poikia että ehditään kerhoon.
aliisa ja Joonas
Eli Luukas on nyt jo kolme viikkoa yskiny, ja viikko sitte käytiin lekurissa. Määräsi Luukakselle Ventolinea, eli astmalääkettä, kun muita oireita ei ollut. Nyt sitte on: viime yönä meni nenä tukkoon ukkelilla ilmankostuttimesta ja kohoasennosta huolimatta. Kaksi kertaa jouduin yöllä ottamaan syliin ja pystyasennossa pitämään ja hytkyttelemään, jotta nenä taas aukesi. Voi tuska! Tuhat kertaa varmaan laitoin tuttia ja kuuntelin sitä hirveetä yskimistä. Mutta kuumeesta ei tietoakaan.
Muuten on iloinen poika, ei vaikuta kovin kipeältä hereillä ollessaan ja nukkuu nyt tuolla ulkona, eikä ole inahtanutkaan. Mieluummin laitan pojan ulos nuhassakin, siellä nukkuu kunnolla. Uni on kuitenkin se paras lääke.
Ystäväni, joka on sairaanhoitaja ja kolmen lapsen äiti diagnosoi kuulemansa perusteella meille rs-virusta, siihen kuulemma liittyy just pitkittynyt yskä, ja totes että hyvä kun on tuo astmalääke, ettei mene ihan tukkoon. Kuinkakohan tukossa poika sitten olisikaan, jollei lääkettä olisi mennyt jo viikon, hui! Ärsyttävää! Muut meillä vielä kunnossa, esikko tuossa on vähän kärtsy ollu, joten ehkä sielläkin on tauti tuloillaan.
Meillä on kans päiväunet tippunu ihan jo minimiin, aamupäivällä puol tuntia, sitte pitkät päikyt 12-15 ja illalla puoli tuntia. Yöt sitte menee 21-7(8). (yömaito 4-5 aikaan) Kasiin yritän vääntää aamusin, mutten aina onnistu. Mutta meillä esikko oli jo vähäuninen, ja niin on näköjään veljensäkin. Mutta meillä alkoi aamut aikaistumaan, jolloin varovasti koetin herätellä päikyiltä vähän aikaisemmin, ja kas, ne unimäärät siirtyivät yöuniin, kuten toivoin! Saa vaan nyt nähä miten tää räkätauti näihin rytmeihin vaikuttaa.
Meillä menee jo puuroa, kasviksia ja hedelmiä/marjoja, ja olin ajatellut aloittaa lihan tänään, mutta siirretään vähän. Ei ole järkeä aloittaa uutta kipeänä, kun ei sitten teidä johtuuko mikä kitinä mistä, ruuasta vai flunssasta. Muutenkin tuntuu eilisestä alkaen ruoka maistuvan aika huonosti, tänäänkin meni vain puoli purkkia normaalin koko purkin sijaan. Ja eilen ei puurokaan oikein maistunut. Toivottavasti ei ole mennyt korviin, esikolla ruokalakkoilu meinasi aina korvatulehdusta.
Tälläistä täällä tänään. Pikaista paranemista kaikille ja kauniita piiiiitkiä unia!! emma ja Luukas 5,5kk
Pulauttelusta: meillä puklataan todella paljon ja on puklattu jo ihan ensimmäisistä päivistä alkaen. Oksu saattaa lentää vaikka syömisistä olis neljäkin tuntia, eli aina saa olla varuillaan. Nykyään kun vedetään jo lihaakin, niin ykän hajukin on monen tunnin päästä aivan järkky, sen pelkän happaman maidon olis vielä jotenkin kestänyt. Neuvolasta ei asiaa ole sen kummemmin kommentoitu, toiset vaan kuulemma puklailee enemmän eikä siihen mitään syytä yleensä ole. Loppuu ehkä sitten kun alkaa liikkua pystyasennossa...jee jee.... Mut meillä on hiukan auttanut apteekista ostettava maidonsakeuttaja. Ei tietty toimi imetettäessä, mutta meidän pullolapselle kyllä autto kun tavara ei pääse ihan niin liukkaasti tulemaan takaisin päin. Ei siis poistanut " ongelmaa" , mutta vähensi oksuja.
Muuten kaikki tyttösellä ok. 5kk neuvolassa mitat 65 cm ja 6.8 kg. Syödään jo päivittäin lihaa ja erilaisia kasviksia, hedelmäsoseita, vauvajogurtteja ja puuroja. Mitään allergiaoireita ei ole tullut mistään, joten ruokalistalla on jo vaikka mitä (no pulauttelun takia meillä ei syödä esim. mustikkaa ollenkaan, porkkanaakin todella harvoin...).
Iltaunille menee siinä puol kymmenen paikkeilla ja yöllä tuttia pitää muutaman kerran pistää, mutta enää ei öisin syödä. Aloittaa jutustelun aamuisin siinä seitsemän aikoihin ja pitkillä päikkäreille mennään sit kymmenen maissa.
Pari kuukautta on jo kääntyillyt, mutta ryöminen ei vielä ihan taitu. Tyttö taitaa jättää koko ryömimisen väliin ja siirtyä suoraan konttaamaan. Tykkää meinaan nyt jo olla konttausasennossa ja melkein voi kuulla kun niin kovasti miettii, miten siitä pääsisi liikkeelle. Siinä sitten nykyttää itseään, mutta ei osaa vielä liikuttaa käsiä ja jalkoja oikeassa tahdissa. Vatsallaan lattialla viihtyy muutenkin melkein koko sen ajan kun ei syö tai nuku. Isosisko viihdyttää ja saa pikkuisen hohottamaan oikein kovalla äänellä, ihanaa! Vahva ja jäntevä likka on, joten on jo useamman kerran ollut hyppykiikussakin ja siitä kyllä tykkää ihan kamalasti.
NiiskuPiisku ja neidit 5kk ja 2v
Aamupäivällä ei ollut mitään, mutta iltapäivällä jokin pöpö asettui asumaan suolistooni.. Toivottavasti ei olisi mitään tarttuvaa, muuten meillä sairastuu lapsetkin helposti. Onneksi on tähän mennessä ollut lievää sorttia, vaikka ekat 20 minuuttia olivatkin ihan kamalia. Onneksi vauva oli nukkumassa ja sai esikoiselle ladattua netistä muumin, että pystyin ramppaamaan vessassa ja makaamaan lattialla patjalla sen ajan. Nyt sitten yritän olla tartuttamatta ketään. Että semmosta tämä " terveenä" pysyttely taas on. Olen nyt muutenkin ollut pari päivää aika väsynyt ja huimausta on ollut kuvioissa taas viikonlopusta asti. Nilkat ovat aina aamuisin ja öisin tosi jäykät. Toivottavasti tämä yhdistelmä ei tee mitään kamaluuksia. Alan tuntea itseni jo tosi vanhaksi..
Västis
me ollaan kyllä pysytty NIIN NIIN terveenä.ja vauvalla ei oo vielä ollut mitään *kop kop*. olis kyllä tosi rankkaa kun joku tautikin vielä iskis.musta on ihan tarpeeksi rankkaa näinkin.
tänään mulla oli jumppa ilta.olin jo ovenraossa kun mies tuli,ja sanoin näkemiin ja lähdin samalla oven avauksella...samaan hengen vetoon sanoin muuttavani kiinaan (Vitsi vitsi)...oli aika rankka päivä...
meillä on päiväunet päivä päivältä enemmän taistelua.kun niinkuin nukahtaa mutta aina havahtuu eikä meinaa nukahtaa enään...
nyt on taas niin ihana olo kun sain rääkättyä itteeni tuolla jumpassa,joka kerta teen verenmakusuussa
Hui kun onkin porukkaa kovasti kipeänä!! Kohta varmaan jyllää meilläkin joku pöpö.. Poikien kerholaisissa on ollut vesirokkoa ja meillähän sitä ei ole vielä sairastettu. Saas nähdä joko se tällä kertaa meille tiensä löytää.. Viimeksi kun sitä poikien kavereilla oli niin jätti kuitenkin meille tulematta. Meillä ei vielä tänä " talvena" ole oikeastaan mitään sairastettukaan, mitä nyt syksyllä pari nuhaa ilman kuumetta.
Rytmeistä vähän: Meillä yöunet noin klo 21-07.30 aamulla n. 1h unet iltapäivällä 2-3h ja iltasella vielä n.puol h. Aika hyvin on pieni sopeutunut meidän rytmeihin tai siis nukkuu ulkoilujen aikana ja on hereillä yleensä sopivasti ruoka-aikaan. Pieni syö vielä vain tissiä, mutta on kovasti jo kiinnostunut muiden syömisestä. Hinku pöytään olisi jo kova!!
Meillä tänään 5kk neuvola palailen sitten vielä mittojen kanssa.
Mutta nyt aamupalaa isommille pojille!!
pönttö-örvelö ja pojat
Elikäs meillä on ollut esikoisen vauva-ajasta alkaen sellainen vaporizer laite, johon laitetaan sellaisia eucalyptuksen tuoksuisia valkoisia " tyynyjä" ja laite laitetaan pistokkeeseen ja se vapauttaa siitä vähitellen huoneilmaan eucalyptuksen tuoksua ja auttaa vauvan nenää pysymään auki. On ollut tosi hyvä ja käytetään nykyisin myös kun esikoisella on nenä tukkoinen.
Ostettiin laite aikoinaan prismasta, mutta ymmärtääkseni sitä saa esim. apteekista. Apteekista saa ainakin lisää niitä eucalyptus " tyynyjä" , mutta ovat aikalailla arvokkaita. Kerran kuitenkin neuvoivat apteekista, että voi ostaa 100% eucalyptustippoja marketista (niitä samoja, joita laitetaan löylyveteen) ja pudottaa muutaman pisaran vanhaan " tyynyyn" ja taas toimii...
Lisäksi käytämme keittosuolaliuosta nenään ja se auttaa nenää pysymään auki ja meillä ainakin sai aina aivastuksen tulemaan ja se kummasti avaa nenää kun räkä lentää pois nenästä.
Meillä edelleen maitokokeilut jatkuvat eli tällä hetkellä kokeilussa profylac valmiste. Vielä on kakka aivan vihreää, mutta kun soittelin tänään sairaanhoitajalle, sanoi että se on on normaalia ja että yleensä noin kaksi viikkoa menee ennen kuin suolisto alkaa normalisoitumaan, sikäli mikäli profylac sopii... Eli vielä viikko kokeillaan tuota maitoa ja katsomaan mikä tilanne on sen jälkeen. Muutakin ruokaa olisi kiva jo päästä antamaan kun ruokahalua pojalla tuntuu olevan ja sen vuoksi maitoa menee reilu litra vuorokaudessa. Mutta nyt ei vielä uskalle mennä kokeilemaan viikkoon mitään muuta kuin tuota profylac:ia.
Viiden kuukauden neuvola oli viime viikolla ja kyllä meillä hyvin kasvetaan eli painoa huimat 9680g ja pituutta 69,7 cm. Äidillä siis tuollainen kiva kymmenen kilon puntti kannettavanaan.... :)
t. huhtikuunvauva