Oletko tullut raskaaksi vaikka imetit vielä?
Olisi kiva kuulla jos jollain on kokemuksia.
T. vauvakuumeinen osittais-imettäjä
Kommentit (15)
En minä mutta kaksi ystävääni kyllä. Toisella oli 2kk tyttö kun tuli raskaaksi, lapsille tuli alle 1v ikäeroks. Ja toinen tuli raskaaks kun imetti myös, lapsi oli jotain 4-5kk. Pieni ikäero siis myös.
a_j
pääosin koko imetysaika mentiin osaimetyksellä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. vauvan tahtiin tissiteltiin. viikkoa vaille ½-vuotispäiväänsä hän lopetti vallan rintamaidon ja sai kamalat raivarit kun yritin tarjota. 9 päivää myöhemmin testasin plussaa..
t.Ufa (26+3) & Viivi (s. 23.2-07)
Imetin silloin 7kk poikaani vielä monta kertaa päivässä. Tosin poika oli kyllä alkanut jo osoittaa merkkejä siitä, ettei rintamaito enää oikein kiinnostanut. Menkat mulla alkoi 3kk synnytyksestä, vaikka täysimetin. Eli mahdollistahan se on. Onnea kuumeiluun!
-Q-
Ehkä minulla on kuin onkin toivoa uudesta raskaudesta vaikka vielä imetänkin. :)
Hei tulin raskaaksi imettäessä vielä esikoistani.
Esikoiseni imi rintaa ympärivuorokautisesti, oli toki 1v. eli söi jo muutakin.
Tisuttelu jatkui raskaaksi tulosta huolimatta n.3kk ja lopetin kerralla niin yö kuin päivätissin. Ei ollut vaikeaa vaikkei tuttia ollutkaan ja pullosta ei ole syönyt koskaan. Mukista juotiin aterioilla 6 kk eteenpäin.
Ehkäisyä en aloittanut ollenkaan , kun toivoin että saan lapsen sitten kun luoja suo.
Onnea
Minä tulin raskaaksi, vaikka imetin monta kertaa päivässä. Kuukautiset olivat tosin tulleet kaksi kertaa, joten tiesin raskauden mahdollisuuden. Ehkäisyä emme käyttäneet.
Meillä ei ole kummankaan suvuissa kovin suuri hedelmällisyys, joten ei uskottu silmiämme, kun testi näytti plussaa heti ekalta kierrolta, kun alettiin yrittää!! Imetin silloin 3-4 kertaa vuorokaudessa, kerran yölläkin esikoista, joka oli 1 v 4 kk. Ikäeroksi tulee melko tasan kaksi vuotta, että toisaalta voi olla että toukokuu on se meidän kuukausi ja ovuloin vain silloin.. =)
Timaja kirjoitti omassa viestissään, että kuukautiset olivat tulleet jo kaksi kertaa, joten hän tiesi raskaaksi tulon mahdolliseksi. Imetys ei ole koskaan ehkäisykeino ja imetys ei sinällään estä raskaaksi tuloa. Joillain naisilla imetys siirtää kuukautisten alkua, toisilla ei juurikaan, mutta raskaaksi voi tulla jopa jo ennen ensimmäisten kuukautisten tuloa. Ensimmäinen ovulaatio voi tapahtua ennen ensimmäisiä kuukautisia ja joskus voi tapahtua parikin ovulaatiota, ennen kuin ensimmäiset kuukautiset tulevat. Imetys voi sotkea joillakin meistä hormoonitoimintaa myös niin, että tulee useammatkin kuukautiset, mutta niiden välissä ei tapahdu ovulaatiota, jolloin siis ei voi tulla raskaaksi.
On siis hyvin yksilöllistä, miten pian ehkäisyä käyttämätön, tiheästikin yhdynnässä oleva tulee imetysaikana raskaaksi. Tiedän useita odottajia, joilla ei ole ollut kuukautisia lainkaan kahden raskauden välissä ja samoin toisia naisia, jotka ovat epätoivoisesti toivoneet useita vuosia lasta edellisen jälkeen, eivätkä ole käyttäneet mitään ehkäisyä kuitenkaan kertaakaan synnytyksen jälkeen. " Kaikki on siis mahdollista."
- kerrottakoon sekin. Eli en tullut imetysaikana raskaaksi, imetin 2,5 vuotta. Kuukautiset alkoi kun lapsi oli 10 kk. Toista alettiin varsinaisesti yrittämään kun esikoinen oli 2 vuotta (siihen asti keskeytetty yhdyntä) ja hän ehti täyttää kolme ennen kuin plussasin. Toisaalta esikoistakin yritettiin noin vuosi, eli suurin piirtein saman verran kesti.
Eli taustaksi etta esikoinen sai alkunsa ekasta yrityskierrosta. Kakkosta yritettiin pitkaan ja hartaasti, osittaisimetin edelleen (vaikka vain 1-2 paivassa lopulta), vuoden yrityksen jalkeen ei edes yhtaan haamuplussaa (vaikka ovuloin ovistestien mukaan, raksailut " ajoitettiin" juuri oikein, jne.). Sitten lakkasin kokonaan imettamasta ja BANG, heti seuraavasta kierrosta olin raskaana... Tietenkaan tasta ei voi vetaa mitaan varmoja johtopaatoksia koska niin monta eri tekijaa vaikuttaa raskautumiseen, mutta kylla on mielessa kaynyt etta ainakin mina voisin kuulua siihen pieneen ryhmaan jolla pienikin osittaisimettyminen estaa ilmeisesti hedelmoittyneenkin munasolun kiinnittymisen (jotenkin imetys vaikuttaa paitsi ovulointiin - jota minulla siis todistetusti tapahtui - niin myos kohdun limakalvoon).
Täysimetyksen aikana (6+ kk) ei yritettykään, sen jälkeen oli vauva tervetullut. Tulin raskaaksi kun esikoinen täytti vuoden, osittaisimetin siinä vaiheessa runsaasti ja imetän edelleen. Nyt rv 35+2
kun esikoinen oli 6kk, maidon lapsi sai vain rinnalta, olin jo aloittanut sosekokeilut mutta voi sanoa että ruoka koostui kuitenkin suurimmalta osaltaan rintamaidosta. Minulla tuli epämääräistä vuotoa n.5kk synnytyksen jälkeen. Enkä silloin osannut sitä ekoiksi menkoiksi edes yhdistää..no kuukauden päästä raskaustesti oli plussaa. Ollaan muutenkin hedelmällistä porukkaa, esikko sai alkunsa ennenkuin oltiin ääneen edes sovittu lapsen mahdollisuudesta. Ja kolmonen sai alkunsa toisesta yrityskierrosta..En uskaltaisi siis täysin luottaa imetyksen taikaan=)
Esikoiseni oli n. 3kk ikäinen kun tulin raskaaksi. Imetin esikoista vielä 6kk ikään asti. Nyt hän on 9kk ikäinen eli tämä tuleva vaavi on vielä massussa, mutta tulossa on, joten ei ole mikään mahdottomuus tulla raskaaksi imetysaikana.
Tässä myös huomaa, kuinka epäluotettava ehkäisykeino imetys on vaikken itse sitä ehkäisynä pitänytkään, mutta jotkut pitävät. Eli tiedoksi vain niille jotka eivät ihan vielä toista halua :)
Tunsitteko ovulaation hyvin, jos siis ei ehtinyt menkkoja tulla ollenkaan synnytyksen jälkeen ja tulit heti uudelleen raskaaksi? =)
en tullut sen 2kk aikana, mitä vielä imetin ja yritettiin. kiertokin alkoi vasta 2,5kk imetyksen lopetuksesta. maitoa tuli vielä 3kk imetyksen päätyttyä!
cec ja tyttö 02/07 ja masuasukki rv7+5