Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antibioottikuuri ja raskaus.

19.01.2008 |

Minulle määrättiin antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen. Nyt kun luin tuoteselosteen niin siellä lukee selkeällä suomenkielellä ettei kyseisestä antibioottia tule käyttää raskaana ollessa.

Lääkäri kyllä näki ja totesi raskauden, mutta ilmeisesti halusi minusta äkkiä eroon ja määräsi lääkekuurin.

Luin lääkärilehden artikkelin antibiooteista ja raskaudesta. Siinä mainittiin että saamani sulfakuuri on todennäköisesti haitallinen eli aiheuttaa eläinsikiöille eläinkokeissa sikiövaurioita, mutta ihmisillä tämä on harvinaista.

Onko kenellekään muulle määrätty sulfaa nyt raskausaikana? Kauppanimeltään kuurilääke on Ditrim duplo.

En tiedä uskallanko jatkaa kuuria. Eilen aloitin sen popsimisen, mutta ajattelin tänään vilkaista tuoteselostetta kun huomasin illalla että nenäsumutteitakaan ei saa käyttää raskaana ollessa, ja olen käyttänyt tämän nuhan aikana sitäkin päivittäin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikäs soita esim. teralogiseen tietopalveluun (menikö nimi oikein?) tai YA:n 24h puhelinpalveluun, sieltä osaavat kertoa voiko ko. antibioottia syödä ja jos ei voi, niin ei kun vaihtamaan reseptiä, nimittäin raskauden aikana sallittuja antibioottejakin on.

Vierailija
2/10 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkäriltä pitkittyneeseen hengitystieinfektioon ja mahdolliseen poskiontelontulehdukseen Kefexin-nimisen ab-kuurin. Kysyin vielä apteekissa, että onhan se varmasti sellainen lääke, että voin raskaana ollessa ottaa. Kyllä kuulemma on, vaikka siellä sit myös sanottiin, että imetysaikana voi aiheuttaa vauvalle allergisen reaktion. No, pakko tässä olis jo tästä yskästä päästä eroon, kun joulusta lähtien jo ollut. Tänään alkoi jo tuohon masun sivulle sattua tämä jatkuva yskiminen.

Tuosta sinun saamasta kuurista minulla ei siis ole kokemusta. Kannattaa tosiaan tarkistuttaa, ettei tarvii jälkikäteen harmitella. Varmaan apteekistakin osaisivat ihan hyvin sanoa, onko sinulle sopiva vai ei.

neronja rv 37+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja raskaana ollaan. Sain V-Pen nimistä antibioottia yskään ja nuhaan. Tuoteselosteessa sanotaan että voi syödä raskaana ollessa ja mainittiin myös se että imettäessä saattaa aiheuttaa allergiaa imeväiselle.

Sinuna kyllä tarkistaisin tuon antibiootin sopivuuden raskausaikana. Ja sitten tekisin valituksen lääkäristä jos näin tosiaan on että se ei ole oikeaa antibioottia.

Vierailija
4/10 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos antibiootti on niin sanotusti turvallinen raskauden aikana, niin tuoteselosteessa lukee, että lääkkeen käytöstä on neuvoteltava lääkärin kanssa. Katsoin myös tuon sinun antibiootin tuoteselosteen ja siinä nimenomaan luki, että ei saa käyttää raskauden eikä imetyksen aikana.

Minulla oli poskiontelon tulehdus muutama viikko sitten ja sain antibiootiksi amoxin compia. Farmacassa lukee tämän lääkkeen kohdalla, että ei ole havaittu sikiövaurioita. Myös V-pen. on turvallinen, joskaan se ei todennäkköisesti auta poskiontelon tulehdukseen. Tässä kopioitua tietoa lääkelaitoksen sivulta:

" Mikäli valmistetta määrätään aikuiselle esim. nielemisvaikeuksien takia, on otettava huomioon, että Ditrimiä ei saa käyttää raskauden tai imetyksen aikana. Trimetopriimin turvallisuus on kyseenalainen koko raskauden ajan. Sulfadiatsiini kilpailee bilirubiinin kanssa albumiiniin sitoutumisessa ja saattaa siten lisätä vastasyntyneen kernikterusriskiä, vaikka tutkimustieto asiasta on ristiriitaista."

Outoa minusta on se, että sinulle on kyseistä lääkettä määrätty. MInulle sanottiin, että poskiontelontulehdukseen ensisijainen lääke on tuo amoksilliini, eli esim. amoxin comp. Tässä vielä vertailun vuoksi lääkelaitoksen sivuilta tietoa amoxin compista ja raskaudesta. On hieman eri sävyyn kirjoitettu kuin Ditrimistä.

" Tiedot noin 560 raskauden aikaisesta altistumisesta osoittavat, että amoksisilliinin klavulaanihapon yhdistelmällä ei ole haitallisia vaikutuksia raskauteen tai sikiön/vastasyntyneen terveyteen. Amoxin comp -valmistetta tulisi kuitenkin varmuuden vuoksi käyttää raskausaikana vain, jos lääkäri arvioi mahdollisen hyödyn suuremmaksi, kuin hoidosta mahdollisesti aiheutuvat haitat."

Suosittelen ehdottomasti ottamaan yhteyttä johonkin pätevään lääkäriin.

Tytteli-83

Vierailija
5/10 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kuurin kesken eli en skaltanut enää illalla ottaa läkettä. Menen huomenna uudelleen lääkäriin ja pyydän uuden kuurin ja selityksen tapahtuneeseen.

Tämä tauti ei taida ilman kuuria nimittäin mennä ohi. Pääkipeä on koko ajan vaikka kuinka ottaisin Panadolia (fortea eli 1G). Ja korvien edustat ovat arat ja nenäntukkoisuuskin jatkuu.

Vierailija
6/10 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla ainaki lääkäri suoraa sanoi ettei määrää antibioottia mulle ennen ku on testattu luonnonmukaisemmat keinot. Ei halunnut alkaa mulla testaamaan antibioottia. (tuo jonku mainitsema V-pen on penisilliini mikä on ihan eri asia, mut jos on allerginen niin...)

Tuota Sarvikuonoa (joka on siis nenäkannu jolla huuhtelet itse helposti ontelot) myy kaikki apteekit ja siinä on helpot käyttöohjeet mukana. Et tarvitse muuta ku sen ja hienorakeista merisuolaa. Kannu maksaa noin 10 euroa ja auttaa muutenki raskausajan limakalvojen kuivuuteen. Niin ja mikä tärkeintä, alle viikossa mulla parani poskiontelotulehdus ilman antibiootteja.

Vierailija
7/10 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin n. 5 viikkoa siiten poskiontelon tulehduksen ja paras " lääke" siihen oli just tuo Sarvikuono. Kynnys kokeilla oli korkealla, mutta eihän se miltään tuntunukaan, ainoastaan vähän hassulta, mutta vasta sitten kun se vesi alkoi oikeasti virrata sieraimesta toiseen. Olin kyllä tosi tukossa. Ab-kuurin sain myös, Kefexinin, mutta olen penisilliinille ja sulfalle allerginen. Penisilliiniä olisi muuten kuulemma määrätty.

Nojanda 36+5

Vierailija
8/10 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis määrättiin tosiaan tuo amoxin comp ja söin lisäksi 3g päivässä Panadolia. Ei mitään vaikutusta. Kun antibioottikuuri oli jatkunut kaksi päivää, kipu vaan paheni. En kestänyt sitä, kipu oli oikeasti sietämätöntä.

Menin päivystykseen ja pyysin punkteerausta. Se ei koskenut yhtään, onhan se epämiellyttävää, mutta ei kyllä tehnyt kipeää. Sen illan vielä särki koko päätä (toimenpide tehtiin klo 18). Otin yhden buranan yötä vasten, koska Panadol ei auttanut. Aamulla olin kuin toinen ihminen. Kipu oli poissa ja siitä lähti sitten paraneminen käyntiin. En usko, että antibiootti olisi välttämättä auttanut niin nopeasti. Mulla tuli punkteerauksessa kunnon vihreä-keltaiset limat oikeasta poskiontelosta, eli kunnon tulehdus siellä oli.

Eli kannattaa pyytää samalla lääkäriä punkteeraamaan jos kipu on kova eikä Panadol auta. Nimittäin antibiootissa voi mennä useita päiviä, ennen kuin se alkaa tehoamaan.

Tytteli-83

Vierailija
9/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkefirmojen on pakko laittaa " ei raskaana oleville" teksti, eli jos sikiölle tuleekin vaurioita, he eivät ole vastuussa.

Mutta teratologisessa keskuksessa ( jota käyttävät lääkärit, hoitaja ja yksityisehenkilöt) heillä on tieto lääkityksen turvallisuudesta raskausaikana.

Apteekillakaan ei ole monesti sen tarkempaa tietoa kuin mitä lääkefirma on heille ilmoittanut.

Vierailija
10/10 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

Itselläni on myös ko tauti ja sain erittäin turvallisen ja tehokkaan kuurin; Amorion. Raskausviikkoja on 19, niin ja nasolinia sain luvan käyttää aina nukkumaan mennessä. Helpotti kummasti nukahtamista. Lääkärini Mehiläisessä oli todella pätevän oloinen ja selvitti naistenklinikalta lähtien voinko turvallisesti käydä myös ennen diagnoosia röntgenissä...Että tällaista täällä ja nyt ihanaa tuskaisen viikon jälkeen ja neljäntenä antibioottipäivänä voin sanoa, että elämä voittaa:-) Tukkoisuus vielä tosin jatkuu mutta helpottamaan päin on...ja ps. se sarvikuono on varmasti hyvä siinä vaiheessa, kun röörit ovat sen verran auenneet, että vesi pääse kulkemaan...itselläni ei vielä onnistu. Parantumisia.