Synnytysasiaa, ei heikkohermoisille.
Sattui paskamainen, kääpäkätilö.
Emme keskustelleet synnytysasennoista. Ihan vain sanoi, että synnytys tapahtyy kyljellään. No, avauduin oksitosiinin voimalla. Ponnistusvaiheessa hän oli yksin paikalla. Eikös yleensä paikalla ole kaksi kätilöä?
Ponnistin ja ponnistin, hän rusikoi polveni, ortopedi on ensi viikolla. Kivut yltyivät sietämättömiksi. Ilokaasua en pyynnöistä huolimatta saanut. Ei kuulema käytetä enää ponnistusvaiheessa.
Sitten katilö vain lähti huoneesta ja sanoi, että jatkakaa samaan malliin. Siis oli aivan valtavat jatkuvat kivut ja ainoa kätilö vain hävisi!
Paikalle tuli lääkäri ja lähtö kiireelliseen sektioon.
Kyllä ottaa pattiin. Missä meni pieleen?
Kommentit (57)
tulleen. Epiduraalit eivät aina auta, sekin on yleisessä tiedossa.
Mikä tässä kaikessa oli oikeasti sellaista, ettei heikkohermoinen sitä kestäisi ja että on manattava maan rakoon esim. vastaajat nro 2 ja 3, joiden kommentit olivat aivan asialliset?
Mun mielestä tossa ei muutenkaan ollut mitään ihmeellistä. Korkeintaan vähän heikkohermoinen synnyttäjä.
Vierailija:
Sattui paskamainen, kääpäkätilö.
Emme keskustelleet synnytysasennoista. Ihan vain sanoi, että synnytys tapahtyy kyljellään. No, avauduin oksitosiinin voimalla. Ponnistusvaiheessa hän oli yksin paikalla. Eikös yleensä paikalla ole kaksi kätilöä?
Ponnistin ja ponnistin, hän rusikoi polveni, ortopedi on ensi viikolla. Kivut yltyivät sietämättömiksi. Ilokaasua en pyynnöistä huolimatta saanut. Ei kuulema käytetä enää ponnistusvaiheessa.
Sitten katilö vain lähti huoneesta ja sanoi, että jatkakaa samaan malliin. Siis oli aivan valtavat jatkuvat kivut ja ainoa kätilö vain hävisi!
Paikalle tuli lääkäri ja lähtö kiireelliseen sektioon.Kyllä ottaa pattiin. Missä meni pieleen?
käytöstavat ole jo aika tarkkaan tulleet tässä selville.......
Vierailija:
Vierailija:
Ei se ole kätilön vika.Toivotan sinulle seuraavalla kerralla todella kammottavaa synnytyskokemusta, että on sitten JOTAIN jota voit tulla kertomaan heikkohermoisille. Tässä kertomuksessa ei sellaista ollut.
Moi!
Hyvä, sua kuitenkin kiinnosti ihan sikana, kun avasit kirjoituksen. Tuotinko pettymyksen, anna anteeksi. Olen huono otsikoimaan. Lienee peruja huonosta koulumenestyksestäni, en osaa.
Lue sinä kuitenkin tekstit tarkkaan. Jouduin leikkaukseen juuri väärässä paikassa olleen jatkuvan kivun takia, em synnytyskivun takia. Kipuhan on hyvästä ja postitiivista :D.ap.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Ei se ole kätilön vika.Toivotan sinulle seuraavalla kerralla todella kammottavaa synnytyskokemusta, että on sitten JOTAIN jota voit tulla kertomaan heikkohermoisille. Tässä kertomuksessa ei sellaista ollut.
Moi!
Hyvä, sua kuitenkin kiinnosti ihan sikana, kun avasit kirjoituksen. Tuotinko pettymyksen, anna anteeksi. Olen huono otsikoimaan. Lienee peruja huonosta koulumenestyksestäni, en osaa.
Lue sinä kuitenkin tekstit tarkkaan. Jouduin leikkaukseen juuri väärässä paikassa olleen jatkuvan kivun takia, em synnytyskivun takia. Kipuhan on hyvästä ja postitiivista :D.ap.
Moi!
Oli takana siis yksi sektio ja siitä tullut haava. Nyt oli raskausmyrkytysoireet ja pitkä käynnistys. Toki olin tietoinen, että synnytysyritys voi päätyä sektioon. Olin onneksi asiasta lukenut. Halusivat naikkarilla kuitenkin ensisijaisesti alatiesynnytystä. Alatiesynnytys on kuulema riskittömämpi kuin sektio. Joten tietysti lähdin mukaan käynnistykseen ja synnytykseen. Mitä synnytyssalissa tapahtui ja miksi, niihin asioihin etsin vastauksia. Kiitos vastauksista. Kiitos, kun sain tuulettaa.
Sanotaan vaikka näin:" Olin hieman pettynyt, kun synnytys päätyi kiireelliseen sektioon." Tuohan voisi olla se oika otsikkokon :))).
Moikka!
ap.
Vierailija:
Sanotaan vaikka näin:" Olin hieman pettynyt, kun synnytys päätyi kiireelliseen sektioon." Tuohan voisi olla se oika otsikkokon :))).
ap.
Ihan nyt yksi kysymys vielä: kuinka kauan synnytyksestä on? Oletko vielä hormonihuuruissa vai onko synnytyksen jälkeinen masennus puhkeamassa?
Vierailija:
Vierailija:Sanotaan vaikka näin:" Olin hieman pettynyt, kun synnytys päätyi kiireelliseen sektioon." Tuohan voisi olla se oika otsikkokon :))).
ap.
Ihan nyt yksi kysymys vielä: kuinka kauan synnytyksestä on? Oletko vielä hormonihuuruissa vai onko synnytyksen jälkeinen masennus puhkeamassa?
Moi!
Sekoilen noissa termeissä, sektiotermeissä. Sektio tehtiin siis puudutuksessa, lienee kiireellinen sektio. Kun lääkäri oli asian selittänyt ja minä sen ymmärtänyt, lähdimme leikkausaliin heti. Lääkärin mielestä oli vaara, että kohtu repeää ja repeäminen olisi iso riski minulle ja vauvalle.
Vauvan sydänkäyrät yms. vointi oli koko ajan hyvä. Mulla oli ne jatkuvat kamalat alavatsakivut, normaalien synnytyskipujen lisäksi.
Hyvissä hormoonihuuruissa olen. Toivottavasti en kuitankaan masentunut oikeasti.
Nyt näkemiin, ap.
Ap on ollut tällä samalla mahtavan positiivisella asenteella synnyttämässä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan = ikävä kätilö.
Ilokaasua ei ole saanut, koska ponnistusvaiheessa on tarkoitus pukata vauva maailmaan eikö kikatella pöllyissä. Asentoa ei ole saanut valita, koska on ilmeisesti ollut vaikeuksia vauvan mahtumisessa ja kätilö on määrännyt asennon, josta hänen ammattitaitonsa perusteella vauvan saa parhaiten ulos ja seurattua vauvan hyvonvointia. Kätilö on lähtenyt huoneesta hälyttääkseen lääkärin paikalle ja sovittanut sanansa kiireessä vähän ajattelemattomasti.
Polvelle en keksi nyt selitystä. Voisiko ap valaista vähän tilannetta, jossa se vahingoittui?
lääkäri kävi sen verran että anto epin ja sitten lähti pois. ihan hyvin pärjäsin yhdelläkin kätilöllä, mitä siinä kahdella tekee?46
Haukuitko kätilöäkin vittumaiseksi mahoksi? Ja toivoit hänelle pelkkää paskaa ja kipuja?
Hei haloo! Sun synnytys oli täysin normaali eikä se oikeuta haukkumaan kätilöä tai meitä av-laisia. Ok, hätäsektio ei kuulosta hyvältä mutta siihen asti kaikki meni kuin pitikin!
Ponnistusvaiheessa ei käytetä ilokaasua! Ponnistusvaiheen tarkoitus on pukata lapsi maailmaan eikä se onnistu jos hengittelet samalla ilokaasua.
Minullakin oli ponnistusvaiheessa vain yksi kätilö enkä kuvitellutkaan sen olevan epänormaalia. Toinen kätilö tuli paikalle vasta kun lapsi syntyi.
Onneksi en ole kätilö enkä varsinkaan ap:n kätilö! Uskon, että ap on ollut aika vittumainen potilas.
Kuvittelitko tosiaan ap ettei synnytys satu yhtään? Haloo hei, synnytys on yleensä aika ikävä kokemus. Ei se mullekaan helppoa ollut, luulin oikeasti kuolevani, mutta ei tullut pieneen mieleenkään valittaa potilasasiamiehelle tai muutenkaan. Pääasia oli terve lapsi ja aika nopeesti ne synnytyskivut sen jälkeen unohtuikin.
t. luomuna synnyttänyt (en siis ehtinyt saamaan puudutuksia, mutta ei tullut mieleenkään syyttää siitäkin kätilöä)
Olit saanut useita epiduraaleja, silloin pitää olla vuoteessa. Itse makasin puoli-istuvassa asennossa. Jos ponnistusvaihe on hankala ja kätilö joutuu olemaan yksin, (toisissa saleissa saattaa olla todella oikeasit vakava tilanne) ei auta kuin pärjätä. Eka synnytyksessä minulla repi jalkoja auki täysillä mies, kätilö ja kätilöopiskelija, jotta vauva pääsisi tulemaan. Ei se kivaa ollut, mutta välttämätöntä. Kätilösi on ollut tilanteessa yksin, mikä on normaalia, ei siinä kahta tarvita. Sinullahan oli vielä mies tukena. Jos hänen on konsultoitava lääkäriä ja mahdollisesti harkittava sektiota, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin poistua paikalta. Se on sinun vauvasi parhaaksi. Synnytys on herkkä tilanne erityisesti äidille ja kätilön sanoihin helposti ylireagoi. Jos vielä henkilökemiat ei kohtaa, ymmärrän pahan mielesi. Oikeasti hoitoalalla on paljon ihmisiä, joilla ei vuorovaikutustaidot ole aina töissä mukana. Olen itse käynyt pelkopolilla erittäin traumaattisen synnytyskokemuksen jälkeen. Siinä tapahtui hoitovirhe, josta ei onneksi mitään hurjan vakavaa seurannut kuin tosi paha mieli ja pelot. Muut synnytykset on tapahtuneet sen jälkeen erittäin ammattitaitoisesti ja empaattisesti hoidettuina juuri Naistenklinikalla. Luulen myös, että sinä hyötyisit vielä sellaisesta käynnistä, jossa kaikki em. asiat sinulle perusteltaisiin. Huonoa käytöstä ei tosin voi mietenkään puolustella, ei kumpikaan osapuoli!
Oli aika tökerö eikä osannut ainakaan mua auttaa yhtään. Ja toi kylkiasentoon painostaminen. Muuten näihin tämän ketjun juttuihin en ota kantaa.
olet tyhmä, ilkeä ja sekaisin. Mene hoidattamaan polvesi, mutta tuntuu siltä, että tarvitsisit hieman myös rauhoittavaa.
Onneksi se ei tyrinyt synnytystä niin pahasti että se kohtu olisi todella revennyt, kenties et olisi kirjoittamassa täällä ollenkaan.
Onni oli loppujen lopuksi myötä sait terveen vauvan ja kohtusi säästyi - olette hengissä.
Ilokaasua en ole käyttänyt ponnistaessa koska silloin on jo supistukset poissa ja pakkotarve ponnistamiseen - minulla näin. Lisäksi olen onnekas kun parilla kolmella ponnistuksella on lapset tulleet ulos.
Ymmärrän harmituksesi, selvitä asia sen kätilön kanssa jopa tapaamalla hänet, lisäksi tuosta polvivammasta potilasvahinkoilmoitus.
Kätilö oli hereillä kun ymmärsi sen lääkärin pyytää paikalle, ehkä siinä tilanteessa näki olevan todellisen hädän käsillä ja ei ollut aikaa mihinkään hempeään jutusteluun.
Aina ei kemiat kohtaa.
Vähemmän akuutissa tilanteessa voi sitten panostaa siihen vuorovaikutukseen.
Monet ovat vain puhuneet kahdesta kätilöstä. Kiitos näistäkin vastauksista. Soitan sille omalle kätilölleni, kun jaksan. Saan sitten oikeat/tarkat vastaukset kysymyksiini.
Kuulosti 32:n juttu myös todella ikävätä. Itse harmittelin jo kaynnistyspäivinä, että miksi en ollut palkannut omaa kätilöä mukaan. Joku oli tehnyt viisaasti niin.
ap.