tuhrua ja mitä siitä seurasi?
Mulla pitäis viikkoja olla 5+5 ja nyt on parin päivän ajan tullut aina välillä pyyhittäessä tullut ihan vähän tuhrua (rusehtavaa valkovuotoa oikeastaan, ei siis verta ainakaan vielä). Siteeseen asti ei kertaakaan mitään. Nyt tietysti sydän syrjällään joka kerta vessassa ja paniikki on suuri, mitähän tämä tuo tullessaan?
Onko (ja on varmasti) vastaavia kokemuksia? Onko näillä onnellisia loppuja vai valmistaudunko pelkästään tulevaan keskenmenoon?
Kommentit (13)
Hei!
Ekassa raskaudessa tuhrua rv 10+ ja vaikka viikolla 11+6 nähtiin vielä ultrassa elävä sikiö, np-ultrassa todettiin menehtyneen. Tuhru ehti jo loppua siinä välissä.
Seuraava raskaus meni heti alkumetreillä kesken ja ikään kuin normaalit menkat tuli.
Tässä raskaudessa tuhruvuoto alkoi rv 5 ja jatkui aina rv 12 asti. Kävin 3 kertaa ultrassa, syy ei selvinnyt, hematoomaa oli jossain vaiheessa kohdussa kuitenkin. Nyt mennään jo rv 35 ja risat ja kaikki hyvin.
Eli tuhru ei välttämättä merkkaa mitään, ei suuntaan eikä toiseen.
Nonna
Ja hyntty: olen tositosi pahoillani! Mulla oli syksyllä tuulimunaraskaus ja voin vain aavistaa miltä nyt tuntuu. VOimia kamalasti ja valoa kohti kaikesta huolimatta!
Lisää vaan kokemuksia jos löytyy!
Ja sit vielä kysymys, että millainen sitten lasketaan tuhruksi? Selvää ruskeaa vuotoa vai mikä? Vähän erilainen/aavistuksen rusehtava valkovuoto? Tietysti monenlaisia kokemuksia varmasti tässäkin..
..tuli noin rv 15 saakka ruskeaa tuhrua, jonka lääkärillekin kerroin ja sanoi ,ettei ole mitään hätää, jos se on vain sellaista ruskeaa tuhrua. Nyt menossa rv 22 ja sekä np-ultra, että rakenneultra takana ja kaikki loistavasti. Vauva kunnossa ja missään ei mitään vikaa. Lääkäri sanoi, että voi olla vain ärtyneistä limakalvoista johtuvaa tuhrua tms.
Toivotaan, ettei sinullakaan mitään ihmeempiä, itselläni ei ainakaan tuo alkuraskauden tuhruilu merkinnyt mitään pahaa. Kaverini sanoi, että hänellä tuli tuhruilua koko raskauden ajan ja terve lapsi ja normaali synnytys ja toipuminen hänellä.
Mulla alkoi ekassa raskaudessa tuhru lähes heti kun olin plussannut eli joskus 4+3. Tuhrua tuli n. joka toinen päivä, kunnes 5+6 tuhru runsastui ja 6+0 muuttui kirkkaaksi vereksi. Samana päivänä tuli kaikki ulos pönttöön ja seuraavana päivänä Kättärillä todettiin kohdun tyhjentyneen täydellisesti. Kipuja ei ollut.
Tässä toisessa raskaudessa tuli selkeää verta joskus viikolla 5 tai 6, en muista enää. Kaksi päivää tuli pieniä pilkkuja housuihin, sitten meni ohi. Nyt ollaan viikoilla 28+1!
Mikä sitten on tuhrua? Mun käsittääkseni kaikki " ruskeaan vivahtavakin" , kaikki mikä ei ole tavallista valkovuotoa on tuhrua. Ruskea sävy vuodossa kertoo, että jostain vuotaa vanhaa verta. Mitä kirkkaampaa, sen tuoreempaa verta.
Eri asia tietysti on valkovuoto, joka on epänormaalin väristä (kellertävää tms.) tulehduksen vuoksi, mutta siitähän ei nyt ollut kysymys.
Painotan kuitenkin alkuperäiselle kirjoittajalle, että kaikki vuotaminen on niin tapauskohtaista. Suosittelen alkuraskauden ultraa viikolla 8, jolloin luotettavasti voidaan nähdä mahdollinen sydämen syke. Siihen asti pitäisi siis jaksaa sinnitellä. Tiedän kyllä, miten ikävää vessassa käynti voi olla, kun saa koko ajan pelätä mitä lorahtaa. Tsemppiä!
Sen jälkeen tuli ilta tuhrua. Tilannetta seurattiin viikon välein ultralla ja 6+6 viikolla löytyi syke. Nyt menossa 20+3 ja kaikki hyvin. Vuoto tuli kohdussa olevasta hematoomasta. Se on voinut muodostua silloin kun alkio kiinnittyi kohtuun. Loppuhematooma liukeni itsestään pois.
Tytteli-83
Mulla seka toisessa että kolmannessa raskaudessa ihan kunnon vuotoa menkkojen aikaan, viikkoja sen jälkeen, tauko välillä ja sitten taas vuotoa. Välillä vaan ruskeaa tuhrua, välillä enemmänkin. Poika on melkein 2v. ja tämä seuraava rv 32.
Jos ei kipuja ole menkkamaisen jomotuksen lisäksi, etkä ihan valtoimenaan vuoda, en olisi huolissani.
Ja yleensä täällä kyllä vastataan näihin kysymyksiin juuri näin :)
Maaria 32
...ihana energinen tyttölapsi :o)
" Tuhru" on oikeasti TOSI tavallista eikä välttämättä ollenkaan enteile keskenmenoa!!!
...joka on tänään 19 vrk ikäinen.
Minulla oli siis myös pientä tuhruttelua jossain 10 viikon paikkeilla. Vessassa käydessä jäi siis tuhrua paperiin, mutta siteeseen asti ei jälkiä tullut.
Nyt tuolla makkarissa tosiaan tuhisee pikkuinen nyytti ja koko raskausaika meni ihan mukavasti.
Tsemppiä siis! Hyvinkin voi käydä.
Siru-Sofia
meidän esikoinen, nyt reilu 2v tyttönen. On kyllä tosi tavallista ilman että mitään tapahtuu.
Tipy
Minulla tuli esikoisen raskausaikana ihan alussa muutamina päivinä pientä tuhrua ja toisesta alkoi tuhru myös viikoilla 5+. Silloin tuli ihan kunnolla vertakin parin siteellisen verran. Tuhruttelua/vuotoa kesti parisen viikkoa ja oli henkisesti raskasta aikaa. Ultrassa kuitenkin oli kaikki OK ja raskausoireet todella voimakkaat (hirveä pahoinvointi), joten antoi vähän toivoa. Molemmista raskauksista syntyi terveet tyttövauvat.
Tsemppiä, toivottavasti sinullakin ihan vaaratonta!
tuhruttelu ei ollut mitään vakavaa. Muutaman päivän ajan tuli paperiin pyyhittäessä, siteeseen ei juuri mitään. Ultrassa tarkastettiin pikkuisen kunto ja kaikki oli hyvin. Tuhruttelu ei siis aina tarkoita pahinta, vaikka se kovasti aina säikäyttääkin!
-sini
Toinen vuoto raskaus meni kesken rv 6. Mutta vuoto ei alkanut tuhrulla vaan kirkkaalla vuodolla joka aamua kohden runsaantui.
Mun kohdalla siitä ei kivaa seurannut.. 6+1 alko ruskea tuhru,valkovuodon seassa.. 6+2 kävin ultrassa ja kaikki ok. Tänään 6+5 alko kirkas vuoto pikkuhiljaa ja tuli kivut...
Kyllä noi tilanteet noilla viikoilla vaihtuu niin nopeesti että heikompaa huimaa :(
Toivon sydämmestäni että sulla se on viatonta tuhruttelua.. mulle taisi käydä se ikävämpi juttu...
-hyntty murheen murtamana..