Miten saa lapsen nukkumaan muuten kuin tappelulla?
Meillä joka ilta hirveä tappelu nukkumaanmenosta. Lapsi pitkittää sitä ja keinot alkaa olla vähissä. Äitiä väsyttää tämä 5 vuotta jatkunut taistelu. Isovanhemmat ja kaikki ovat luovuttaneet eivätkä ota lasta yökylään, koska sitä ei saa nukkumaan kuin hirveällä riidalla ja huutamisella. Lopulta saan tytön nukkumaan, mutta usein vasta lähellä puoltayötä. Aamulla herätys kuuden jälkeen, joten yöunet jää hirveän lyhyiksi. Eikä äidillä ole koskaan pienintäkään omaa hetkeä..
Kommentit (18)
Sama ongelma on oikeastaan lapsen syömistenkin kanssa. Syö tasan kahta ruokaa, muu ei maistu. On sitten syömättä niin pitkään, että niitä mieluisia ruokia tulee. Ruokapöytäänkin lapsen saa vain taistelulla. Oon aika väsynyt tuonkin asian kanssa :(
ap
joten liekö mun kokemuksistani olla mitään hyötyä? Ehkä kannattaisi ottaa jo ammattilaisiin (neuvola, lapsipsykologi) yhteyttä?
Mutta tässä jotain: Meillä poika 3-v. malttaa mennä nukkumaan vain tiukalla auktoriteetilla. Mä en anna iltasadun ja hyvänyön toivotusten jälkeen kaverin puhua enää mitään, enkä touhuta mitään sängyssä, vaan sanon tiukasti, että nyt nukutaan, huomenna taas touhutaan. Tarpeen vaatiessa pitää uhkailla lelujen takavarikoimisella ja jopa takavarikoida niitä. Minä saan pojan nukkumaan 15-30 minuutissa, mieheltä, joka ei pidä niin tiukkaa kuria, on saattanut mennä jopa puolitoista tuntia. Liian aikaisin ei kannata yrittääkään nukkumaan, muuten menee tappeluksi. Sopiva nukkumaanmenoaika on kokeilemalla saatu selville. Niin ja poika täytyy todellakin nukuttaa, eli vahtia vieressä, kunnes nukahtaa.
Muuten poika on tosi hyvä nukkumaan, koisaa aamuun asti, eikä heräile yöllä.
Sitten jos vasta tosi myöhään (lue: klo 24) laittaa vasta sänkyyn, niin nukahtaa nopeammin. Mä en jaksa millään istua niin pitkään sängyn reunalla, kun pitäis saada välillä vähän kotitöitäkin tehtyä. Leluja on takavarikoitu ja vaikka mitä rangaistuksia kokeiltu; millään ei tunnu olevan mitään vaikutusta :( Yleensä jätän tytön iltasadun ja laulun jälkeen itsekseen sänkyynsä. Pysyy kyllä siellä ihan hyvin, sitten kun hänet on ensin saanut sänkyynsä asti, mutta höpöttää omia tarinoitaan vielä helposti sen 1,5 tuntiakin. Ja aamulla väsyttää..
ap
Mutinaa, napinaa ja taistelua tulee, mutta vahva aikuinen on auktoriteetti.
Jokaisesta iltakekkuloinnista seuraa rangaistus. Syödä ei ole pakko, mutta meillä tarjotaan sitä mitä on. Ja silloin kun on ruoka-aika. Sitten kun muut on syöny, ruuat korjataan pois. Jos ei ole vaivaantunut ruokapöytään, voi voi. Oma vika. Jos ei syönyt mitä oli tarjolla voi voi.
Jos ei mene nukkumaan kiltisti, aamulla laitetaan rumat vaatteet, voi voi. (siistit housut pinkin mekon sijaan)
Sun ipanas vedättää sua 6 - 0!
Ei väliä, jos lelut otetaan pois, ei väliä, jos laitetaan rumat housut, ei väliä, jos ruoka korjataan pois.. Millään ei ole väliä. Lapsi on joutunut sairaalaankin ton takia, ettei vaan suostu syömään samaa ruokaa kuin mä. Lääkärin määräyksestä meillä aika pitkälti syötetään sitä, mikä kelpaa, koska en voi antaa lapsen kuolla. On todella sitkeä tapaus :(
ap
ja en tiedä, miten pärjää noilla unilla. Sitä ihmettelevät päiväkodissakin. Eikä lapsi nuku päiväkodissa edes päiväunia.
ap
Jos lapsi pystyy tappamaan itsensä olemalla syömättä, on hyvä saada oikea diagnoosi. Tuo ei ole ihan normaalia.
Siitä ettei ole enää normaalia. Ota ap aluksi yhteys hyvään psykologiin. Nyt kannattaa saada ongelma hallintaan, kun lapsi on vielä nuori!
Nimittäin suosittelen kokeilemaan ns. yömaitoa. Me testasimme nukahtamisongelmaisen erityislapsemme kanssa sitä, ja pari päivää nukkuminen meni huomattavasti helpommin.
Kun kerroimme psyk polilla tästä, määräsi lastenpsykiatri samaa melatoniinia mitä yömaidossa on, mutta pillerimuodossa.
Ja tadaa! Tämä vuosia sängyssään pyörinyt poika nukahti 10minuutissa! Ja nyt vuoden jälkeen teho on edelleen hyvä.
Kaikilla ihmisillä tuota hormonia ei erity tarpeeksi, joten suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos siis kyseessä ei ole huomiohakuinen valvominen?
Voihan olla että ruokahalukin palaisi jos lapsi nukkuisi tarpeeksi.
Tsemppiä!
Eikä osannut auttaa. Pyöritteli vaan päätään ja sanoi, että harvoin tapaa näin voimakastahtoista lasta. Oli kuitenkin sitä mieltä, ettei lapsessa ole mitään vikaa, mutta periksi on pakko antaa joissakin asioissa (mm. tämä syöminen). Ajattelin, josko täällä olis ollu joku voimakastahtoisen lapsen vanhempi, joka ois osannu antaa jotain neuvoja.
ap
Ei olla kokeiltu, täytyy ehdottomasti kokeilla. Itsekin oon kyllä huono nukahtamaan ja nukun vain n. 5 tuntia yössä ja se riittää mulle ihan hyvin. Luulen, että lapsi on aika vähäuninenkin, mutta onhan tuo 6 tuntia aivan liian vähän näin pienelle.
ap
lapsi ei vaikka tykkää käydä koulussa...
Kysyn: Mitä haittaa siitä on, jos lapsi illalla juttelee omiaan sängyssä? Onhan sekin lepoa, että makoilee ja katselee kattoon.
Onko teillä säännöllinen päivärytmi ja selvät iltarutiinit? Jos ei ole, nyt ne heti käyttöön!
Jos iltarutiinit on säännölliset, miksette ala vähitellen laittamaan lasta aiemmin sänkyyn. Jos laitatte hänet aina nukkumaan klo 22 ja hän juttelee yksin sängyssä sen 1,5 tuntia, miksette laita häntä nukkumaan jo klo 20-30?
Jos laitan lapsen klo 20.30 sänkyyn, hän saattaa valvoa kolmekin tuntia ja silloin hän ei enää pysy edes sängyssään (kokeiltu on). Ei niistä höpinöistä olekaan haittaa, enkä muuten niistä ole huolissani, mutta kun vaan valvoo senkin ajan, jonka voisi käyttää nukkumiseen..
ap
Mitä jos hän onkin sitä ihmistyyppiä, jolle riittää muutaman tunnin yöunet?
Jos lapsi pärjää noilla unilla mitä nukkuu, ja pysyy kiltisti sängyssään, kun sinne laitetaan, niin en ymmärrä, mikä se ongelma on!
Aamuisin herääminen on todella vaikeaa ja loppuviikosta on tosi väsynyt ja kiukkunen. Silmänaluset on mustat ja silmien alla pussit. Mielestäni siis väsynyt.
ap
4-vuotias hyvä nukkuja ja kohtuullisen nopeastikin nukahtanut lapsi on nyt pari kuukautta tehnyt nukkumaan menosta kamalan taistelun. Tai ei oikeastaan edes taistelua - hän ei vaan nuku.
Meillä iltapala, iltapesu, iltapisu ja iltasatu hoidetaan jo klo 20 aikaan ja periaatteessa lapsi on ja pitäisi olla untenmailla viimeistään klo 21. Mutta kun ei ole. Hän on kiltisti sängyssä, mutta valvoo vähintään klo 23 asti (muutaman kerran mennyt jopa 00.30 asti). Aamulla herätys klo 7.00. Mä alan itse olla ihan väsynyt. En osaa/uskalla mennä nukkumaan ennenkuin lapsi on nukahtanut. Hoidossa nukkuu noin tunnin päiväunet. Kotona ei nuku päiväunia enää millään, eikä sekään vaikuta illalla nukahtamiseen onko nukkunut päiväunet vai ei. Päiväunille nukahtaa kuulemma hoidossa tosi helposti ja nopeasti. Yökylässä mummulassa samanlaista taistelua nukkumaanmenossa.
En minäkään tiedä enää mitä teen. Toisessa ketjussa sanottiin, että voisi uhata, että laittaa oven kiinni ja lapsi jää sitten pimeään nukkumaan. Ehkäpä pitäisi kokeilla. Meillä ei tehoa lelujen takavarikointi tms. myöskään. Ainoastaan se, että suutun tosissani ja huudan, se tehoaa. Mutta en haluaisi, että jokainen ilta päättyy siihen, että minulla menee hermot ja huudan. Haluan päinvastoin lopettaa lapselle huutamisen.
Meillä mies tarvitsee vähemmän unta ja minä enemmän, ilmeisesti lapsi on tullut isäänsä, koska mä alan kärsiä siitä tässä touhussa, että MINÄ en saa nukuttua tarpeeksi lapsen takia, mutta lapsi on silti ihan " pirteä" . Silti mielestäni 7-8 tuntia yössä on 4-vuotiaalle liian vähän unta. Itsekin haluan nukkua tuon verran ja koska herään aamulla itse klo 6.00, niin nukun joka yö vain 6-7 tuntia.
Voisivat antaa hyviä vinkkejä.