Kenellä " kaksi lasta kolmessa vuodessa" ei ole onnistunut vaikka yritys on ollut kova?
Moi
Onko kohtalotovereita? Yritettiin saada aikaiseksi toinen lapsi jonka LA olisi ollut ennen ensimmäisen lapsen 3 v. synttäreitä jotta olisimme saaneet ekan äippärahan uudestaan. Ei onnistunut. Aloitettiinkin varmaan yrittämään liian myöhään, me typerät.
Tottakai tärkein on ylipäätään saada vielä toinen lapsi, mutta silti harmittaa tipahtaa minimiäitiyspäivärahalle.
Kommentit (9)
Toisaalta mä olen jo nyt töissä, eli saisin ihan hyvän äitiyspvrahan, jos vaan joskus tärppäisi.
... puoli vuotta sitten. Erinäisistä syistä joita en nyt ala erikseen selvittämään.
Olisikohan asiallisiakin kirjoittajia liikkeellä?
ap
Mekin yritimme esikoiselle kaveria aikanaan kun esikoinen oli vasta vuoden ikäinen ja yritystä jatkui ja jatkui kunnes hakeuduimme tarkempiin tutkimuksiin noin reilun vuoden yrityksen jälkeen. Tulos oli: vaikea endometrioosi, joka huomattiin vasta laparoskopiassa eli vatsaontelon tähystyksessä. Seurauksena pääsy saman tien IVF-hoitojonoon julkiselle puolelle ja tuloksena kaksoset. Esikoinen aloitti eskarin kun kaksoset syntyivät... Joten ei todellakaan kannata ajatella, että voisi itse tuosta vain " päättää" , koska tehdään toinen (tai kolmas tai edes se ensimmäinen) lapsi.
mutta eipä onnistunut toisen lapsen saaminen ennen kuin esikoinen oli 4 vuotta. Ja jälkeen päin ajateltuna, se oli meille juuri oikea aikataulu.
Ikäeroksi tuli 3 v 2 kk, mikä näin jälkikäteen ajateltuna oli kyllä tosi hyvä. Alun perin olin toivonut parin vuoden ikäeroa.
Ja toinen olisi saanut tulla vaikka välittömästi ensimmäisen jälkeen. No, eipä tässä kuin mennä välillä töihin, kun kotihoidontuki loppuu. Ja toivoa että joskus toinen saataisiin.
Ei kai kukaan rahan TAKIA lasta hanki jos haluaa tulla inhimillisesti toimeen vauva-ajan. En ole koskaan ajatellut, että lapsi tehtäisiin rahan takia.
No minä ainakaan en tehnyt rahan takia kun maksoimme esikoisen alullepanemisesta yli 10 tuhatta euroa!!! Tosin muutuinkin sitten rahanhimoiseksi, kun aloitimme hoidot esikoisen ollessa 1-vuotias ja sain sitten toisen lapsen kun esikoinen oli alle 3. Ja kyllä pidin tosi tärkeänä, etten ole millään minitoimeentulolla kun oli tuota velkaakin hoidoista kertynyt.
...tässä välissä, mutta kun ei ole työpaikkaa ja tuskin uusi työpaikkakaan kovin nopeasti löytyisi.
Todennäköisesti minimipäiväraha tulee olemaan, jos seuraava raskaus suodaan seuraavien kuukausien aikana. Noh, aina ei voi voittaa.
Rahan takia tuskin moni (suomalainen) lasta tekee, mutta veikkaan että yllättävän moni tulevaisuudessa yrittää ajoittaa lapset tuohon kolmen vuoden aikaan tuon kelan säännön takia.
ap
kolmea lasta kahdessa vuodessa.