Perheet, joissa vanhemmat ( tai vanhempi) ovat kokopäivätöissä, miten ehditte pestä pyykkiä?
Palstalta olen oppinut että
- vaatteet pitää vaihtaa päivittäin
-yöpaita pitää vaihtaa joka päivä
- lakanat pitää pestä viikoittain
- kylpypyyhkeet pitää pestä 3pv välein
- käsipyyhkeet, keittiörätit jne. pitää vaihtaa päivittäin
Meillä ei tehdä näistä murto-osaa ja silti pesukone pyörii joka yö + viikonloppuisin 2-3krt/pv. Pyykit ei nytkään mahdu kuivumaan ja pyykkirumbaan menee näinkin vähintään 15min/arkipäivä + 1h/ viikonloppu (kuivumaan ripustaminen + lajittelu takaisin kaappeihin)
Teettekö koko ajan kotihommia eikä teillä ole vapaa-aikaa ollenkaan?
Kommentit (28)
Se lataa/purkaa kenellä on aikaa mutta viikolla pestään max 1 koneellinen ja viikonloppuna 4. Joka päivä vaihdetaan vaatteet (4 henkeä), pyyhkeet viikottain ja lakanat 2 vkon välein - siitä tulee 1 ylim koneellinen viikonlopulle.
Meilläkin se on, mutta käytetään vain pyyhkeiden ja lakanoiden kuivaamiseen. Kaikessa muussa melkeinpä onkin lycraa / kuimilankoja tai kuivausrummunkäyytökielto
laitan heti töistä tullessani koneen pyörimään, toisen heti perään. Jälkimmäisessä on näitä pyyhkeitä yms., jotka heitän suoraan kuivausrumpuun. Kuivausrumpu lämmittää ilmaa sen verran kodinhoitohuoneessa, että kuivaustelineessäkin oleva pyykki kuivuu nopeammin. Kuivausrummun lopetettua, viikkaan pyykit pois, telineessä olevat otan pois seuraavana päivänä töiden jälkeen, samalla kuin laitan pyykin pesuun.
Ihan joka päivä meillä ei pyykkiä pestä, keskimäärin 2 koneellista kerrallaan noin 4 kertaa viikossa. Hyvin toimii!
Tyhjennän, kun tulen töistä ja laitan tarvittaessa lisää pyörimään. Pyyhkeet ja lakanat kuivaan kuivurissa, vaatteet hengareissa tai narulla.
Ainoastaan kosteussuojakäsitellyt ulkovaatteet ja villavaatteet ripustetaan kuivumaan.
Meillä on ollut kuivausrumpu 15 vuotta ja olen oppinut ostamaan numeroa isommat vaatteet lapsille, jotta ne saavat huoletta kutistua pikkasen. Farkut viikkaan nätisti ennen kuivausrumpuun laittoa, joten niihin ei jää ikäviä raitoja.
Rumpu on liitetty suoraan ulos, joten ottaa kylmää ilmaa ulkoa ja näin kuivausaika ja energiankulutus on huomattavasti pienempi.
YHTÄÄN vaatetta ei ole pilattu kuivausrummun takia, mitään reikiä tai haurastumisia ei ole ollut, vaikka mukana keinokuitua tai kuminauhaa.
Silittääkään ei tarvitse enää niin paljon jos ottaa vaatteet heti rummpusta ja viikkaa.
Tiedoksi vielä, että se nukka mikä jää sihtiin, ei ole rummun kuluttamaa vaan sitä samaa on vaatteissa mitkä ripustetaan narulle. Osa siitä jää vaatteisiin ja osa lentää huoneilmaan vaatteita viikatessa.
i]Meilläkin se on, mutta käytetään vain pyyhkeiden ja lakanoiden kuivaamiseen. Kaikessa muussa melkeinpä onkin lycraa / kuimilankoja tai kuivausrummunkäyytökielto
[/quote]
Eihän sitä saa laittaa päälle jos ei itse ole kotona, sopa yöaikakin on kai vakuutusyhtiöiden mielestä kiikunkaakun. Eli jos tulee vesivahinko tai tulipalo, menee kaikki kulut omaan piikkiin. En minä ainakaan uskalla ottaa sitä riskiä!
Sinä toivottavasti myös suljet aina koneiden hanat joka kerta käytön jälkeen, eipä niitäkään saisi päälle jättää.
Riskejä on aika monenlaisia, eikä tämä kyllä kuulu minulla kategoriaan isot.
Eihän sitä saa laittaa päälle jos ei itse ole kotona, sopa yöaikakin on kai vakuutusyhtiöiden mielestä kiikunkaakun. Eli jos tulee vesivahinko tai tulipalo, menee kaikki kulut omaan piikkiin. En minä ainakaan uskalla ottaa sitä riskiä!
eikä lopu kuivaustila kesken