Raskaushepatoosi/labrat
Onkohan täällä tästä taudista kärsineitä?
Mulla otettiin labrat kaiken varalta, vaikka kutina ei juuri hepatoosille ominaisissa paikoissa olekaan. Asat ja alat olivat normaalirajoissa, mutta afos koholla (144, kun pitäisi olla alle 105). Sappihappoarvot tulee myöhemmin. Pitäisiköhän nuo asat ja alatkin olla koholla, jos olisi hepatoosista kyse? Jostain löysin tietoa, että raskauden loppuvaiheessa afos voi nousta istukkaperäisen entsyymin vaikutuksesta - meinaako se sitten istukan kalkkeutumista vai mitä? Lieköhän tuon verta ois sitten siitä johtuvaa?
Kiitos, jos joku osaa jotain sanoa =) Neuvolasta en saanut enää tänään ketään kiinni.
Kommentit (10)
Itselläni puhkesi nyt kolmannen kerran raskaushepatoosi, ja tässä raskaudessa alkoi juuri afoksen nousulla afos oli vain hitusen koholla (109) ja siitä viikon päästä sitten asat nousivat.
Mutta hepatoosi todetaan kun asat,alat (tai toinen näistä) ja sappihapot nousevat.Varsinaiseen diagnoosiin käsittääkseni tarvitaan sappihappo-arvojen nousu ja kutinat.
Minulla kyseiset arvot ovat nousseet aina kaikki, sappihapot välillä jopa normaaleissa lukemissa, kun on aloitettu lääkitys. Itseni kohdalla tekivät diagnoosin jo nyt vaikkei sappihappojen tulosta vielä saatu, kun neuvola unohti mainita että mulla on labratkin ja en sitten paastonnut =( riitti kutinat ja asat:in nousu (alat oli ylärajalla) ,näin ilmeisesti siksi kun olen kyseisen taudin saanut kahdessa aiemmassakin odotuksessa, ekassa raskaudessa todettiin vasta joskus rv 36 jälkeen ja toisessa jo rv 20 nyt tässä kolmannessa diagnoosi tehtiin maanantaina ja rv 27
Toivottavasti sait tästä sepustuksesta jotain tolkkua =)
Bzz 27+3 ja tytöt 3v10kk ja 2v4kk
Eilen aamulla heräsin, kädet kauttaaltaa punaiset, näppylöillä ja kutisevat. Ranteesta olkapäähän.
Kutittaa ja kuumottaa.
Kävin eilen näyttämässä lääkärille, sanoi että katsotaan tänään mihin muuttunut. No soitin äsken ja sanoin ettei levinnyt ole, mutta ei vähentynytkään.
Sanoin että voisiko maksa arvoja ottaa. Määräsi alat otettavaksi, ei muuta.. Olisin halunnut että ottaa muut samalla.. Mutta ei..
Huomenna soitan tuloksista.
Mutta hän oli sitä mieltä ettei voisi olla hepatoosista kyse, kun ihottumaa on vain käsissä. Kutissut on vatsa, rinnat, kaulan alue, mutta niissä ei ole ihottumaa. Eikä ole kutissut mitenkään hirveästi, silloin tällöin vähän.
Minulla alkanut kämmenien ja jalkapohjien kutinalla ja siitä vähän ajan päästä alkanut kutista myös maha. Mulla ei ole koskaan tullut mitään näppylöitä vaan iho on ihan terveen näköinen eikä esim. kuiva jne.
Jos alat on noussut niin josko sitten saisit muihinkin kokeisiin lähetteen?
Toivottavasti ei ole kyse hepatoosista, on inhottava tauti =(
Bzz
Hepatogestoosin labrat kannattaisi ottaa jos loppuraskaudessa tuntuu vähääkään kutinoita, ovatpa ne missä tahansa. Näin sanoi mun lääkärini. Hepatogestoosi on näet sikiölle vaarallinen. Se sattaa aiheuttaa äkillisen sydänpysähdyksen, jonka syytä ei tiedetä.
Asat ja alat normaaliarvot on muistaakseni n. 50, sappihapon 6-10. (kannattaa ehkä googlettaa vielä varmuuden vuoksi). Mulla lääkitys aloitettu kun arvot ovat suunnileen tuplat normaalista.
Tärkeää on seurata vauvan liikkeitä, jos ne vähenevät/loppuvat heti soitto sairaalaan. Hoitoon kuuluu myös sikiön sydänäänien seuranta esim. 1 krt/viikko. Labrassa käydään samaan tahtiin. Lisäksi ainakin yliopistosairaalassa otettiin napanuoran virtaukset & happitasapaino muutaman kerran loppuraskaudessa (rv 36-40).
Jos äiti ei reagoi lääkitykseen, synnytys saatetaan käynnistää n. rv 37. Näin ei aina käy, jos vauvan tilanne on muuten hyvä. Itse olen synnyttänyt kaksi täysin tervettä, täysiaikaista hepatogestoosivauvaa, ilman ongelmia. Tsemppiä sinullekin.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Kannattaa ottaa kokeet varmuuden vuoksi. Mulla esikoista odottaessa oli vain vähän kutinaa käsivarsissa. tarkka terkkari laittoi kokeisiin ja ihan selvä hepatoositapaus oli. Tosin mulla ei onneksi nousseet lukemat niin korkealle, että lääkitystä olis tarvittu, mutta ultrattiin ja seurattiin kyllä aika tiuhaan loppuvaiheessa ja käynnistettiin vähän ennen laskettua aikaa kun oli valmiin oloista. Eli aika montakin asiaa varmuuden vuoksi. Mutta missä asiassa " varmuuden vuoksi" olisi niin paikallaan kuin lapsen odotuksessa ja syntymässä!
Mulla oli pelkästään afos koholla ja neuvolalääkäri konsultoi Naistenklinikan lääkäriä asiasta. Afos ei sinänsä liity kutinoihin, vaan voi normaalistikin nousta raskausaikana. Multa otetaan asat, alat ja sappihapot kontrollina kuukauden päästä ekoista kokeista. Tällaista tietoa mulla :)
Minkä verran tuo Afos oli teillä koholla? Mun labroja ei oo muut katsonut kuin terkka, mutta siis nuo asat ja alat oli mulla ok. Ja afos vähän koholla (144) mikä terkan mielestä on ihan normaali lukema raskaana ollessa. Sappihappoarvoa ei ollut aiemmin vielä tullut ja viimeksi unohdin kysyä, terkka tuskin sitä on oma-aloitteisesti katsonutkaan. Mutta mulle ei määrätty mitään myöhempiä kontrolleja. Toki raskaus alkaa ollakin loppumetreillä ja kutinoita ei sen enempää ole ilmaantunut. EI kyllä terkka oo näistäkään kysellyt sen koommin, aika outo tapaus koko tyyppi...
Pikkis 40+0
Nyt on rv 20 ja iho on alkanut kutista siellä täällä, esim. kaulassa, mahassa, välillä käsissä. Voiko se olla jo tämä tauti, pitääkö huolestua?
testeihin kannattaa mennä heti jos on ylimääräistä kutinaa. Itselläni iho on aina kuiva ja kutiseva, enkä ekassa raskaudessa osannut siihen heti kiinnittää huomiota. Mainitsin siitä vihdoin terkalle, ja kokeiden jälkeen huomattiin sappiarvojen vähän kohonneen, muut olivat normaalit. Terveydenhoitaja ei tiennyt mitä tehdä, joten lähetti paperit Naistenklinikalle, josta samana päivänä soitettiin ja pyydettiin lääkäriin heti seuraavana aamuna. Sinne en koskaan ehtinyt - tai laitoksella olin jo muutenkin - kun synnytys käynnistyi aamuyöllä (oli jo rv 39+3) ja tuloksena terve ihana tyttö.
Jälkitarkastuksessa lääkäri totesi, että seuraavalla kerralla täytyy seurata tarkemmin, ja tässä joku päivä jo kämmeniä kutisi, joten seuraavassa neuvolassa aion pyytää labroja (nyt vasta rv 16+).
baby
Nostanpa tätä, josko joku osais vastata... Huomenna toki neuvolassa voin kysellä, mutten oo täysin varma, osaako neuvolan tätikään tähän mitään sanoa.