lääkkeiden käytöstä raskausaikana
Ajattelin omia kokemuksiani, niin työni kuin omien raskauksienikin puitteissa listata...
TK-lääkärit suosittelevat lähes orjallisesti VAIN Panadolia käytettäväksi raskauden aikana. Tämä sen vuoksi, että se on todettu turvalliseksi lääkkeeksi. Kuten jokainen jo varmasti tietääkin.
Olen itse törmännyt aikamoiseen vastarintaan lääkeasioissa terveyskeskuksessa, vaikka muiden tahojen hoitavien lääkäreiden kanssa keskusteltuani todellakin on löytynyt näitä muitakin vaihtoehtoja.
Panacodia varmasti moni onkin joutunut käyttämään, jos kivut ovat olleet sikäli kovat, ettei Parasetamolista yksinään ole ollut helpotusta.
NSAID-lääkkeistä (joihin siis Burana, Ketorin, Disperin, Asperin yms. kuuluvat) on Ibuprofeiini; Burana se turvallisin. Raskauden viimeisellä kolmanneksella Ibuprofeiinin käyttöä, tai yleensä minkään NSAID-lääkkeen käyttöä ei suositella kahdesta syystä. Sikiön verenkierto kohdussa on erilainen kuin syntymän jälkeen. Syntymän yhteydessä ja n. kolmen vuorokauden kuluessa syntymästä verenkierto " normalisoituu" ja pieni kohta nimeltään Ductus Arteriosus sulkeutuu ja takaa näin paremman, ja sellaisen verenkierron kuin ilman kohtuolosuhteita ihminen tarvitsee. Ibuprofeiinilla on Ductuksen sulkeutumista estävä vaikutus. Lisäksi jos em. lääkkeen käyttö on RUNSASTA, sillä on verenvuototaipumusta lisäävä vaikutus. Tosin pilleri silloin, toinen tällöin ei vielä sitä vaikutusta tee. Mutta jos syö Buranaa viikon, toistakin, niin voi jo itsessään huomata mustelmaherkkyyden.
Penisilliinit antibiooteista ovat koettu turvallisimmiksi antimikrobilääkkeiksi.
Sirdalud, lihasrelaksantti, on myös yllättäen sellainen lääke, jolla ei ole raportoitu minkäänlaisia vaikutuksia sikiöön. Lääkäreistä silti juuri kukaan ei sitä uskalla kirjoittaa, vaikka äidillä olisi mielettömät kivut, kun lihakset ovat oikein kunnolla jumissa esim ryhdin muuttumisen vuoksi.
Imettäessä näistä peruslääkkeistä äidinmaitoon tosiaan imeytyy niin murto-osa vaikuttavaa ainetta, joten satunnaisesti esim. päänsärkyyn voi tarvittaessa Buranan napata. Faktahan on, että vaikka Parasetamoli on monessa suhteessa hyvä lääke, niin ensisijaisesti se on antipyreetti, eli kuumetta laskeva lääke. Se ei ole tulehduskipulääke ja vaikka se monia auttaakin esim. päänsärkyyn, niin tosiasia on, että tulehduskipulääkkeellä, antianalgeetilla, eli NSAID- lääkkeillä apu tulee tehokkaammin.
Jokainen tekee valinnat lääkkeiden käytön osalta aivan itsenäisesti. mutta yhtään vähättelemättä tk-lääkäreiden ammattitaitoa, ei heidän sanansa ole kuitenkaan yksin se ainoa ja oikea totuus. Vaihtoehtoja on monia (vaikka vain muutaman tässä mainitsinkin), täytyy vain hankkiutua sellaisen lääkärin vastaanotolle, jolla on aikaa ja kokemusta perehtyä oikean ja optimaalisen lääkityksen määrittämiseen, oli vaiva mikä tahansa. Äidin hyvinvointi on erittäin merkityksellinen seikka jo syntymättömälle. Jos äiti voi kokonaisvaltaisesti huonosti ja kipujen vuoksi stressihormonit ovat korkealla, sillä on vaikutus sikiöön. Kultainen keskitie olisi siis ihanteellisinta löytää.
Mutta tässä vuodatusta... toivottavasti jollekin iloa ja kommentoidakin saa!!!!!!!!!!!! En ole kaikkitietävä, mutta useita kertoja em.asian kanssa erilaisia selvityksiä ja keskusteluja käynyt ja sekä lääketieteen edustajien että farmasian edustajien kanssa asioita " vatkannut" ...
Monesta muustakin lääkkeestä minulla olisi muutama sananen sanottavana.... mutta ne lienevät sen verran harvinaisia odottajien käytössä, että en nyt erikseen romaania kirjoita. ;-)
L ja valasmaha 30+3
Kommentit (8)
Mulla oli edellisessä raskaudessa ylimenoviikoilla järjettömät selkäkivut, ja soitin äitiyspolille että mitä voin asialle tehdä. Yllätyksekseni käskivät ottamaan buranaa, vaikka oli erittäin todennäköistä että vauva syntyy hetkellä millä hyvänsä. Sen jälkeen olen kyseenalaistanut kaikki lääkkeisiin liittyvät ehdottomuudet, mutta onneksi tässä raskaudessa ei ole edes ollut mitään tarvettä. Nasolinia olen käyttänyt aina, sillä eihän siinä lipukkeessa sitä kielletäkkään.
Maaria 37+3
Monia lääkkeitä ei ole testattu raskaana olevilla, koska harva raskaana oleva suostuisi koekaniiniksi. Monet käsikauppalääkkeet, esim. Nasolin ovat kuitenkin aivan turvallisia käyttää raskaanakin (kunhan pysyy kohtuukäytössä), vaikka niitä ei ole raskaanaolevilla testattukaan. Vaikuttavat aineet ovat niin " kesyjä" ja pienissä määrin ettei sikiölle ole niistä haittaa.
Mun mielestä on hyvä kyseenalaistaa aina silloin tällöin lääkäreiden näkökulmia näistä lääkkeistä raskauden aikana. Eräs lääkäri aikoinaan suositteli mulle raskauden aikana, etten sais käyttää mitään lääkkeitä siitepölyallergiani takia. Nooh, en oikein jaksanut uskoa sitä ja soitin sitten tonne Teratologiseen Tietopalveluun ja yllätys yllätys - sain käyttää lääkettä, koska heillä on tietoa lääkäreitä enemmän. Ja muutenkin turvaudun aina ennemmin sinne, ko lääkärin sanaan, mitä tulee lääkkeiden käyttöön raskaanaollessa :)
AJ
Teratologisesta tietopalvelusta.
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.
puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
On hyvä saada toinenkin näkökulma asiaan. Itsekin olen asiaa usein miettinyt, että kuinkahan paljon lääkkeitä kielletään vain " varmuuden vuoksi" vaikka kieltämisestä voisi olla enemmän haittaa sikiölle. Itse järkytyin, kun olin aina luullut ettei buranaa saa syödä raskauden aikana, kun viime raskaudessa migreeniä sairastaessani lääkäri sanoi, että kyllä sitä saa syödä keskiraskaudessa, mutta viimeisen raskauskuukauden aikana sitä ei enää suositella. Tuntuu välillä että äitejä syyllistetään ja pelotellaan vähän liikaakin. Itse kun ensimmäistä odotin ja olin ottanut muutaman kerran koko raskauden aikana sietämättömään kipuun buranan, olin varma että lapseni on varmaan vammainen. Jopa lapsen synnyttyä minusta hän näyttikin vammaiselta, kun olin niin varma asiasta!
löytyy artikkeli lääkkeistä raskauden ja imetyksen aikana. Mun mielestä tosi hyödyllinen:
http://www.nam.fi/uploads/julkaisut/raskausu.pdf
ja kun oma olo on aivan hirveä, niin lääke on pakollinen olon helpottamseksi. Itselläni oli juuri kamala flunssa ja jälkitautina silmä- ja poskiontelotulehdus. Lääkäri antoi poskiontelotulehdukseen penisiliinikuurin ja silmiin Oftanin tippoja. Apteekissa aiemmin minulle sanottiin, ettei raskaana saa missään nimessä käyttää nasolinia eikä yskänlääkettä. Samoin Oftanin tippojakaan ei saa käyttää.
Nyt kysyin lääkäriltä ja hän sanoi, että nasolia voi otaa ohjeiden mukaan ja yskänärsytykseen sain Resilaria ja kipuun panacodia. Nämä tekivät olostani edes vähän siedettävemmän ja öistä edes vähän paremmin nukutumman, vaikka valvomiseksi menee edelleen. Mietin myös, että miksi Oftanin tippoja ei saisi laittaa? Tuoteselosteessa sanotaan, että voi käyttää raskaana ja vastasyntyneet vauvat saavat samaa, kun usein heillä heti silmätulehdus synnyttyään.
Mutta hakiessani näitä apteekissa taas minulle sanottiin, ettei saa ottaa raskaana jne. Nämä kaikki saamani lääkkeet (penisiliini on Amorion) eivät ole sikiölle haitallisia (siis tuoteseloisteissa lukee) Välillä vaan tuntuu, että on kauheita paineita siitä, että uskallanko nyt suihkauttaa sitä nasolinia nenään tai ottaa panacodia tai silmätippaa, vaikka olo on maailman hirvein...
Kiva oli kuulla myös toista näkökantaa kun noiden " ammatti-ihmisten." Sain eilen ahaa elämyksen: Mitähän särkylääkkeitä meiltä löytyy jotka sopii raskaana oleville?? Mulla kun on taipumuksia pienille migreeni kohtauksille. (Lähinnä päänsärky ja pahaolo) Löysin ihan tavallista panadolia ja panadol zappia. Siinä zapissa luki että saa käyttää raskauden aikana. Mutta tavallisessa luki että mielellään pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin ennen MINKÄÄN lääkkeen ottamista. Mutta olen itsekin kuullut että panadol on turvallinen.
mtj08 6+0