ahdasmielisin maakunta Suomessa
Kainuussa ollaan tynnyrissä kasvaneita. Ongelmat ratkastaan pulloon tai aseeseen tarttumalla. Muualta tulleisiin suhtaudutaan epäilyksellä. Jos tarviit apua, saat jos maksat. Monesti sanonu, että kuvaavaa on jos putoisi jäihin, niin auttaja kysyisi ensimmäisenä " paljon maksat"
Kommentit (33)
se on jokaisen omasta päästä kiinni mistä kaikesta sitä löytää ja kuinka herkkä on sille.
kotiseudultaan pois, hankkia joku ylikallis asunto helsingistä tms- lapset pikku puistoihin koirankakan joukkoon ulkoilemaan ja koko perhe iloisesti paikallisjunalla köröttämään ostoskeskuksesta toiseen. Ihanko totta luulette että on kestävää kehitystä tunkea kaikki suomen ihmiset etelän lähiöihin?
Aivan kammottavaa ahdasmielisyyttä! Ikäänkuin ihmisen juurilla, sillä " peräkyläläisyydellä" ei olis mitään arvoa.
Ja ikäänkuin kaikki työllisyys ja muu olis itsestä aina vaan kiinni. Lapsille on sata kertaa parempi kasvaa pienellä paikkakunnalla kuin esim. helsingissä jossa kasvaa kulutushysteerisiä, kosketuksen syvempiin arvoihin, luontoon yms enne ihan itsestäänselvään ymmärrykseen menettäneitä kuluttajia.
Itse en asu siellä peräkylällä, mutta tiedän että se vasta sisua vaatiikin- ja palkaksi siitä saa sitten sitä suomalaista luksusta; luonnon läheisyyden yms. Mutta tän ymmärryksenhän on kaupungistuneet nuoret aikuiset menettäneet ja kuvittelevat että talouskasvu on se ainoa oikea usko maailmassa jota kaikkien tulee kumartaa. yäks.
Ja aivan niin perseestä kuin olla ja voi :D. Kyllä Helsingissäkni on kauniita, ISOJA ulkoilualueita joissa ei lapset astu koiranpaskaan eikä edes autot porhalla vierestä. Tiedän, koska asun sellaisessa- enkä ole edes duunarin peruspalkkaa tienaava ;) (eikä ukko ole rikas!). Maalla asuminen on paitsi luonnonvarojen tuhlausta (pari ihmistä kymmenen kilsan säteellä, siinä sulle " kestävää kehitystä" !), myös ilmeisesti ihmistä tyhmentävää. Ainakin minua on tuijotettu kuten muitakin ulkopuolisia vain ja ainoastaan maalla- kaupungeissa saan olla rauhassa eikä kellään ole tarvetta ruotia elämääni.
on ja varsinkin jos puoli maaseutua muuttaa sinne, niin aika harvalle napsahtaa se viihtyisä asuinseutu.
kaikki on myös suhteellista; munkin espoossa asuvat sukulaiset viihtyy ja ajattelee asuvansa luonnon helmassa kun siinä lähiön reunalla on se koiranpaskalla täytetty puistikko ja pikku pururata. Mut jos sitä vertaa siihen mitä on oikeesti kävellä metsässä, nähdä luonnon elämää, vuodenaikojen muutoksia, nauttia TILASTA ympärillään- niin ettei joku naapuri urputa takapihallaan kävelemisestä tai joku valtatie jossain humise- niin aika harvassa on se helsingin seudun luonnontilaiset alueet.
siksi viihdynkin " peräkylässä" niin hyvin, täällä ovat sukulaiset ja ystävät ja varaa ostaa omakotitalo. Näillä tuloilla kun ei ole varaa ostaa omakotitaloa Helsingistä. En edes haluaisi sinne, hukkuisin vaan sinne kaikkien keskelle. Ja jos joku kyräilee, kyräilköön. Minulla ei ole luurankoja kaapissa.
Ei kaikki ole pelkkää kuolevaa peräkylää.
Sotkamo on Suomen luovin kunta ja imagoltaan paras kunta.
Kainuulainen kunta ja menestyy.
köyhän kunnan syrjäkylällä, tein kesällä KOLMEA eri työtä sillä kylällä. Välillä päällekkäin eli päivän aikana ehdin olla kolmessa eri työpaikassa ja kaikista sain kunnon palkan. Työtä löytyy tekevälle. Kun ei ole nirso, kuten etelässä kuulema ovat ( Työnantajien mukaan )
ymmärsin, mitä juurilla tarkoitetaan.
Vierailija:
Kainuussa ollaan tynnyrissä kasvaneita. Ongelmat ratkastaan pulloon tai aseeseen tarttumalla. Muualta tulleisiin suhtaudutaan epäilyksellä. Jos tarviit apua, saat jos maksat. Monesti sanonu, että kuvaavaa on jos putoisi jäihin, niin auttaja kysyisi ensimmäisenä " paljon maksat"
Joka päivä tapellaan siitä, miten oikea ihminen ei voi asua Kehä 3:n ulkopuolella, miten paikassa X asuvat ovat sellaisia ja tällaisia. Näinkö te pönkitätte sitä hapartuvaa itsetuntoanne?
ikänsä omassa kunnassa. " täälä olen syntynyt. täälä kuolen" . Työn perässä ei helposti etelään lähdetä, vaikka töitä ei ole.
Vierailija:
Joka päivä tapellaan siitä, miten oikea ihminen ei voi asua Kehä 3:n ulkopuolella, miten paikassa X asuvat ovat sellaisia ja tällaisia. Näinkö te pönkitätte sitä hapartuvaa itsetuntoanne?
uusia ihmisiä ei muuta. Vanhat kuolee pois. Ei tulevaisuutta.
ja elättämään perheensä, eikä kitua jossain perähikiällä 20 vuotta työttömänä sossun rahoilla!
Mun vanhemmat lähti aikoinaan työn perässä Helsinkiin ja meille on opetettu sossunkammoaminen pienestä pitäen. Rehellinen työ kannattaa. Mun vanhemmilla oli antaa jokaiselle lapselleen yksiö, kun lähdimme kotoa.
Kuukautta kauemmin en ole koskaan ollut ilman työtä.
Hävetkää työttömät maalaisvanhemmat!
Vierailija:
ja elättämään perheensä, eikä kitua jossain perähikiällä 20 vuotta työttömänä sossun rahoilla!Mun vanhemmat lähti aikoinaan työn perässä Helsinkiin ja meille on opetettu sossunkammoaminen pienestä pitäen. Rehellinen työ kannattaa. Mun vanhemmilla oli antaa jokaiselle lapselleen yksiö, kun lähdimme kotoa.
Kuukautta kauemmin en ole koskaan ollut ilman työtä.
Hävetkää työttömät maalaisvanhemmat!
Ja mielellään sellaisia, joilla elää? Juurihan oli uutisissa, että alle 3000 euron kuukausituloilla ei kannata muuttaa Helsinkiin.
kyl muutenkaan muuttais Helsinkiin..kokemusta on.
täällä Helsingissä. Työntekemisen lisäksi meille opetettiin käymään kunnon koulua.
kaikki Etelä-Suomi Helsinkiä :) paikkakuntia 10-50km säteellä vaikka kuinka. Ja todellakaan kaikki 3000 tienaa. Puhuttiin asunnonostajista, suurien lainojen ottaajista. Tuskin edes muualta tullut asuntoa rupee ostamaan, kun jo oma Kainuussa, jossa sitä ei kukaan osta. Ja jonne viimeistään eläkepäivinä palataan
Vierailija:
täällä Helsingissä. Työntekemisen lisäksi meille opetettiin käymään kunnon koulua.
Eli minun tapauksessani Oulussa. Oulun yliopistossa opiskelee 13000 opiskelijaa. Oletataan, että he kaikki tulevat opiskeltuaan sinne, eli vaikka viiden vuoden päästä Helsingillä olisi mahdollisuus tarjota kaikille kunnon koulun käyneille, niin Helsingin yliopistosta kuin muualtakin valmistuneille työpaikka?
Kyllähän ankeita paikkoja ja tunkkaisia tuppukyliä on Suomi pullollaan etelästä pohjoiseen, mutta nyt kysyttiin nimeomaan AHDASMIELISYYTTÄ. Itse koen sen ainakin esim. suvaitsevaisuuden vastakohtana, ilottomuutena, kateutena, kyräilynä, liian voimakkaana tai fanaattisena uskonnollisuutena, jurottamisena, " mitähän muut ajattelee" -mentaliteettina jne.
Oma tittelini menee entiselle kotiseudulleni Keski-Pohjanmaalle.
t. nykyisin onnellisena Helsingissä asuva