Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (22134)

Vierailija
22101/22134 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vaatehamsteri vinkkaa: mikään ei ole ihanampaa kuin reippaalla kädellä karsittu vaatekaappi. Sellainen, jossa on ainoastaan lempivaatteitasi. Aamulla voit vaikka kiireessä heittää päälle mitä vain ja näytät taatusti hyvältä! Hyvästi pukeutumiskriisit!

Nykyään kannattaa teettää värianalyysi vaikka tekoälyn avulla ja alkaa suosia oman värivuodenaikansa vaatteita. Minä raivaan tällä hetkellä vaatekaappejani ja mustat yläosat laitan sovinnolla pois huomioiden vain yhden poikkeuksen. Säästin yhden mustan mekon, bleiserin ja paitapuseron hautajaisia varten. 

Minulla on alkanut ikääntyneempää sukua menehtyä ja neutraalin mallisille hautajaisvaatteille on oma tarpeensa. Sen sijaan mustat bile- ja pikkujoulumekot olen laittanut hyväntekeväisyyskirpputorille, koska en värjää enää hiuksiani ja siten musta ei todellakaan sovi minulle, vaikka meikkaisin vahvasti (ja näyttäisin rumalta). 

Suomen todellisuus on sellainen, ettei tummansinisiä suoria housuja ja hameita ole aina kaupoissa. Sen vuoksi olen säästänyt parit mustat suorat housut ja hameet. Samoin mustat toppahousut ja sadehousut. 

Tekniikan kärryiltä pudonnut kysyy: miten tämä värianalyysi käytännössä tehdään tekoälyn avulla? 

Lataat vaikka ChatGPT:n ilmaisen appin. Kuvaile sille luonnolliset ihon-, silmien ja hiustenvärisi ja pyydä sen tekemään niiden perusteella värianalyysi. Esimerkiksi käyttäjä Anna kertoo olevansa vaaleaihoinen punaposki, jolla ovat vedenvihreät silmät ja tuhkanharmaat hiukset. Ihon, hiusten ja silmienvärien kesken ei ole voimakasta kontrastia kuten vaikkapa Lumikilla on. Siitä tekoäly sitten järkeilee ja tekee lisäkysymyksiä, jos ei ihan heti kaikkea tajua.

Vierailija
22102/22134 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan kkohteliaasti hävitettyä hirveät kissa-teekupit jotka anoppi antoi joululahjaksi?

Sanot antaneesi ne kaverille lainaan ja kaveri ei ole vielä muistanut palauttaa niitä.

Sanot vain, että ne oli meille annettu, niinpä päätin niiden kohtalosta ja vein hyväntekeväisyyteen. Tai sano, että teillä on liikaa ja kysy huoliiko tai tarviiko hän itse ne takaisin. Tai sitten sanot, että karsit tavaroita ja kaikki liika lähti pois.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että myös lahjan voi kierrättää, niin jos nuo kissateekupit on esim. viime jouluna tulleet joululahjaksi, niin onhan se tylyä ja epäkohteliastakin kysyä haluaako ne takaisin tai kertoa heti hävittäneensä ne.

Kyseleekö anoppi niiden perään tai huomaako niiden puuttumisen?   Jos ei, niin veisin kierrätykseen enkä puhuisi mitään.

Jos huomaa puuttumisen, pitäisin vähän aikaa ja sitten vasta kierrätykseen. 

Ja aina voi sanoa että ikävä kyllä hajosivat. Joko yhdessä kerralla tipahtivat tai sitten olivat maanantaikappaleita eivätkä kestäneet tiskikonetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
22103/22134 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituksen sananen niistä herkkukoreista: minulla on keliakia ja olen hätää kärsimässä herkkukorien ja konvehtirasioiden vuoksi joka vuosi. Toisten omatekoisia juttuja en todellakaan suostu syömään. Niiden herkkukorien sopimattomien sisältöjen ja konvehtirasioiden eteenpäin raijaamisessa on kova työ. 

Olisi ihanaa, jos ihmiset oppisivat antamaan toisilleen ihan positiivista tunnustusta ja ystävällistä käytöstä ympäri vuoden ja päästäisiin eroon tuosta syötävien lahjojen kierteestä heille, jotka eivät ole edes niitä vailla. Sitä voi toivottaa hyviä pyhiä tai sanoa toiselle jotain ystävällistä ilman materiaa. 

Vierailija
22104/22134 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten säilytätte vaatteita, jotka ovat teillä nettikirppiksillä myynnissä? Karsin kaapeista pois myyntiin kuvattavat ja kun urakka on joskus ohi, en tiedä mihin laittaisin nuo miljoona vaatetta odottamaan mahdollisia ostoja ja postituksia. 

Nyt ne käytännössä täyttävät yhden huoneen. En tietenkään halua niitä takaisin kaappeihin mistä ne otin.

Ahdistaa sekin, kuinka iso työ kuvaamisessa ja tietojen laittamisessa on ja ostaako noita järjellisessä ajassa kukaan. t. Yksi vaatehamsteri ja hutien ostaja 

Harkitse tarkkaan onko vaatteista saatava raha sen vaivan arvoista joka menee sen säilömiseen, kuvaamiseen, myyntiinlaittamiseen ja lähettämiseen/noutoruljanssiin. Mä laitoin kaiken uffin laatikkoon ja annoin läheiselle lahjoituskirpparille. Muutama "parempi" vaatekappale vähän kirpaisi siinä kohtaa kun kasseja olin viemässä mutta mitään en ole kaivannut takaisin enkä katunut että annoin ilmaiseksi. Helpotuin kun pääsin helposti eroon. Joku onnekas sai mm ihania mekkoja (toivottavasti) edullisesti. 

Vierailija
22105/22134 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaappi kirppiskamoille, osa kaapista varattu jo myyntiin laitetuille ja osa vielä laittamattomille.

Sinuna ehkä tekisin niin että semmoiset todennäköisesti halvalla menevät vaatteet keräisin kassiin ja veisin esim konttiin/kierrätyskeskukseen tai könttänä roskalavaryhmiin tarjolle, ja kalliimmat vain itse myyntiin, jos rahaa haluat niistä siis kuitenkin saada. 

Vierailija
22106/22134 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan vain laittanut lumpun keräykseen  omat vaatteet joita en tarvitse. Eivät mene kaupaksi pikkuhinnalla, niin ei niitä kannata mihinkään raahata ilmaiseksi jotta yrittävät myydä. Olen pyytänyt vähemmän kuin mitä esim spr kirppari pyytää vastaavista, joten tuskinpa menisivät siellä kun eivät mene pienemmälläkään summalla. Turhaa ei jätettä kannata raahailla paikasta toiseen vaan laittaa saman tien loppusijoitukseen jos yhtään epäilyttää.

Vierailija
22107/22134 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan vain laittanut lumpun keräykseen  omat vaatteet joita en tarvitse. Eivät mene kaupaksi pikkuhinnalla, niin ei niitä kannata mihinkään raahata ilmaiseksi jotta yrittävät myydä. Olen pyytänyt vähemmän kuin mitä esim spr kirppari pyytää vastaavista, joten tuskinpa menisivät siellä kun eivät mene pienemmälläkään summalla. Turhaa ei jätettä kannata raahailla paikasta toiseen vaan laittaa saman tien loppusijoitukseen jos yhtään epäilyttää.

No ei kai nyt noinkaa kannata tehdä. Ei mitään järkeä laittaa lumppukeräykseen ainakaan ehjiä vaatteita. Jos ei niistä nyt kukaan ole halukas maksamaan, niin kyllä ne nyt ehkä ilmaiseksi jollekin kelpaa. Lahjoita hyväntekeväisyyteen, josta jaetaan ilmaiseksikin avustettaville. Esim. Tulipalossa kaiken menettäneille jne.

Vierailija
22108/22134 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai nyt noinkaa kannata tehdä. Ei mitään järkeä laittaa lumppukeräykseen ainakaan ehjiä vaatteita. Jos ei niistä nyt kukaan ole halukas maksamaan, niin kyllä ne nyt ehkä ilmaiseksi jollekin kelpaa. Lahjoita hyväntekeväisyyteen, josta jaetaan ilmaiseksikin avustettaville. Esim. Tulipalossa kaiken menettäneille jne.

Ei täällä ole tuollaisia keräyksiä. Eikä mitään tietoa missä olisi muuta kuin lahjoituskirppareilla.

Vierailija
22109/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taas yhdet Tori-kaupat tehtyä. Tulee niin hyvä mieli, kun pääsen tarpeettomista tavaroista eroon. Lisään tänään taas yhden myytävän.

Tuli aika uusia lapsen sukat ja alushousut. Lisäksi lapselle oma peitto, tyyny ja pussilakanasetti. 

Hankintoja on pakko tehdä, mutta se ei haittaa, koska kaikki tulevat käyttöön ja tarpeeseen. Eniten harmittaa sellaiset tavarat, joita kukaan ei käytä, mutta vievät kaapissa tilaa. 

Vierailija
22110/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lueskellut taas vaihteeksi tätä ketjua ja jotkut sanoivat keskittyneensä tyhjentämään ruokakaappia. Sain siitä inspiksen syödä pois pitkään pyörineet hapankorput, riisikakut ja muutaman keksipaketi n lopun ja myös siivota jääkaapis sa monta kuukautta lojunee t omenat - vain yksi piti heittää pois, muista tuli oikein hyvä kaura-omenapaistos :) Kuiva-ainekaappi olisi seuraavana, pitää tarkistaa päiväykset ja katsoa josko sieltä keksisi mitä ensi viikolla ruoaksi.

Vierailija
22111/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva huomio tänään. Karsiminen alkaa näkyä niin, että laatikoita ja pusseja jne on pikkuhiljaa tyhjentynyt tosi paljon. Sain tänään yhdisteltyä niitä niin runsaasti, että eteinen on nyt täynnä koreja, meikkipusseja, eri kokoisia laatikoita ja rasioita, pusseja ja muita säilytysjuttuja odottamassa kiertoon lähtöä. En ole ostanut mitään tavaraa enää noin viiteen vuoteen ja nyt se alkaa todella näkyä. Joudun tai siis saan nähtävästi luopua monesta huonekalustakin, ovat jääneet turhiksi ja tyhjilleen.  Ainakin kaikki hyllyköt saavat lähteä ja lipastoistakin säästän ehkä vain yhden, ohan vain sen takia, että on niin kaunis ja kokopuinen. Ehkäpä keräilen siihen tästä lähin kaikki lahjoitettavat tavarat ja vaatteet. Olkaa sinnikkäitä, mullakin meni näin monta vuotta kaiken turhan poistamiseen ja poiskulutettavan loppuun saamiseen, mutta hitaasti ja varmasti niin käy. Kun et siis vain hanki mitään uutta tarpeetonta. Mä olin jopa kiintynyt näihin koreihin ja laatikoihin, jotka nyt onneksi lähtevät. Kaikki turhat kivat säilytysjutut vaan saavat ostelemaan kaikkea uutta sälää niihin säilyttämään. Kaikki ostolakon myötä säästyneet rahat olen laittanut hedelmiin ja kasviksiin ja olen käynyt useammin tapaamassa kaukana asuvia sukulaisiani.

Vierailija
22112/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut nyt vaateostolakossa jo 2 vuotta. En ole ostanut kuin tarpeeseen yhdet edulliset sormikkaat, jotka kylläkin hävitin heti ekana päivänä. Toisia en ostanut, venytin vain resoria. Ei ole edes varaa ostaa toisia.

Vierailija
22113/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiovinkkejä vaatehuoneen raivaukseen? On niin täynnä vaatetta ja tavaraa, että epätoivo iskee ja en tiedä miten aloittaa...

Vierailija
22114/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taasen nautin siitä että säilytystilaa on! Eli en ole siitä luopumassa. Toki meillä on ok talo kahteen pekkaan, neliö sellainen, että tilaskin on. Nyt saa kaikki käsityöjutut olla vapaasti eikä tungettuina lastikoihin ja kaappeihin. Jos jotain, niin haluaisin ISON säilytyskalusteen taide ja käsityötarvikkeilleni Sitten voisin luopua osasta säilytyskaapeista ja lipastoista. Kivaa kun hyllyillä on vain vähän tavataa ja kaikki löytyy helposti!

Vierailija
22115/22134 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiovinkkejä vaatehuoneen raivaukseen? On niin täynnä vaatetta ja tavaraa, että epätoivo iskee ja en tiedä miten aloittaa...

Mikä olisi kätevin ja helpoin paikka säilyttää niitä vaatteita joita tarvitset? Aloita siitä raivaa ensin  tila vapaaksi kaikesta ja ala laittaa siihen niitä vaatteita joita eniten käytät ja jotka pitää olla helposti saatavilla.

Vierailija
22116/22134 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette saaneet myytyä torissa? Itse laitoin 7 ilmoitusta, vain muutamia klikkauksia, ei yhteydenottoja. Mm. astioita, kodin tavaraa ja kirjoja laitoin itse. Masentavaa. 

Suoraan poistoina roskikseen lähti vanhat sadehousut joiden sisäpuoli hilseili sekä vanhat bikinit ja uimapuku joiden kuminauhat olivat hapristuneet.

Vierailija
22117/22134 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olette saaneet myytyä torissa? Itse laitoin 7 ilmoitusta, vain muutamia klikkauksia, ei yhteydenottoja. Mm. astioita, kodin tavaraa ja kirjoja laitoin itse. Masentavaa. 

Suoraan poistoina roskikseen lähti vanhat sadehousut joiden sisäpuoli hilseili sekä vanhat bikinit ja uimapuku joiden kuminauhat olivat hapristuneet.

Minä olen saanut myytyä Torissa lähinnä merkkivaatteita ja -astioita. Ei mitään superkalliita merkkejä, mutta kuitenkin sellaisia joita haetaan. Olen laittanut edulliset hinnat myös, niin olen päässyt nopeasti eroon. Vaatteet kannattaa myydä sesongin mukaan, väärällä sesongilla menee nahkeasti kaupaksi.

Moni myös sanoo, että Vinted olisi vaatteiden myyntiin parempi kuin Tori.

Vierailija
22118/22134 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myynyt Torissa paljasjalkakenkiä, lastentarvikkeita ja kausivaatteita, kuten nyt viimeksi sadeasun. 

Ihmiset haluavat ostaa käyttötavaroita tarpeeseen. Mikään "ei välttämätön" ei tunnu liikkuvan. 

Vierailija
22119/22134 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tuli etsittyä tämä kiva ketju. Olen pitkän ajan kuluessa luopunut suurimmasta osasta kirjojani ja tällä viikolla myin kirjahyllyni. Lueskelin uudestaan nuorena aikuisena ostamiani kirjoja ja aika monen kohdalla tuli todettua, että iän myötä on totisesti maku muuttunut. Joskus aiemmin ihannoimani kirja ei enää tuntunut ajankohtaiselta. Asenteet ja arvot olivat muuttuneet enkä jää kaipaamaan kirjaston kierrätyshyllyyn viemiäni teoksia. Nykyään kuuntelen Storytel ja Bookbeat -äänikirjoja. Vihdoinkin sain kuunneltua Sota ja rauha- teokset loppuun asti. Kolmas kerta toden sanoi! Aiemmin jumiin niihin loputtomiin sotakuvauksiin, mutta nyt selvisin niistä eteenpäin ja olihan siellä hienoja kohtauksia. Kuitenkin minulla on nyt sellainen epäsuosittu mielipide, että moni "mestariteos" on yliarvostettu aikansa tuote.

Vierailija
22120/22134 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Sota ja rauha oli esiteininä sen verran kova elämys, että se kuuluu siihen joukkoon kirjoja, jotka säilytän hyllyssäni. Muuten olen samaa mieltä, että kannattaa ajoittain lukea vanhoja lempikirjoja uudestaan ja laittaa pois ne, jotka eivät enää kiinnosta. Tuleepahan tilaa uusille. Oma systeemini kirjojen suhteen on siis rajattu tila, eli säilytän kirjoja vain sen verran kuin yhteen kirjahyllyyn mahtuu.