tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21948)
^ täällä taitaa kirjoitella jokunen sellainen tyyppi joka ei välttämättä itse elä opetuksensa mukaan vaan hänen tarkoitus on kiertää kertomassa, eli pätemässä mitä kaikkia muut tekevät väärin ja mitä tavaroita pitäisi milläkin tavalla hävittää ja ettei roskiin saisi laittaa esimerkiksi edes vanhentunutta ruokaa. Kyllähän jokainen varmasti ymmärtää että tuollainen ei ole normaalin ihmisen käytöstä vaan kirjoitun taustalla vaikuttaa ihan muut motiivit.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden kuluttua on jo täysi teini ja tuskin haluaa enää äitinsä tuolla tavalla siivoavan ja koskevan tavaroihinsa. Toki olisi hyvä, jos äidin ja teinin välit olisivat niin hyvät, että teinin ei sitten aikanaan tarvitsisi piilottaa salaa kaappiinsa naisten tavaroita, mutta yksityisyys pitää huomioida ja kunnioittaa. Itse jouduin piilottamaan kaappiini myös mm. vessapaperia kun oli aina muuten lopussa ja jotain ilman jääkaappia säilyvää syötävää kun siitäkin oli pulaa ja jos uskalsi laittaa näkyviin niin joku muu söi.
Lapsella on oma herkkuhylly omassa kaapissaan, omaa rahaa, meillä aina vessapaperia ja muutenkin kaikkien perheen jäsenten materiaaliset tarpeet enemmän kuin hyvin täytetty.
Lapsi siivoaa itse kerran viikossa ja vielä silloin tällöin olen mukana tässä siivouksessa. Näinä päivinä ei vain jaksa miettiä onko tavara roska tai haluaako luopua jostain tavarasta, vaan keskittyy enemmän tasojen tyhjäksi saantiin, lattian siivoukseen ja pehmolelujen asetteluun sängylle. Lisäksi hänellä menee noina siivouspäivinä paljon aikaa omien tavaroidensa kuljettamiseen muualta kodin huoneista omaan huoneeseen. Askartelutavarat, pehmolelut, kirjat jne. kulkeutuvat viikon aikana olohuoneeseen, keittiöön, kirjastoon, meidän vanhempien huoneeseen ja viikkosiivouspäivänä kaikki ne palautetaan tyttären omaan huoneeseen.
Jonain päivänä, varmasti aika piankin, hän voi toivoa että vastuu kaikesta tavaran hallinnasta siirtyy hänelle ja olen siihen itse täysin valmis. Tällä hetkellä hän itse toivoo, että äiti hoitaa tämän lajittelun.
Onko niitä tavaroita niin paljon, että lapsi tarvitsee vuoden lepotauon? Katsokaa viikonloppuna uudestaan. Meillä lapset innostuivat käymään huoneensa läpi kerralla ja nyt ovat järjestelleet ne rakkaimmat ja tärkeimmät tavarat sinne todi hienosti.
No voi hellanlettas kun olettekin muita parempia ihmisiä!!
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että kaikenlaiset saippuat (mutta etenkin hiusten hoitoaineet ja ihon kosteuttamiseen tähtäävät saippuat) kerääntyvät viemäreihin ja tukkivat niitä. Ne ovat aika lailla huonoin mahdollinen vaihtoehto pesualtaiden ja vessanpönttöjen pesemiseen.
Ihan samalla tavalla ne menevät suihkussakin lattiakaivon kautta sinne samaan viemäriin kuin käsienpesualtaastakin. Ne ovat samaa viemäriverkostoa. Eihän niillä saippuoilla voisi pestä sitten suihkussakaan jos tuo olisi merkittävä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että kaikenlaiset saippuat (mutta etenkin hiusten hoitoaineet ja ihon kosteuttamiseen tähtäävät saippuat) kerääntyvät viemäreihin ja tukkivat niitä. Ne ovat aika lailla huonoin mahdollinen vaihtoehto pesualtaiden ja vessanpönttöjen pesemiseen.
Ihan samalla tavalla ne menevät suihkussakin lattiakaivon kautta sinne samaan viemäriin kuin käsienpesualtaastakin. Ne ovat samaa viemäriverkostoa. Eihän niillä saippuoilla voisi pestä sitten suihkussakaan jos tuo olisi merkittävä ongelma?
Oikeanlaiset kylppärin pesuaineet poistavat nimenomaan sitä saippua-ihorasva-hius-töhnää niistä putkistoista.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pieni saippua kestää vajaa 10 vessanpesua.
Kun saippuavesi on loppu, jatkan ihan oikealla, vessaan tarkoitetulla aineella pesua.
Mä en usko tämä lyhyt aika vaikuttaa mihinkään negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla ne menevät suihkussakin lattiakaivon kautta sinne samaan viemäriin kuin käsienpesualtaastakin. Ne ovat samaa viemäriverkostoa. Eihän niillä saippuoilla voisi pestä sitten suihkussakaan jos tuo olisi merkittävä ongelma?Oikeanlaiset kylppärin pesuaineet poistavat nimenomaan sitä saippua-ihorasva-hius-töhnää niistä putkistoista.
Eli toisin sanoen ei ole mitään haittaa, jos joskus pesee altaan jollain surkealta haisevalla saippuan jämällä, kun enimmäkseen kuitenkin käytetään kylpyhuoneen pesuainetta. Sitähän se alkuperäinenkin kirjoittaja varmasti tarkoitti, että käyttää tilapäisesti hyödyksi jonkun vanhan saippuan. Niin ja altaassa pestään kädetkin saippualla! Nimenomaan vessanpesuaineita kielletään roiskimasta iholle!
No peskää vessanne ihan millä haluatte, ei siihen lupaa tarvita. Pyyhkiväthän jotkut takapuolensakin sanomalehtiin, eikä se minulle kuulu tippaakaan.
Nuo tiedot saippuan kerääntymisestä viemäreihin on tarkoitettu lähinnä sivustakatsojille täällä, jotta eivät palstan innoittamana ala niksipirkkailla tiedostamatta, että saippua ei oikeasti ole viemäreille hyväksi. Jokainen saa tietysti tehdä viemäreilleen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No peskää vessanne ihan millä haluatte, ei siihen lupaa tarvita. Pyyhkiväthän jotkut takapuolensakin sanomalehtiin, eikä se minulle kuulu tippaakaan.
Nuo tiedot saippuan kerääntymisestä viemäreihin on tarkoitettu lähinnä sivustakatsojille täällä, jotta eivät palstan innoittamana ala niksipirkkailla tiedostamatta, että saippua ei oikeasti ole viemäreille hyväksi. Jokainen saa tietysti tehdä viemäreilleen mitä haluaa.
Ei niitä käsiä kannata pestä vessanpesuaineella siltikään, joten kyllä sitä saippuaa sinne viemäriin menee joka tapauksessa. Sivusta!
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä tavaroita niin paljon, että lapsi tarvitsee vuoden lepotauon? Katsokaa viikonloppuna uudestaan. Meillä lapset innostuivat käymään huoneensa läpi kerralla ja nyt ovat järjestelleet ne rakkaimmat ja tärkeimmät tavarat sinne todi hienosti.
No voi hellanlettas kun olettekin muita parempia ihmisiä!!
No voi sua kateellista.. ei ehkä parempia, mutta ahkerampia ainakin. Lopeta lässytys ja käy raivaamaan romujasi.
No eihän tässä kukaan ole kehoittanut ihoa pesemään vessan pesuaineilla, lavuaarit ja suihkunurkkaukset jne vaan. Peskää iho ihan edelleenkin sillä suihkusaippualla.
Tähän ketjuun on tainut tulla nyt joku uusavuton tai ehkä useampikin. Kai nyt jokainen tajuaa, ettei putkistojen varsinainen pesuaine ole suihkugeeli tai saippua. Kyllä se on kylpyhuoneen pesuaine tai vaikka sen puuttuessa joskus käsitiskiaine, se poistaa rasvalikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on tainut tulla nyt joku uusavuton tai ehkä useampikin. Kai nyt jokainen tajuaa, ettei putkistojen varsinainen pesuaine ole suihkugeeli tai saippua. Kyllä se on kylpyhuoneen pesuaine tai vaikka sen puuttuessa joskus käsitiskiaine, se poistaa rasvalikaa.
Sitä minäkin, miksi sitä saippuaa ei voi käyttää käsien pesuun?
Pakkasin kaikki liinat, verhot, koristetyynyt ja niiden päälliset pois ja vien ne alkuviikosta Konttiin. Ei meillä tarvita kuin pyyheliinoja, normi tyynynpäällisiä, lakanoita ja pussilakanoita. Kolme hyllyä tuli näin tyhjäksi ja voin laittaa tarvittavat väljästi, jonka lisäksi joulukoristeet mahtuvat vielä vapautuvaan tilaan. Miksiköhän olenkaan säilyttänyt näitä pöytäliinoja ja verhoja. Ei olla käytetty ikinä muita kuin pöytätabletteja ja ikkunoissa riittää sälekaihtimet. No en kyllä ole itse niitä meille ostanutkaan, tulleet lahjoiksi ja perintönä.
Pitkästä aikaa taas karsintaa eteenpäin. Eilen kävin vessan ja kylppärin kaapit läpi, puhdistin ja keräsin pois turhat. Täpötäysi hedelmäpussillinen kaikkea ylimääräistä epämääräistä ja vanhentunutta sieltä löytyi.
Tänään tein tavallista viikkosiivousta ja olohuoneen lattialta rikkinäisiä leluja ja piirustuspaperisutturoita roskiin heittäessäni päätin yhtäkkiä napata roskapussin, marssin leikkihuoneeseen ja keräilin ison kassillisen rikkinäisiä leluja, tarpeettomia värityskirjoja ja muuta turhaa sälää, jota lapset eivät varmasti hoksaa kaivata. Sain roskapussin vietyä ja myytäviksi jääneiden lelujen pussin piilotettua juuri ennen, kuin ensimmäinen lapsi avasi kotioven. Jotakin leluja, joista en ollut ihan varma, nostin vielä piiloon yläkaappiin siltä varalta, jos lapset vielä niitä kaipaavatkin.
Pikkuhiljaa siis taas tavaraa ulospäinkin 😊 laitoin samalla muutaman jutun vintediin myyntiin ja yksi meni heti kaupaksikin. Myöhemmin aion kerätä vielä ison kirppiskuorman..
Vierailija kirjoitti:
Pakkasin kaikki liinat, verhot, koristetyynyt ja niiden päälliset pois ja vien ne alkuviikosta Konttiin. Ei meillä tarvita kuin pyyheliinoja, normi tyynynpäällisiä, lakanoita ja pussilakanoita. Kolme hyllyä tuli näin tyhjäksi ja voin laittaa tarvittavat väljästi, jonka lisäksi joulukoristeet mahtuvat vielä vapautuvaan tilaan. Miksiköhän olenkaan säilyttänyt näitä pöytäliinoja ja verhoja. Ei olla käytetty ikinä muita kuin pöytätabletteja ja ikkunoissa riittää sälekaihtimet. No en kyllä ole itse niitä meille ostanutkaan, tulleet lahjoiksi ja perintönä.
en tiedä mutta mä olin töissä henkilöllä jolla oli 90 luvun hirveitä verhoja ja pöytäliinoja kaapit täynnä ja ei millään niistä luopunut vaikka koskaan 12:n vuoden aikana en niitä hänellä käytössä nähnyt. Kävin kuitenkin hänen luonaan yksi-kaksi kertaa viikossa 12 vuotta.
Sitten kun piti verhoja vaihtaa niin koko kaapin sisältö oli aina kaatumassa päälle kun siellä oli niin tiiviisti tungettu nämä kauhtanat.
Hän käytti olohuoneessa kaksi ja verhoja kuten myös keittiössä ja makuuhuoneessa oli aina samat verhot. Pöydällä ei koskaan ollut liinoja. Suosittelen lämpimästi poistamaan kaiken turhan tekstiilin kotoa, tuskin koskaan tulet enää käyttämään sitä hirveää ysärin asuntovaunun verhoilun näköistä verhoa tai pöytäliina tai tyynyliinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä mutta mä olin töissä henkilöllä jolla oli 90 luvun hirveitä verhoja ja pöytäliinoja kaapit täynnä ja ei millään niistä luopunut vaikka koskaan 12:n vuoden aikana en niitä hänellä käytössä nähnyt. Kävin kuitenkin hänen luonaan yksi-kaksi kertaa viikossa 12 vuotta.
Sitten kun
Mulla on olohuoneessa valkoiset verhot. Joskus pesen ne ja laitan takaisin. En koskaan kyllästy niihin. Nuo vaan sopii kaikkeen sisustukseen.
Mulla on olohuoneeseen 4 verhot. Ihan selkeät kesä ja joulu, lisäksi 2 muut. Vuoronperään vaihdan
Meillä on keittiössä vieläkin turhaa tavaraa, huomasin. Muutama vuosi sitten ostettiin kesämökki jonka keittiöön ei tarvinnut ostaa mitään uutta koska kotona oli niin paljon ylimääräistä keittiösälää.
Paljon siis tyhjeni mutta edelleen on sellaista mihin ei olla koskettu sen jälkeen, mm vanhoja arabian uunivuokia. Niitä en käytä koska pelkään niissä olevan lyijyä. Näitä ovat https://www.antiq.fi/uunivuoka-arabia-tulenkestv-pi-12651.html en tiedä onko noilla jotain arvoa, yrittääkö myydä jossain vai vienkö suoraan lahjoituskirpparille. Olen kamalan laiska kyllä mitään alkaa myymään, epäilen että noista saatava summa ei ole vaivan väärti.
Sulla on mielestäni ihan fiksut jutut ja multa et ainakaan saa alapeukkuja. Ajattelen just samalla tavalla. En ole minimalisti, ajattelen että kaikkea kohtuudella. Mä ajattelen uuden vaatteen aina sohvan käsinojalle ryppyisenä ja täynnä kissankarvoja. Niinhän siinä kävisi kuitenkin.